Мінфін - Курси валют України

Встановити
13 лютого 2024, 7:40

Для тих, кому до 30: куди інвестувати, коли ще немає великих капіталів

В умовах складної економічної ситуації варто починати заощаджувати та відкладати кошти ще в молодому віці. Які особливості інвестування для тих, кому ще не виповнилося 30 років, та чи відрізняються заощадження в такому віці від інших вікових груп, розбирався «Мінфін».

Чи варто інвестувати?

Відповідь на це питання не є такою очевидною, як може здатися на перший погляд. Наприклад, у роботі Національного бюро економічних досліджень США зазначається, що в молодому віці відкладати гроші немає особливого сенсу — доходи надто малі, і краще починати заощаджувати згодом, коли відкласти частину зарплати, не відмовляючи собі у маленьких радощах, буде не так проблематично.

До того ж, чимало молодих людей віддають перевагу інвестиціям у себе, витрачаючи кошти на навчання (щоб згодом заробляти більше), або на емоції (мовляв, згодом грошей буде більше, але їх витрати не принесуть задоволення).

«Молодим людям я б порадив активно інвестувати, насамперед, у свій загальний розвиток та професійне зростання. Адже це дасть згодом свої дивіденди у вигляді кар'єрного та, відповідно, фінансового росту», — говорить співзасновник телеграм-каналу «INVEST-KAVA» Сергій Гончаренко.

З іншого боку, заощадження у молодому віці все ж дозволяють вирішити низку потенційних проблем.

Безпека та стабільність

Фінансова подушка безпеки може стати в нагоді у будь-якому віці. Звільнення з роботи, раптова хвороба, терміновий ремонт та безліч інших потенційних проблем легше вирішити, маючи запас грошей. Експерти радять тримати у фінансовій подушці кошти, співмірні доходу від 3 до 6 місяців. Ці гроші мають бути легко доступними у будь-який момент, тому найкраще, щоб вони були в готівці чи на депозиті на вимогу.

Великі покупки

Без заощаджень не вдасться зробити омріяні покупки, будь-то житло, автомобіль чи подорож. Кошти на таку мету можна тримати у менш ліквідних активах, які забезпечують більшу дохідність.

Крок до матеріальної свободи

У молодому віці мало хто думає про майбутню пенсію, але перевага заощаджень у такому віці полягає в тому, що це дозволяє раніше почати отримувати пасивний дохід.

На користь інвестора, який починає збирати кошти на майбутнє у молодому віці, працює складний відсоток — тобто відсотки, які нараховуються на вже отримані відсотки.

Припустимо, якщо кожного місяця просто відкладати «під матрац» $200, то через 20 років там буде $48 тис. Якщо ж ці гроші «працюватимуть» і приноситимуть в середньому хоча б 7% річних, то за підсумком 20 років інвестор матиме вже майже $105 тис. І чим далі, тим більшими будуть прибутки. За наступні 10 років загальна сума таких заощаджень досягне вже $240 тис.

Чому традиційні правила інвестицій працюють не завжди

Традиційні вкладення, зазвичай, розділяють на 2 великі групи — акції та облігації у співвідношенні 60% на 40%. Однак, чим молодша людина, тим більшу частку вона може тримати в акціях, які ризикованіші, але здатні генерувати вищі доходи.

Це пояснюється тим, що, з одного боку, молоді люди, зазвичай, володіють незначними сумами, і навіть якщо втратять заощадження, то ще матимуть час відновити їх. Також ризиковіші інвестиції можуть забезпечити стрімке зростання, сформувавши стартовий капітал, який вже можна перевести в консервативні активи.

«Основною відмінністю в інвестуванні, залежно від віку, є частка ризикованих активів у портфелі. Рекомендується зменшувати їх відсоток із часом до мінімуму напередодні досягнення пенсійного віку. Існує багато підходів у формуванні структури активів інвестиційного портфелю. Один із найпростіших — мати стільки відсотків ризикованих активів в портфелі, скільки років залишилося до пенсії», — зазначає директор із управління локальними активами групи ICU Григорій Овчаренко.

З цим підходом згодні не всі. Наприклад, інвестиційний банкір Сергій Фурса вважає, що ніякої різниці між портфелями в різному віці бути не повинно, а заява про те, що молодим людям можна більше ризикувати, звучить так, ніби їм можна втрачати гроші. А цього, звісно, краще не робити.

Також, як пояснює інвестиційний аналітик Микита Гуппал, зараз традиційний механізм розподілу активів у різному віці видозмінюється. З одного боку, після 2022 року облігації падали так само стрімко, як і акції, продемонструвавши невисоку надійність.

«Іншим фактором, що впливає на зміну традиційної парадигми, є покращення якості життя та сучасної медицини. Завдяки цим факторам інвестори почали жити довше, і низької, але, водночас, безпечної дохідності від облігацій їм не вистачає задля забезпечення себе у старості. Це змушує людей старшого віку шукати вищої дохідності у ризикованіших акціях», — пояснює експерт.

За його словами, люди старшого покоління першими продають свої активи, якщо бачать, що їхня вартість просідає понад 5%. Вони побоюються, що в них не буде часу перечекати просідання, якщо акції продовжать знижуватися в ціні.

Натомість, молоді інвестори частіше ставляться спокійніше до просідань активів і готові перечекати падіння. Тим паче, що багато з них вже мають досвід придбання криптовалют, а тому звикли до високої волатильності.

Куди інвестувати

Депозити та ОВДП

Це багато в чому подібні інструменти, які забезпечують стабільний і наперед визначений прибуток. За гривневими річними депозитами у великих банках можна розраховувати на дохідність в межах 15−16% (до оподаткування, яке забере близько п'ятої частини доходу), якщо ризикнути з дрібними банками, то отримаєте приблизно на 1−1,5% вищу дохідність. Під час війни проблема вибору надійного банку відійшла на другий план. Оскільки держава у разі банкрутства фінустанови гарантує 100-відсоткове повернення коштів.

Більше дозволяють заробити гривневі ОВДП: папери з погашенням через рік забезпечують близько 17−18% річних. Якщо купувати папери на довший термін, дохідність буде на декілька відсотків вищою. Крім цього, доходи за облігаціями не оподатковуються.

Депозити в доларах приносять до 3% річних, а валютні ОВДП — трохи більше, орієнтовно до 4% річних, і так само не оподатковуються.

Користуватися обома інструментами просто: як відкрити депозит, так і купити облігації можна дистанційно лише за декілька хвилин. А за вищої дохідності ОВДП виглядають цікавішими.

Обираючи ж між валютними та гривневими облігаціями, варто визначитись, якого ви очікуєте курсу валют. За якого курсу вигідніше брати гривневі, а коли доларові папери, «Мінфін» вже розраховував в окремій статті.

Облігації США та фондовий ринок

Це традиційні інструменти інвестицій в західних країнах, а значна кількість українців почала їх відкривати лише за декілька років до повномасштабної війни. Наразі складність з використанням цього інструменту полягає, насамперед, у переказі коштів до брокера для придбання активів через цілу низку обмежень.

Перерахувати кошти популярному серед українців брокеру Interactive Brokers можна лише через сервіси, на зразок Revolut чи Wise, але не звичними SWIFT-переказами з карток українських банків. Інший великий брокер Exante потрапив під санкції за звинуваченнями у зв'язках із росією, відповідно, і численні українські субброкери припинили з ним працювати.

Зараз все ж можна торгувати через Interactive Brokers та деяких інших брокерів, зареєстрованих в Європі, але це стало складніше.

Американські десятирічні облігації наразі пропонують близько 4% — фактично стільки ж, як і українські доларові ОВДП, але цю дохідність можна зафіксувати на 10 років, до того ж, виплати гарантуються американським урядом, що робить ці папери одними з найнадійніших у світі.

Значно вищу дохідність забезпечує американський фондовий ринок. За останні 20 років він зростав в середньому на 9,7%, навіть якщо відняти інфляцію, дохідність становитиме близько 7% (за умови реінвестування дивідендів).

Читайте також: Акція з портфелю «Мінфіну» зазнала найбільшого падіння за 95 років: продати чи чекати

Водночас, варто розуміти, що фондовий ринок не гарантує наперед визначеного заробітку. Він може бути як значно вищим за середній, так і мінусовим. Тому експерти, зазвичай, радять купувати акції на довгий термін, за який ситуативні падіння відіграватимуться, а також орієнтуватися на купівлю індексних ETF (інвестують у весь перелік акцій, що входять до індексу), а не акцій окремих компаній.

Золото

Дорогоцінний метал традиційно вважається інструментом для захисту від інфляції та надійним засобом довгострокових інвестицій. Але останнім часом він, радше, розчаровує інвесторів. Наприкінці грудня минулого року золото оновило історичний максимум, але після цього відкотилося, і наразі за рік зросло лише на 9%. Порівнюючи з попередніми роками, це ще непоганий результат: ті, хто купував золото на піках 2011 року, лише нещодавно вийшли з «мінусу».

Золото до свого портфелю можна купити як фізичне в НБУ чи комерційних банках, так і віртуальне — у вигляді паперів ETF, які інвестують у дорогоцінний метал. Однак, у першому випадку варто враховувати спреди — різницю між ціною придбання і продажу металу, а в другому — труднощі виходу на іноземні фондові ринки, про які вже йшлося вище.

Криптовалюти

Найпопулярніша криптовалюта світу — біткоїн — за рік подорожчала на 105%, а з початку року — вже на понад 7%, що робить його найдохіднішим серед ключових інвестиційних інструментів. Деякі інші криптовалюти продемонстрували ще кращі результати, наприклад, ціна Solana за рік злетіла в 4 рази.

Але не варто забувати, що криптовалюти — один із найволатильніших та ризикованіших інструментів. Ціна найбільших криптовалют, як біткоїн чи ефіріум, неодноразово падала в рази, а низка менш відомих монет взагалі зникали, залишаючи інвесторів ні з чим.

Читайте також: Спотовий біткоїн-ETF: чи вдасться урядам централізувати першу криптовалюту

Також варто враховувати, що Нацбанк обмежив перекази коштів на рахунки криптобірж та виведення грошей з них. Все ще можна скористатися послугами криптообмінників чи P2P-розрахунками на біржах, але багатьом інвесторам розбратись в цьому може бути доволі складно.

Приклад портфелю

Микита Гуппал пропонує, як варіант, створити портфель на основі активів американського фондового ринку з наступною структурою:

  • 50% — індексні ETF;
  • 20% — окремих компаній (насамперед, технологічний сектор, охорона здоров'я, зелена енергетика);
  • 20% — американські корпоративні та державні облігації;
  • 10% — альтернативні інвестиції (переважно, криптовалюта та фонди нерухомості REITs).

Якщо ж інвестор хоче зробити більшу ставку на українські активи, то можна розглянути такий варіант портфелю від редакції:

  • 30% — валютні ОВДП;
  • 30% — індексні ETF;
  • 20% — гривневі ОВДП;
  • 10% — акції окремих компаній;
  • 10% — криптовалюта.

Пишіть у коментарях, який портфель вже сформували, або радите сформувати ви, та чи відрізняються, на вашу думку, інвестиційні стратегії, залежно від віку.

Автор:
Олексій Писарєв
Журналіст Олексій Писарєв
Пише на теми: Інвестиції, фондовий ринок, forex, макроекономіка

Коментарі - 64

+
+54
Cheff spakuxa, Kiev
Cheff spakuxa, Kiev
13 лютого 2024, 8:27
#
Ето вы про кого именно… Мобилизация с 27 лет… Какие инвестиции, а понял вложился всеми деньгами и погнал на передок…
+
+74
Володимир Нєтряпко (гіга-ватнік)
Володимир Нєтряпко (гіга-ватнік)
13 лютого 2024, 9:19
#
Ну ці «порадники» точно на передок не збираються… будуть наглядати за вашими грошима!
+
+45
Микита Гуппал
Микита Гуппал
13 лютого 2024, 11:10
#
Так, і є. Ми з моїми друзями массонами збираємо кошти у простодушних інвесторів, і у таємному бункері під Києвом ховаємось від мобілізації та наглядаємо за ними разом з представниками світового правління.
+
0
Criptor82
Criptor82
13 лютого 2024, 15:06
#
Оцінив :))
+
+38
Микита Гуппал
Микита Гуппал
13 лютого 2024, 11:07
#
Я консультую багатьох військових які після війни хочуть відкрити свою справу та стабільно інвестують, або збирають на освіту дітей тощо. Мій батько військовий який ніколи не задумувався про інвестування почав цікавитися ним активно саме пішовши на фронт. Тому кожному своє.
+
+152
san4os
san4os
13 лютого 2024, 9:16
#
Я думаю що вік мобілізації зменшать до 25… Перша порада яку я дав би молоді, це не бухати. І не тусити в компаніях тих які люблять бухати чи наркоту…
+
+31
Lolik1837
Lolik1837
13 лютого 2024, 11:45
#
Когда человек начинает серьезно относится к инвестициям , к финансовой грамотности , то у него как-то само собой отпадают «друзья» бухающие и балующиеся наркотой .
+
0
vasia2
vasia2
13 лютого 2024, 12:19
#
Або з’являються.
+
+8
Микита Гуппал
Микита Гуппал
13 лютого 2024, 12:45
#
Це вже залежить від суми інвестицій))
+
+74
vasia2
vasia2
13 лютого 2024, 13:42
#
Коли у Буратіно є зайві золоті, завжди поруч з’являються Базіліо з Алісою.
+
+113
san4os
san4os
13 лютого 2024, 9:48
#
«Наприклад, у роботі Національного бюро економічних досліджень США зазначається, що в молодому віці відкладати гроші немає особливого сенсу — доходи надто малі…»

Вони що, українців досліджували? У нас трохи інша ситуація. У нас великий відсоток молоді яка живе з батьками. Повністю сидять в батьків на шиї, і навіть уявлення не мають скільки коштує пральний порошок чи кіловат електроенергії, чи куб гарячої води. При цьому така молодь працює, і всю свою зарплату може спускати на брендові шмотки, нову модель айфона, тусовки з друзями. І при цьому помилково вважають що раз вони не просять гроші в батьків, то значить вони самі себе забезпечують…

+
0
Злий Інвестор
Злий Інвестор
13 лютого 2024, 13:45
#
Так живе молодь по всьому світу. Українська молодь тут не унікальна.
+
0
mega5
mega5
13 лютого 2024, 10:12
#
«Наприклад, у роботі Національного бюро економічних досліджень США зазначається, що в молодому віці відкладати гроші немає особливого сенсу — доходи надто малі…» Навпаки, якщо почати інвестувати з 20-ти років в ту ж нерухомість, особливо в часи, коли є дешева іпотека, в тридцять років буде з десяток квартир, які ще й будуть приносити пасивний прибуток, більший у декілька разів, ніж зарплата у переважної більшості молодих людей.
+
+8
Prya
Prya
13 лютого 2024, 10:26
#
Это все на словах звучит хорошо
+
+15
san4os
san4os
13 лютого 2024, 11:13
#
Це навіть в теорії так не получиться. «якщо почати інвестувати з 20-ти років в ту ж нерухомість» — два-три роки будеш збирати тільки на перший внесок. Візьмеш в кредит однокімнатну квартиру в новобудові, в якій потрібно зробити ремонт, обставити. І в кращому випадку — в тридцять років тільки досрочно погасиш іпотеку по своїй однушці, в якій в той час будеш сам же і проживати. Але коли в ті ж 30 років подивишся на своїх ровесників — то побачиш що вони живуть або з батьками, або знімають житло. Ти ж в той час уже матимеш власне житло, що є великим плюсом…
+
0
mega5
mega5
13 лютого 2024, 13:08
#
Чому переважна більшість людей не розрізняють поняття: інвестування і для власного користування. Навіщо робити ремонт, облаштування? Якщо ви працюєте, у вас на це і часу немає. Інвестуєте, через півроку-рік перепродаєте. І так один-два рази: і квартирка зайва завалялася, а якщо десять-двадцять разів, ось і десять вам квартир. Хто придбав квартиру по переуступці, подивіться первісну ціну для вашого продавця, яка у 1,5−2-2,5 рази менша була, ніж ви купили. Всіх грошей не потрібно мати на інвестицію: або іпотека, у багатьох забудовників є банки, які співпрацюють, або в розтермінування на 3−5-7 років. Початковий внесок теж не потрібно збирати. Купіть у складчину на двох з товаришем, братом, кумом і т.п. з оточення, у кого є зайві 5−10 тисяч. Сплачуйте поточні платежі, а потім навпіл 30−40−50 тисяч прибутку розділите.
+
+15
Riojas
Riojas
13 лютого 2024, 13:23
#
А кому вы планируете массово продавать недвигу раз в год? Если человек сейчас покупает для себя квартиру чтобы жить там, то у него масса вариантов, та же самая ипотека или рассрочка от застройщика. Перекуп предложит полцены, чтобы забрать.
+
+60
Vlad UKR
Vlad UKR
13 лютого 2024, 13:32
#
В цій країні інвестувати, де економіка на 0, де людей хапають на вулицях та бьють, нема закона, нема судів нема конституції, де массово всі забирають грощі з банків бо знають що буде, бізнес помер- його знищили, шкода мені вас.
Країна в руїнах, а комусь інвестувати жесть тупість коли всі втікають від простих людей до поліції та чиновників, бізнесмени вже всі в Монако, там зара і Арестович все по плану.
+
0
Злий Інвестор
Злий Інвестор
13 лютого 2024, 13:51
#
У нас GDP per capita все ще на рівні 2008 року. В Україні можна робити бізнес, якщо ти знаешь як його захистити. Саме інвестувати в активі в Україні може лише або ідіот, або депутат.
+
+8
Lolik1837
Lolik1837
13 лютого 2024, 14:53
#
Согласен. Сейчас опасно инвестировать в недвижимость. Не та ситуация в стране . Есть риск , что недвижимость некому будет продать. Или же продашь себе в убыток . Поэтому сейчас проще в депозиты , а лучше в ОВГЗ , причем ТОЛЬКО в краткосрочные, не более трёх месяцев. Иначе рискуешь узнать, что военкомат уже пытается наложить свою когтистую лапу на твои сбережения и имущество
+
+38
Criptor82
Criptor82
13 лютого 2024, 15:15
#
Mega. Ким або де цікаво треба працювати в 21 рік, щоб за рік зібрати гроші на квартиру? Можна побачити розрахунки як ви за 10 років зможете придбати 10 квартир? Дуже цікаво :)
+
0
mega5
mega5
13 лютого 2024, 18:09
#
Criptor82 А ніхто і не каже, що заробив ці кошти і інвестував у нерухомість. Я тільки про власний досвід, який почав у 2016 році, інвестував у котлован декілька тисяч доларів з розтермінуванням на 1,5 роки будівництва і 5 років після. Ціна на котловані була 18 тисяч за 42 метри. Коли будинок побудували, переуступив за 38 тисяч. При цьому своїх грошей вклав 9 тисяч доларів, а отримав прибуток 20 тисяч. Ці 29 тисяч знову вклав в котлован Файна Таун, взяв три 29-метрівки, вніс по 30% від24000 долларів за кожну в розтермінування 2 роки + кредит 5 років. Залишок коштів вклав в інший котлован. Розтермінування за три квартири в Файні закривав половиною з/плати, на момент добудови було виплачено по 50% (по 12 тисяч), а квартири вже коштували по 55000, продав одну, потім другу за 65000, і третю за 80000. За ці кошти знову котловани від 33000 до 38000 долларів. На виході навіть зараз це 70000.
+
+15
Criptor82
Criptor82
14 лютого 2024, 9:26
#
Mega. Я вас процитую: «якщо почати інвестувати з 20 років у нерухомість, особливо в часи коли є дешева іпотека, то в 30 років буде з десяток квартир, які ще будуть приносити пасивний прибуток» ваші слова? Тому я і питаю де у хлопця в 21 рік дохід на перший котлован? З ваших розрахунків це 9 тис.$. Далі по вашим розрахункам ви першу та наступні 3 квартири продали, як ви пишете з прибутками. А де на виході 10 квартир за 10 років? Поки перші чотири будують, здають в експлуатацію і ви їх згодом продаєте це вже 6-7 років. Далі ви пишете про те, що розстрочку+ кредит за 3 квартири ви закриваєте із зарплати, питання яка це сума на рік? Як підсумок можу сказати, так на нерухомості люди заробляють гроші, але це аж ніяк не студенти із дулею в кармані. Навіть якщо це програміст початківець з умовними 1000$ на місяць, та якщо він не на шиї у батьків, то відкласти він зможе 300$ і це за умови якщо він не проживає у м. Києві.
+
0
mega5
mega5
14 лютого 2024, 12:23
#
Не програміст, є більш приземлені роботи з не гіршою з/п рівня початкового програміста. Знайомі зі сфери IT жартують, що програмістом можна вважатися з тих пір, коли з/п перейде позначку у 5000 долл/місяць.
+
0
mega5
mega5
14 лютого 2024, 12:56
#
Спеціально підняв свої записи 7−8 річної давності. На перший котлован пішло 5500 долларів початкового внеску (30%), і потім 165 доларів щомісяця розтермінування 19 місяців. Після побудови будинку 5 років залишку розтермінування не використав на сплату залишку трохи менше 50% вартості квартири (тому що тоді б заморозив кошти на 5 років), а продав по переуступці. По Файні платив по 200 долларів на місяць за кожну квартиру (600долл.), привʼязка до доллара в Ощадбанку два роки, на момент побудови будинку згідно умов з забудовником мало бути виплачено по 50% вартості квартири (по 12000+ долл.). Продав першу квартиру за 55000 при своєму внеску в 12000+ за два роки і боргу забудовнику 12000. Ріелтор знайшов покупця, той дав завдаток 10000, я закрив борг перед забудовником, у нотаріуса забудовника отримав право власності (дог.купівлі-продажу), а потім у іншого нотаріуса зі сторони покупця чи ріелтора продав. Інші дві прийшлося з забудовником підписати допугоди на розтермінування на 3 і на 5 років залишків по 12000 долл., але забудовник за це додатково брав комісію біля 5% річних. Але 3 чи 5 років не було потреби заморожувати кошти, і ціни росли, тому через деякий час протягом року+ продав їх. І далі по цій же схемі. Зараз дещо будується, дещо здається в найм, дещо в кеші. Якщо б була потреба перевести в якісь умовні квартири Київміськбуда на завершальній стадії будівництва по ціні входу котловану, чи хрущовки в 9-поверхівках на умовній Оболоні, то це було б більше десяти явно.
+
0
mega5
mega5
14 лютого 2024, 13:18
#
Ах да, про кошти на перший котлован. Студентами стають переважно в 16−17 років, а не в 21 рік)). І не з батьками мешкають до 30 років, а лімітчиками в засраному гуртожитку в пішій ходьбі від метро Шулявська. Тож власні заощадження були біля 2000 долларів, плюс кредитка Привату. Вирішив відкрити ще одну кредитку в Абанку на тій же Шулявці, разом якраз 5500. Але в день проплати рідний ПриватБанк обнулив мій ліміт ((. А на проплату три банківські дні. Тож 59000 грн. потребкредит в Альфі на три роки з переплатою у 40000 за три роки. Через два місяці ПриватБанк повернув ліміт, яким був закритий достроково кредит в Альфі. За рік користування кредитками не заплатив жодної гривні відсотків. Знайомим, співробітникам платив комунальні з карток, купівлі в інтернеті…
+
0
Criptor82
Criptor82
14 лютого 2024, 14:00
#
Mega. Я так і не побачив 10 квартир у власності за 10 років, які по результату генерують пасивний дохід, через оренду. В 21 рік це ще студенти — 4 роки навчання. Навіть якщо підробляють, то це лише кошти на розваги. Про стартовий капітал в 5500, з яких 3500 доларів з кредиток, це взагалі лажа :) яким чином ви платили щомісячні платежі за кредитками та за котлован в розстрочку? Не бачу тут нічого розумного для тих кому 20. Щей на додачу або котлован, лишиться котлованом, бо війна триває і перспективи не відомі, або банк забере останні штани у випадку просрочки. Щоб заробляти на нерухомості потрібен стартовий капітал, і аж ніяк не кредитний. Через цю схему в США і сталась іпотечна криза в 2008. Потім більшість таких розумників стояли в черзі за безкоштовною їжею. Фільм дивились Гра на пониження? Успіхів:)
+
0
mega5
mega5
14 лютого 2024, 15:08
#
Ну, по перше до тридцятника ще є час, а про 10 квартир, пасивний дохід від них і F.I.R.E. мріяв в 20. Зараз коли цей еквівалент 10 квартирам по активам був досягнутий за 4−5 років, вважаю економічно невигідним заморозити вартість 10 квартир і отримувати дохідність на рівні інфляції, якщо можна і надалі диверсифікувати і отримувати більше (на тому ж ринку нерухомості). Це для лінивих підійде 10 квартир, щоб не дуже заморочившись мати тисяч 5000 долларів пасивного доходу у 30 років. А стосовно обслуговування двох кредиток: скорочував борг по 1 тисячі на місяць по кожній кредитці. І користувався безвідсотково кредитними коштами, закриваючи потреби на роботі, співробітників, друзів по комунальних та по покупках. І раз на місяць поповнював цими коштами картки, і знову з них платив. На роботі про цей мій прикол знали десь з 20 людей, була черга з охочих допомогти. Навіть якийсь спортивний інтерес, пригадую з гумором це)). На той час з/п 16000, оренда квартири 5000, 165 долл. розстрочка, 2000 на кредитки. Не найгірше фін.становище, в студентські було куди гірше.
+
+15
Criptor82
Criptor82
14 лютого 2024, 16:00
#
Mega. Вам книжки треба писати:) це так фантастично, аж нереально:)
+
+10
san4os
san4os
15 лютого 2024, 10:55
#
І користувався безвідсотково кредитними коштами, закриваючи потреби на роботі, співробітників, друзів по комунальних та по покупках.

В теорії - це можливо. На практиці - це настільки тяжко реалізувати, що я б швидше повірив якби Ви сказали що по ночах після роботи пляшки в парку збирали…

Навіть якщо це все що Ви описали правда, то повторити це ще раз не вдасться ні Вам ні іншим, по простій причині: в 2016 році ціни на нерухомість були на дні після того як почалася війна і протягом 2014−2015 років долар тричі виріс. Ріст цін на нерухомість — це осносна причина чому Ваша історія хоча б теоретично можлива.
Я не впевнений що протягом наступних років буде такий же ріст цін на нерухомість. тому в подальшому таке повторити навіть теоретично не можливо
+
+18
san4os
san4os
13 лютого 2024, 21:55
#
У складчину на двох з товаришем, братом, кумом… Ну, ну… Успіхів Вам…
+
0
mega5
mega5
14 лютого 2024, 14:07
#
Ну, стосовно купівлі в складчину, я кажу зі власного досвіду, в мене було три епізоди за декілька років. Це коли гарна пропозиція, а коштів бракує. Візьміть 50−100 людей зі свого оточення, можна з телефону. І викреслюйте поступово. Кому не довіряєте, оленів, хомʼяків/ждунів. Залишиться з десяток, а то і менше. Ось вже 50% справи за 20 хвилин зроблено. Озвучте свою пропозицію. Я був здивований, що погодилися саме ті, кому майже в жарт запропонував.
+
+15
Criptor82
Criptor82
14 лютого 2024, 14:09
#
Mega. Ви природжений комбінатор замутити свій кооператив :)
+
+8
Злий Інвестор
Злий Інвестор
13 лютого 2024, 13:50
#
Маячня. В 20 років слід інвестувати в себе, щоби здобути добре оплачувані скіли, які вже потім дозволять активно інвестувати. Якщо ви в 20 років будете впахувати на не дуже оплачуваній роботі, або навіть двух, і скирдувати в нерухомість, замість того щоб розвиватись і розвивати власний кругозір, то ви наврядчи станете успішним інвестором, бо ніколи не прийдете до більше еффективних стратегій інвестування. Ваш кругозір буде настільки вузьким, що ви будете вірити в черговий інжур, а ваш кешфло настільки малий, що ви ніколи не зможете собі дозволити нормальний leverage.

Для прикладу, подивіться як змінилися ціни на київську нерухомість з 2010−2012 до сьогодні.
+
+15
Richval
Richval
13 лютого 2024, 23:53
#
В год по квартире? Исходя из ваших слов так. Походу вы фантазер ещё тот… В 20 начать инвестировать (это по вашему сколько 100−200−300$/мес) и в 30 уже «откуда-то» будет с десяток квартир. Эго как? Походу у вас своя, особенная математика, я бы сказал фантастическая
+
0
mega5
mega5
14 лютого 2024, 14:08
#
Вище описав пару епізодів з власного досвіду.
+
+74
Prya
Prya
13 лютого 2024, 10:28
#
Гривнедепозиты рекомендуете? Ну-ну.
+
+8
Микита Гуппал
Микита Гуппал
13 лютого 2024, 11:01
#
Де було хоч щось про гривневі депозити?) Багато хто зберігає свою «фінансову подушку» частково у валюті, частково у гривневих «коротких» ОВГЗ оскільки там немає податку на доходи та ставки значно кращі за депозити. Депозити банківські це вже кам’яний вік.
+
0
san4os
san4os
13 лютого 2024, 11:25
#
Цілком згідний з Вашим «Ну-ну.» Підтримую!
За січень рекордний відтік гривневих депозитів відбувся. І ситуація не покращилася у нас: мобілізація по нових правилах на носі, + допомога від США в підвішеному статусі.

ті хто знамає гривневі депозити, переводять їх в долар. Відтік депозитів продовжиться, а тому долар може вирости… В цих ситуаціях краще валютний кеш ніж гривневий депозит.
+
+8
Микита Гуппал
Микита Гуппал
13 лютого 2024, 11:43
#
Беріть валютні ОВДП)
+
+8
Lolik1837
Lolik1837
13 лютого 2024, 14:55
#
Краткосрочные депозиты ,в принципе можно, только не более чем на три месяца, а лучше ОВГЗ , их в любой момент сдать можно
+
+15
bonv
bonv
13 лютого 2024, 10:44
#
Правила багатих людей.
https://minfin.com.ua/blogs/bonv/232907/
+
+15
bonv
bonv
13 лютого 2024, 10:45
#
10 цитат инвесторов, которые помогут правильно инвестировать ваши деньги.
https://minfin.com.ua/blogs/bonv/166782/
+
+8
VovaG
VovaG
13 лютого 2024, 11:31
#
98% ОВДП,
відсоток валютних зменшився зі 100% до приблизно 45−50%
2% закинув в НПФ
Хто готовий аргументовано розкритикувати?
+
0
Микита Гуппал
Микита Гуппал
13 лютого 2024, 11:42
#
Є питання до наших НПФ)) але 2% то як венчур, тому норм))
+
0
VovaG
VovaG
13 лютого 2024, 12:48
#
Ні, просто лише почав в цьому році!
+
0
Riojas
Riojas
13 лютого 2024, 12:42
#
Пан военком по новому закону заблокирует и все
+
+8
Микита Гуппал
Микита Гуппал
13 лютого 2024, 12:47
#
Ну тоді тільки крипта або закордонні брокери)
+
0
Riojas
Riojas
13 лютого 2024, 12:51
#
Об этом и речь. Так же, как и недвига в воюющей стране. Такие «нюансы» нельзя не иметь ввиду, особенно если речь идет о накоплениях вдолгую.
+
0
VovaG
VovaG
13 лютого 2024, 12:48
#
Заблокує, але ж не забере!
+
+9
Riojas
Riojas
13 лютого 2024, 12:52
#
А это будет в следующей редакции закона
+
+13
Злий Інвестор
Злий Інвестор
13 лютого 2024, 13:53
#
Це буде новий закон вже в післявоєнній Україні.
+
+8
Борис Бурбон
Борис Бурбон
13 лютого 2024, 11:47
#
Успешность любой инвестиции зависит от того сколько времени вы инвестировали в изучение того инструмента в который инвестируете. Поэтому для начала надо разобраться и хорошо понимать рынок, а то начинаешь общаться с юными инвесторами, а они и объяснить не в состоянии что такое к примеру S&P500, ,или чем эфир от битка отличается. Или чем индектс Nasdaq отличается от индекса Доу-Джонса.
+
+39
vasia2
vasia2
13 лютого 2024, 11:52
#
Тільки в себе, тільки в skills.

Skills це засоби виробництва для молоді.
+
0
Prya
Prya
13 лютого 2024, 13:00
#
В оружие и снарягу © новое будущее, 21 век
+
+8
mega5
mega5
13 лютого 2024, 13:14
#
Та да. У мене знайома співробітниця пішла у 35!!! років на здобуття 4 вищої освіти. Останні 20 років прокачує свої навички. Не квартири, не сімʼї. Ввесь час вдосконалюється.
+
+15
vasia2
vasia2
13 лютого 2024, 13:35
#
На жаль, не зустріла принца , а поруч компанії «… тих які люблять бухати чи наркоту…»
+
0
Prya
Prya
13 лютого 2024, 14:23
#
Я как раз такую ищу…
+
+8
mantis05
mantis05
13 лютого 2024, 12:09
#
В киндер-сюрпризы пусть инвестируют, потому что если капитала не оч- за бугор не инвестировать, а в Украине инвестировать во время войны и не имея своего карманного суда- не выгодно.
+
0
kolya88
kolya88
13 лютого 2024, 12:53
#
Инвестирование это риск и давать советы другим по инвестированию я бы не стал. Думайте своей собственной головой.
+
0
san4os
san4os
14 лютого 2024, 12:21
#
За останні 20 років, я наступив на дуже багато граблів. І можу тепер як довідчений давати поради як не наступити на ті ж самі граблі що і я.

Щоб думати власною головою, потрібно мати власний досвід. А це приходить з роками…

Перша порада для всіх: вчіться на чужих помилках, а не на своїх.
+
0
Злий Інвестор
Злий Інвестор
13 лютого 2024, 13:42
#
Забудьте про депозити і ОДВП — це занадто ризикова інвестиція в наших умовах. Індексні ETF, growth стоки, ultra long облігації, трошки крипти. Якщо хочете меньше ризиків — покупайте 2 або 10 річні облігації США та країн Европи з кредитним рейтингом не нижче АА.
+
+5
Prya
Prya
13 лютого 2024, 14:24
#
Вот уж точно, если там можно безрисково получить сейчас 4% в долл. на десять лет!
+
+27
gucci
gucci
13 лютого 2024, 14:41
#
Я інвестую в європейські бонди і нафтові компанії, як повного циклу, так і спеціалізовані (той же байтекс, доречі, на який я заернув увагу завдяки мінфіну). Наразі тестую таку стратегію. Умовно, ціна падає на 1%, я купую 250 акцій, на 2%, ще 250 акцій. Коли качелі разворот — є +5%, продаю 250 акцій. Заробіток — 200 євро. З банками я б так не загравався, хоча там швидше виходить, іноді якийсь банк мені сподобається за показниками, то можу погратися. Амер бонди точно ні. Я вважаю США кидалом, в них є закон, якщо буде загроза нац безпеці, уряд має право конфіскувати будь що і направити будь куди. Маючи таких гусей як трамп, я краще триматисусь подалі від них. Всі бояться нафти, тому що вважають, що ері нафти скоро кінець, так само телеком. Але там сильні гравці, без яких економіка поки що нікуди. А далі - дивитися.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися