Часто забудовники змушують жителів новобудов переплачувати за комунальні послуги. Адвокат Ю До «Riyako & Partners» Катерина Аніщенко розповіла «Мінфіну», як боротися з драконівськими тарифами і на що звертати увагу інвесторам.
Чому жителі новобудов переплачують за комуналку і що з цим робити
Суть проблеми
Суми, які приходять за комунальні послуги щасливим власникам квартир в новобудовах, часто в рази перевищують звичайні розцінки для населення. Це може бути пов'язано з двома причинами.
-
Поки будинок не введено в експлуатацію, він вважається будівельним майданчиком. Тому комуналка розраховується не для приватних споживачів, а для юрособи. Після здачі будинку в експлуатацію забудовник не переукладає договори з постачальниками комунальних послуг. Тому власники квартир залишаються на тарифах юрособи (які значно вище), а не фізособи.
-
Забудовник нав'язує свої керуючі компанії, які встановлюють драконівські тарифи.
У цій ситуації мешканці опиняються заручниками забудовника або керуючої компанії. Щоб переукласти договори з постачальниками комунальних послуг, їм потрібна документація.
«Разом з тим, замовник зобов'язаний передати зведений і підключений до інженерних мереж житловий будинок, який будувався з залученням коштів фізичних і юридичних осіб, об'єднанню співвласників або власнику, або експлуатуючій організації протягом 120 календарних днів з дня його прийняття в експлуатацію», — говорить Катерина Аніщенко.
Але як показує практика, цих термінів не завжди дотримуються.
Читайте також: Рейтинг столичних забудовників: як «Київміськбуд» вирвався в лідери
Що робити покупцям квартир
1. Власникам квадратних метрів в багатоквартирному будинку необхідно створити ОСББ. Саме ця структура буде займатися і питанням укладення договорів з усіма постачальниками комунальних послуг, і вирішенням спорів, що стосуються будинку.
2. На етапі укладення договору із забудовником потрібно вивчити дозвільну документацію, де прописуються терміни закінчення будівельних робіт і введення в експлуатацію. Також варто придивитися до технічних умов на підключення комунікацій (окремо електрику, водопостачання, водовідведення, газопостачання (при наявності).
«У цих документах вказані схеми і точки підключення будинку до комунікацій, перелік робіт, які повинні бути виконані для цього, умови подачі і розміри виділених потужностей, заходи з обліку і зберігання споживаних ресурсів. Ці дані необхідно порівняти з інформацією, яку озвучує забудовник», — зазначає Катерина Аніщенко.
Читайте також: Мало і дорого. Як 2020 рік «підкосив» первинку і що з нею буде в наступному році
Тривожні ознаки
Інвестора має насторожити невідповідність технчних умов та обіцянок менеджерів забудовника. Коли, скажімо, прописано, що будинок буде підключений до централізованої системи опалення, а працівники розповідають про індивідуальне опалення або окрему будинкову котельню.
Або, наприклад, коли в документах йдеться, що для підключення будинку до електромережі повинна бути побудована трансформаторна підстанція, а в проєкті вона не передбачена, або передбачена, але не побудована.
Ще один небажаний пункт в договорі — обов'язковість ведення справ співвласників виключно керуючою компанією забудовника.
Відмова забудовника надати клієнту будь-який з зазначених документів або виявлення в них невідповідностнй повинні стати тривожним дзвіночком для потенційного покупця. І краще тричі подумати, перш ніж інвестувати в такий об'єкт.
Читайте також: Акції на квартири в Києві: що пропонують забудовники після локдауна
Коментарі - 27
Жителі ЖК «Нью-Йорк», наприклад, не платять за каналізацію. Її там немає.
Вони усе виливають у вікна.
https://www.google.com/maps/place/%D0%96%D0%9A+%22New+York+Concept+House%22/@50.426189,30.5120016,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x40d4cf1e5fd56901:0×19fe4dea68780f00!8m2!3d50.426189!4d30.5141903
Також він власним коштом повинен здійснювати демонтаж, транспортування та монтаж приладів, пише «Ліга: Закон».
У свою чергу обов’язком споживача є своєчасна оплата наданих послуг за цінами і тарифами, встановленими згідно з вимогами законодавства.
«Включення до тарифів плати за повірку приладів обліку води не залежить від дій користувача, оскільки стосується правових взаємовідносин виконавця послуг та органів державної влади і місцевого самоврядування. Споживач має право на безоплатну повірку, обслуговування і ремонт засобу обліку води», — йдеться у матеріалі.
https://gazeta.ua/articles/economics/_hto-maye-oplachuvati-perevirku-ta-remont-lichilnikiv-vodi/1015302
Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання ст. 6 п.1)
— шлях вірний, але домовитись з усіма сусідами — це ой як не просто зробити в наших широтах.
Єлектрика по промтарифу досі, вартість УК 12 грн/метр, опалення щось приблизно 1600 грн/Гкал — ну таке, мене це не напрягає зовсім. Але не подобається зовсім «зроблена» прибудинкова.
Но в той же приведені поради безглузді - ОСББ ми при всьому бажанні покищо не зробимо, а коли постійний трансформатор забудовник до розуму доведе, то тільки йому відомо — ніяк ти на нього не вплинеш і байдуже що за ТУ було на підключення.
— чому?
Створіть чат у Вайбері і групу в Фейсі, добавте туди всіх співвласників і шукайте колективні рішення.
Практика показує, що для створення ОСББ достатньо:
1) 1−3 ідейних лідерів
2) 10% активістів, які реально в усьому на справах підтримують лідерів
3) >50% «співчуваючих», пасивних, але які не проти змін
Буває що авторитетний лідер знайдеться, але в нього не буде достатньо часу займатися будинком. В такому разі краще найняти «керуючого», який буде з довірчих відносинах з лідером.
Ще корисним буде запросити досвіченого керуючого ОСББ на зібрання співвласників для базових консультацій.
але будинок ще майже на заселений, а для ОСББ треба 51% мешканців За — ось з цим покищо ніяк. Влітку вже може і буде
— неважливо наскільки будинок заселений.
Достатньо зібрати 51% тих, хто оформив право власності.
— це дуже мало. Резервного та ремонтного фонду мабуть нема, що необачливо.
Але як в такому разі у вас набігло аж 1100 грн? У вас там «хороми»? :)
— треба оцінювати, що входить в «ціну за метр».
Можна сюди включати визіз сміття, послуги консьєржа, охорони, обслуговування ліфта, ремонт, формування фондів. А можна це виводити окремими рядками в платіжках чи разових зборах.
Також ціна впливає на рівень сервісу. Наприклад когось консьєрж, охорона, прибирання — це одна людина, а у когось окремі. Це вливає на якість.
«ОСББ краще, воно не заточене на прибуток«
— я знаю випадки, коли з ОСББ стало гірше.
Різні причини — від відсутності професіоналізму в керівництві, до шахрайства.
Пол дома пенсионеры на субсидии, которым глубоко пофиг тариф, процентов 20% квартиранты, владельцам квартир которых тоже пока сдают-тариф пофиг.
Всё это дело «обслуживается» бывшим ЖЭКом который лет 15 как частный.
«Обслуживание» сводится к тому что раз в неделю двор подметет уборщица, и за это с дома выходит где-то 40 тыс/месяц.
Все адекватные понимают, что услуги уборщицы за 2 часа работы в неделю 40 тыщ-это не входит ни в какие рамки, но сделать ничего не могут, т.к. пенсионерам и сдатчикам квартир пофиг. И так продолжается уже лет 10. Зато директор ЧП ЖЭК каждый год меняет себе внедорожники.
Можно ведь и заявление в полицию о воровстве написать — пусть они проверят.
А полиция тут при чем, это ЧП, эсли ЧП сочтет что у директора з/п должна быть миллион, а у дочери-секретарщи 500 тыс это же по Закону не воровстро, да по факту все понимают что это воровство но оно в законе. Все жалобы заканчиваются: «не нравятся цены-создавайте ОСББ»
тоді береш і здаєш в оренду по штук 10 квартир)