Мінфін - Курси валют України

Встановити
21 квітня 2020, 18:44

Що відбувається з цінами на нафту і як це позначиться на Україні

Вперше в історії ціна нафти стала від’ємною. Для того, щоб покупці погодилися взяти барель північноамериканської нафти WTI з поставкою в травні, доводилося доплачувати $40,32.

«Мінфін» розібрався, що стало причиною цієї ситуації і чи є у нас причини для радості.

Несподіване падіння

Ще вранці 20 квітня ф'ючерси на WTI з поставкою в травні коштували близько $19, але незабаром після відкриття торгів ціна опустилася нижче $15. ЗМІ негайно ж облетіли новини, що нафта цієї марки торгується так дешево вперше за 20 років.

Але «круте піке», як виявилося, тоді тільки починалося. Незабаром нафта опустилася до немислимих $2,1 пізніше — до нуля.

Але і в точці рівноваги ф'ючерси протрималися недовго, перейшовши до від’ємних показників. В найнижній точці падіння барель коштував мінус $40,32. А до закриття торгів дещо «зміцнився» до «мінус» $37,63.

До від’ємних значень пішла і вартість нафти з поставкою в травні на європейському спот-ринку: барель північноморської Brent — опустився до «мінус» $3,5, а російська Urals знизилася до «мінус» $3 за барель.

В чому причина обвалу

Як відзначив виконавчий директор МВФ від України Владислав Рашкован, ключове падіння сталося на ф'ючерс WTI, який торгується на NYMEX з тікером CL.

«Особливість цього інструменту – це не фінансовий (спекулятивний) інструмент, де розрахунок відбувається тільки в грошах, в залежності від того, хто краще вгадав курс на певну дату. CL — це поставний контракт, тобто той, хто його продає, зобов'язаний поставити нафту покупцеві, який зобов'язаний її фізично прийняти. Іншими словами, продавець повинен мати нафту, а покупець повинен мати законтрактовані фізичні сховища для закачування нафти, що купується», — пояснив Рашкован.

На його думку, таке падіння цін – поки що одноденна аномалія, яка пояснюється значною мірою специфікою цього ф'ючерсу. «Для більшості торговців ф'ючерси все ж – інструмент хеджування ціни, а для когось — інструмент спекуляції», — говорить він.

Ф'ючерсні контракти, що обвалилися, розраховані на поставку в травні. А 20 квітня – останній день, коли їх можна було продати. У результаті тим, хто тримав ф'ючерси для хеджування або спекулював ними, потрібно було визначатися – продати комусь, або ж брати на себе зобов'язання отримати і десь розмістити нафту.

В нинішніх умовах, коли споживання нафти у всьому світі падає, а сховища швидко заповнюються — розмістити десь нафту стало проблемою. У результаті доводилося шукати тих, хто відкриє свої сховища в обмін на $30-40 за кожен барель.

Щоправда, як пояснив фахівець відділу продажів боргових цінних паперів Dragon Capital Сергій Фурса, торгівля травневими ф'ючерсами вже була незначною – більшість спекулянтів вийшли раніше, не чекаючи останнього дня. Тому втратили гроші переважно ті, хто зазівався.

Нафті не вистачає попиту

На відкритті торгів 21 квітня ні про які від’ємні значення ціни на нафту мова, звісно, вже не йшла. Хоча падіння цін на «чорне золото» продовжилося і у вівторок. До моменту написання цієї статті червневі ф'ючерси на WTI просіли за день на 35% і опустилися нижче позначки нижче $13 за барель. Brent втратив близько чверті вартості і коштував близько $19, а російський Urals опустився до позначки $16.

Це говорить про системні проблеми нафтовидобувачів. Викладач Единбурзької бізнес-школи Іван Компан відзначає, що попит на нафту, в порівнянні з «до карантинним» періодом, впав за різними оцінками на 30 млн барелів на день.

А ось країни ОПЕК+ домовилися про зниження видобутку лише на 9,7 млн барелів. Та й діяти угода почне тільки з 1 травня.

Хай ще на кілька мільйонів скоротять видобуток країни, які не входять в ОПЕК+, але це радикально ситуацію вже не змінить.

Читайте також: Ціни на нафту впали всерйоз і надовго. Трамп не допоможе

«Глобально, сховища заповнені на 70%, і, якщо ситуація не зміниться найближчим часом і виробництво не буде обмежене, то галузь чекають дуже великі проблеми. У сформованій ситуації багато нафтових компаній точно опиняться в дуже скрутному становищі», — припускає Компан.

