Мінфін - Курси валют України

Встановити
22 березня 2023, 10:00

3 міфи про повоєнну економіку України: чому перемога не гарантує процвітання

Публічні особи часто поширюють ідеї про величезні економічні перспективи України після перемоги у війні. Та чи дійсно ця позиція обгрунтована, і до чого насправді варто готуватись нашій державі, в колонці для NV розповів співзасновник інвестиційної компанії Trident Acquisitions Corp Олексій Тимофіїв.

Iнвестиції прийдуть

Ні, не прийдуть. Інвестиції — це угоди. Це вкладення в конкретні проєкти в конкретному місці. Щоб вони прийшли в очікуваних масштабах, в Україні мають бути сотні й тисячі окремих проєктів. Таких, що відповідають вимогам західних інвесторів щодо ризиків і готовності. Скільки їх зараз? — Нуль. Хто їх готує? Запитаю простіше — ви, особисто, у своєму бізнесі їх готуєте? А хто це тоді буде?

Україна інвестиційно приваблива

Ні, не приваблива. Це не вроджена якість, її такою треба зробити. Відкрийте будь-яке дослідження про інвестиційну привабливість країн, що розвиваються, — про їхні плюси та мінуси. Усі вони будуть про ризики, бар'єри та програми стимулювання.

В Україні ризики та бар'єри зашкалюють — 127 місце у світі в індексі економічної свободи у 2021 році, а програми стимулювання поступаються країнам-конкурентам. У який бік на це ще вплинула війна, як ви вважаєте?

Бар'єри потрібно зносити — це гігієна, а щоб компенсувати ризики — програми стимулювання мають бути на голову вищими, ніж у конкурентів. Вони мають бути безпрецедентними — тому що прірва, в якій опинилася країна, безпрецедентна. Чи здатна такі програми згенерувати поточна економічна влада? А їй потрібні іноземні інвестиції? — Це ключове питання. Раніше ж усіх влаштовувала локальна пісочниця, на дерибан вистачало.

Вступ до ЄС — це головне, решта — додасться

Ні, не додасться. Скажу гранично просто — якщо нормативи ЄС зараз застосувати до українського виробничого бізнесу, 90% від нього зупиниться в перший же день. Екологічні, зокрема. Для локальних гравців вступ до ЄС — це випробування на міцність і готовність конкурувати.

Ба більше, всі попередні роки зовсім не відсутність України в ЄС була головним чинником, що стримував інвестиції. Головним чинником була конкурентна відсталість на інвестиційному ринку. І вона нікуди не поділася і сама не дінеться. Плюс у ЄС повно країн, які значних інвестицій не отримують.

Так, всі говорять про програму відновлення зруйнованої інфраструктури, житла та інших капітальних об'єктів. Це найочевидніша потреба. Вона дасть поштовх будівельній галузі на декілька років. А далі? А інші галузі? А регіони, які, на щастя, не постраждали?

І ще — жодні західні партнери нашу роботу замість нас не зроблять. Інфантильна установка, що проривне економічне зростання нашої країни входить до чиїхось зовнішніх пріоритетів, і нас вперед потягнуть волоком — це ідіотизм. Так, всі ресурси зараз — ззовні. Але зовнішні важелі без внутрішньої політики не спрацюють. Сильно ми «прорвалися» за 30 років? І чи турбувала б особисто вас доля економіки розміром менше, ніж 1% від США чи ЄС, і 0,1% від світової? Після стабілізації ситуації зміст і тон розмов про наші проблеми суттєво зміниться. Захід — це прагматизм.

Читайте також: Росіян готують до довгої війни, але чи вистачить Кремлю грошей

Практичний висновок: що складнішою є ситуація, в якій ти опинився, то радикальнішою і рішучішою має бути стратегічна відповідь. Війна катастрофічно погіршила і без того слабкі інвестиційні позиції України. Якщо питання інвестиційної стратегії зараз на випередження не увійдуть до порядку денного, як рівноправні, — економічне майбутнє нам дуже не сподобається. Ось це — точний прогноз.

Коментарі - 58

+
+157
bonv
bonv
22 березня 2023, 11:08
#
Чесно і відверто.
+
+11
Boombarash
Boombarash
22 березня 2023, 11:19
#
Щось занадто оптимістичний прогноз.
+
+70
brigadirius
brigadirius
22 березня 2023, 11:24
#
Ну, а через певний час тут з’явиться стаття Щипача, як тут у нас все гарно, і що Україна найкраща країна для інвестицій.
+
+15
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
23 березня 2023, 3:01
#
Це, ви, дядю о порошенко? Про його «рехформи»?
+
+15
brigadirius
brigadirius
23 березня 2023, 14:38
#
Щипач не Барига.
+
+94
basmen
basmen
23 березня 2023, 7:33
#
Если случится такая фантастическая фантастика, что Украину ради политического фейерверка, примут в ЕС, то здесь не останется ни госслужащих нижнего звена, ни квалифицированных рабочих, ни уж тем более молодежи. Ну, а пенсионеры будут доживать свой век, кто как сможет.
Благополучные государства ЕС залатают свои демографические дыры и дефицит чернорабочих.
А лихие 90-е у нас гарантированно начнутся после войны, когда начнется очередной виток борьбы за власть, дерибана бабла, отжатия бизнесов и т. д. с использованием организаций воевавших мужиков с предводителями типа а-ла Жека Карась или Сашко Білий. Плюс ко всему будет неминуемая охота на ведьм — языковое давление и претензии к русскоговорящей части украинцев, к части населения по принципу «а где ты был во время войны?! А я за тебя *** кровь проливал, поэтому мне все должны и мне всё *** !» — а это и многое другое вызовет напряжение у людей, от которого они по возможности будут уезжать из страны.
Огромный внешний долг, в том числе и особенно за якобы братскую финансовую и военную помощь, абсолютная неконкурентная экономика, производство и финансовый сектор, разруха промышленного Востока + неизвестный итог войны и то ли ещё будет.
Ну и какой сумасшедший разглядит в этом перспективы и даст свои денежки, прочитав такое резюме своих финансовых аналитиков?
От Украины, Миру будет нужно не много — зерно, подсолнечное масло и даже уже не уголь.
К моему горькому сожалению.
+
+61
Ths
Ths
23 березня 2023, 8:23
#
Боже яка маячня
+
0
Артем Сабуров
Артем Сабуров
24 березня 2023, 0:28
#
Литва,Латвия там и прочие весёлые страны как пример.
+
+230
bonv
bonv
22 березня 2023, 11:37
#
Японські депутати купили для ЗСУ пікапи з відрахувань від власних зарплат.
Депутати японського парламенту передали Україні допомогу на 1,2 млн доларів, зібраних з відрахувань від власних зарплат.
Скільки відрахували слуги типу народу?
З цього треба починати. Тут відосиками і по приколу не відмажешся…
+
+55
BEZE
BEZE
22 березня 2023, 12:52
#
Уважуха!
+
+43
neverice
neverice
22 березня 2023, 15:35
#
Ніщо не гарантує процвітання. А от невміння бачити можливості - гарантує відсутність процвітання.
Це ж ідіотизм вважати, що курс на вступ до ЄС нічого не вартий і нічого не змінює.
Типова маніпуляційна стаття зі сфери рашистської пропаганди. Типу Україна в принципі не здатна бути успішною, незважаючи ні на що. Навіть будучи в ЄС — Україна точно буде прикладом неуспішності.
+
+134
ahaha
ahaha
22 березня 2023, 15:57
#
Едут от нас на работу, а не к нам. И до войны было то же самое, патриотичный вы наш патриот. Автор на 100% прав.
+
+28
neverice
neverice
22 березня 2023, 16:44
#
Абсолютно ні. Автор розмірковує про майбутнє з позиції, що все буде погано, незалежно від обставин. І намагається це довести.
Це типова пропаганда. І треба бути корисним ідіотом, щоб вважати це «правдою». Є маса аналогічного пропагандистського матеріалу про те, що Україна не може перемогти у війні за аксіомою, Україна не може бути успішно, що це країна, де завжди все роблять не так і т.д.
В цьому і суть цієї пропаганди. На противагу росії — яку, звичайно ж санкції не беруть, яка завжди робить все так, яка не може зазнати поразки за аксіомою, тощо.
Типова маніпуляція на проблемах і ризиках. Я вам з легкістю можу довести, чому саме ви ніколи не досягнете процвітання, використовуючи аналогічні принципи. Чи будете ви теж вважати це «правдою»?
+
+16
neverice
neverice
22 березня 2023, 16:51
#
До того ж, дуже дивно, що ви вважаєте патріотизм чимось поганим. Особливо, під час війни.
На росії за таку статтю срок би вже дали і статус іноагента :) Це вам для розуміння всієї пропагандистської суті. Прийом боротьби з маніпуляцією — зміна точки зору.
+
+28
vt313
vt313
22 березня 2023, 18:01
#
И до войны были определенные конкурентные преимущества. Но автор говорит о ситуации после войны. И после победы в войне.

