Криза банківського сектора пройшла. Про це говорять не тільки фінансові результати фінустанов, але й зростаючі витрати на рекламу.
Які банки найбільше витрачаються на рекламу
Банки значно збільшують бюджети рекламних кампаній. І якщо раніше вони відчайдушно намагалися «пропхати» в широкі маси свої депозити, щоб вирішити проблеми з ліквідністю, то зараз ситуація змінилася. Фінустанови дозріли до роздачі грошей й щосили рекламують споживчі кредити та позики малому і середньому бізнесу (МСБ).
За 9 місяців 2017 року українські банки сумарно витратили понад 618 млн грн на рекламу й маркетинг. Це на 31% або 145 млн грн більше, ніж за аналогічний період 2016 роки (473 млн грн). Левова частка цих витрат — 84% або 518 млн грн — припадає лише на 15 банків. «Мінфін» подивився, які фінустанови більше за інших витрачали гроші на рекламу в 2017 році, й що з цього вийшло. З динамікою рекламних бюджетів всіх банків, можна ознайомитися тут.
Поза конкуренцією
Абсолютний чемпіон за витратами на рекламу в цьому році — Альфа-Банк. За 9 місяців він витратив на ці цілі понад 100 млн грн. Якщо порівнювати з тим же періодом 2016 роки (23 млн грн), зростання дивовижне — на 76 млн грн або 321%.
Альфа-Банк активно просуває кредити готівкою. Причому суми, які він готовий позичати населенню, зростають як на дріжджах. Якщо на початку 2017 року Альфа рекламував позики з «верхньою планкою» в 100 000 грн, то з весни ліміт піднявся в три рази — до 300 000 грн.
На рекламні витрати вплинуло й об'єднання з Укрсоцбанком, клієнтів якого зараз прибирає до рук Альфа-Банк. Відділення Укрсоца в буквальному розумінні завалені рекламними буклетами кредитів та депозитів Альфи. При цьому рекламні витрати самого Укрсоцбанку скорочуються драматичними темпами. За 9 місяців 2017 роки він витратив на рекламу 11,5 млн грн. Це на 14,9 млн грн або 57% менше, ніж за той же період минулого року.
У 2017 році Альфа-Банк почав серйозно рекламувати свій мобільний додаток. Серед інших проектів — Business Hub, в рамках якого банк підтримує малий та середній бізнес, а також Sikorsky Challenge 2017 — програма розвитку фінтех стартапів.
Також варто відзначити грандіозний фестиваль Альфа-Банку Alfa Jazz Fest 2017, який пройшов у Львові. Альфа-Банк виступав в якості його титульного спонсора. Але в 2018-му фестиваль пройде вже під новим брендом — Leopolis Jazz Fest й для його організації будуть шукати нових спонсорів.
Держзамовлення
Другий за розміром рекламний бюджет виявився у націоналізованого ПриватБанку. За січень-вересень 2017 роки він витратив 66 млн грн.
Хоча в цілому після націоналізації витрати банку на рекламу скоротилися. За 9 місяців минулого року Приват витратив на ці цілі понад 85 млн грн, за січень-вересень 2017 — на 19 млн грн або 23% менше.
Серед серйозних проектів ПриватБанку можна відзначити просування програми КУБ — кредитування малого та середнього бізнесу, а також запуск Android Pay.
Інший великий держбанк — Ощабанк — навпаки, наростив рекламний бюджет на 23% за 9 місяців 2017 року. За цей період він витратив 36,2 млн грн, що на 6,7 млн грн більше, ніж за аналогічний період минулого року (29 млн грн).
В цьому році Ощадбанк розробив й запустив програму підтримки малих та середніх підприємців «Будуй своє». Її дуже просто розпізнати серед інших подібних програм по логотипу — величезному зубастому бобру.
Укрексімбанк за три квартали 2017 року розтратив на рекламу 5,6 млн грн. Це на 15% або 73 000 грн більше, ніж за той же період минулого року. Куди пішли ці гроші — незрозуміло. В інформаційному полі реклами Укрексімбанку взагалі не видно. І з маркетингових «заслуг» цього держбанку можна виділити хіба що організацію конференції, присвяченій участі України в новому Шовковому Шляху.
