Криза банківського сектора пройшла. Про це говорять не тільки фінансові результати фінустанов, але й зростаючі витрати на рекламу.
Які банки найбільше витрачаються на рекламу
Банки значно збільшують бюджети рекламних кампаній. І якщо раніше вони відчайдушно намагалися «пропхати» в широкі маси свої депозити, щоб вирішити проблеми з ліквідністю, то зараз ситуація змінилася. Фінустанови дозріли до роздачі грошей й щосили рекламують споживчі кредити та позики малому і середньому бізнесу (МСБ).
За 9 місяців 2017 року українські банки сумарно витратили понад 618 млн грн на рекламу й маркетинг. Це на 31% або 145 млн грн більше, ніж за аналогічний період 2016 роки (473 млн грн). Левова частка цих витрат — 84% або 518 млн грн — припадає лише на 15 банків. «Мінфін» подивився, які фінустанови більше за інших витрачали гроші на рекламу в 2017 році, й що з цього вийшло. З динамікою рекламних бюджетів всіх банків, можна ознайомитися тут.
Поза конкуренцією
Абсолютний чемпіон за витратами на рекламу в цьому році — Альфа-Банк. За 9 місяців він витратив на ці цілі понад 100 млн грн. Якщо порівнювати з тим же періодом 2016 роки (23 млн грн), зростання дивовижне — на 76 млн грн або 321%.
Альфа-Банк активно просуває кредити готівкою. Причому суми, які він готовий позичати населенню, зростають як на дріжджах. Якщо на початку 2017 року Альфа рекламував позики з «верхньою планкою» в 100 000 грн, то з весни ліміт піднявся в три рази — до 300 000 грн.
На рекламні витрати вплинуло й об'єднання з Укрсоцбанком, клієнтів якого зараз прибирає до рук Альфа-Банк. Відділення Укрсоца в буквальному розумінні завалені рекламними буклетами кредитів та депозитів Альфи. При цьому рекламні витрати самого Укрсоцбанку скорочуються драматичними темпами. За 9 місяців 2017 роки він витратив на рекламу 11,5 млн грн. Це на 14,9 млн грн або 57% менше, ніж за той же період минулого року.
У 2017 році Альфа-Банк почав серйозно рекламувати свій мобільний додаток. Серед інших проектів — Business Hub, в рамках якого банк підтримує малий та середній бізнес, а також Sikorsky Challenge 2017 — програма розвитку фінтех стартапів.
Також варто відзначити грандіозний фестиваль Альфа-Банку Alfa Jazz Fest 2017, який пройшов у Львові. Альфа-Банк виступав в якості його титульного спонсора. Але в 2018-му фестиваль пройде вже під новим брендом — Leopolis Jazz Fest й для його організації будуть шукати нових спонсорів.
Держзамовлення
Другий за розміром рекламний бюджет виявився у націоналізованого ПриватБанку. За січень-вересень 2017 роки він витратив 66 млн грн.
Хоча в цілому після націоналізації витрати банку на рекламу скоротилися. За 9 місяців минулого року Приват витратив на ці цілі понад 85 млн грн, за січень-вересень 2017 — на 19 млн грн або 23% менше.
Серед серйозних проектів ПриватБанку можна відзначити просування програми КУБ — кредитування малого та середнього бізнесу, а також запуск Android Pay.
Інший великий держбанк — Ощабанк — навпаки, наростив рекламний бюджет на 23% за 9 місяців 2017 року. За цей період він витратив 36,2 млн грн, що на 6,7 млн грн більше, ніж за аналогічний період минулого року (29 млн грн).
В цьому році Ощадбанк розробив й запустив програму підтримки малих та середніх підприємців «Будуй своє». Її дуже просто розпізнати серед інших подібних програм по логотипу — величезному зубастому бобру.
Укрексімбанк за три квартали 2017 року розтратив на рекламу 5,6 млн грн. Це на 15% або 73 000 грн більше, ніж за той же період минулого року. Куди пішли ці гроші — незрозуміло. В інформаційному полі реклами Укрексімбанку взагалі не видно. І з маркетингових «заслуг» цього держбанку можна виділити хіба що організацію конференції, присвяченій участі України в новому Шовковому Шляху.
А ось Укргазбанк значно зменшив витрати на рекламу. За 9 місяців цього року він витратив 9,3 млн грн. Це на 7,4 млн грн або 44% менше, ніж в минулому році. З рекламних кампаній Укргазбанку в цьому році запам'яталася програма кредитування бізнесу на покупку енергоефективної продукції для МСБ «Еко-Банк». Більш того Укргазбанк активно підтримує український спорт. Так, Укргазбанк виступає спонсором Національної збірної команди України з футболу, Національної федерації баскетболу та навіть випустив спеціальну платіжну карту для уболівальників.
Римський слід
На третьому місці за розміром рекламного бюджету в січні-вересні виявився ОТП банк з витратами в 44 млн грн. У порівнянні з тим же періодом минулого року (11,5 млн грн), ОТП переконливо збільшив витрати на піар: вони зросли на 32 млн грн або 285%.
ОТП, як і інші банки, у 2017 році активно рекламував свої кредити. Наприклад, для малого і середнього бізнесу ОТП просував програму овердрафту «Гостинний». Рекламники ОТП запозичили слоган у римлян: «Прийшов, побачив, овердрафт».
Серед інших розрекламованих кредитних продуктів ОТП — кредит на нове авто, агрокредит «Миттєвий» та кредитна програма на покупку енергоощадної техніки IQ Energy.
Більше за 1000%
Знайшлося і два банки, які збільшили свої маркетингові бюджети більш ніж на 1000%. Так, Укрбудінвестбанк за цей період витратив на рекламу 946 000 грн. У порівнянні з тим же періодом минулого року зростання просто неймовірний: на 927 000 грн або 4897%. Головний профіль цього банку — інвестиції в будівництво. Разом з відновленням цієї галузі після кризи, потрібно відвойовувати свою частину ринку. Мабуть, без реклами це зробити неможливо.
Айбокс Банк — другий банк, який значно збільшив витрати на рекламу в процентному співвідношенні. Хоча в абсолютних значеннях бюджет виглядає дуже скромно. За три квартали 2017 року банк витратив 301 000 грн. Це на 1209% більше, ніж в минулому році, коли він практично не рекламувався. Літом цього року екс-менеджери ПриватБанку оголосили про відкриття першого українського банку без відділень на основі Айбокс Банку. І хоча працювати він почне лише в перші місяці 2018 року, розкручувати новий проект потихеньку почали вже в цьому році.
Кредит Європа Банк також значно наростив витрати на маркетинг та рекламу в процентному обчисленні. Але як й в попередніх двох випадках абсолютні цифри не вражають. Так, за 9 місяців 2017 року Кредит Європа Банк витратив на рекламу 18 000 грн. Це на 17 000 грн або 1700% більше, ніж за той же період минулого року.
Витрати банків на рекламу та маркетинг*
Банк | Витрати за 9 місяців 2017 року, млн грн | Зміна в порівнянні з 9 місяцями 2016 року, млн грн | Зміна в порівнянні з 9 місяцями 2016 року, % |
Альфа-Банк | 100,914 | 76,919 | 321% |
ПриватБанк | 66,253 | 19,410 | 23% |
ОТП | 44,560 | 32,989 | 285% |
ПУМБ | 42,002 | 9,019 | 18% |
Ощадбанк | 36,246 | 6,766 | 23% |
Таскомбанк | 29,717 | 23,685 | 393% |
Ідея Банк | 26,629 | 8,463 | 24% |
Кредобанк | 26,591 | 20,737 | 354% |
Райффайзен Банк Аваль | 26,487 | 10,667 | 67% |
Креді Агриколь | 25,921 | 4,419 | 21% |
УкрСиббанк | 24,627 | 5,174 | 27% |
Банк Восток | 23,224 | 8,268 | 55% |
Аркада | 17,558 | 2,110 | 14% |
Банк Кредит Дніпро | 15,997 | 8,356 | 109% |
Укрсоцбанк | 11,512 | 14,964 | 57% |
Південний | 9,913 | 0,753 | 7% |
Мегабанк | 9,674 | 0,156 | 2% |
Укргазбанк | 9,343 | 7,439 | 44% |
ПроКредит | 8,822 | 0,770 | 8% |
Банк Форвард | 8,162 | 5,360 | 191% |
Укрексімбанк | 5,653 | 0,073 | 15% |
Сбербанк | 5,396 | 0,064 | 1% |
Глобус | 3,925 | 3,170 | 420% |
Піреус | 3,811 | 0,962 | 34% |
Місто Банк | 3,604 | 0,300 | 8% |
ВТБ | 2,751 | 1,277 | 87% |
Правекс-Банк | 2,141 | 1,282 | 37% |
Марфін | 2,017 | 0,029 | 1% |
Універсал Банк | 1,753 | 0,567 | 24% |
Комінвестбанк | 1,749 | 0,662 | 27% |
Вернум Банк | 1,599 | 0,071 | 5% |
ОКСІ Банк | 1,511 | 0,270 | 22% |
Мотор-Банк | 1,449 | 0,655 | 82% |
Індустріалбанк | 1,173 | 0,035 | 3% |
Радабанк | 1,133 | 0,181 | 19% |
Альпарі | 1,055 | 1,055 | - |
Промінвестбанк | 1,037 | 3,584 | 78% |
Конкорд | 0,990 | 1,964 | 66% |
ДіВі Банк | 0,972 | 0,552 | 131% |
Укрбудінвестбанк | 0,946 | 0,927 | 4879% |
ВіЕс Банк | 0,845 | 0,994 | 54% |
Банк Український Капітал | 0,840 | 0,708 | 536% |
Львів | 0,784 | 0,060 | 8% |
БМ Банк | 0,771 | 0,396 | 34% |
А-Банк | 0,738 | 0,049 | 7% |
Банк Інвестицій та Заощаджень | 0,667 | 0,485 | 266% |
Полтава-Банк | 0,521 | 0,101 | 24% |
Юнекс Банк | 0,487 | 0,333 | 216% |
Кристалбанк | 0,449 | 0,355 | 378% |
Кредитвестбанк | 0,388 | 0,185 | 91% |
Кредит Оптима | 0,306 | 0,306 | - |
Айбокс Банк | 0,301 | 0,278 | 1209% |
Центр | 0,293 | 0,019 | 6% |
АП Банк | 0,266 | 0,082 | 45% |
Асвіо Банк | 0,263 | 0,664 | 72% |
Скай Банк | 0,245 | 0,175 | 250% |
Альтбанк | 0,193 | 0,193 | - |
КІБ | 0,174 | 0,095 | 35% |
БТА Банк | 0,158 | 0,0479 | 75% |
Земельний Капітал | 0,152 | 0,136 | 850% |
Сітібанк | 0,114 | 0,046 | 29% |
МІБ | 0,109 | 0,054 | 33% |
Експрес-Банк | 0,103 | 0,046 | 81% |
ПФБ | 0,101 | 0,005 | 5% |
ПІБ | 0,093 | 0,047 | 102% |
МетаБанк | 0,073 | 0,005 | 7% |
Полікомбанк | 0,068 | 0,037 | 119% |
Банк Богуслав | 0,067 | 0,114 | 63% |
Апекс-Банк | 0,058 | 0,36 | 164% |
Акордбанк | 0,049 | 0,49 | - |
Український Банк Реконструкції та Розвитку | 0,045 | 0,18 | 67% |
Банк Січ | 0,043 | 1,909 | 98% |
СЕБ Корпоративний | 0,032 | 0,032 | - |
РВС | 0,024 | 0,070 | 74% |
Кредит Європа | 0,018 | 0,017 | 1700% |
Розрахунковий Центр | 0,018 | 0,006 | 50% |
Банк Грант | 0,015 | 0,015 | - |
Кліринговий Дім | 0,015 | 0,060 | 80% |
Дойче Банк | 0,011 | 0,011 | - |
Банк Альянс | 0,011 | 0,009 | 450% |
ІНГ Банк | 0 | 0 | - |
Банк Фамільний | 0 | 0 | - |
Траст-Капітал | 0 | 0 | - |
Банк 3/4 | 0 | 0 | - |
Фінансовий Партнер | 0 | 0 | - |
Банк Авангард | 0 | 0 | - |
Банк Портал | 0 | 0 | - |
Європромбанк | 0 | 4 | 100% |
*банки розташовані за розміром витрат на рекламу та маркетинг за 9 місяців 2017 року — від більшого до меншого
Олекса Рябуха
Коментарі - 5
Рекламма, рекламма. рекламма! Вы попробуйте взять хотябы 20-30 тысяч. Алфабанк попросит у вас даже анализы крови и всего отсального, и после откажет.
В другом очень крупном банке сказали, хорошо, но ставка ~110% годовых, брать будете?
Наилучший вариант сейчас кредитка привата с возобновляемым кредитныи лимитом о оплатой частями. Их мгновенная рассрочка ~36% годовых.
Никого не интересует ипотека под 18-20%. Кредиты наличкой заполонили всё, ибо маржа чудовищная.
В другом очень крупном банке сказали, хорошо, но ставка ~110% годовых, брать будете?''
Совершенно неудивительно, учитывая риск невозврата.
Впервые слышу о таком.
Вторая ''Аркада''?
Неужели большинство клиентов тупо ведётся на рекламу, а изучать тарифы и читать условия обслуживания
начинает только после подписания договора с банком.
Печалька…