Я говорю, что украинские специалисты лучше всех разбираются в современном вооружении.
Давайте, на этом фоне, проанализируем перспективы украинского ВПК.
+
+30
brigadirius
brigadirius
22 березня 2023, 18:16
#
Перспектива що в кращому разі ці спеціалісти будуть затребувані в Африці та Арабських країнах. В гіршому, що їм доведеться бути учасником третьої світової війни.
+
+13
vt313
vt313
22 березня 2023, 18:30
#
Т. е. качественное вооружение никому не нужно?
Конкуренции на этом рынке нет и не будет?
Все верят, что их война не коснется?

Тогда перспектив никаких.
+
+43
brigadirius
brigadirius
22 березня 2023, 15:59
#
Я тут хоч і критикую владу, але бачу шлях виходу з кризи довіри між владою і громадянами. Рецепт дуже простий. Ввести відповідальність можновладців за неправомірні дії які завдали шкоди підприємцям та громадянам. В КК є подібні статті, на кшталт хабарництва. Але там відповідальність передбачена тільки у разі отримання вигоди від неправомірних дій. Що слідчими не завжди легко довести.
+
+10
vt313
vt313
22 березня 2023, 18:24
#
Любая сложная проблема имеет несколько простых и всем понятных неправильных объяснений.
+
+28
brigadirius
brigadirius
22 березня 2023, 18:29
#
Правда завжди проста. Брехня ж ховається за складністю.
+
+10
vt313
vt313
22 березня 2023, 18:42
#
Правда/брехня — суб'єктивні поняття.
І правда не може бути простою.
+
+22
irakez
irakez
22 березня 2023, 19:09
#
О це дійсно б багато змінило. Якщо б якийсь чиновник з районної податкової знав, що у випадку вигадування і накладення неправомірного штрафу, він його сплатить сам, то це дуже демотивувало би їх займатися хернею і витрачати час бізнесу незрозуміло на що. А то зараз хай платник податків сам бігає і обиває пороги, доказуючи, що не верблюд, чинуші байдуже, він все одно нічого не втрачає.
+
+15
basmen
basmen
23 березня 2023, 8:17
#
Ви належите до тієї шкідливої для країни категорії громадян, які вважають за краще не помічати чорне, а бачити лише біле, не вести холодний аналіз та розрахунок, а мріяти та сподіватися. Критичний погляд на колишнє, сьогодення і майбутнє ви одразу, з льоту обзиваєте руською пропагандою, людей з іншим, не вашим, поглядом — ідіотами, «чємодан вокзал» і таке інше.
Ви шановний — фантазер! Коли ви кажете, що «я бачу шлях виходу з кризи довіри між владою та громадянами», то ви бачите міраж у пустелі. А ваш дуже простий рецепт -«Запровадити відповідальність можновладців за неправомірні дії які нанесли шкоду підприємцям та громадянам» викликає сміх. Багато НАБУ «набуювало» у нашій країні? Закони у нас уже давно прописані і відповідальність можновладців прописана і передбачена, тільки виконувати ці закони нікому і ніхто не дасть зробити повною мірою, нажаль ніколи у найбижчі років п’ять-десять. І війна, яка неминуче закінчиця, тому не допоможе. Але!, дай боже,щоб я був не правий.
+
+102
irakez
irakez
22 березня 2023, 19:19
#
Це просто відповідь на телемарафонну пропаганду. Нещодавно були опитування, які показали, що мудрий нарід вважає, що війна закінчиться в 2023, а Україна буде в ЄС через 2 роки. А потім всім видадуть автоматично по мільйону доларів. Ну бо по тілівізору сказали.

Ось з цією хернею треба боротись. Бо коли такого, звісно, не трапиться, то мудрий нарід буде ображений на весь світ, мол, як так, ми переможці ціною величезних жертв захистили світ від фашизму, тепер весь світ повинен крутитись біля нас, нам всі винні, і давате нам тепер ось це все, що нам там по тілівізору обіцяли. Міжпланетний шахматний турнір і що там ще у вас є.

На зіткненні таких пропагандистських іллюзій і реальності виростає ображеність на зовнішній світ і почуття entitlement, а з цього в свою чергу виростають дуже нездорові суспільства. Тому ці ілюзії треба періодично нейтралізовувати ось такими мессаджами, як в цій статті.
+
+16
vt313
vt313
22 березня 2023, 16:02
#
Пустая статья.
Типа, если все будет плохо, то будет плохо.
А если все будет хорошо, то все равно будет плохо.
А почему?
+
+27
korvin29
korvin29
22 березня 2023, 18:46
#
Если Украина не вступит в ЕС в ближайшее время, то у нас в стране останутся одни пенсионеры и госслужащие, остальные выедут из страны. А глупости писать почему Украине не нужно в ЕС могут только за деньги получаемые от коррупционеров. Без Е С и помощи от запада у нас будут снова лихие 90е, только с разрушенной инфраструктурой и без денег на ее восстановление. Вот интересная статья: https://focus.ua/uk/opinions/554421-vigrati-viynu-prograti-mir-shcho-zhahlivogo-stanetsya-pislya-peremogi Описано будущее Украины без быстрого вступления в ЕС
+
+15
vt313
vt313
22 березня 2023, 21:23
#
Интересно, а почему гос.служащие остануться?
+
0
orsha5
orsha5
22 березня 2023, 22:00
#
А ще й борги треба повертати
+
+45
Dimamizdm
Dimamizdm
22 березня 2023, 22:25
#
Почти согласен с автором статьи. Добавить могу, что государство Украина никак не гарантирует инвесторам сохранность их бизнеса, имущества, денег. Вступление в Евросоюз ничего не изменит (а туда еще нужно постараться попасть). И денег на очередной дерибан никто не даст. Уж от США после Байдена точно ни денег, ни вооружений.
+
+16
user mf
user mf
23 березня 2023, 1:35
#
«Ось це — точний прогноз» — завжди сміявся з таких слів. Скільки таких прогнозів в житті були перевернуті. Дійсно, тільки кориснтй ідіот (якщо не більше) може безапеляційно з абсолютною впевненістю заявляти про такі «перспективи» — дуже багато зовнішніх і внутрішніх чинників будуть впливати на ситуацію і навіть таких, про які ми наразі навіть не уявляємо, а ось те, що за нас ніхто не зробить «домашнє завдання» — тут точно всі погодяться.
+
+78
extr
extr
23 березня 2023, 4:34
#
И я согласен с автором статьи. Собственно он о чем пишет? Что все в наших руках! Если не будет «инвестиционного климата» не будет инвестиций. Сейчас нам заходят не инвестиции, а «политические» деньги, деньги государств т. е. их налогоплательщиков. Закончится война и нам давать деньги перестанут. Разве что на восстановление инфраструктуры, но дадут не просто сундучок с пиастрами, вот вам и пользуйтесь, а прийдут компании из этих стран и станут эти денюжки осваивать. Привлекательность Украины для инвесторов на нуле. Не решены вопросы: 1. Внешняя безопасность инвестиций (НАТО) 2. Внутренняя безопасность (суды и юриспруденция) 3. Стабильность законодательства (в первую очередь экономического). Все три пункта это наша внутренняя работа. Кроме нас никто.
Ну и последний важный вопрос: образ нашей победы. Каждый имеет ввиду что-то свое. А если порассуждать, какая Победа может быть? Можем ли мы водрузить наш флаг на одной из башен кремля? Скорее всего нет. Можем ли мы выйти на границы 1991 года и вернуть Крым? Можем. Война закончится и кремль подпишет капитуляцию с репарациями когда мы выйдем на границы? Врядли. Значит война продолжится или будет подписано нечто о прекращении огня. Сможем мы в такой ситуации распустить по домам воинов? Опять не уверен. Вероятно в такой ситуации мы не сможем и границы открыть для военно обязанных. Получается мы вернули свое, вышли на границы, но войну это может не остановить и репараций тоже не будет. Как-то так пока видится.
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
23 березня 2023, 5:55
#
Маленький пример — 2007 год Украина подписала соглашение о вступлении в ВТО и в Европейский таможенный союз, и что, понятно, азиров все отменил. Ну, а что «рехформаторы» 2014 года? Второй пример — 2008 год, Ющенко подписал меморандум об соединении Европейской энергосистемы с Украиной — 14 !!! лет, все от азирова до гройсмана рассказывали что это не возможно! А оказалось, что только пришла война все возможно!
Еще примеры надо? И теперь рассказывают «мантры» о будущем.
Придут очередные «рехформаторы» подтянутся «нафталиновые» эксперты и опять начнется, .такаго не може бути… це така проблема… и т. п. !
+
0
SZlats
SZlats
23 березня 2023, 8:14
#
Может придут в может… это как гадание на кофейной гуще
Европа запад вливает помощь деньги и т. д. что бы потом смотреть с попкорном что воруют))) нет до войны это одно теперь будет контроль
после военное время будет очень не простое это да и руины заводов городов и т. д. это первая проблема 2 проблема сотни тысячи демобилозованных которым надо дать работу да и сколько выехало людей активы России таки пустят на возмещение хотя тяжело это будет процедуры юридические моменты, но будет, но опять же время покажет
Но просто в любом случаи не будет 5−10 лет на востановление и то это оптимистически очень
+
+16
94439893086
94439893086
23 березня 2023, 8:49
#
А як же план Маршала? Чи ви думаєте, що нам поставили зброю, а далі крутіться як хочете? Так не вийде, бо Україна тепер оборонний рубіж західного світу, яка понесла колосальні втрати. І з цим прийдеться рахуватись. А інвестувати знайдеться куди
+
+41
tunik1213
tunik1213
23 березня 2023, 10:36
#
Все залежить від того, як нам вдасться реформувати судову систему. Будуть чесні суди — будуть і інвестиції
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
23 березня 2023, 11:13
#
А у вас примеры не честных Судебных решений, только не огульно, а конкретно с последующей отменой решений?
+
0
tunik1213
tunik1213
24 березня 2023, 13:42
#
Наприклад, справа Семочко проти журналістів: не огульно, рішення скасовані Верховним судом
https://bihus.info/kasacziya-skasuvala-rishennya-sudiv-yaki-zmushuvaly-zhurnalistiv-sprostovuvaty-rozsliduvannya-pro-semochka/
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
24 березня 2023, 15:24
#
Не огульно скасовані …Верховним Судом… так в чем проблема?
+
0
tunik1213
tunik1213
24 березня 2023, 16:35
#
Першу інстанцію Семочко виграв, журналістам арештували рахунки та майно, намагаючись змусити виконати рішення суду й спростувати розслідування ще до апеляції. Апеляція також стала на бік Семочка, однак касація скасувала усі попередні рішення й відправила справу на новий розгляд з нуля.
Коротше, система працює ідеально, ніяких проблем…
+
+1
vt313
vt313
23 березня 2023, 12:02
#
Реформа не поможет. Классическая децимация.
+
+1
Цой Жив
Цой Жив
23 березня 2023, 10:43
#
Https://youtu.be/yz5xnf2qcqY
+
+15
lenta19
lenta19
23 березня 2023, 19:53
#
Насправді автор не говорить, що у нас все буде погано. Він просто радить не розслаблятися і не думати, що «Запад нам поможет».
+
+41
vt313
vt313
23 березня 2023, 20:41
#
Iнвестиції прийдуть
Ні, не прийдуть.

Україна інвестиційно приваблива
Ні, не приваблива.

Вступ до ЄС — це головне, решта — додасться
Ні, не додасться.

Ну и по всем пунктам, сплошная манипуляция.
+
+40
Артем Сабуров
Артем Сабуров
24 березня 2023, 0:38
#
Короче,наши грязные олигархи не хотят в ЕС,потому что их бизнес просто рухнет под тяжестью законов ЕС. Это невыгодно самим паразитам пинчукам,ахметовым,коломойским,тигипкам и т. д. и т. п.
+
0
financialGenius
financialGenius
24 березня 2023, 14:56
#
Автор все правильно написал , добавить нечего , правда очень опасная статья, очень не патриотичная, а в военное время нельзя очевидные вещи говорить и писать даже если они правильные… по многим новостям , каналам говорят что скоро закончится и тогда польются деньги , будет много работы ну и т. д. Но это не так, а как раз я соглашусь с автором .
+
0
vt313
vt313
24 березня 2023, 15:21
#
Автор написал, что он не знает ни одного инвестиционного проекта.
Не знает, так и не знает, не вопрос.
Но из этого он делает вывод, что их нет, вообще, и не будет.
Вот этот вывод мне не понятен. Аргументируйте.
+
+15
shabash
shabash
24 березня 2023, 15:52
#
Он не делает вывод, он задает вопрос:

Спрошу проще — вы, лично, в своем бизнесе их готовите? А кто тогда это будет?

Т.е., чтобы опровергнуть его утверждение о том, что проектов «ноль», достаточно в ответ на его вопрос привести пример уже действующего инвест-проекта. И всё.
+
0
vt313
vt313
24 березня 2023, 18:48
#

https://advantageukraine.com/

З початку запуску інвестиційної платформи Advantage Ukraine надійшло понад 500 запитів щодо можливостей інвестування в Україні.

ADVANTAGE UKRAINE: ПЕРШІ П’ЯТЬ ІНВЕСТПРОЕКТІВ ВЗЯТО ДО РОЗГЛЯДУ DFC
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
24 березня 2023, 18:53
#
Ну так расскажите об предлагаемых условиях инвестиций.
+
0
vt313
vt313
24 березня 2023, 19:07
#
Я не знаю, зайдите на сайт, задайте вопрос.
+
0
shabash
shabash
24 березня 2023, 21:32
#
Ну т. е. автор прав, и нет ни одного инвест-проекта? Потому что если бы был хотя бы один, вы бы о нем написали. А так, просто ссылка на какой-то сайт. Наверное, такой же достоверности, как ранее вами приведенный, где рассказывается, что Украина строила Башкирскую АЭС

¯\_(ツ)_/¯
+
0
vt313
vt313
24 березня 2023, 18:52
#
По уже действующим инвест-проектам
https://opendatabot.ua/ru/open/registration-dynamic

Это элементарный поиск, как для работника инвест компании, обязательная процедура перед написанием статьи.
+
0
shabash
shabash
24 березня 2023, 21:33
#
Элементарный поиск, который не дал ни одного результата? Иначе, наверное, вы хотя бы один да привели ¯\_(ツ)_/¯
+
0
vt313
vt313
24 березня 2023, 23:24
#
Near protocol — 500 млн инвестиций
+
+15
shabash
shabash
25 березня 2023, 18:11
#
Какое отношение Foundation, работающий в Долине имеет к Украине? Только то, что один из основателей закончил харьковский Политех? Так второй основатель закончил ИжГТУ им. М. Т. Калашникова :-D
+
0
vt313
vt313
25 березня 2023, 18:21
#
Такое что тут работает команда.

АТ «Укргазвидобування», пробурило нову оціночно-експлуатаційну свердловину глибиною 5950 м, яка дає 340 тис. куб. м природного газу на добу.

Укргазвидобування розпочало 3D сейсморозвідувальні дослідження у західних областях України, які охоплять територію понад 1,5 тис. кв. км.

+
+15
shabash
shabash
25 березня 2023, 18:41
#
Такое что тут работает команда.

На Линке из 147 человек из компании Near Protocol в Украине находятся трое. Может, конечно, какие-то украинские галеры что-то аутсорсят/аутстафят для Near Protocol, только к привлеченным инвестициям это относится весьма скромно. И совершенно точно не делает Near Protocol украинским инвест-проектом.

Укргазвидобування розпочало

Как в этот проект можно проинвестировать? Купить еврооблигации Нафтогаза, по которым он объявил дефолт?
+
0
Сергій Т
Сергій Т
30 березня 2023, 21:04
#
Згоден, дійсно перемога гарантує виживання, а не процвітання. Що важливіше — очевидно. Процвітання не може бути без перемоги.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися