Минулого тижня парламент прийняв у першому читанні законопроєкти про доступне розмитнення євроблях (№ 4643-д і 4644-д). У них закладено новий механізм переоформлення авто на іноземній реєстрації. «Мінфін» оцінив, як вирішення питання з євробляхами вплине на авторинок.
Євробляхери обвалять ціни на б/у авто
Ухвалення законопроєктів пройшло на тлі акцій протестів євробляхеров, які вимагали внести до порядку денного ВР інший законопроєкт — № 3704. У ньому пропонується інша формула розмитнення, але головне — збільшення транспортного збору з власників нових авто.
Але в підсумку громадська організація АвтоЄвросила, яка відстоює інтереси бляхерів, дала відмашку на припинення протестів і заявила, що домагатиметься змін умов розмитнення в проєкті до другого читання. Тож, у підсумковому документі можуть бути зміни.
Читайте також: Власники евроблях виявилися в пастці. Масово отримують штрафи на 170 тисяч
Також залишається чимало питань щодо запуску нового пільгового розмитнення. По-перше, чи всі авто зможуть переоформити за формулою, по-друге, як масове розмитнення євроблях вплине на авторинок. Адже не виключено, що власники блях почнуть масово позбавлятися від цих авто, що може позначитися на середніх цінах в сегменті старих іномарок.
Що записано в проєктах
Нагадаємо основні нововведення проєктів № 4643-д і 4644-д:
— Пільговому розмитненню підлягають авто, які були ввезені в Україну до 31 січня 2020 року і знаходяться в режимі тимчасового ввезення або транзиту.
— Легкове авто на іноземній реєстрації має бути не нижче стандарту Євро-2 (під цю категорію підпадають авто, випущені в 1995 р і пізніше), а вантажне — не нижче стандарту Євро -5 (з 2009−2010 рр).
— На одну людину можна розмитнити по одному авто з наступних категорій: легкове, вантажне або причіп.
— Режим пільгового розмитнення діятиме 180 днів з дати набрання чинності законом. Закон вступає в силу за 2 місяці з моменту публікації. По цьому пункту можливі зміни. У «АвтоЄвросілі» анонсували переговори з профільним комітетом з перегляду термінів розмитнення в проекті до другого читання.
— Розмитнення авто буде проводитися за формулою: базова ставка + Ve + Fe, де базова ставка, прив'язана до віку авто. Вона становить від нуля (для авто до 9 років) до 150 євро (для 15-річних машин). Ve — об'єм двигуна в кубічних сантиметрах помножений на коефіцієнт. Коефіцієнт залежить від об'єму двигуна і варіюється від 0,2 до 0,5. Fe — ставка податку, яка залежить від типу двигуна. Вона становить 100 євро для всіх авто, крім гібридних і електрокарів (для них ставка — нульова).
— ПДВ будуть розраховувати не з повної вартості авто, як зараз, а від суми, розрахованої за формулою. Тобто, якщо за формулою за розмитнення нарахують 600 євро, то ПДВ — 20% від цієї суми або 120 євро.
— Ввізне мито в розмірі 10%, яке зараз діє при імпорті всіх автотранспортних засобів, при пільговому розмитненні не нараховуватиметься.
Таким чином загальна сума розмитнення будь-якої євробляхі не повинна перевищити тисячу євро, а в багатьох випадках буде ще меншою. Це, безперечно, головний плюс проектів, адже багато євробляхерів не розмитнюють авто саме через ціни.
Читайте також: Схема з евробляхамі закрита: як тепер заощадити на ввезення авто
Виграють власники дорогих авто
На відміну від попередніх формул розмитнення, включаючи чинну, в новій формулі не враховується вартість авто.
З одного боку, це плюс, оскільки забрано одну з найбільш корупціоних складових, — відзначають в Інституті досліджень-ний авторинку.
Завищення вартості авто на митниці давно вже стало проблемою номер один для власників старих іномарок. Адже всі податки (ПДВ, ввізне мито, тобто, в цілому третина від вартості транспортного засобу) залежали від того, в яку суму оцінять авто.
Митниця ж часто оцінювала вище реальної вартості, причому, нерідко — в рази. Це аргументували тим, що, мовляв, водії занижують інвойси. Митники взяли на озброєння так звану методику Швака, коли при оцінці авто враховується його ціна в салоні, ступінь зносу, середній цінник на вторинному ринку. Тобто, виходила цифра в буквальному сенсі зі стелі. А, щоб отримати більш низьку оцінку, доводилося шукати «своїх» брокерів, послуги яких коштували недешево (до 500 доларів і вище).
Якщо ж нові проекти отримають статус законів, завищеної оцінки вдасться позбутися.
З іншого боку, як каже один з керівників «АвтоЄвросили» Олександр Чернявський, розмитнення виходить «несправедливим», адже однакову суму доведеться платити і за дороге авто, і за іномарку економ-класу.
Читайте також: Поліція почала штрафувати водіїв «евроблях»
«Чим новіше і, відповідно, дорожче авто, тим менше доведеться заплатити. Розмитнення елітних авто обійдеться дешевше, ніж бюджетної малолітражки», — відзначають експерти Інституту досліджень авторинку.