Для того, щоб нафта знову почала зростати в ціні, необхідне відновлення економічної активності.

РФ програє нафтову війну

В умовах низького споживання нафтодобувачі тільки посилять боротьбу за решту покупців нафти.

«Ми бачимо агресивні дії Саудівської Аравії, яка активно демпінгує на ринку Європи, намагаючись витіснити Росію. І дуже часто їй це вдається. А значить Росія, з одного боку, змушена буде скоротити видобуток, а з іншого – втрачає свої традиційні ринки збуту. Тому що Саудівська Аравія перед тим, як домовитися про скорочення видобутку, її рекордно збільшила. І тепер автоматично її частка ринку стане більшою», — вважає Фурса.

На його думку, для Росії заходи зі скорочення видобутку будуть більш відчутними, ніж для аравійців. Адже відновити видобуток в РФ буде складніше. Нафтові свердловини в Росії старі і відразу після зупинки затягуються парафіном. Тому для відновлення видобутку потрібно заново бурити свердловини. А це дорого і не завжди рентабельно.

Читайте також: Saudi Aramco запропонувала відстрочку платежів за нафту для Європи і Азії. Чому компанії відмовилися

Очікують експерти й банкрутства американських компаній, які видобувають сланцеву нафту. Середня собівартість її видобутку оцінюється в $36 за барель. Як наслідок, проблеми неминучі.

Ось тільки банкрутство компанії зовсім не означає, що її свердловини заллють бетоном. Активи банкрута продадуть більш щасливому конкуренту і коли ситуація на ринку покращиться – він відновить видобуток. Сланцеві технології дозволяють зробити це досить швидко.

Наслідки для України

В Україні зниження цін на нафту традиційно сприймається як позитивна новина. Для споживачів це означає можливе зниження цін на паливо. Для країни — вирівнювання торгового балансу і зменшення витрачання ВКВ на імпорт. Насправді все не так однозначно.

Адже дешева нафта – це не хвороба, а «симптом». Справжня причина цього – ослаблення світової економіки, що призводить до здешевлення всіх сировинних товарів. А український експорт, в основному, є сировинним.

Продовжують падати ціни на метал. За інформацією Укрпромзовнішекспертизи, у квітні подешевшав довгий прокат, арматура, катанка. На вартість металу тисне збільшення виробництва в Китаї на тлі падіння світового попиту.

У той же час радують ціни на продукти харчування. Ф'ючерси на пшеницю зараз коштують майже $204 за тонну. Це найвище значення цього року і на $22 вище, ніж цього часу рік тому.

Також непогано справи йдуть з кукурудзою – $165 за тонну – ненабагато менше річних максимумів ($173) і навіть на кілька доларів більше, ніж рік тому. Це дає шанс аграріям пройти кризовий період не тільки без втрат, але і в гарному плюсі.

Хоча, на думку екс-депутата Олексія Мушака, все буде не так райдужно і в сільському господарстві. За його словами, майже третину всієї кукурудзи в США (134 млн тонн) вирощують для переробки на біоетанол.

Падіння ж цін на бензин зробить цей бізнес нерентабельним, а отже кукурудза піде на світові ринки. Додаткові обсяги пропозиції будуть тиснути на ціни.

Ще одна проблема для України — зменшення рентної плати за видобуток нафти і газу. Очікувалося, що нафта принесе 3,7 млрд грн у бюджет, а газ — 17,6 млрд грн. Однак, схоже, що ці очікування доведеться підкоригувати.

Низькі ціни на нафту Україна намагається використовувати для того, щоб наростити власні запаси. Укртранснафта, яка володіє 11 резервуарними парками, загальною ємністю понад 1 млн куб. м., повідомила, що сьогодні в порт Південний прибуде танкер з 80-90 тис. т. нафти. За інформацією enkorr, цього тижня прийде ще один танкер.

Читайте також: В Україні може закритися кожна четверта АЗС — прогноз

А ось на істотне здешевлення бензину поки що розраховувати не варто. За інформацією «Мінфіну», середня ціна А-95 на АЗС України 21 квітня склала 23,77 грн за літр. Це всього на 4 копійки дешевше, ніж тиждень тому. На початку березня він коштував 26,50.

За словами директора консалтингової групи А-95 Сергія Куюна, нафта – тільки одна з складових в ціні нафтопродуктів, на яку припадає 30-40% від кінцевої ціни. «У нашому випадку треба стежити за котируваннями нафтопродуктів, а не нафти, темпи змін не завжди пропорційні», — пояснює він.

Олексій Писарев

Коментарі - 11

+
+63
semenvekselberg
semenvekselberg
21 квітня 2020, 20:28
#
Падение цен на нефть, которого так добивалась Грета Тунберг, оставило её без работы:
https://minfin.com.ua/blogs/semenvekselberg/138422/
+
+30
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
22 квітня 2020, 7:41
#
Эта девочка и её семья уже обеспечили себе безбедную жизнь! Надо знать в каком переходе и в каком городе спать на картонке.
+
+78
Viktor Andriyenko
Viktor Andriyenko
21 квітня 2020, 21:18
#
Вважаю, що головним параметром при оцінці впливу низьких нафтових цін на Україну є політичний.
Українці обрали собі владу, з якою було лише питання часу, коли ж путін додавить Україну. Однак, криза на ринку нафти і, як не парадоксально, коронавірус - це дві проблеми, які суттєво відволікають кремль від українського питання і тому грають нам на руку. Не до нас їм зараз. Принаймні, відсутність шалених нафтогазових доходів (по газу теж повний провал) і проблеми всередині Росії, породжені коронавірусом  - це майже гарантія для України низької імовірності будь-яких силових сценаріїв. Яким би янелохом не був наш президент.
+
+15
zaNOza :)
zaNOza :)
21 квітня 2020, 21:37
#
Наши же кричали, что Коломойский вывел из нефтепровода техническую нефть, то пусть закупиться по самые небалуй.
+
0
1Sokrat1
1Sokrat1
21 квітня 2020, 22:32
#
Да вчера можно было купить WTI по минус 40$ :)
+
+29
R S
R S
21 квітня 2020, 23:39
#
Фьючерс на WTI - на техасскую нефть!
Какие условия фьючерсов? - Самовывоз в своей таре из Техаса посредством своих танкеров, бензовозов, цистерн...
Так прям и представляю вереницу бензовозов из Киева, движущихся в сторону Техаса... А почему не нанять какой-нить танкер? Так они уже залиты нефтью по самое горлышко... Нету их.
+
0
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
22 квітня 2020, 12:14
#
Ніфіга не самовивоз, ніфіга не нафти, ніфіга не техаської. Ніхто не доплачував за вивіз фізичної нафти. Фьючерс це зобовязання трейдера закрити його в певний момент, або продовжити тримати з втратами. Просто трейдери фіксували збитки. Не нафтотрейдери а спекулянти. Якщо є 100 відкритих контрактів, які треба продати, а покупців є лиш на 30, то 70 будуть лишні і не закриються. Або вмі гроші, які були у бажаючих ризикнути просто розтягли на 100 заявок і усереднили ціну. Фізична нафта торгується в плюсових діапазонах, хоча і не без збитків для добування.
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
22 квітня 2020, 7:36
#
А что так все «накинулись» на нефть? Меня лично интересуют после этого явления цены на природный газ, «гронингенскую формулу» при расчете цены на природный газ в долгосрочных контрактах ни кто не отменял, и при таком падении альтернативного топлива ( нефти ) цены на газ тоже должны критично упасть, только нам это не рассказывают, а «Нафтогаз» «потирает руки» перед очередным подорожанием с первого мая. ( цена полностью становится рыночной для всех) А цены на заправках -надо назвать сегмент топлива украинского производства ( который очень низкий) и цены на топливо будут ориентироваться на импортное топливо, а при нашей таможенной и налоговой политике это даже будет особо не заметно.
+
+15
media08
media08
23 квітня 2020, 0:27
#
Может и упадут со временем! Пишут: цена с поставкой во вторник на британском хабе National Balancing Point упала до $48,5 за тыс. кубометров, а на вторник — $45,65 (на прошлой неделе цена держалась на уровне $62,5), пишет Росбалт.
+
+7
Andrew Kassi
Andrew Kassi
22 квітня 2020, 15:29
#
>> середня ціна А-95 на АЗС України 21 квітня склала 23,77 грн за літр
Проблемы сговора ОККО и ВОГ. Я на беларусском ТНТ по 19 залился.
+
0
media08
media08
23 квітня 2020, 0:22
#
Та черная жижа, которую выдавливают водой из земли не должна стоить даже 19 баксов за 160 литров, не говоря уже про 100-120 долларов. Тем более, что в некоторых местах она сама прет, как с артезианской скважины.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися