11 червня 2021, 7:26 Читать на русском

Три сценарії заборони авто з ДВЗ в Україні: розпродаж, колапс, автокладовище

Боротьба з «брудними» автомобілями із двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ), яка охопила всю Європу, може торкнутися й України.

В ЄС вже давно почали обмежувати користування авто з високим викидом шкідливих речовин в атмосферу. Але наступ на машини з ДВЗ йшов поступово. Наприклад, деякі країни на першому етапі заборонили в'їзд дизельних машин до центру міст.

Зараз практично всі європейські країни мають чіткий план — до якого року повністю заборонять автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння — і дизельні, і бензинові. Наприклад, у Німеччині це 2035 рік, у Швеції, Нідерландах і Данії — 2030 рік, а у Норвегії — 2025 рік.

Такі терміни вже озвучені і в Україні: за одним із сценаріїв час «Ч» настане у 2028 році, за іншим — у 2038 році. Але є і третій варіант — в останній момент заборону «брудних» авто відкладуть на невизначений час. Від того, який сценарій в результаті реалізується, багато в чому залежать цінники на авто з двигунами внутрішнього згоряння і електрокари.

«Мінфін» розбирався, які є варіанти щодо бензинових і дизельних авто в Україні.

У 2028, 2038 або як-небудь згодом?

Європа проти дизельних і бензинових авто вже давно. Практично у всіх країнах, по-перше, йде щорічне підвищення екологічних вимог до машин з ДВЗ, по-друге, готуються програми їх повної заборони.

Ще пару років тому здавалося, що Україні в цьому плані нічого не загрожує. Більше того, наші водії розраховували отримати свою частку вигоди від «бензиново-дизельної істерії» в Європі — задешево скупити авто з ДВЗ, після того, як вони стануть заборонними в сусідніх країнах.

Але сьогодні ситуація кардинально змінилася. Перехід на електрокари як пріоритет на найближчі роки озвучує і наша влада. Такий пункт є у транспортній стратегії, яку не так давно затвердив Кабмін.

У ній, зокрема, прописані такі пункти. Вже у 2022 році планується ввести дорожні збори з користувачів автодоріг, прив'язавши їх до екологічного класу авто. Тобто, чим «брудніша» машина, тим більше доведеться платити. Очевидно, мова йде, в першу чергу, про платні концесійні дороги, які незабаром з'являться в Україні. Якщо цей пункт реалізують, водії старих «блях» платитимуть утричі дорожче, а електрокарів — проїжджатимуть безкоштовно або за символічну платню.

Ще один пункт — про розробку програми економічного стимулювання покупки електрокарів. Як саме зацікавлюватимуть українців пересідати на «чисті» авто поки що незрозуміло. ПДВ і ввізного мита на електрокари немає і зараз. Кабміну тільки належить розробити таку програму.

Мінінфраструктури також розробило окремий законопроєкт щодо заборони машин з ДВЗ. Там стоять цілком конкретні терміни — коли з наших доріг мають зникнути «брудні» авто:

  • до 1 січня 2028 року планується заборонити їздити на старих авто з дизельними двигунами.
  • з 1 січня 2033 року час «Ч» настане для нових дизельних авто (до 5 років).
  • з 1 січня 2033 року хочуть ввести заборону на бензинові старі автомобілі.
  • з 1 січня 2038 року — нові бензинові авто.

Поки що незрозуміло — яку долю готують для автомобілів-гібридів. В Європі їх теж збираються забороняти, але на декілька років пізніше за звичайні авто з ДВЗ. У нас згадок про гібридні мотори у напрацюваннях чиновників немає, хоча гібриди, поряд з електроенергією, споживають і бензин, і дизель.

Також над законопроєктами про заборону авто з ДВЗ працюють відразу декілька депутатських груп. Зокрема, один із документів передбачатиме заборону на імпорт в Україну і першу реєстрацію автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння. Але внутрішні перепродажі та користування бензиновими авто не обмежуватимуться.