Наприклад, розмитнення авто за 3 тисячі євро та за 30 тисяч євро з приблизно однаковими вихідними даними (тип двигуна і його обсяг) буде коштувати в районі тисячі євро. Але для авто за 3 тисячі це 30% вартості, а для машини за 30 тисяч — тільки 3%.
«Вічні» євробляхі і розпродаж на авторинках
«З прийняттям законів за пільговим розмитненням спливе і ряд практичних питань», — говорить голова адвокатського об'єднання «Кравець і партнери» Ростислав Кравець.
Одне з головних — як переоформити авто, якщо з документами на нього є проблеми. А таких випадків буде чимало. Адже свого часу авто на єврономеах оформлялися на іноземних власників або зарубіжні фірми (литовські, польські), в тому числі, «одноденки».
За декілька років багато формальних європейських власників спробували позбутися проблемного майна, а деякі фірми давно закрилися. Тобто, знайти «власника», щоб він зняв з обліку авто за місцем реєстрації і оформив угоду купівлі-продажу з українським водієм, вдасться далеко не всім.
Що робити тим, хто не зможе переоформити документи — питання відкрите. Адже згідно з вітчизняним законодавством не зняті з іноземної реєстрації автомобілі до митного оформлення в Україні не допускаються.
Глава компанії AutoConsulting Олег Омельницький вважає, що багато євробляхерів можуть відмовитися розмитнювати авто за новою формулою і через ціну. «Вона все ж відмінна від нуля, а ті, хто купував авто за 500 євро, навряд чи захочуть платити за переоформлення тисячу», — говорить експерт.
Втім, з урахуванням того, що на сьогодні по дорогах країни їздить 500−750 тис євроблях, навіть розмитнення частини з них може буквально підірвати ринок.
Справа в тому, що зараз євробляхи фактично не впливають на вже сформовану цінову кон'юнктуру українського ринку б/у авто. На перепродаж виставляються авто, які пройшли розмитнення за досить високими розцінками, і ці витрати враховані в ціннику.
Наприклад, BMW 520 2009 року випуску на українському спеціалізованому майданчику з продажу авто коштує близько $ 11 тис. Але в Німеччині ціна аналогічного автомобіля — всього близько $ 6 тис. Тобто, якщо власник такого авто на євробляхах розмитнить його за тисячу євро, то зможе виставити машину на перепродаж за $ 7,5−8 тис і при цьому не тільки покриє всі витрати, а й заробить.
Тоді як для власника авто, розмитненого в минулі роки, такий цінник — суцільні збитки.
Ще більший ціновий розрив може бути по дорогих іномарках, розмитнення яких раніше коштувало ціле багатство, а з прийняттям нової формули подешевшає в рази.
«Можливі тимчасові спотворення цін на автомобілі. Розмитнені за спеціальними умовами машини можуть з'явитися в продажу за цінами нижче ринкових. Особливо — елітні авто, різниця за якими може становити до декількох десятків тисяч доларів», — відзначають в Інституті досліджень авторинку.
Зрозуміло, що потенційним покупцям б/у авто така ситуація вигідна, адже з'являється можливість заощадити. Але для продавців старих іномарок це загрожує суцільними розчаруваннями, так як доведеться віддавати авто з значним дисконтом.
Коментарі - 82
«А у вас когда мусор собирается в мусорном ведре, вы его выносите или с улицы начинаете еще нести?»
Любой грузовик и куча автобусов утрут нос легковушке с евро-2. Но нет, будем ныть что имено евробляхи убивают нашу природу.
Автобусы — это отдельная тема, называется «Не корупмированный тех осмотр», что здесь обсуждать — вообще не стоит.
Ну и притензия к ЕВРО-2 далеко не на первом месте, процетирую сам себя, но тем не менее…
Ну и тут дискуссия свернула куда-то не туда — причем тут нищеброды? Нищеброды не нищеброды, но путь налоги платят. Какого черта я платил все налоги, да еще и в пенсионный фонд 5%, «энтузиасты» на битках из штатов растаможку оплачивают, а тут какие-то неадекватные черты требуют каких-то преференций, основываясь на чем?
Во вторую очередь, это то что эти машины без учета и в 99% концы к тому, кто там был за рулем не найти.
В третью, что 80% этих машин — это кусок ***, который по дорогам вообще ездить не должен.
А в четвертую ток, то что «нищеброды» заполонили дороги.
Этот закон, решает только вторую проблему, но никак не первую. Налоги должны либо платить все, либо никто.
Одно дело использовать лазейки, как с ФЛП и так называемими офшорами, и совсем другое — шантажем государства отменять налоги, для группы лиц, которая и в формировании ВВП при всем этом, далеко не ведущую роль играет, в большинстве своем. «преференций, основываясь на чем?»
Нельзя сделать отдельный техосмотр только для евроблях. Он или для всех, включая родные украинские корчи, или не для кого как сейчас.
Хотя целевая аудитория в большинстве своем конечно намекает на то, что вырежут все, но тем не менее.
Ну и о том, что гнилая беха 1996 года выпуска, сильно безопасна — я бы тоже поспорил…
Ты пишешь так будто из ЕС только гнилые бехи 96-го года и возят.
А вот что безопасней, такая беха или жигуль-копейка 1974 года выпуска, или двадцаьчетвертая волга — это вопрос.
так, чтобы у мужиков всегда был повод собраться в гараже:)
…У меня знакомый заехал перед новым годом с Польши на ауди 1998 год 1.9TDI, сколько ему получится растаможка? …
…Да, я это все учел. Так там металлолом лучше наших новых приор, калин и т. д. и тп)…
Это же вы писали и буквально неделю назад!
— это означает делать через Женеву??))
Исключено — они ввезли эту машину черт знает когда, всё это время на ней ездили. Смысл её продавать? А ездить на чём?
даже если бывшему бляхеру тачила станет в 8к бачей, а на рынке такие машины стоят по 11к, то продавать он ее будет за все 12 кусков ибо он же самый умный (типа «без пробега по Украине», «в Германии дед ездил», «топливо наше не видела» и т. д. тп, как продаваки любят натрушивать)…
обвалят они рынок, ага, как бы не так
Что еще опасно, это бросовые цены, когда надо срочно продать, а тут чем больше дешевых авто на руках, тем чаще они начнут вылезать по бросовым ценам. А как только бросовая цена становится массовой, так и регулярная начинает подтягиваться.
Я эти 2 фактора вполне могу себе предстваить воплотившимися в жизнь
Слово «опасно» здесь опасно. Когда цены благ падают по причине роста предложения, то они становятся более доступны широкому загалу. Это хорошо.
І ввезені ці авто були здебільшого не тими водіями, які хотіли собі чогось кращого (як, наприклад, роблять ті, хто везе зараз хороші авто з Німеччини 2015−2017 років випуску з «автобанним» пробігом 150−180 тис. і з поверненням ПДВ, платячи за той же б/у VW Golf 7 усього 11тис під ключ), а тими водіями, які в принципі ледве назбирали ці 1−1,5 тис євро на авто, розраховуючи, що ця халява буде вічною. А їм взяли і обрубали халяву.
Так после любого закона будут такие авто, и что? Проблема с евробляхерами совсем не в этом. Эта проблема появилась как раз после принятия закона в 2018, а проблема евробляхеров аж с 2011 года когда покупка евроблях стала массовым явлением при том что расстможить их было нельзя.
Вот эту основную проблему существующую уже 10 лет, а точнее даже больше вспоминая когда впервые появились запреты — и надо решить так чтобы не приходилось опять и опять возвращаться к вопросу.
Растаможка должна быть простой и сумма расстаможки не должна догонять цену автомобиля.
По мнению рабочих, стране не хватает квалифицированного президента.
То же и с владельцами меньших авто.
— «Я ніколи не приховував, що я дебіл. Жартую, звичайно ж». (Тимофій Милованов)
— «Я президент цієї країни, а не л*х якийсь». (Володимир Зеленський)
З того часу нічого не змінилось? Стало тільки гірше.
Закон должен быть один для всех — условно, с 1.06.2021 начинает действовать льготная растаможка БУшек по такой формуле, всех, что будут ввезены ПОСЛЕ этой даты. Все, что ввезли раньше — по старым законам, на момент ввоза авто. Это — честно и справедливо, а не эта фигня, что прошла во второе чтение.
Это попытка убрать полностью «бляхеров» с наших дорог.
Такое впечатление, что большинство читающих и спорящих об обвале рынка — «смотрят в книгу и видят фигу».
Эти законы НЕ направлены на развитие рынка автомобилей благодаря именно вот этому выделенному ограничению.
Это — не для спекулянтов и перекупов, а чтобы сделать автомобиль более доступным для широких слоёв населения.
Хочу обратить ваше внимание на следующий факт — данный «ганебный» закон для всех «хитро…опых» бляхеров, имеет в преамбуле следующую фразу … ввезенных автомобилей на таможенную территорию Украины в режиме «временный ввоз» и «транзит»… Ну, а теперь рекомендую разобраться уважаемым «экспЕртам» по каким схемам завозят авто в Украину наши автосалоны и как это отразиться на сумме налогов. И пока вы выясняете кто в этой истории «житро … опей» и кто платит или не платит налоги, кто-то будет зарабатывать на официальной не уплате части таможенных сборов.
Ну и э о для размышления о сущности нашего «защищенного» автопрома!
https://minfin.com.ua/blogs/grugoriyholand/164478/
неправда! У меня одна из 4-х машин — нулёвая, с автосалона. Рено Дастер.
Две машины — «антикварные» (производства СССР), и одна б/у — Фьюжик 2012 года выпуска, перед самым первым карантином купил.
Ну то виходьте і протестуйте, вони протестують — вони отримають, ви сидите на дивані — Е ні то ваше все :)
а тепер вимагають щоб їм це пробачили
Їм вже це пробачили! По факту з 2010 року вже 10 років деякі їздять і нічого не платять. То влада навпаки вимагає! Вимагає впорядкувати це питанння.