Нещодавно Офіс Національної ради реформ запропонував свій варіант доступного розмитнення іномарок. Суть анонсованої схеми проста: розмитнення буде йти через додаток «Дія», суму митних платежів нарахують в залежності від віку авто і типу двигуна. По-новому будуть рахувати і ПДВ. «Мінфін» розбирався, як це позначиться на цінниках іномарок.
З наступного року іномарки почнуть розмитнювати за новою схемою
В Офісі Національної ради реформ (Офіс простих рішень і результатів) вважають, що нові правила дозволять знизити вартість розмитнення авто чи не на третину. Причому, чим старше буде авто, тим менше за нього доведеться платити. Ще один «плюс», про який говорять в Офісі простих рішень, — відсутність корупційної складової, яка зараз накручує до розмитнення захмарні суми.
Втім, експерти кажуть, що може вийти якраз навпаки — розмитнення багатьох авто здорожчає. А корупційні схеми нікуди не зникнуть, навіть нові можуть з'явитися.
Нова формула і доплата за ексклюзив
За новою формулою головною складовою митного платежу має стати акциз. Він включатиме базову ставку (залежить від віку авто) помножену на об'єм двигуна, коефіцієнт типу палива, коефіцієнт потужності (в кінських силах) і абсолютно новий для нашого ринку показник — так званий коефіцієнт ексклюзивності.
Базова ставка на 2022 рік (ймовірно, до цього часу ініціатори новацій розраховують впровадити нову методику) складе:
- для нових автомобілів — 2,2,
- для річних -1,9,
- для дворічних -1,65
Чим старше транспортний засіб, тим нижче коефіцієнт. Наприклад, для 6-річних авто він складе 1, а для 11−15-річних — всього 0,7.
З кожним роком базова ставка буде зменшуватися. Наприклад, в 2023 році для нових авто вона складе вже 2,07, для річних — 1,79, для 6-річних — 0,94, для 11−15-річних — 0,62.
До 2027 року базова ставка для нових легковиків буде 1,54, для річних — 1,33, для «шестирічок» — 0,7, для 11−15-річних — 0,49. Це мінімум, далі базова ставка падати вже не буде.
Коефіцієнт потужності двигуна для моторок:
- до 250 кінських сил (к.с.) — 1,
- 251−300 (к.с.) -1,2,
- 301−350 (к.с.) — 1,5,
- понад 350 (к.с.) — 2.
Коефіцієнт типу двигуна наступний:
- для бензинових — 1,
- для дизельних — 1,2,
- для гібридів — 0,5.
Коефіцієнт ексклюзивності може бути:
- 1 — якщо авто не ексклюзивне
- 2 — якщо ексклюзивне.
Під ексклюзивністю мається на увазі унікальність авто. За логікою, сюди підпадають елітні іномарки, з тюнінгом, лімітованих серій тощо.
Принцип нарахування ПДВ також пропонується змінити: якщо зараз це 20% від вартості авто, то буде 20% від суми акцизу, а це, зрозуміло, кардинально різні цифри.
Мито в розмірі 10% від вартості авто взагалі хочуть прибрати.
Ще одне важливе нововведення: розмитнення через додаток «Дія»: водій просто вбиває в спеціальну анкету всі показники авто і сума нараховується автоматично, а відтак — без схем.
Брокерські схеми підуть в минуле
Головна схема, яка зараз різко збільшує вартість розмитнення — це оцінка вартості авто. Оскільки основні платежі (ПДВ і мито) рахують саме від цінника: чим вище митна оцінка, тим більше доводиться платити.
Митники офіційно рахують «за Шваке» — це методика, яка враховує вартість аналогічних авто в салонах і на вторинному ринку в Європі, а також ступінь амортизації.
Але на практиці оцінку часто завищують. Скажімо, навіть якщо вам пощастило і ви купили в Європі легковик за 500 євро (про що вказано в договорі купівлі-продажу), для митників це — не аргумент. Вони можуть завищити вартість іномарки в 2−3 рази і навіть більше, і вже від цієї суми рахувати податки.
Один із способів уникнути завищеної оцінки — користуватися послугами спеціальних брокерів, які за винагороду в $500−700 (в деяких випадках комісія доходить до тисячі і більше) беруться отримати «правильну» оцінку.
Читайте також: Як змінюється ринок б / у авто з США і вигідно їх купувати
Але навіть тоді збити цінник до реального рівня вдається далеко не завжди і все одно доводиться переплачувати. А за деякими авто, навпаки, цінник збивають нижче від ринкового. Все залежить від зв'язків і суми «подяки»
Зрозуміло, що в цій схемі задіяні брокери, вхожі в митні кабінети. Як підрахували в Офісі президента, через маніпуювання з вартістю транспортних засобів бюджет втрачає $ 300−400 млн, а в кишенях хабарників осідає приблизно $150 млн.
Як пояснив «Мінфіну» глава Одеського регіонального Офісу простих рішень і результатів Олег Михайлик, автоматичний розрахунок акцизів і мит дозволить уникнути плати брокерам.
«Незрозуміло за що вони отримують гроші, частина яких йде на хабарі керівництву митниці. Наприклад, якщо машина купується на аукціоні, всі платежі за авто здійснюються офіційно, зазвичай з банківського рахунку в Україні. Платежі до бюджету зараз теж прозорі. Але митний брокер може за домовленістю з корумпованим працівником митниці знизити вартість для зменшення обов'язкових платежів. І це коштує додаткових грошей», — розповідає Олег Михайлик.
Він каже, що навіть якщо не потрібно нічого приховувати, брокеру все одно необхідно заплатити близько $700. Без цього просто не дадуть витягнути авто з порту.
Переведення розмитнення в «Дію», за розрахунками Офісу простих рішень і результатів, дозволить протягом п'яти років знизити митні платежі на 30%.
«Спрощена система оформлення авто багато років діє в Грузії, без втручання митників і брокерів. Все оформлюється протягом 30 хвилин, всі платежі зрозумілі і йдуть в бюджет», — зазначає Михайлик.
Старе — подешевшає, нове — подорожчає
Але з новою формулою можуть бути нюанси. Як підрахували в Інституті досліджень авторинку, на старті реформи, в 2022 році знизиться вартість розмитнення в першу чергу елітних авто.
Скажімо, за Lamborghini Urus, яка в Європі коштує від 220 тис євро, в Україні потрібно буде заплатити 29,8 тис митних платежів, замість нинішніх 71,8 тис.
Примітно, що розмитнення елітних іномарок за новою формулою буде і далі дешевшати з кожним роком: платежі знизяться, в порівнянні з нинішніми, на 70%.
Якщо взяти бюджетні авто, то тут економія не настільки разюча. Скажімо, на 10-річній Dacia Sandero з літровим мотором, яка в Європі коштує 2 тис євро, в 2022 році вдасться заощадити тільки 340 євро (митні платежі складуть 899 євро проти нинішніх 1239 євро). До 2027 року розмитнення цього авто буде коштувати вже 635 євро, тобто, майже вдвічі дешевше, ніж зараз.
Але ось по деяких моделях, навпаки, буде подорожчання. Йдеться, в першу чергу, про порівняно нові авто до 5 років.
Наприклад, за п'ятирічний Nissan Rogue з мотором 2,5 літрів нарахують 4030 євро, що на 35% більше, ніж зараз.
Те ж саме стосується і нових іномарок, які завозяться в автосалони. Зараз для них, навпаки, діють пільги по розмитненю (немає підвищувального коефіцієнта віку), а за новою формулою буде дорожче до 30−40%. Це суперечить курсу України на оновлення автопарку і підвищення екологічних стандартів. Адже вигідніше буде завозити саме авто з пробігом: чим старіша машина, тим більше економія.
Є й інші нюанси.
«У нас зараз ніхто не займається вимірюванням потужності, а в документах на авто для різних ринків „конячки“ вказуються по-різному. Якщо ж стануть заміряти у нас, то відразу валиться ідея безконтактного розмитнення», — зазначає глава компанії AutoCon-sulting Олег Омельницький.
Тобто, якщо стануть довіряти технічній документації на авто, показники по кінським силам для машин, пригнаних з Європи, Америки чи Кореї можуть відрізнятися. Якщо ж будуть «переммірювати», можлива поява нової схеми, тільки гроші будуть просити за заниження не оцінки авто, а потужності двигуна.
Ще одне питання — до коефіцієнта ексклюзивності, — каже Олег Омельницький. «Хто і як його буде визначати? Наприклад, Mercedes AMG — це ексклюзивне авто чи ні? Автори не врахували українські реалії. Наприклад, перегонник із задоволенням скрутить шильдик Brabus з Мерседеса і занизить „конячки“ під стандартний обсяг. Хто це буде перевіряти? Ось і отримаємо ту ж саму корупцію при оцінці і огляду авто, що і зараз», — пояснює він.
Співзасновник Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький, вважає позитивом те, що питання вийшло за рамки розмитнення тільки евроблях.
«Потрібно ще раз обдумати, які є способи відійти від корупції при визначенні митної вартості авто, також необхідно переглянути ставки розмитнення. Поряд з удосконаленням системи розмитнення для фізичних осіб, не варто забувати і про бізнес», — написав він на своїй сторінці в фейсбук.
Олег Омельницький не виключає, що нові правила розмитнення буде важко провести через парламент. Переконати депутатів різко знизити ПДВ від імпорту авто буде не так просто, оскільки мова йде про бюджетоутворюючий податок.
Що буде з евробляхамі
Самі «бляхери» підозрюють, що їх законопроект, який вже пройшов перше читання в Раді, хочуть «збити», замінивши його новою формулою. Якщо буде нова методика для всіх авто, причому така, за якою чим старше машина, тим дешевше її розмитнення, то, виходить, в окремому законі під евробляхи вже немає необхідності.
«Намагаються забалакати питання. Але доступного розмитнення там (у формулі Офісу простих рішень — Ред.) — немає. Є зниження розмитнення для дорогих авто», — говорить один з керівників АвтоЕвроСили Олександр Чернявський.
«Мінфін» вже писав про цей проект. Вся різниця між ним і нинішньою пропозицією тільки у формулі для акцизу. І по формулі від Офісу простих рішень може бути дорожче, ніж хочуть «евробляхери» (вони наполягають, що платіж загалом не має перевищувати тисячу євро).
Читайте також: Евробляхери обвалять ціни на б / у авто
Скажімо, за розмитнення 15-річного авто з мотором 2,5 літри доведеться тільки акцизу заплатити 2 тис євро «плюс» ще 400 євро ПДВ. Що майже в 2,5 рази більше, ніж планка «евробляхеров» в тисячу євро.
Разом з тим, варіант Офісу простих рішень багатьом експертам подобається більше, ніж «формула для евроблях». Хоча б тому, що передбачає приблизно рівні умови оформленні для всіх авто.
Що буде з цінами на авто
Будь-які зміни формули по розмитненню тут же відіб'ються на цінах, причому, в даному випадку — не тільки б/у, але і нових авто.
При цьому, нові автомобілі можуть подорожчати, що ще більше знизить їх продажі. Таким чином перерозподіл на нашому ринку на користь б/у сегменту продовжиться.
Читайте також: Схема з евробляхамі закрита: як тепер заощадити на ввезення авто
Що стосується старих авто, то вони мають подешевшати, хоча і не так суттєво, як в разі прийняття закону по евробляхах. Але заощадити на авто середнього класу до тисячі доларів, а на елітних — кілька тисяч доларів українці зможуть.
Паралельно подешевшають і ті авто, які вже завезені в Україну і виставляються на перепродаж. У міру збільшення імпорту відносно недорогих іномарок з Європи і США українці змушені будуть просити менше за свої вживані авто.
Коментарі - 45
В первую очередь нужно усвоить и понять, что растаможку могут делать ФИЗ-лица и СУБЪЕКТЫ ХОЗЯЙСТВОВАНИЯ.
Соответственно должны различаться и условия растаможки, а не быть одинаковыми для обеих групп налогоплательщиков.
Схоже «ходіння по граблях» це національна політична забава.
Покажите где в моём комментарии речь про какие-то «льготы и исключения»?
Полистайте ПКУ — в нём столько РАЗЛИЧИЙ между налогоплательщиками и правила почему-то НЕ ОДИНАКОВЫЕ ДЛЯ ВСЕХ, может его тоже назовёте «феерическим бредом».
Хотя сомневаюсь, что до вас что-то дойдёт даже после прочтения ПКУ.
Далее, ну дам я 200грн сотруднику и что, воздух чище станет? А вот от газа меньше выхлоп, но регистрацию установки почему-то сделали дорогой.
Просто Таврія — це офіційно Євро-0 (?) і по стандартам вона може хоч димом коптити хоч ромашками пахнути, а от Маздочка — це вже Євро-3 і вище, тому має відповідати стандартам на вихлоп і містити справну систему очищення вихлопу чи сажовий фільтр. Так-то…
(їду ставити каталізатора на свою євробляшечку бо інакше штраф і кара небесна)
А от на Ламборджіні хоч кожен день :)
Вот это новшество от Михеля, не то что сейчас.
Ще 40% «росту» економіки не пережили…
Нині основний платіж при завезенні б/в авто — це акциз, який залежить від об'єму двигуна, типу палива і, основне, від віку. Чим старше авто, тим вищий акциз. Це, принаймні, логічно — щоб не завозили рухлядь (хоча величину цього акцизу можна було б зменшити в рази і це було б правильним напрямком реформування). Тепер же пропонують той же акциз, тільки з точністю до навпаки — чим більшу рухлядь ви везете, тим менше акцизу заплатите. Де логіка? Плюс ще й підсилили корупційну складову. Ну, а як же без цього, у нас же президентом «вкалує» чемпіон з боротьби з корупцією, олігархами, ковідом…", список можна продовжувати.
Салонам новых авто хана, привет хлам.
Это основная проблема для импорта авто — привязка в расчетах к цене авто. Второе — отсутствие самого понятия акциз и пошлина как стимулирующий платеж. Ну о «бреде «- НДС на акциз — это сразу говорит об уровне «реформаторов». Нас специально уводят от европейской практики как и факта импорта так и от самого права собственности и обложения налогом транспортного средства в период эксплуатации автовладельцем. Есть практика той же Грузии, Польши, Молдовы — в которой фактурная цена полностью отсутствует в системе расчетов (только в Польше используется для расчета НДС) Теперь система «брокерских» услуг, опять есть
До 2015 года деятельность таможенного брокера подлежала лицензированию. После вступления в силу Закона Украины «О лицензировании видов хозяйственной деятельности» от 02.03.2015 № 222-VIII данный вид хозяйственной деятельности лицензированию не подлежит. Но, приказом Мин Фина Украины от 04.08.2015 г. № 693 предусмотрено получение разрешения на таможенную брокерскую деятельность. Разрешение на деятельность таможенного брокера выдает только Г. Т. С. Украины Не буду вдаваться в тонкости законодательства, но все эти (указанные «навороты» от Саакашвили) требуют изменений в Таможенный, Налоговый, Гражданский Кодекс Закон о Нац Полиции, Закон Украины «О некоторых вопросах ввоза на таможенную территорию Украины и регистрации транспортных средств», Закон Украины «О защите прав потребителей», ну и массы «Постанов» «Об утверждении Порядка проведения обязательного технического контроля и объемов проверки технического состояния транспортных средств, технического описания и образца протокола проверки технического состояния транспортного средства»
(Постановление КМУ № 137 от 30.01.2012 г.) «Об утверждении Порядка таможенного оформления товаров, ввозимых на таможенную территорию Украины и подлежат обязательной сертификации в Украине»
(Постановление КМУ № 466 от 14.05.2008 г.) …
(Приказ Министерства инфраструктуры Украины от 17.08.2012 г. № 521) «Некоторые вопросы сертификации транспортных средств, их частей и оборудования» (Постановление Кабинета министров Украины от 09.06.2011 г. № 738) … И это только малая часть документов (весь перечень указывать не буду — не вижу смысла), с которыми сейчас работают при растамаживании авто, И теперь надо не один пленарный день, а может и год для изменения законодательной базы, при этом, на сколько я понял — единой концепции будущего закона просто нет! Поэтому, как переходной вариант, это закон 3704, или более коррупционный 4643 — д.
А более-менее свежие авто будут дороже, поэтому люди, которые хотели их купить, уже не купят. Бред сумасшедшего, как по мне.