Повністю авто з ДВЗ повинні зникнути з наших вулиць, за розрахунками депутатів, до 2038−2040 років. Це пізніше, ніж у більшості європейських країн, але все ж до дати «Ч» залишилося не так довго, як здається.

Фінальної версії жодного із законопроєктів поки що немає — все в процесі роботи. Тому не виключено, що концепція і терміни виведення з нашого ринку «брудних» авто ще коригуватимуться.

«Щось конкретне можна буде говорити, коли всі ці ідеї трансформуються в закони з чіткими дедлайнами. Поки що ж, окрім лібералізації умов для легалізації євроблях, особливо нічого не видно», — каже представник компанії «Ніссан Україна» Володимир Іванов.

Читайте також: Продажі легковиків у березні показали шалене зростання: що і за скільки купували українці

В експертному середовищі є думка, що проєкти про заборону дизельних і бензинових авто наша влада пише «для Європи». Україна приєдналася до зеленої європейської ініціативи Green Deal, яка передбачає закриття вугільних шахт, боротьбу з промисловими викидами, і в тому числі, заборону двигунів внутрішнього згоряння. Тому демонструвати активність в цьому плані наші чиновники зобов'язані. Але ось як буде насправді та чи не перенесуть «озеленення» автотранспорту на потім, — питання поки що відкрите.

Вирок для бензину і дизеля

Є ще одна загроза для дизельних і бензинових авто. В Європі вже з 2025 року підвищується екологічний стандарт для них — вводиться Євро-7. Ми що поки «зависли» на Євро-5, але Україна також буде змушена підвищувати екологічні стандарти, це зобов'язання прописано в договорі про Асоціацію з ЄС.

У самій Європі Євро-7 називають «фактичною забороною двигунів внутрішнього згоряння».

Головна зміна стосуватиметься викидів оксидів азоту. Їх має бути не більше 30 міліграм на кілометр пробігу, що більш ніж удвічі жорсткіше, ніж за стандартом Євро-6 (80 мг/км для дизельних авто і 60 — для бензинових).

Таких показників технічно складно домогтися, особливо для дизельних моторів. Які виробники вже і так напхали різноманітними дорогими системами очищення (скажімо, системою впорскування водного розчину сечовини, яка бореться з оксидами азоту).

Тобто, виробляти в таких умовах бензинові та дизельні авто стане просто невигідно. Деякі автоконцерни вже назвали терміни повної відмови від виробництва авто з ДВЗ.

Скажімо, Fiat з 2030 року вироблятиме виключно електромобілі, а поступова відмова від авто з ДВЗ почнеться вже з 2025 року. Ford до 2026 року планує перейти на випуск електрокарів і гібридних авто, а до 2030 року залишити в лінійці тільки електромобілі.

Volkswagen має намір відмовитися від розробки нових бензинових і дизельних двигунів до 2026 року. Тобто, навіть якщо у нас офіційної заборони на ДВЗ не буде, то вони почнуть вимиватися з ринку природно, адже поповнення новими авто не буде. Щоправда, на це піде багато років.

Фактично для України є три сценарії:

  • Європа заборонить авто з ДВЗ, а наша країна — ні.
  • Заборона буде і в Європі, і у нас — до 2028−2033 років.
  • Заборона «брудних авто» в ЄС і в Україні, але пізніше — з 2038−2040 років.

Розглянемо їх детальніше.

Читайте також: Як змінюється ринок вживаних авто з США і чи вигідно їх купувати

Сценарій № 1. Європа забороняє, Україна — ні

Європа називає цілком конкретні терміни заборони авто з ДВЗ. З огляду на це, в тому, що бензину і дизелю там залишилося недовго, сумнівів не залишилося.

Переломним стане вже 2030 рік, коли повна заборону на авто з двигунами внутрішнього згоряння введуть деякі країни (Швеція, Данія, Нідерланди та ін.).

Якщо на той момент в Україні жодних заборон не буде, весь «брудний» європейський автопарк хлине до нас.

Причому ціни будуть низькими — фактично порівняно нове авто реально буде купити за пару тисяч євро. Найбільші поставки можуть піти з Нідерландів, так як туди наші автогонщики і зараз активно їздять за авто, тобто цей напрямок вже освоєний.

Дизельні авто зі знижками вже зараз розпродаються в деяких країнах. У Німеччині з осені 2020 року введено суттєві обмеження для дизельних авто стандарту Євро-4 і Євро-5 (їм заборонено в'їжджати до центру). Тому німці почали активно позбавлятися від таких машин. У підсумку за рік вони впали в ціні приблизно на 15−20%, а на деяких авто скидають до 50%.

Скажімо, Volkswagen Polo з дизельним мотором 2015 року можна купити за 3 тисячі євро, тоді як ще рік тому такий коштував не менше 3,5 тисяч.

У випадку реалізації цього сценарію, перший час наш ринок виграє, так як водії, які їздять на зовсім старих «Жигулях» і «бляхах», зможуть оновити автопарк. Але потім Україна ризикує стати європейським «автокладовищем», що не кращим чином позначиться на екології. Також дешевизна авто (якщо не буде підвищення ввізних мит) спровокує загальне збільшення автопарку. А до цього явно не готові ані наші дороги, ані інфраструктура.

Фактично Україна вже стає «кладовищем» європейських автомобілів. «Авто з ДВЗ з Європи дешевшають, хоча поки що і поступаються за ціною американським. Згодом цей процес набиратиме обертів. Більш того, до нас вже повним ходом йдуть і вживані електрокари з Європи, причому багато з яких — далеко не в кращому стані. Наприклад, з обмеженим ресурсом батарей. Тобто, їх вже зовсім скоро доведеться утилізувати, і вирішувати цю проблему потрібно буде вже Україні, а не Європі», — вважає голова компанії Auto-Consulting Олег Омельницький.

Читайте також: Нова податкова реформа: чому подорожчають новобудови і авто

Сценарій № 2. Європа забороняє, Україна — теж. З 2028−2033 років

У разі реалізації цього сценарію на наш ринок взагалі може чекати колапс, — вважають експерти. Адже до дати «Ч» фактично залишилося всього 7 років. І це при тому, що поки що не було реалізовано жодного етапу щодо обмеження використання авто з ДВЗ. Більше того, не так давно влада дала відмашку на легалізацію старих «євроблях».

Може трапитися так, що в один момент сотні тисяч авто просто опиняться поза законом. І що з ними робити в цьому випадку — незрозуміло.

Якщо приймуть закон про початок виведення з ринку авто з дизельними двигунами з 2028 року, вони почнуть різко дешевшати. Але ось чи знайдуться охочі їх придбати — питання.

Також до того часу влада повинна опрацювати можливості масової утилізації старих автомобілів.

Не менш важливе питання — на чому ж їздити. У транспортній стратегії анонсована популяризація і якісь «економічні стимули» для покупців електрокарів. Але в чому вони полягатимуть — поки що незрозуміло.

«Потрібно розуміти, що без державних субсидій сплеску попиту на електрокари не буде», — каже Омельницький.

Втім, ситуація вже починає змінюватися. Так, «Ніссан Україна», яка до недавнього часу не постачала нових електрокарів Leaf (хоча вживані моделі — на першому місці за популярністю), зараз запускає поставки. «Інтерес покупців є», — пояснив зміну стратегії Володимир Іванов.

Але до масового збільшення парку електрокарів поки що не готова інфраструктура: немає у потрібній кількості зарядних станцій, а «швидких» зарядок, які дозволять заправляти авто на декілька хвилин, взагалі дефіцит.

«Під Уманню побудували модний зарядний комплекс. Але влітку на ньому потрібно було декілька годин чекати в черзі, щоб підзарядитися. У підсумку шлях з Києва до Одеси розтягнувся на цілий день», — згадує Олег Омельницький.

Сценарій № 3. Тотальна заборона в Європі і в Україні — з 2038−2040 року

Такий варіант — відстрочка щодо заборони у нас авто з ДВЗ — дозволить провести поетапне обмеження. Скажімо, можна почати із заборони в'їзду до центру міст або підвищення дорожнього збору для «брудних» авто. Це може бути навіть ініціатива на рівні окремих міст.

Так, у Львові вже задекларували поступову відмову від авто з ДВЗ. Львівська міськрада прийняла рішення про створення Low emission zone, в які зможуть в'їжджати тільки авто високих класів екологічності (Євро-5) або електрокари. Вже цього року до деяких районів міста хочуть заборонити в'їзд старих авто (до 1991 року випуску) без каталізаторів.

Відстрочка за часом дозволить підготувати ринок для переходу на електрокари, зокрема, побудувати мережу заправок, налагодити роботу пунктів оренди електробатарей, їх утилізацію тощо. Але це в ідеалі — якщо займатися цим питанням, а не пустити все на самоплив.

Та й то, на перших порах наші водії все одно почнуть скуповувати дизельні і бензинові авто з Європи, що подешевшали, розраховуючи, що у нас «якось обійдеться» і заборон не буде. Тобто, паралельно потрібно обмежувати імпорт вживаних авто з ДВЗ і предметно займатися стимулюванням придбання електрокарів. Наприклад, пропонувати водіям компенсації, дешеві кредити тощо.

Коментарі - 36

+
+3
Італій .
Італій .
11 червня 2021, 7:47
#
Ценю ваш сайт за точность подачи информации

Сейчас практически все европейские страны имеют четкий план — до какого года полностью запретят автомобили с двигателями внутреннего сгорания — и дизельные, и бензиновые. К примеру, в Германии это 2035 год, в Швеции, Нидерландах и Дании — 2030 год, а в Норвегии — 2025 год.
+
+18
Італій .
Італій .
11 червня 2021, 7:55
#
Ещё один перл

* к 1 января 2028 года планируется запретить ездить на подержанных авто с дизельными двигателями:
* с 1 января 2033 года время «Ч» наступит для новых дизельных авто (до 5 лет).
* с 1 января 2033 года хотят ввести запрет на бензиновые подержанные автомобили.
* с 1 января 2038 года — новые бензиновые авто.
+
+60
Італій .
Італій .
11 червня 2021, 7:54
#
А вот в правдивости этой информации я ничуть не сомневаюсь, без всякой иронии

===Уже в 2022 году планируется ввести дорожные сборы с пользователей автодорог, привязав их к экологическому классу авто.

Это так характерно для правительства непрофанов — придумывать новые налоги и повышать старые.
+
+43
bonv
bonv
11 червня 2021, 10:22
#
Подарки бывают двух видов: те, которые вам не нравятся, и те, которые вы не получите:)))
Зе-влада ще той подарунок…
+
+15
BEZE
BEZE
11 червня 2021, 12:08
#
Бачили очі що купляли?;) Тепер їжте;)
+
+179
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
11 червня 2021, 8:26
#
Тут єврохламники створили армію прихильників і кошмарять зевладу, а якщо повна заборона, то що буде? Згорівші під Радою шини дадуть певний вихлоп і для екології і для тих, хто їх палитиме. Вангую… нічого не станеться аж допоки не зігниє вщент остання автівка з ДВС. Все буде їздити, навіть якщо пальне перестануть завозити… Про яке вимивання старих авто йде мова? Жиги їздять з 60их років минулого тисячоліття… європа перестане випускати, то є Китай, Індія… окупант також. Пальне гнатимуть… буде так коптити, що най його.
+
+64
Hennady
Hennady
11 червня 2021, 8:31
#
Да, придумывать и вводить налоги и запрещать — это лехко
А вот стимулировать, мотивировать, развивать общ. транспорт, чтобы как-то передвигаться, если будет запрет въезда в центр города — с этим сложности.
Да и эти запреты касаются вообще всего автотранспорта или только легкового? В статье только «автомобили» и «машины».
И ничего не сказано о автомобилях на газу.
+
0
R S
R S
13 червня 2021, 3:11
#
Три буквы — ДВС — вам о чём-нибудь говорят?
+
+3
neverice
neverice
11 червня 2021, 9:05
#
Европа большая. В разных странах отношение к запрету разное. Потому процесс будет очень плавный и мягкий. Фактически, это процесс уже давно идет. Со стандартами екологичности авто Евро2, Евро3 и так далее. Собственно, он и породил дешевые евробляхи. И переход на электрокары будет просто очередным условным Евро10. Ничего не изменится.
+
0
Nechriste
Nechriste
15 червня 2021, 12:10
#
Вот только евро-стандарты касаются производства/продаж новых автомобилей, а не эксплуатации ранее выпущеных — их никто не запрещает, и запрещать не планирует.
+
+30
Benderitto
Benderitto
11 червня 2021, 9:26
#
Эти запреты не для наших людей. Наши сразу майданить начнут)
Ну, а что, если как для примера, в Украине за 6 лет с евробляхами разобраться не могут…
+
+88
arhimandrit
arhimandrit
11 червня 2021, 9:36
#
Ой, не смешите! с бляхами справиться не смогли, а тут замахнулись на все авто в стране)))
+
+30
bonv
bonv
11 червня 2021, 10:12
#
А поки що автохлам везуть з Європи до нас…
+
0
Arnold2
Arnold2
11 червня 2021, 12:18
#
Весь завезут к нам, а потом запретят, как-то так, а как же иначе?
+
+15
bonv
bonv
11 червня 2021, 12:22
#
На запчастини розберуть і ще довгий час продаватимуть:)
+
+15
bonv
bonv
11 червня 2021, 10:13
#
Експерти назвали топ непрактичних автомобілів для їзди по місту.
https://news.finance.ua/ua/news/-/493578/eksperty-nazvaly-top-nepraktychnyh-avtomobiliv-dlya-yizdy-po-mistu
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
11 червня 2021, 10:26
#
Вы заметили зависимость, что запреты первые будут вводить те страны ЕС которые более развиты, точнее жители которых более богаче и могут это позволить. Я не думаю что там в 1-й десятке будет Польша или страны Балтии, Португалия, Италия, Румыния, Болгария, Сербия…

Потому процесс понятен, но сначала нужно страну и жителей «подтянуть», а потом менять. Понятно ограничения нужно вводить на год выпуска и не завозить хлам 15+ лет, а лучше 12+ или 10+ лет, вот и все. А потом двигаться в плане выбросов.
+
0
nighthawk357
nighthawk357
11 червня 2021, 21:39
#
Є BMW 3 серії 2001 року випуску і ВАЗ-2107 2007 року випуску. Питання — яке з цих авто просто хлам, а яке — безнадійний хлам?
+
+15
bonv
bonv
11 червня 2021, 10:43
#
Більше професіоналізму, менше популізму!
+
+41
bonv
bonv
11 червня 2021, 10:46
#
Из инета: Пристегиваюсь даже на заднем сиденье. Из-за этого многие водители смотрят на меня как на дурачка. А потом вылетают через лобовое, потому что надо смотреть на дорогу, а не на пассажира сзади:)
+
0
nighthawk357
nighthawk357
11 червня 2021, 21:40
#
НАВІТЬ на задньому сидінні, та ви шо
+
+63
Danconia
Danconia
11 червня 2021, 11:05
#
У людей во власти как всегда одна извилина — копипастить за кем-нибудь то за парашкой то за опой — вот к чему приводит списывание в школе =))

1. проблема экологии от ДВС явно не на трассах, а в городах
2. решить проблему экологии городов можно исключительно развивая паблик транспорт
трамваи и электробусы
3. часть дорог нужно переразметить оставив для авто лишь одну полосу вместо 2 полос, чтобы уменьшить пропускную способность дорог и стимулировать пользование паблик транспортом в городе
4. в малых городах проблемы экологии с ДВС вообще не стоят там кол-во авто на дорогах не столь велико чтобы заставлять отказываться от ДВС
+
+48
Danconia
Danconia
11 червня 2021, 11:08
#
Уменьшив кол-во полос появится место и для велодорожек и для зеленых насаждений которые вырубили расширяя дороги
+
+12
Benderitto
Benderitto
11 червня 2021, 11:47
#
И по этим полосам будут ездить наши водятлы и сигналить велосипедистам)
+
0
nighthawk357
nighthawk357
11 червня 2021, 21:42
#
В кращому випадку — молоді мамулі зі спареними колясками зіштовхуватимуть велопасажирів на сусідні клумби
+
+11
Hennady
Hennady
11 червня 2021, 12:08
#
Увеличение количества полос снижает количество выбросов, соответственно, и вред от них — и наоборот, поэтому то, что Вы предлагаете ухудшит ситуацию, поэтому в последнее время и переразмечают разметку, увеличивая количество полос для увеличения пропускной способности = уменьшения выбросов
+
+21
DjBoom
DjBoom
11 червня 2021, 11:13
#
Что вы так все гнобите ДВС? Электромобили тоже не экологические. У нас электричество что ли с космоса? Я у же не говорю про производство их которое тратит снова больше в разы ресурсов и портит экологию. Пока не будет экологического добывания электричества все это бессмысленное.
Я уже не говорю о количестве дотаций электромобилей за счет ДВС.
+
+58
TarasBulka
TarasBulka
11 червня 2021, 11:53
#
А при чем тут экология? От ДВС надо отказываться чтобы продать много-много новых электрических машин. После того, как все в мире купят себе по электромобилю, вдруг выяснится, что добыча редкоземельных металлов необходимых для аккумуляторов — жуткое зло и нужно переходить на совершенно другие двигатели.
И то, что сейчас никого совершенно не колышит вопрос экологии при производстве/утилизации аккумуляторов — отлично это подтверждает.
+
+18
valeriyodessa
valeriyodessa
11 червня 2021, 12:30
#
Вот тыща процентов !!!
Вся эта истерия с экологией и ДВС — очередной развод кроликов для продажи им нового вида автомобилей. Видать продажи авто падают и надо как-то простимулировать))))
+
0
neverice
neverice
11 червня 2021, 20:42
#
Автомобили — главная и часто единственная причина смога и плохого качества воздуха в городах, где живет 70% населения (за исключением сильно индустриальных городов). Но даже в них — заводы оснащены высокими трубами, что немного снижает концентрацию. А вот от авто — все по низу. Потому глобальный вклад в экологию электромобилей сложно доказуем. А вот локальный вклад в экологию городов — очевиден.
+
+21
valeriyodessa
valeriyodessa
11 червня 2021, 12:27
#
«…Но затем Украина рискует стать европейским „автокладбищем“,…»
Автор в космосе живет ??? Эта страна уже давным давно стала отбросом автохлама.
+
+3
prodmaks
prodmaks
11 червня 2021, 17:34
#
Скоро на тачанках з конями поїдемо. Еко транспорт так сказать. Головне, щоб коней до центру міста пускали.
+
+11
Італій .
Італій .
11 червня 2021, 17:38
#
Коней уже запретил из-за неэкологичности (навоз) и издевательств над животными (всякие зеленые и прочие противники цирков).
+
+10
nighthawk357
nighthawk357
11 червня 2021, 21:44
#
Тільки-от шкоду наносять не екології, бо це наука, їй гірше не зробиш, а екологічному стану довкілля
+
0
TKWP
TKWP
14 червня 2021, 2:54
#
Ездил на 4х литровом двигателе и буду ездить, *** the fuel economy!
+
0
Nechriste
Nechriste
15 червня 2021, 12:06
#
Бред сивой кобылы🤦 Даже в Европе не идет речи о запрете ЕЗДИТЬ на автомобилях с ДВС — только об отказе от их производства и продаж (и то постепенном, и в достаточно отдаленной перспективе). А уж у нас — ни о каком запрете эксплуатации вообще речи быть не может. И не идет — если автор не в курсе, для импорта б/у машин у нас действует Евро-2, и ужесточать это ограничение даже не планируют! Вот дополнительные налоги — это да, это запросто, любим, умеем и практикуем☺️ Только разумнее не вводить новый налог, а повысить существующие акцизы — это более справедливо, кто ездит (и загрязняет) — тот и платит. Какой ущерб экологии от дедушкиной колымаги, выезжающей раз в год на дачу (даже если она евро-0)?
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися