Мінфін - Курси валют України

Встановити
13 листопада 2024, 15:30

Чому економіка рф досі зростала попри війну та що зміниться у 2025 році

З 2014 року безліч економістів та експертів вправлялись в прогнозах, коли росія повторить історію з дефолтом чи навіть, розпадеться. У супереч цим прогнозам після повномасштабного вторгнення в Україну російська економіка навіть зростала. Але сьогодні уже цілком зрозуміло, що 2025 рік покладе цьому край. Як це має відбутися, розповів економіст Олексій Петрівський.

Що не так із зростанням економіки рф

Процеси, які зараз відбуваються в економіці країни-агресора, ведуть її до глибокої кризи, і завадити цьому зможе лише або неймовірний, чудесний збіг обставин, або геній, достойний Нобелівської премії з економіки.

До недавнього часу російська влада доволі ефективно створювала ілюзію ніби з економікою все добре. Очікуваної кризи не сталося, а у 2023 році економіка навіть почала зростати. Але це економічне зростання викликане повністю неадекватною бюджетною політикою.

Очевидно, російський уряд вирішив погратись у так зване «військове кейнсіанство», яке, крім, того, що саме по собі є досить суперечливою доктриною, так ще і реалізовується неправильно: вливання в розширення виробництва товарів, які не протиставляються грошовій масі, а практично одразу утилізуються в донецьких степах, вливання в економіку грошей, які через військові виплати одразу йдуть на ринок споживчих товарів і послуг, помножене на штучне скорочення робочої сили створює вибухову ситуацію і з бюджетом, і з інфляцією, і з кадрами просто по всіх напрямках.

Те, що певний період називали бурхливим зростанням економіки під час війни, фактично є лише зростанням грошової маси, яка деякий час спроможна створювати ілюзію реального зростання.

Чи може допомогти російський центробанк

Проблеми, що насуваються на російську економіку уже відкрито обговорюються в російській верхівці. Однією з перших про це заговорила голова Центрального банку росії Ельвіра Набіулліна після чергового підняття ключової ставки.

Зокрема, в прес-релізі ЦБ рф, у зв’язку з підвищенням ставки, було зазначено наступне: «Інфляційні очікування значно зросли. …Високі інфляційні очікування посилюють інерцію сталої інфляції.

Російська економіка продовжує зростати, але помірнішими темпами, ніж у першому півріччі 2024 року. Це уповільнення переважно пов'язане з наростанням обмеження пропозиції, включаючи зниження доступності вільних виробничих потужностей і трудових ресурсів.

Внутрішній попит підтримується зростанням кредитування та доходів населення і бізнесу, а також збільшенням бюджетних видатків. Відхилення російської економіки вгору траєкторії збалансованого зростання залишається значним. Про це свідчить і високий поточний інфляційний тиск".

Варто зазначити, що поточний рівень ключової ставки у 21% є рекордним значенням за більш, ніж два десятиліття, і цілком ймовірно, що вже у грудні її підвищать до 22−23%.

Таке рішення центробанку росії викликане відчайдушними спробами приборкати значне зростання інфляції, яка починає виходити з-під контролю, збільшенням попиту та розширенням дефіциту бюджету.

В нормальній ситуації підвищення облікової ставки це доволі потужний інструмент, який дозволяє виймати зайві гроші з обігу, дозволяє охолонути перегрітій економіці і нівелювати курсові коливання. Але даний інструмент не може бути ефективним безкінечно.

Підвищення ставки збільшує бюджетні витрати, зокрема, через зростання ставок по кредитуванню, що в тому числі проявляється у різкому зростанню витрат на субсидії по старим іпотечним програмам. Також підвищення ключової ставки це зростання витрат на обслуговування держборгу. Через збільшення ставки зростає дохідність по облігаціях внутрішньої позики.

Послаблення курсу рубля в даній ситуації теж не допоможе, бо послаблення рубля ще більше прискорить інфляцію, яка все одно вплине на підвищення ставки, а ставка збільшить подальші бюджетні витрати.

Збільшення грошової маси дійшло до такого рівня неадекватності, що інструменти, грошово-кредитної політики тепер безсилі: підвищення ставки не сприяє вирішенню проблем російської економіки. Дійсно, який сенс у підвищеній ставці, якщо в бюджет тут же закладаються гроші на підтримку пільгової іпотеки, щоб не розорити забудовників і не обвалити перегрітий ринок нерухомості. Який сенс в ставці, якщо бюджет роздає гроші всім підряд.

Чого тільки варті суми виплат за підписання контрактів черговими військовими злочинцями. Фактично зараз економіка стоїть на порозі таких проблем, яких ніколи не було за чверть століття путіна у владі. І зробити з цим уже нічого неможливо.

Бульбашки російської економіки

На даний момент перегріта економіка, роздула таку бульбашку, що всі ті галузі, які не повʼязані з державою, не живуть на держзамовленнях і субсидіях мають просто зупинитись. Якщо держава в нинішніх умовах вкладає такі об'єми коштів в пільгову іпотеку, влаштовуючи повне безумство з цінами на житло, то ніякої комерційної іпотеки просто не повинно існувати, і ринок нерухомості має рухнути.

Власне, механізм в цьому напрямку уже запущений, а проблеми, які зараз відбуваються з найбільшим забудовником «Самолет», вказують на те, що у нього є всі шанси повторити долю китайського «Евергранде».

Якщо, наприклад, завод по виробництву дронів або снарядів отримує безкоштовні позикові кошти, то інші заводи, які отримують гроші під 21% мають просто зупинитись і покинути ринок. Бо з такою різницею в вартості доступу до позикових грошей де-факто неможливо працювати.

Якщо родичі чергового загиблого військового купують Ладу за готівку, то саме явище автокредиту повинно зникнути, бо якщо в одній черзі в касу і ті, хто безкоштовно отримав мільйони рублів, і ті, хто взяв кредит по адекватній ринковій ставці, то ціни неможливо буде опанувати в принципі.

Завданням центробанку є утримання макроекономічної стабільності, щоб економіку не поглинула спіраль неконтрольованої інфляції. Підвищуючи ставку ЦБ намагається зв’язати зайві гроші на депозитах, щоб вони не вилились на ринок одночасно, а виходили на нього поступово в майбутньому.

Проблема для регулятора тут в тому що, економічні агенти прекрасно усвідомлюють, з якою швидкістю ростуть ціни. Вони бачать скільки коштувало нове авто 2−3 роки тому і скільки зараз, скільки коштувала нерухомість тоді і тепер, і розуміють що ціни будуть рости й надалі.

Росіяни продовжують підписувати контракти, а їх члени сім'ї продовжують отримувати виплати за загиблих окупантів. На заводах, внаслідок дефіциту працівників, виплачують неадекватно велику зарплату, яка тут же опиняється на ринку, створюючи ажіотажний попит на товари і послуги, піднімаючи таким чином ціни і розганяючи інфляцію.

Читайте також: Китай, росія та Іран зміцнюють відносини: наскільки небезпечним є їхній союз

Війна доб'є росію

Війна не створила жодної бази для економічного зростання. Війна убиває і перетворює на інвалідів одну частину працездатного населення і займає беззмістовною, з точки зору економіки, працею інших. Наприклад, швачка на фабриці, що займається шиттям військової амуніції, отримала зарплату 300 тисяч рублів. ВВП виріс на 300 тисяч. Швачка пішла купувати продукти і одяг і кожна така угода теж відобразилась у ВВП.

Вийшов фіскальний мультиплікатор і з точки зору статистики все добре. Крім того, було сплачено податок на доходи, а з покупок порахували ПДВ. Продавці товарів теж сплатили податок на прибуток. І фактично зростання видатків бюджету веде до зростання його доходів. Тільки проблема в тому що це не фактичне зростання економіки, а зростання грошової маси. Бо амуніція, за яку початково заплатили, не зайняла своє місце в товарно-грошовому ланцюжку, не створила додаткової вартості, а згоріла в донецькій області на черговому окупанту від попадання fpv-дрону, на який ви задонатили.

У росії в подальшому є лише два варіанти розвитку подій. Перший: держава зупиняє процес перегріву економіки через зупинку розширення грошової маси, і тоді всі галузі, які на цьому перегріві успішно функціонували, починають падати як доміно. Виявиться, що більше немає кому купувати новобудови за поточними цінами, зникнуть черги за авто.

Так звана економіка війни почне помирати, і в цей момент з’ясується що від мирної економіки майже нічого не лишилось. Населення опиниться в ситуації, де життя навколо подорожчало в рази, а величезних зарплат більше ніхто не пропонує. Це призведе до швидкого зубожіння людей.

Другий варіант: держава не дивлячись ні на що, продовжить накачувати економіку грошима. Це дасть ще кілька місяців ілюзії стабільності, після чого рубль швидко девальвує і бульбашка все одно лусне. Не тому що потік грошей, на якому все трималось, скінчився, а тому що ці гроші вже нічого не коштують.

Сама ж Набіулліна і ряд високопоставлених чиновників заговорили про перспективи стагфляції. І тут з ними неможливо не погодитись. Ця перспектива є невідворотною, і варіантів її уникнення наразі не передбачається. Сьогодні стоїть питання лише, з якою швидкістю локомотив під назвою російська економіка влетить у непробивну стіну. Протягом наступного року ми все частіше зустрічатимемо в одному реченні слова росія і стагфляція.

росії потрібно зупиняти війну, яку далі їх економіка не спроможна витримувати. Аварійні інструменти вичерпують себе або вже вичерпали.

Коментарі - 61

+
+45
neverice
neverice
13 листопада 2024, 15:48
#
А якщо по цьому всьому зверху гепне ще й падіння цін на нафту та торгівельна війна Китаю та США, то ефект буде взагалі руйнівний для росії.
+
+70
Я_ __
Я_ __
13 листопада 2024, 16:55
#
Neverice