А ось Укргазбанк значно зменшив витрати на рекламу. За 9 місяців цього року він витратив 9,3 млн грн. Це на 7,4 млн грн або 44% менше, ніж в минулому році. З рекламних кампаній Укргазбанку в цьому році запам'яталася програма кредитування бізнесу на покупку енергоефективної продукції для МСБ «Еко-Банк». Більш того Укргазбанк активно підтримує український спорт. Так, Укргазбанк виступає спонсором Національної збірної команди України з футболу, Національної федерації баскетболу та навіть випустив спеціальну платіжну карту для уболівальників.
Римський слід
На третьому місці за розміром рекламного бюджету в січні-вересні виявився ОТП банк з витратами в 44 млн грн. У порівнянні з тим же періодом минулого року (11,5 млн грн), ОТП переконливо збільшив витрати на піар: вони зросли на 32 млн грн або 285%.
ОТП, як і інші банки, у 2017 році активно рекламував свої кредити. Наприклад, для малого і середнього бізнесу ОТП просував програму овердрафту «Гостинний». Рекламники ОТП запозичили слоган у римлян: «Прийшов, побачив, овердрафт».
Серед інших розрекламованих кредитних продуктів ОТП — кредит на нове авто, агрокредит «Миттєвий» та кредитна програма на покупку енергоощадної техніки IQ Energy.
Більше за 1000%
Знайшлося і два банки, які збільшили свої маркетингові бюджети більш ніж на 1000%. Так, Укрбудінвестбанк за цей період витратив на рекламу 946 000 грн. У порівнянні з тим же періодом минулого року зростання просто неймовірний: на 927 000 грн або 4897%. Головний профіль цього банку — інвестиції в будівництво. Разом з відновленням цієї галузі після кризи, потрібно відвойовувати свою частину ринку. Мабуть, без реклами це зробити неможливо.
Айбокс Банк — другий банк, який значно збільшив витрати на рекламу в процентному співвідношенні. Хоча в абсолютних значеннях бюджет виглядає дуже скромно. За три квартали 2017 року банк витратив 301 000 грн. Це на 1209% більше, ніж в минулому році, коли він практично не рекламувався. Літом цього року екс-менеджери ПриватБанку оголосили про відкриття першого українського банку без відділень на основі Айбокс Банку. І хоча працювати він почне лише в перші місяці 2018 року, розкручувати новий проект потихеньку почали вже в цьому році.
Кредит Європа Банк також значно наростив витрати на маркетинг та рекламу в процентному обчисленні. Але як й в попередніх двох випадках абсолютні цифри не вражають. Так, за 9 місяців 2017 року Кредит Європа Банк витратив на рекламу 18 000 грн. Це на 17 000 грн або 1700% більше, ніж за той же період минулого року.
Витрати банків на рекламу та маркетинг*
| Банк | Витрати за 9 місяців 2017 року, млн грн | Зміна в порівнянні з 9 місяцями 2016 року, млн грн | Зміна в порівнянні з 9 місяцями 2016 року, % |
| Альфа-Банк | 100,914 | 76,919 |
321% |
| ПриватБанк | 66,253 | 19,410 |
23% |
| ОТП | 44,560 | 32,989 |
285% |
| ПУМБ | 42,002 | 9,019 |
18% |
| Ощадбанк | 36,246 | 6,766 |
23% |
| Таскомбанк | 29,717 | 23,685 |
393% |
| Ідея Банк | 26,629 | 8,463 |
24% |
| Кредобанк | 26,591 | 20,737 |
354% |
| Райффайзен Банк Аваль | 26,487 | 10,667 |
67% |
| Креді Агриколь | 25,921 | 4,419 |
21% |
| УкрСиббанк | 24,627 | 5,174 |
27% |
| Банк Восток | 23,224 | 8,268 |
55% |
| Аркада | 17,558 | 2,110 |
14% |
| Банк Кредит Дніпро | 15,997 | 8,356 |
109% |
| Укрсоцбанк | 11,512 | 14,964 |
57% |
| Південний | 9,913 | 0,753 |
7% |
| Мегабанк | 9,674 | 0,156 |
2% |
| Укргазбанк | 9,343 | 7,439 |
44% |
| ПроКредит | 8,822 | 0,770 |
8% |
| Банк Форвард | 8,162 | 5,360 |
191% |
| Укрексімбанк | 5,653 | 0,073 |
15% |
| Сбербанк | 5,396 | 0,064 |
1% |
| Глобус | 3,925 | 3,170 |
420% |
| Піреус | 3,811 | 0,962 |
34% |
| Місто Банк | 3,604 | 0,300 |
8% |
| ВТБ | 2,751 | 1,277 |
87% |
| Правекс-Банк | 2,141 | 1,282 |
37% |
| Марфін | 2,017 | 0,029 |
1% |
| Універсал Банк | 1,753 | 0,567 |
24% |
| Комінвестбанк | 1,749 | 0,662 |
27% |
| Вернум Банк | 1,599 | 0,071 |
5% |
| ОКСІ Банк | 1,511 | 0,270 |
22% |
| Мотор-Банк | 1,449 | 0,655 |
82% |
| Індустріалбанк | 1,173 | 0,035 |
3% |
| Радабанк | 1,133 | 0,181 |
19% |
| Альпарі | 1,055 | 1,055 |
- |
| Промінвестбанк | 1,037 | 3,584 |
78% |
| Конкорд | 0,990 | 1,964 |
66% |
| ДіВі Банк | 0,972 | 0,552 |
131% |
| Укрбудінвестбанк | 0,946 | 0,927 |
4879% |
| ВіЕс Банк | 0,845 | 0,994 |
54% |
| Банк Український Капітал | 0,840 | 0,708 |
536% |
| Львів | 0,784 | 0,060 |
8% |
| БМ Банк | 0,771 | 0,396 |
34% |
| А-Банк | 0,738 | 0,049 |
7% |
| Банк Інвестицій та Заощаджень | 0,667 | 0,485 |
266% |
| Полтава-Банк | 0,521 | 0,101 |
24% |
| Юнекс Банк | 0,487 | 0,333 |
216% |
| Кристалбанк | 0,449 | 0,355 |
378% |
| Кредитвестбанк | 0,388 | 0,185 |
91% |
| Кредит Оптима | 0,306 | 0,306 |
- |
| Айбокс Банк | 0,301 | 0,278 |
1209% |
| Центр | 0,293 | 0,019 |
6% |
| АП Банк | 0,266 | 0,082 |
45% |
| Асвіо Банк | 0,263 | 0,664 |
72% |
| Скай Банк | 0,245 | 0,175 |
250% |
| Альтбанк | 0,193 | 0,193 |
- |
| КІБ | 0,174 | 0,095 |
35% |
| БТА Банк | 0,158 | 0,0479 |
75% |
| Земельний Капітал | 0,152 | 0,136 |
850% |
| Сітібанк | 0,114 | 0,046 |
29% |
| МІБ | 0,109 | 0,054 |
33% |
| Експрес-Банк | 0,103 | 0,046 |
81% |
| ПФБ | 0,101 | 0,005 |
5% |
| ПІБ | 0,093 | 0,047 |
102% |
| МетаБанк | 0,073 | 0,005 |
7% |
| Полікомбанк | 0,068 | 0,037 |
119% |
| Банк Богуслав | 0,067 | 0,114 |
63% |
| Апекс-Банк | 0,058 | 0,36 |
164% |
| Акордбанк | 0,049 | 0,49 |
- |
| Український Банк Реконструкції та Розвитку | 0,045 | 0,18 |
67% |
| Банк Січ | 0,043 | 1,909 |
98% |
| СЕБ Корпоративний | 0,032 | 0,032 |
- |
| РВС | 0,024 | 0,070 |
74% |
| Кредит Європа | 0,018 | 0,017 |
1700% |
| Розрахунковий Центр | 0,018 | 0,006 |
50% |
| Банк Грант | 0,015 | 0,015 |
- |
| Кліринговий Дім | 0,015 | 0,060 |
80% |
| Дойче Банк | 0,011 | 0,011 |
- |
| Банк Альянс | 0,011 | 0,009 |
450% |
| ІНГ Банк | 0 | 0 | - |
| Банк Фамільний | 0 | 0 | - |
| Траст-Капітал | 0 | 0 | - |
| Банк 3/4 | 0 | 0 | - |
| Фінансовий Партнер | 0 | 0 | - |
| Банк Авангард | 0 | 0 | - |
| Банк Портал | 0 | 0 | - |
| Європромбанк | 0 | 4 |
100% |
*банки розташовані за розміром витрат на рекламу та маркетинг за 9 місяців 2017 року — від більшого до меншого
Олекса Рябуха
76,919
19,410
Коментарі - 5