В Україні вже який рік поспіль говорять про бум електрокарів. І, судячи з даних статистики, тенденція набирає обертів.
Чому в Україні багато охочих купити електрокар, але ще більше — його позбутися
За даними «Укравтопрому», за десять місяців цього року наші громадяни купили і поставили на облік більше 6,2 тисяч таких авто. З них близько 5,8 тисяч легкових та майже 500 — комерційних. «У порівнянні з минулим роком, попит на легкові електрокари зріс на 37%, а на комерційні — майже вдвічі», — констатують в «Укравтопромі».
Втім, за словами керівника компанії Autoconsulting Олега Омельницького, поки що вражає хіба що динаміка цього ринку. «Сам «електричний автопарк» порівняно невеликий, а сегмент електрокарів займає менше 1% на авторинку», — говорить він.
І це незважаючи на «запрошуючі умови» для водіїв. В Україні електрокари звільнені від усіх податків, включаючи ПДВ, тому їх вартість порівняно невисока. Тобто, очевидно, є причини, з яких українці не поспішають змінювати звичну машину з двигуном внутрішнього згоряння на електричну.
«Мінфін» розбирався, чи вигідно зараз купувати електрокари, і які можуть бути сюрпризи з їх експлуатацією.
Електричний експеримент
За даними «Укравтопрому», поки що в нашій країні продаються, в основному, електрокари з пробігом. Частка автомобільного секонд-хенду в сегменті комерційних електромобілів взагалі досягає 96%. Причому, є явні фаворити — Renault Kangoo Z. E. (їх за 10 місяців купили 420 штук) та Nissan e-NV200 – 21 шт. (21 авто).
Читайте також: Секонд-хенд в тренді: які електрокари обирають українці
Схожа ситуація в сегменті легкових електрокарів. З майже 5,8 тисяч куплених в цьому році авто, нових — менше 500. Решта — з пробігом.
Половина з б/у електромобілів — одна модель — Nissan Leaf. Таких авто українці придбали майже 3 тисячі. На другому місці з великим відривом — Tesla Model S (менше 500 штук). До п'ятірки найпопулярніших електрокарів цього року потрапили також BMW i3 (297 штук), Volkswagen е-Golf (279 штук), Fiat 500е (253 штуки), — відзвітували в «Укравтопромі».
Попит багато в чому визначається пропозицією та ціною. Найбільш ходові Nissan Leaf масово везуть до України із США та Європи. І коштують вони порівняно недорого. Наприклад, модель 2014 року випуску можна придбати за $10-11 тисяч. Більш нову — 2018 року випуску без пробігу — за $26-28 тисяч.
В Україні немає податків на електрокари, плюс скасували всі збори, починаючи від акцизу та ввізного мита (на інші машини воно становить 10%) і закінчуючи ПДВ, а це ще 20%. Тобто формально держава за рахунок податків надала водіям «знижку» у 30%.
Керівник электромобильного напрямку Renault в Україні Олександр Митник називає два головних плюса електрокарів. «Екологічність – при їзді немає вихлопів, і економічність – мінімальні витрати на обслуговування авто, завдяки простій конструкції двигуна, коробки передач. До того ж, вартість зарядки нижче вартості заправки палива», — говорить він.
Тим не менш, далеко не кожен водій готовий пересісти на автокар. А багато хто, вже спробувавши електротягу, згодом знову пересідають на традиційні машини з двигуном внутрішнього згорання. Наприклад, на майданчику Auto Ria тільки автомобілів Nissan Leaf виставлено на вторинний перепродаж майже 1,2 тисячі штук. Є пропозиції з великими знижками. Наприклад, модель 2015 року реально знайти за $8-9 тисяч.
Не вистачає заряду
На думку Олега Хмельницького, головне, що змушує українців тричі задуматися про купівлю електрокара — нерозвинена інфраструктура з обслуговування таких авто. Зокрема, в Україні поки що ще занадто мало зарядних станцій.
Є офіційна статистика, за якою на кожні 7 електрокарів у нас припадає одна зарядка. Але в ній враховані всі зарядні станції, а не тільки громадські. «В Україні ж чимало станцій з так званим обмеженим доступом — при бізнес -центрах, автопарках тощо. Вони доступні переважно працівникам цих структур, а не всім бажаючим. Крім того, в загальну цифру порахували зарядні станції будь-якої потужності, аж до розеток на 220 Вт. Потужних зарядок у нас, як і раніше, не так багато. І це справжня проблема для власників нових електрокарів. Наприклад, деякі моделі Mercedes, Yaguar та ін. вимагають сучасних потужних зарядок на 50 кВт. Їх, звичайно, можна заряджати і на більш слабких пристроях, але для цього знадобиться кілька діб. Погодьтеся, це не дуже зручно для водія», — іронізує Омельницький.
Електронний поліс «автоцивілки» з кешбеком
За даними керівника мережі зарядних станцій YASNO E-mobility Ігоря Ковальова, в Україні на сьогоднішній день працює 2 тисячі зарядних станцій. Але 95% з них — «повільні» станції змінного струму (АС). «Зарядка на них обчислюється годинами. Більшість станцій розташовані у великих містах. Дефіцит потужності електромереж на трасах і невисокий попит з боку власників електрокарів ускладнюють розвиток інфраструктури між великими містами», — пояснив він.
Проблема з зарядкою — це обмеження мобільності. Іншими словами, власник авто ніколи не може бути повністю впевненим, що в потрібний момент зможе зарядити батарею, особливо якщо виїжджає за межі мегаполісу.
Тому, за словами Омельницького, купують електрокари, насамперед, мешканці приватних будинків, де можна обладнати «зарядку у дворі», або ті, у кого станції є в безпосередній близькості від будинку або роботи.
Втім, за словами Ковальова, це і світовий тренд: 90% власників електрокарів заряджаються вдома.
«Мінфін» поспілкувався з власником електрокара Дмитром, який мешкає у приватному будинку під Києвом. За його словами, зарядку він обладнав вдома, але для цього довелося потурбуватися про додаткову електричну потужність — до 5 кВт і встановити зарядний пристрій. Все разом обійшлося близько $3 тисяч. Але зате тепер він заряджає свій електрокар біля будинку. «Просто підключаю авто до розетки ввечері, а вранці — повна батарея. Її заряд за нічним тарифом обходиться до 10 гривень, дуже зручно та економно», — говорить він. Але визнає, що, плануючи подорожі за місто, він насамперед звіряється з картою електричних зарядок. І деякі напрямки для нього — закриті. Особливо це стосується «глибинки» — територій подалі від національних трас.
Виходить замкнуте коло. За словами Ігоря Ковальова, все ще не вирішене питання, що має бути спочатку: зарядна інфраструктура або великий парк електрокарів. «Автодилери чекають станції, а гравці ринку зарядних станцій – електромобілі», — пояснює він.
За його словами, поки що інвестиції в зарядну інфраструктуру перевищують доходи в рази. «Наша мережа нараховує 23 швидкі зарядні станції потужністю 50 кВт у Києві (11), і на трасах у напрямку Одеси, Львова, Полтави. Зарядити на них батарею авто можна за 20-40 хвилин до 80%, в залежності від марки і моделі. Інвестиції в мережу склали 30 млн грн. При завершенні будівництва автобану до Дніпра ми плануємо встановити швидку зарядку і там. Ми почали пропонувати клієнтам установку зарядних станцій потужністю від 5 до 22 кВт для дому, офісу», — розповів експерт.
Скільки коштує «підзарядитися»
Ігор Ковальов дає таку розбивку за вартістю зарядки електрокарів.
Зарядка батареї Hyundai Ioniq на 28 кВт∙год для 200 км пробігу може коштувати:
- вдома при наявності двотарифного лічильника та зарядці вночі — близько 24 грн (за часом займе близько 4,5 години)
- вдома без двотарифного лічильника – близько 50 грн
- на роботі за регульованим тарифом для юридичних осіб – близько 70 грн
- зарядка на швидкій зарядній станції займе близько 40 хвилин і буде коштувати 252 грн.
«Зарядка на швидких станціях вже не така дешева, як прийнято вважати. В принципі, вона співставна із заправкою авто газом», — говорить Омельницький. Але з газовими заправками в Україні проблем немає. Крім того, завжди можна перейти на бензин. Тобто у цьому випадку у електрокарів залишається тільки одна перевага — екологічність. Але ідейних борців за чисте довкілля, готових заради цього пересісти зі звичайного авто в електрокар, в Україні поки що не так багато.
Держава до стимулювання таких водіїв теж поки що не готова. Наприклад, у Німеччині купівля електрокарів окремо субсидується — власник отримує до 5-6 тисяч євро «премії». У нас схожих програм поки що немає. За словами Омельницького, це ставить під питання подальший бум на ринку електрокарів.
Акумулятор з сюрпризом
З електрокарами є й інші проблеми. Це, перш за все — сервіс і акумулятори. Оскільки електричний транспорт для нашої країни поки що в дивину, розгалуженої мережі автосервісу немає. Нове авто можна обслужити на офіційному сервісі. За словами Омельницького, це буде дешевше, ніж у випадку з машиною з двигуном внутрішнього згорання.
А от з б/у — доведеться побігати. Якщо звичайне авто реально відремонтувати недорого «в гаражі», то за електричні авто наші майстри беруться нечасто і вимагають оплати за підвищеним тарифом.
Неприємним сюрпризом для водія може виявитися і акумулятор. Термін його служби складає в середньому 7-10 років, тобто власники нових авто можуть роками їздити, особливо не турбуючись.
Інша справа б/у електрокари. Продавці авто з пробігом не дають гарантій на акумулятор. Також рідко можна отримати інформацію, коли його доведеться змінювати: це залежить не тільки від часу експлуатації, але ще і від кількості і режиму зарядів. Тому не виключено, що вже через пару років їзди на б/у електрокарі батарею доведеться змінювати, а це — чи не половина вартості авто.
В Європі і США проблему з акумуляторами вирішують просто — там електромобілі продаються без них, а батареї окремо можна взяти в оренду і, коли прийде час, змінити на нову. Але в Україні такого сервісу поки що немає.
Олександр Митник розповів, що вони спеціально готували персонал для роботи з обслуговування електрокарів. Крім того, кілька разів перевіряли зарядну інфраструктуру по країні. Наприклад, у 2017 році рейд показав, що громадська інфраструктура в Україні відповідає європейській на 80%, а у 2018 році цифра зросла вже до 85%. Тобто поступово умови для власників електрокарів поліпшуються. Але паралельно зростає і вартість таких авто, принаймні, нових.
Вартість електрокара і авто з двигунами внутрішнього згорання вирівнюється через те, що запроваджуються нові стандарти екологічності (Євро-6). Крім того, електрокари стають більш комфортними. «За останні п'ять років вони, наприклад, суттєво додали в запасі ходу. Наприклад, Рено Зое у 2012 році проїжджала на одному заряді лише 150 км, зараз — 300 км, а з 2020 року запас ходу збільшиться до 380 км», — говорить експерт.
Втім, якщо і самі електромобілі, і їх зарядка подорожчають, то не факт, що для українців ці аргументи будуть переконливими.
Костянтин Соприкін
Коментарі - 76
Иначе смысла нет покупать подобное авто.
Нові авто через дороговизну не користуються попитом в українців. Ти ще про мерс 2019 року випуску розкажи теоретик канарей..
Дальность хода батареи Performance Battery составляет 407 км, а Performance Battery Plus — 463 км. Это самая большая дальность среди всех моделей Porsche EV. У Tesla Model S дальность батареи достигает 555 км.
https://vc.ru/transport/87989-porsche-vypustit-elektromobil-taycan-4s-stoimostyu-kak-tesla-model-s
https://www.epravda.com.ua/news/2019/11/22/654019/
https://p-p.com.ua/news/na-shcho-zvernuty-uvagu-pry-kupivli-vgyvanogo-elektromobilya/
Зарядные станции — это последнее о чем думает владелец электромобиля. Если нет возможности заряжаться дома — никто не будет покупать такую машину. Заправка дома почти забесплатно — это и есть основная фишка электро. В зарядных станциях появится смысл, когда пробеги электрокаров стабильно превысят 500 км. Ведь тогда на них будет иметь смысл ехать за пределы города. А какой смысл ехать далеко на Лифе с пробегом в 120 км? Заряжаться каждый час?
Про цену оборудования домашней зарядки — от 0 грн. Зарядное от розетки есть в комплекте с машиной, розетка дома есть у всех. Да, заряжается всю ночь, но какая в этом проблема? Если зарядки потом хватает на 2-7 дней (смотря что за машина и какой пробег).
И самое главное — электромобиль никогда не покупается как единственная машина. Это всегда вторая машина в семью.
Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/economics/transport/10762742-toyota-prezentuvala-naypotuzhnishiy-rav4-foto.html
— Сколько у вас ушло времени на разработку?
— Ну где-то полгода.
— А сколько денег вы потратили?
— Ну где-то 3100 долларов.
— 3100 долларов?
— Ну да: 50 долларов на старые Жигули, 50 долларов на электродвигатель, и 3000 долларов на удлинитель.
Плюс у них обычно слабый мотор и маленький акумулятор. Тоесть, ехать можно, но недалеко и небыстро.
Основной их плюс - их можно использовать как основную и единственную машину. Но еще лет 5-10 и они уйдут в прошлой. Это явно переходной этап.
Далее, посмотрите на современные плагин-гибриды. Passat GTE (та же установка сейчас также появится на новом Супербе, Октавии и ряде других машин ВАГа) — 215 сил и около 7.5 сек до сотни, причем батарея на 13 КВт*ч — это половина батареи того же Лифа. У Пежо 3008 — 300-сильная установка и меньше 6 секунд до сотни, она в ближайшее время появится на ряде других моделей концерна Пежо-Ситроен-Опель-DS. Новый РАВ4 — тоже больше 300 сил и меньше 6 секунд. Причем сами электродвигатели у них мощнее сотни сил, а у 300-сильных их по два. Батареи обеспечивают 50-60 км по WLTP — это реальный смешанный ездовой цикл, то есть эту дистанцию можно реально проехать на электротяге в обычном режиме (без гонок конечно), и при этом мощности электродвигателей даже без ДВС вполне достаточно для езды.
https://autospace.in.ua/povnoprividni-krosoveri-z-pidkljuchaiemim-abo-postijnim-privodom/
https://ecotechnica.com.ua/transport/4430-audi-e-tron-sportback-kupeobraznyj-krossover-na-elektrotyage-predstavlen-v-los-andzhelele.html
Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/economics/transport/10765484-stali-vidomi-naykrashchi-gibridni-avtomobili-roku.html
https://ubr.ua/market/auto/600-km-bez-podzarjadki-nemtsy-raskryli-hlavnye-fishki-bmw-i4-3888400