поки Україна прокачує транзитом через всю територію України російську нафту та газ, а ЄС і США купують неофіційно на мільярди доларів і євро російську нафту та газ — нічого руйнівного, на жаль, з рф не буде.
+
+15
neverice
neverice
13 листопада 2024, 17:09
#
По газу питання вже не актуальне. Газпром в глибокій дупі, арктік спг фактично зупинився. Ті поставки, що є зараз не покривають витрати.
По нафті питання цікавіше. Найважливіше — це глобальна ціна нафти в світі. Більше, ніж є росія продавати не може, тому зниження світових цін автоматично знижує прибутки росії. На додачу — охолодження світової економіки через торгівельні війни може знизити й попит на нафту, але навряд чи це суттєво вплине на об'єми продажів саме росією — вони вже зараз перевищують квоти ОПЕК (чим фактично і провокують саудитів та добряче ризикують, що ОПЕК зніме квоти взагалі).
+
+30
asdf2024
asdf2024
14 листопада 2024, 10:57
#
Ты уверен ,что Газпром в заднице)Самое смешное в 2014 году один в один писали Газпром ФСЁ)))
+
+30
asdf2024
asdf2024
14 листопада 2024, 10:56
#
Опять «Рашка фсё»))))
+
+30
KingSalmon
KingSalmon
13 листопада 2024, 16:21
#
Тут же можна додати, що майже 3 роки економіку рф підтримував Фонд Національного Благополуччя.
Але вже й його спустили на військові витрати і знайти якийсь альтернативний ресурс неможливо.
Тримаються тільки через те, що все ще вдається реалізовувати нафту близько 60 уе за барель
+
+189
Rubi0
Rubi0
13 листопада 2024, 22:06
#
Это вы ихних беглых навальнят начитались?
Вот вам цифры в начале 2019 год, когда избрали Зелиенского, фнб был 4 трл или 60 млрд долларов. В начале 2022 они подготовились и собрали 13,5 трлн рублей, сейчас 12 трл. или примерно 120$ млрд, что в 2 раза больше чем в начале каденции Зеленского.
А вот вам еще цифры… за 9 месяцев профицит их экономики 100 млрд долларов.
Да там есть ипотечный пузырь о котором пишет автор, да он напоминает китайский, но боюсь многие увидят забор ТЦК изнутри быстрее, чем лопнет этот пузырь.
+
0
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
14 листопада 2024, 11:07
#
Ви б краще розібралися з чого активи ФНБ РФ складаються і як з того усього «добра» вивести гроші, тоді картина буде зовсім інша. З приводу будьбашки нерухомості, вона вже здувається, у вересні падіння іпотеки 68% рік до року (за жовдень ще даних наче немає), з кінця жовтня Сбер і ВТБ майже взагалі перестали видавати нову іпотеку, ціни на нерухомість у листопаді почали падати у багатьох містах. У 2025 тільки на компенсації різниці ставок по старим пільгових іпотекам з бюджету їм треба витратити 15−20 млдр. дол, за умову що облікова далі підніматися не буде, а вона буде і ця сума зросте ще більше. Ставки ОФЗ вже нагадують 1997, до дефолта тоді лишалося менше року і не було війни яка зжирала 100+ млрд. на рік
+
+15
Rubi0
Rubi0
14 листопада 2024, 12:50
#
Ну во первых известно из чего состоит, с 2022 года 40% в золоте и 60% юани и т. д.

Во вторых не 100млрд$ на войнушку, а 130млрд$ или 13трлн которые они заложили в бюджет. У нас на силовой блок в бюджет заложили 50 млрд$ с учетом что нам дадут всю помощь что обещали… вас порядок этих цифр не смущает?

При этом почитайте цифры что говорит их министр финансов. «30 сентября правительство внесло в Госдуму проект бюджета на 2025 год и плановый период 2026—2027 годов. В пояснительной записке говорится, что на конец текущего года объем ФНБ оценивается в 11,055 трлн руб., или 5,6% ВВП, а в следующие три составит 12,8 трлн (6% ВВП), 14,9 трлн (6,5%) и 16,5 трлн (6,6%) соответственно.

Пополнение средств ФНБ в 2025—2027 годах ожидается в размере формирования дополнительных нефтегазовых доходов. В этом году пополнение должно составить 38,8 млрд руб., в 2025-м — 1,6 трлн руб., в 2026-м — 1,9 трлн руб., а в 2027-м — 1,3 трлн руб.

В 2025 году правительству поручено выделить не менее 300 млрд руб. из ФНБ на строительства высокоскоростной магистрали Москва — Санкт-Петербург."

Ну и где тут исчерпание фнб под ноль? И судя по их бюджету то война в Украине это не более чем досадная неприятность, более того, они даже не останавливают крупные инфраструктурные проекты.
+
+30
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
14 листопада 2024, 13:27
#
Проблема у тому, що там не золото і юані більшою частиної, а акції різних Ростех, Почта Россіі і т д. Воно наче є, але на приктиці, це приблизно такий актив, як квартири у Бахмуті, які до війни Ви здавали б в оренду, вони може і досі є, але отримати з них прибуток чи тим більше вивести кошти шанси близькі до 0. Вони ще обіцяли зробити з 2022 по 2030 аж 1000 власних пасажирских лікаків, скільки зробили за майже 3 роки з цієї 1000? Всі цифри які ви навели у коменті вище крім видатків на війну — суцільна лапша, яка на 100% не буде виконана ними. При падючій економіці де вони будуть брати гроші на все те, якщо додати до купи: 1) витрати на війну, 2) конпенсації по іпотекам, 3) виплати по держ доргу, загалом ці 3 статті з'їдать біля 60% бюджету (тобто піде в нікуди з точки зору функціонування держави) на 2025 рік, якщо вони зсісно зможуть його виконати. Облікова буде рости і далі, витрати на компенсації іпотеки і обслуговування боргу теж, на війну само собою витрати виростуть, радянські склади значно схудли. Питання не у тому чи завалиться там усе, а у тому, коли і горизонт тут вже вбачається менше року, а не якесь далеке гіпотетичне майбутнє. Ну і нафта, якщо ціни просядуть на Брент нижче 60 дол., то горизонт подій ще пришвидшиться
+
+15
Rubi0
Rubi0
14 листопада 2024, 14:16
#
Цифры выше это не «лапша» как вы выразились, а «наиболее вероятный» прогноз, также как и цена нефти в 60−70$ на 2025 год «наиболее вероятная» цена по прогнозах всех Блумберг и ко. А то что может прилететь черный лебедь, запад начнет топить танкеры рф, Польша или Германия плечом к плечу станут в окопы с Украиной тоже может быть, но это спустя 3 года все менее и менее реальный сценарий на 2025 год
+
0
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
14 листопада 2024, 16:48
#
Нє, не «наиболее вероятный», а саме лапша. Про той же ФНБ і оцінку його активів, для порівняння аналогія, скільки коштують зараз квартири у Бахмуті, як їх можна оцінити? Те саме питання і стосовно активів ФНБ, оцінити можна їх хоч у 100 трлн. рублів, було б бажання, але який сенс у цьому крім замилювання очей ворогам? Виконати все описане хоч якось умовно можна буде тільки за умови девальвації рубля на понад 50% 2025−2026 це єдиний варіант, але девальвує він більш суттєво, раз вже облікова 21% ні на що не впливає
+
+42
Pablito
Pablito
13 листопада 2024, 16:21
#
Саме так. Дуже сподіваюсь на зростання видобутку Саудівською Аравією. Враховуючи це все, Україні важливо протриматись до осені 2025 року, а не йти на якісь жахливі перемовини зараз.
+
+69
Я_ __
Я_ __
13 листопада 2024, 16:56
#
Pablito

а що буде восени 2025го, Україна перестане надавати рф гроші з транзитної територією України нафти і газу, чи ЄС і США перестануть витрачати мільярди доларів і євро на російську нафту і газ?)))
+
+23
82845392
82845392
14 листопада 2024, 2:39
#
Да мы и до 35-го продержимся, вопрос — в каком количестве и состоянии? КНДР в 90-х после ухода основного спонсора держался же (правда, войны не было у них, но жрать было нечего, свет давали по часам, машины на дровах ездили и т. п.).
+
+116
82845392
82845392
14 листопада 2024, 2:37
#
> важливо протриматись до осені 2025 року

Ты же вернулся в Украину, держаться вместе с нами?
+
+9
Prya
Prya
14 листопада 2024, 10:25
#
Вiн же не дурний
+
0
82845392
82845392
14 листопада 2024, 18:08
#
Во-во. А мы будем символизировать незламність :)
+
+24
asdf2024
asdf2024
14 листопада 2024, 10:58
#
Правильно на переговоры идти нельзя ,а тебе нужно идти в ТЦКа.
+
+65
Я_ __
Я_ __
13 листопада 2024, 16:47
#
«Чому економіка рф досі зростала попри війну та що зміниться у 2025 році»

Бо рф воює проти України, в той час як Україна пускає транзитом по території України російські нафту і газ.

Бо ЄС надає 10 мільярдів євро допомоги Україні, але в той же час країни Євросоюзу закупили російську нафту і газ на загальну суму €30 млрд у 2023 році

Бо США надають Україні допомогу в мільярд доларів США, але в той же час купують на мільярди доларів нафту в рф, котру відвантажують через грецьку компанію Motor Oil Hellas (https://www.epravda.com.ua/rus/news/2023/11/14/706598/) прямо в портах Пентагону, в цей же час сам Пентагон заявляє, що їм нічого невідомо про походження цієї нафти, адже за дотриманням санкцій має слідкувати постачальник, а грецька HBC Coca-Cola вже не слухалася материнську компанію Coca-Cola, і коли материнська компанія Кола вийшла з рф, то грецька HBC Кола продовжувала під іншими ТМ розливати напої в рф. Тому греки в цьому плані сидять на двох стільцях, при чому дуже сильно їм подобається сидіти на тому стулі, котрий ближче до рф))00)

В цей же час, ЄС і США, по суті надаючи допомогу Україні, забороняють бити по логістичних каналах орків на території рф, тобто не дають нормально воювати, а без цього, орки на нашій території отримують вчасно боєприпаси, пайки, бензин, нових рекрутів і інше, тому в такій парадигмі, всі санкції - до сраки, і перемогти рф в таких умовах — неможливо на жаль.

p. s. Всі дані можете скопіювати і пошукати самостійно статті котрі підтверджують вищезазначене.
+
0
Prya
Prya
14 листопада 2024, 10:25
#
Кому война — а кому мать родна
+
0
stas12345
stas12345
13 листопада 2024, 16:49
#
В 25 году у рф будет катастрофа. В этом году был перегрев экономики, а в следующем году экономика начнет остывать!!!
+
+60
asdf2024
asdf2024
14 листопада 2024, 10:58
#
Аххах я тоже самое уже 10 лет слышу с 2014 года))))
+
+39
Riojas
Riojas
13 листопада 2024, 18:41
#
Все это отлично, но, даже несмотря на галопирующую инфляцию, самый базовый сегмент товаров у них дешевле, чем у нас. Вот недавно сравнивали цены в Ашане по официальному курсу (а эффективный курс 1 грн = 2.37 руб) прямо совсем не в нашу пользу. И если их (пока) заливают деньгами, то как планируется у нас решать этот вопрос?
+
0
asdf2024
asdf2024
14 листопада 2024, 10:59
#
На пути до ЕС кормить не обещали)))
+
+155
Criptor82
Criptor82
13 листопада 2024, 19:27
#
Дуже слабка аргументація у автора вийшла, в основному все зводиться до звіту російського ЦБ. Я про те, що економіка Росії «порвана у лахміття» чув ще за часів Обами. І що? По факту дефіцит робочої сили у них був ще до війни, нехай автор не полінується та почитає звіти ЦБ в 2020, 2021. Питання не в дефіциті праці, а в низькій продуктивності праці, 21 століття на дворі — цифровізація/автоматизація/роботизація навіть КНР в цьому плані далеко попереду Росії. Далі як пише автор військова економіка розганяє інфляцію. Ну Ок, а де цифри про те, який вклад у ВВП в 2023—2024 році зі сторони підприємств ВПК? Ну щоб оцінити «перегрів» давайте глянемо що там по факту? Цифр не має. А я так скажу економіка РФ це на 2/3 сировина: нафта, газ, вугілля, метали в т. ч. кольорові (алюміній, нікель, мідь), дорогоцінні метали — паладій, золото, платина, плюс титан який купує ЄС. А ще це алмази, деревина, зерно, хімпродукція яку також активно купує ЄС та США. Це ресурсно БАГАТЕЙША держава, і всі санкції по факту до Ж… це навіть американці визнали. Китай, Індія все вигрібають. Турція перепродає в ЄС масу товарів. Про який перегрів йде мова? Це сировинна держава, і проблем з експортом не має. А причина інфляції у них як раз в іншому. Перше — девальвація рубля. Друге — дефіцит імпортних товарів через санкції, що призвело до так званої «санкційної націнки» через проблеми із логістикою та розрахунками. Третє: корупція, вона там не менше нашої, а корупція формує свою націнку.
+
+243
Criptor82
Criptor82
13 листопада 2024, 19:38
#
Четверте: дорогий кредит, парадокс — підвищення ставки Центробанком призвів до того, що автоматом зросли ставки по обслуговуванню кредитів, і бізнес звичайно це все вклав в кінцеву ціну товару. А що стосується виплат їх воякам, чи родичам цих «горе вояк», то гляньте цифри по депозитам у банках, більша частина цих грошей на депозиті. По іпотеці частково згоден, там у них класичний пузир вийшов, то він такий але більших масштабів у Китаї і що? За те будівництво дає найбільший мультиплікатор в економіку. Резюмую. Наша ситуація набагато гірша ніж у них. Ми взагалі на дотаціях і без свого ВПК. Нафти та газу теж не має. Їм навідміну від нас навіть китайці жодного кредиту не дали. А їх зовнішній борг за час війни зменшився на 200 млрд.$. Тому як кажуть у нас «Поки товстий всохне, худий здохне». А про те, що через пару місяців у них буде швах, тут поржав вони навіть золото з своїх резервів жодної тони не продали, яких пару місяців??? Я за об'єктивність, якщо слухати марафон, то вони вже давно повинні були бути у лаптях, та тримати оборону десь в Підмосков'ї, а по факту…
+
+44
PastoreFrom
PastoreFrom
13 листопада 2024, 22:42
#
У вас дуже цікава аналітика! Якщо буде натхнення створіть свій власний блог на мінфіне.
+
+75
Criptor82
Criptor82
14 листопада 2024, 9:44
#
Грузін: «Я директор станции техобслуживания автомобилей, уважаемый человек в Грузии, и без кандидатской диссертации. Не солидно». Платон: «Я б на вашем месте, сел сразу докторскую писать». Грузин: «Неет, у нас в Грузии слишком УМНЫХ не любят, кандидатская подойдёт» — уривок з фільму «Олігарх» 😁 Висновки стосовно причин інфляції в РФ, мною викладені згідно аналітики, яку я читав ще до війни в статтях академіка Глазьєва, який по суті є антогоністом Набіуліної. Треба вже більше об'єктивності та менше пропаганди, бо вона формує у людей «віртуальний світ» в якому ворог вже доїдає останнього їжака, а у нас все прекрасно. Тільки чомусь вийшов недавно суддя і рубанув з плеча, що скоро буде трудова повинність, товари по талонам, а грошей нікому платити не будуть. То логічним є питання як так? З нами ж весь прогресивний світ, а з ними лише КНДР та Іран. У нас будуть талони, а у них «перегрів» бо багато грошей в економіці, які не покриті товарною масою, це якісь сюр!
+
+64
82845392
82845392
14 листопада 2024, 2:45
#
> По факту дефіцит робочої сили у них був ще до війни, нехай автор не полінується та почитає звіти ЦБ в 2020, 2021

Все так, и еще есть такой нехороший момент, что на войну у них идут не самые ценные специалисты (и даже не просто нормальные трудоустроенные), а всякое отребье в основном, т.ч. продолжение войны на рынок труда не повлияет особо (разве что еще одну мобилизацию объявят, но даже это какие-то проценты от населения затронет, и однократно, а не всех равномерно, как у нас, включая даже работающих на оборону — вспомнить разработчика дронов, которого мобнули на улице в Киеве недавно).
+
0
vt313
vt313
14 листопада 2024, 14:55
#
Criptor82,
А я так скажу економіка РФ це на 2/3 сировина

Думаю десь 15 — 20%.
+
+153
R S
R S
13 листопада 2024, 21:16
#
Статья и аргументация в стиле «доллару кирдык», серия 100500…)).
Но украинцев продолжают кормить лапшой про «скоро рашке капец».
+
0
asdf2024
asdf2024
14 листопада 2024, 11:00
#
Вот прям в точку .Я про рашка капец слышу с 2014 года.
+
0
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
14 листопада 2024, 11:15
#
Чому економіка рф досі зростала попри війну. Вона у надінні всі 3 роки, окрім військового сектору. «Зростала» вона тільки за умови, що вони малювали правдиву статистику по інфляції, але думаю всі розуміють, що інфляція там не 8−9% за облікової 21%, яка не може допомогти. Якщо додати правдиву інфляцію у рівняння, то вийде протилежна статистика, економіка у них іде у піке постійно з 24.02.22 і 2025 дуже велика імовірність зустрічі з Землею
+
+30
Smachnenko
Smachnenko
14 листопада 2024, 12:57
#
Как приятно поностальгировать, листая Минфин

2022
Февраль

Новая реальность для экономики России: Хуже, чем в августе 1998 года — /2022/02/27/81830433/
Март
Российская экономика сократится вдвое из-за санкций — Байден — /2022/03/27/82726989/
Май
Bloomberg: Россию ожидает наибольшее падение ВВП за 30 лет — /2022/05/10/85176437/

2023
Февраль
Почему российская экономика до сих пор держится под давлением санкций — объяснение Bloomberg — /2023/02/10/100507817/
Март
Экономика рф летит в бездну: что видит рядовой русский — /2023/03/09/101991612/
МВФ: экономику России ждут «разрушительные» последствия после 2023 года — /2023/03/09/102038457/
Декабрь
Сверхрасходы путина «перегревают» российскую экономику — The Economist — /2023/12/11/117668772/

2024
Январь

Санкции не работают? — Что на самом деле происходит с экономикой россии — /2024/01/17/119794417/
Ноябрь
Почему экономика рф до сих пор росла несмотря на войну и что изменится в 2025 году — /2024/11/13/139736701/


«You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.»
― Abraham Lincoln

Как мало он знал…
+
0
Dimamizdm1
Dimamizdm1
14 листопада 2024, 14:36
#
Самый адекватный коментарий. Никакой Трамп нефть не удешевит, кто тогда будет покупать теслы его друга Маска , а ещё сотни миллиардов вложены в его акции .
+
+45
vt313
vt313
14 листопада 2024, 14:44
#
Чому економіка рф досі зростала попри війну.

Тому що так рахують.
Насправді, говорити про щось, коли немає половини інформації, — не серйозно.
Візуально, економіка РФ суттєво просідає. І обвал, — справа часу.
+
0
Smachnenko
Smachnenko
14 листопада 2024, 14:57
#
Т. е. когда Ассоциация Европейского Бизнеса (которой вы верили, не так ли: https://minfin.com.ua/ua/2023/02/10/100507817/#com4475731) говорит, что в октябре 2022 в РФ продали 45 тыс. автомобилей (https://aebrus.ru/upload/iblock/9a3/RUS-Car-Sales-in-October-2022.pdf), то тут вам информации хватает. А когда та же организация говорит, что в октябре 2024 продали180 тыс. авто (https://aebrus.ru/upload/iblock/966/RUS-car-sales-October-2024.pdf), то тут уже считают плохо, и всей информации нет. Вы сами себе-то хоть продолжаете верить?
+
+30
vt313
vt313
14 листопада 2024, 15:23
#
Почему, я верю что продали 180 тыс.
А сколько продавали на пике?
А сколько производили на пике, и сколько производят сейчас?
А сколько нужно производить, чтобы поддержать 55 млн. пользователей?

Давайте вместе посчитаем, сколько автомобилей было произведено в 2021 и 2024 гг.
Тот же автостат говорит о 1.5 млн. в 2021, а в текущем ожидается около 900 тыс.
По-моему это спад. О номенклатуре мы не говорим.
+
0
Smachnenko
Smachnenko
14 листопада 2024, 17:11
#
> Почему, я верю что продали 180 тыс.
> А сколько нужно производить, чтобы поддержать 55 млн. пользователей?


Давайте я переадресую этот вопрос вам же из мая 2023, ответ будет:

> В РФ 50 млн. авто. Для поддержания такого парка в нормальном состоянии нужно в месяц продавать 150 — 200 тыс.
> Если ниже это кризис отрасли.


Т. е. по вашим же словам, для поддержания автопарка РФ нужно продавать столько, сколько уже продается сейчас, т. е. отрасль, по вашим же собственным оценкам, не в кризисе.

Теперь вы предлагаете посчитать не продажи автомобилей, а их производство. Ну, давайте посчитаем.
2008 — 1.47 млн
2009 — 0.59 млн (-59%)
2010 — 1.21 млн (+105%)
2011 — 1.75 млн (+44.5%)
2012 — 1.97 млн (+13.3%)
2013 — 1.91 млн (-2%%)
2014 — 1.74 млн (-9.7%)
2015 — 1.21 млн (-27.7%)
2016 — 1.12 млн (-7.4%)
2017 — 1.35 млн (+21%)
2018 — 1.60 млн (+15.3%)
2019 — 1.52 млн (-2.5%)
2020 — 1.26 млн (-17.5%)
2021 — 1.36 млн (+8.2%)
2022 — 0.45 млн (-67%)
2023 — 0.53 млн (+18%)
2024 — 0.67 млн* (+26%) *(фактические 0.51 за 9 месяцев)

По-моему, два года подряд двузначного роста в процентных пунктах — это что угодно, только не спад.
+
0
vt313
vt313
14 листопада 2024, 19:07
#
Два месяца. По году врядли выйдет. И это продажа. А речь об производстве.
Считайте от пика. Или от 2.5 млн., которые нужны.
+
0
Smachnenko
Smachnenko
14 листопада 2024, 19:40
#
На данный момент доступна статистика продаж за первые три квартала 2024. Можно сравнить с теми же периодами предыдущих лет
1−3 кв 2020 — 1.09 млн
1−3 кв 2021 — 1.25 млн
1−3 кв 2022 — 0.53 млн
1−3 кв 2023 — 0.76 млн
1−3 кв 2024 — 1.2 млн
Т. е. в 2024 продажи вышли на уровень 2021-го года, и после падения в 2022 только растут. По-моему, это не спад.

Производство растет два года подряд, по-моему, это не спад. Спад — это когда производство падает. Вырастет ли оно до пика или нет — неизвестно, потому что продажи уже вернулись на довоенный уровень, а это значит, что рынок снова занят, и насколько производителям удастся его отвоевать — вопрос открытый.

В США, кстати, в 2023 было произведено 10.6 млн авто, а продано — 15.6 млн. На пике в 1999 было произведено 13 млн авто, а продано — 14.9 млн. По вашей логике, за 25 лет американский авторынок вырос или упал?
+
0
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
14 листопада 2024, 20:52
#
В Україні 2008 року теж було рекордне виробництво авто і рекордні їх продажі. Так само здебільшого за рахунок перегріву економіки (в Україні тоді загалом, у Росії зараз військової) і кредитування. Чим закінчилося все у жовтні-листопаді 2008 думаю всі знають. Якщо врахувати рекордні витрати бюджету в РФ останні роки, то ріст продажів авто взагалі не має дивувати, це закономірний результат, отримавши великі гроші, яких люди раніше не бачили, вони біжать купувати квартири або машини. Якщо звідкілять гроші пішли, десь вони мають прийти і бути витраченими, але коли грошей стане не вистачати на підтримку цього кола, продажі і виробництво авто обваляться як і в Україні 2009. Хоча ситуація в економіці там зараз більше нагадує 2013 рік в Україні, тільки замість війни тоді останні гроші спускалися на долар по 8
+
0
Smachnenko
Smachnenko
14 листопада 2024, 20:58
#
Скоро © Понятно-понятно.
+
0
vt313
vt313
15 листопада 2024, 11:58
#

Олександр Міщенко, я мав на увазі зовсім інше.
Війскові дії враховуються в ВВП чи ні, і якщо враховуються, то як?
Якщо держстат дасть структуру ВВП, так щоб можна було перевірити, то якісь експерти можуть це зробити. А якщо там велика частина засекречена, то сенсу говорити про щось немає.
Це стосується всіх країн.

можу накинути ще для дискусії.
Досить дорогий і амбітний проект
https://russianplanes.net/planelist/Sukhoi/SuperJet-100
Як на мене, завершений.
+
0
vt313
vt313
14 листопада 2024, 21:05
#
Можете так считать.
После 2 млн., 0.7 млн. это существенное падение, как по мне. Но в Ваших рассуждениях это успех.
У каждого свои взгляды.
+
0
Smachnenko
Smachnenko
15 листопада 2024, 16:45
#
Вы на вопрос о США не ответили. У вас, конечно, могут быть свои взгляды, я просто пытаюсь понять, они распространяются на все экономики или только на российскую?

Если в 2025 году в РФ произведут миллион автомобилей, это будет все ещё падение, потому что 1 миллион, хоть и больше 700 тыс. в 2024, но все равно меньше 2 млн в 2012?
+
0
vt313
vt313
15 листопада 2024, 17:00
#
Smachnenko
---
В США, кстати, в 2023 было произведено 10.6 млн авто, а продано — 15.6 млн. На пике в 1999 было произведено 13 млн авто, а продано — 14.9 млн. По вашей логике, за 25 лет американский авторынок вырос или упал?
----

А что тут отвечать? Производство упало, продажи выросли.

---
Если в 2025 году в РФ произведут миллион автомобилей, это будет все ещё падение, потому что 1 миллион, хоть и больше 700 тыс. в 2024, но все равно меньше 2 млн в 2012?
---
Да, 1 млн. меньше 2 млн., и это будет падение.
+
+15
Smachnenko
Smachnenko
15 листопада 2024, 18:42
#
Vt313,

> А что тут отвечать? Производство упало, продажи выросли.

В мае 2023 вы говорили (https://minfin.com.ua/ua/2023/02/10/100507817/#com4475731), что российский авторынок в кризисе, а автопром в глубоком кризисе.
Сейчас вы говорите, что «Візуально, економіка РФ суттєво просідає. І обвал, — справа часу.«

Считаете ли вы, что раз уж продажи автомобилей РФ выросли до довоенного уровня, то можно считать, что авторынок вышел из кризиса? Если нет, то почему? По какой ещё метрике нужно оценивать авторынок (не автопром), если не по продажам?

А если авторынок из кризиса вышел, а автопром хоть и не достиг довоенного (и тем более пикового в 2012-м) уровня, но уже превышает уровни и 2023 и 2022, то по каким конкретно метрикам, на ваш взгляд, «Візуально, економіка РФ суттєво просідає. І обвал, — справа часу.«?
+
0
vt313
vt313
15 листопада 2024, 20:57
#

Smachnenko, довоенный уровень, это 2012 — 2013 гг.
Т. е. 2 млн. производство и 3 млн. продажи.

Девальвация валюты при высоких кредитах.
Не само по себе явление, а переход к нему.

Тот же Газпром. Авиастроение гражданское. Грузоперевозки.
Само по себе ВВП, при существенном усилении ВПК.
Но время покажет.

+
0
Smachnenko
Smachnenko
15 листопада 2024, 22:10
#
Vt313,
> довоенный уровень, это 2012 — 2013 гг.

В 2023 (https://minfin.com.ua/ua/2023/02/10/100507817/#com4475731) вы считали довоенным 2021, а сейчас уже 2012−2013. Если довоенный период это 2012−2013, то получается, что в 2022-м война не начиналась, и санкций никто не вводил. Очень сомнительный довод.

Ну да ладно, время покажет. Через годик сверим метрики.
+
0
parseval
parseval
16 листопада 2024, 9:34
#
Паперовий ріст економіки рашки в декількох пов’язаних з оборонкою секторах…ну таке. Далі можна не читати.
+
+15
Владислав Пятковский
Владислав Пятковский
17 листопада 2024, 17:31
#
Экономика Р Ф гораздо надёжней нашей. И тратить силы на доказательства обратного, просто дурость. Мне больше интересно что будет с нашей экономикой если вдруг война начнет заканчивается. Ведь для РФ в этом случае все понятно — снятие части санкций, возврат к торговле и т. д. На этом их неприятности могут быстро закончится и рост продолжится.
+
+15
vt313
vt313
17 листопада 2024, 20:37
#
Владислав Пятковский и компании которые ушли из рф туда вернуться? С чего бы это, интересно?
+
+15
Я_ __
Я_ __
18 листопада 2024, 8:52
#
Vt313

на жаль, мордор, це непоганий ринок збуту, плюс логістичний хаб для транзиту товарів до Китаю, Казахстану, Індії, ну і тд.
+
0
R S
R S
18 листопада 2024, 18:48
#
…а также основной поставщик энергоресурсов в ЕС.
+
0
82845392
82845392
18 листопада 2024, 19:07
#
Нет, даже если посчитать теневые поставки через третьи страны.
+
0
R S
R S
18 листопада 2024, 20:11
#
Ну тогда немного вас разочарую.

Франция закупила рекордное количество российского сжиженного газа
https://24tv.ua/economy/ru/francija-pokupaet-rekordnoe-kolichestvo-rossijskogo-spg-v-kakih-obemah-jekonomika_n2688732

ЄС імпортує більше газу з Росії, ніж зі США
https://minprom.ua/news/316020.html
+
0
vt313
vt313
18 листопада 2024, 20:46
#
R S, разные есть данные.
https://magazine.neftegaz.ru/articles/rynok/835336-strukturnaya-perestroyka-gazovogo-rynka-es/
https://nangs.org/news/markets/oil/es-v-iv-kvartale-2023-goda-snizil-import-nefti-iz-rf-do-3-gaza-do-13
+
0
82845392
82845392
18 листопада 2024, 20:47
#
Не удастся :)

> Франция закупила рекордное количество российского сжиженного газа

Франция — далеко не единственная страна ЕС и далеко не единственный там импортер газа (хоть и один из крупнейших, это не отнять).

> ЄС імпортує більше газу з Росії, ніж зі США

1. ЕС живет не только на сжиженном, его почти вдвое меньше поставляется (по крайней мере за 2-й квартал этого года: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/18051234/imports-natural-gas-petroleum-oils-2021-q2−2024.jpg/e3105fdf-b7bd-1552−957c-8b64022d7acc?t=1726840270968).
2. Евростат с данными консалтинговой компании из статьи не согласен в корне:
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240923−1
«The majority of the natural gas in gaseous state came from Norway (43.5%). Algeria followed with 21.6%, ahead of Russia with 15.5%.
The United States provided almost half of the imported liquefied natural gas (46.0%), ahead of Russia (16.8%) and Qatar (11.9%).»

Кто врет? :)
+
0
vt313
vt313
18 листопада 2024, 20:49
#
Я_ __, то й що? Ринок збуту не привід розвивати тут технології.
А з приводу логістичного хаба, тут Ви щось напутали.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися