Мінфін - Курси валют України

Встановити
9 січня 2023, 12:52

Інвестори Tesla та біткоїну: хто втратив більше

Якщо ви один із тих, хто купив біткоїн або іншу криптовалюту на піку минулої осені, — ви втратили багато грошей. Чи втішає вас те, що ви втратили б таку ж саму суму, якби натомість купили акції Tesla? У Tesla та біткоїну може бути більше спільного, ніж ви думаєте, вважає економіст та нобелівський лауреат Пол Кругман. Tesla він присвятив дві колонки в NYT, написані одна за одною. «Мінфін» обрав головне.

На думку Кругмана, важко пояснити величезну оцінку, яку ринок надав Tesla перед падінням, або навіть її поточну вартість. Зрештою, щоб бути такою цінною, Tesla мала б не тільки отримувати величезний прибуток протягом декількох років. Вона мала б дати покупцям та інвесторам впевненість у тому, що це триватиме багато років.

Чому у Apple та Microsoft вийшло

Деякі технологічні компанії справді стають машинами для заробляння грошей у довгостроковій перспективі. Apple та Microsoft, як і раніше, очолюють список найприбутковіших корпорацій США майже через чотири десятиліття після появи персональних комп'ютерів.

І Apple, і Microsoft виграють від сильних мережевих зовнішніх ефектів — грубо кажучи, кожен використовує свої продукти, тому що решта використовують їхні продукти.

У випадку з Microsoft історія полягала в тому, що підприємства продовжували купувати програмне забезпечення компанії, навіть коли її багато хто критикував. Купували просто тому, що це було тим, що вони вже використовували і до чого звикли, — наприклад, такі продукти, як Word та Excel.

Можливо, це було не дуже добре, але всі в даній компанії та інших компаніях, з якими вона співпрацювала, були налаштовані на використання цих продуктів, у них були ІТ-відділи, які знали, як з ними працювати тощо.

Історія Apple відрізняється — вона більше про окремих користувачів, ніж про установи, більше про фізичні продукти, ніж про програмне забезпечення. І Apple вважалася крутою, на відміну від Microsoft. Але на рівні економіки вони схожі.

Подібні історії можна розповісти і про декілька інших компаній, такі як Amazon, із їхньою інфраструктурою дистрибуції.

Ми більш-менш розуміємо міцність домінування Apple та Microsoft, і важко зрозуміти, як Tesla коли-небудь могла досягти чогось схожого, хоч би яким блискучим не було її лідерство.

Питання в тому, де потужні мережеві зовнішні ефекти у бізнесі електромобілів?

У чому «фішка» електромобілів та Tesla

Електромобілі цілком можуть стати майбутнім персонального транспорту. Насправді, так і має бути, оскільки електрифікація всього, що працює на відновлюваних джерелах енергії, — єдиний реальний спосіб уникнути кліматичної катастрофи.

Але важко зрозуміти, що дасть Tesla довгостроковий доступ до бізнесу електромобілів.
Урок Apple та Microsoft полягає в тому, що для того, щоб бути надзвичайно прибутковою у довгостроковій перспективі, технологічна компанія має зайняти ринкову позицію, яка збережеться, навіть коли настане час, як це завжди буває, коли люди вже будуть далеко не в захваті від її продуктів.

Що ж зробило б це можливим для Tesla? Наприклад, спеціальні зарядні пристрої, які були б єдиними широко доступними. Або якби Tesla були єдиними електромобілями, які механіки знали, як лагодити.

Однак, із переходом великих автовиробників на ринок електромобілів можливість існування світу, в якому це було б можливо, вже зникла.
Коротко кажучи, виробництво електромобілів просто не схоже на мережевий бізнес.
Що повертає нас до питання про те, чому Tesla коли-небудь коштувала так багато.

Бренд та легенди

Кругман каже, що, мабуть, відповідь полягає в тому, що інвестори закохалися в сюжетну лінію про блискучого, крутого новатора.

Донедавна сам Маск вважався крутим хлопцем. І крутим у футуристичному значенні: його компанія відправляє ракети до космосу; він був разом із популярною співачкою, яка випустила альбом, натхненний науково-фантастичним романом «Дюна».

Що означало купити машину, яку випускає така людина? Це розкішна машина, але існують й інші розкішні машини. Що особливого у Tesla, так це те, що це електричний розкішний автомобіль із нульовим рівнем викидів, що претендує на блискучу подорож до стійкого майбутнього.

Багато людей, насправді, використовують свої автомобілі, щоб символізувати свій статус — ба більше, свою ідентичність, продемонструвати свої цінності, а також своє багатство.

Хто купує Тесла

Багатих лібералів частково привабив образ Ілона Маска, що сприймається ними як модерновий та успішний персонаж.

Кругман посилається на людину, яка пише під ніком Invictus, який використовував дані штату Нью-Йорк, щоб порівняти політичні погляди на рівні округів із реєстрацією Tesla. А також на Чарльза Габа, фундатора ACASignups.net. Габа, прихильник аналізу даних, відомий багатьом користувачам Twitter, зокрема, тим, що скорелював дані про політичні погляди американців та їх статус вакцинації, припустив, хто міг би купувати собі таке авто.

Кругман також наводить дані опитувань і зіставляє їх із даними Invictus на прикладі двох місць: округу Стьюбен, дуже «трампового» району на південний схід від Буффало, і округу Вестчестер, багатого і дуже «демократичного» передмістя Нью-Йорка. У Вестчестері багато Tesla, а в Стьюбені їх майже немає. Тож Tesla — це бренд, клієнтська база якого, здебільшого, складається з багатих культурних лібералів.

Враховуючи все це, публічне прийняття Маском теорій змови MAGA, пише Кругман, є неймовірно поганим маркетинговим ходом, практично призначеним для того, щоб відштовхнути його основних покупців. Навіщо?

В історії Tesla є паралель із біткоїном. Незважаючи на багаторічні зусилля, нікому ще не вдалося знайти якесь серйозне застосування криптовалюті, окрім відмивання грошей. Але ціни, проте, підскочили через ажіотаж і, як і раніше, підтримуються групою закоренілих істинних віруючих. Щось подібне, мабуть, сталося і з Tesla, хоча компанія справді робить корисні речі.

Tesla, ймовірно, зрештою приречена на падіння, навіть якби Маск і був тим, ким його уявляли його шанувальники, оскільки економіка бізнесу електромобілів просто не сприяє довгостроковому пануванню на ринку.

Але Маск, можливо, зміг би відтермінувати день розплати, принаймні, на якийсь час, якби йому вдалося ще трохи приховувати своє справжнє обличчя від своїх найкращих клієнтів.

Автор:
Надія Кемуларія
Редактор Надія Кемуларія
Пише на теми: економіка, інвестиції, бізнес

Коментарі - 14

+
+15
bonv
bonv
9 січня 2023, 13:25
#
А якщо майже на піку продав біткоїн то що?:))))
+
+30
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
9 січня 2023, 20:58
#
Це ти, типу, продав? Забувся вже, як казав, що лиш частинку продаєш, яку наварив. Але ж зараз всі стануть мудрими, навіть Ферокс напише, що продав по 69к.
+
+15
xapyga
xapyga
9 січня 2023, 23:07
#
Сейчас тоже хорошая цена, у кого он давно)
+
+15
bonv
bonv
10 січня 2023, 10:47
#
Та і розберися спочатку з тим, що я писав. Аналітег:) Залиш свою брехню для таких нищебродів як ти!
+
0
neverice
neverice
9 січня 2023, 13:37
#
Тесла втрачає ініциативу через відсутність нових моделей. Особливо у бюджетному сегменті, куди від початку мітила Model 3, та пішла не туди зі своїми автопілотами. Бо серед шанувальників марки дуже багато молоді, які зазвичай не є сегментом «преміум», та не готові витрачати дуже багато грошей на авто. Тим паче, що на тепер мати електромобіль бажано лише як другу машину у сім‘ю. А молодь часто ще й не одружена, тому покупка дорого електромобіля стає ще менш доречною.
А сегмент дешевих і «крутих» електромобілів пустує і ще довго обіцяє таким бути. Тож, Тесла могла б використати нагоду, як свого часу було з «маскл карами», типу мустанга. Бо, фактично, є єдиною компанією, хто зараз може випустити дешевий, потужний та «крутий» електромобіль. Іншим не вистачає поки досвіду, оборотів та новизни марки.
А практичний сегмент швидко завойовують інші компанії. Наприклад, нащо та Model 3, коли фактично за ті самі гроші можна взяти ID.4
+
0
Три літри
Три літри
9 січня 2023, 14:40
#
А сегмент дешевих і «крутих» електромобілів пустує і ще довго обіцяє таким бути.

Не зрозумів про круті, але сегмент дешевих електромобілів вже не пустує: є японці і єпропейці.
Сам приглядався, але поки що не наважився бо ну дуже спеціалізований та залежний автомобіль виходить.
+
0
neverice
neverice
9 січня 2023, 15:16
#
У випадку Тесла ореол крутості вже є. Машина з її шильдиком буде привертати більше уваги за, наприклад, рено. Далі — зовнішність в купі з характеристиками, як свого часу було з маслкарами. Зараз рецепт трохи інший, та суть та сама. Електро з позіціонуванням «маленький еко овоч для міста» ніколи не буде «крутим» чи популярним. А саме таке позиціонування обрали для більшості бюджетних електромобілів. І так буде ще довго, бо вигідніше продавати дорожчі машини.
Ситуацію ускладнює те, що електромобілям доводиться конкурувати ще й з традиційними ДВС. Тому навіть політичні симпатії Маска впливають на продажі.
+
0
Три літри
Три літри
10 січня 2023, 0:07
#
У випадку Тесла ореол крутості вже є

Молоді не потрібна крутість, а якщо і потрібна то не за такі гроші. Як тільки молодь переходить із стану самотнього студента в стан людини що має сім'ю, а тим більше дітей — крутість вімірюється в простірі доступному для перевезення родини.

Звісно є окрема гілка яка в будь якому віку хоче чи то швидкості, чи то понтів. Але для них як раз бюджетна Model 3 нецікава.
+
+15
neverice
neverice
9 січня 2023, 15:44
#
Таким чином, маючи типову аудиторію у вигляді молодих прогресивних чоловіків, електромобілям важко у ніші бюджетних машин. Бо типовий бюджетний електромобіль орієнтований якось не туди. Чи то на жінок, чи хз на кого. Та це не ті машини, заради яких прогресивний молодий чоловік, що хоче виглядати круто, та вражати дівчат буде йти на ньюанси електромобіля — а це найбільша аудиторія електро. А більш солідні і консервативні сімейні чоловіки вже зараз мають вибір серед інших моделей, в тому числі ДВС. Тому для Тесла то була б чудова ніша, як на мене. В інших нішах тримати лідерство все важче.
+
+15
xapyga
xapyga
9 січня 2023, 23:12
#
Ваша правда, есть еще дорогие престижные электро, но очень дорого и мало популярные. Но для Европы это не касается, особенно Франции там крутые авто почти никому не нужны.
+
+15
bonv
bonv
9 січня 2023, 13:56
#
За підсумками 2022 року Національний банк Швейцарії зафіксував річний збиток в 132 млрд швейцарських франків (143 млрд доларів США), що є найбільшим збитком за всю 115-річну історію банку.
Як повідомляє Reuters з посиланням на заяву банку, падіння фондових ринків і ринків з фіксованою прибутковістю позначилося на вартості портфеля акцій і облігацій банку. Негативний вплив також зробило зміцнення швейцарського франка.
Банк втратив 131 млрд франків за своїми позиціями в іноземній валюті - понад 800 млрд франків у вигляді акцій і облігацій, які він купив в ході тривалої кампанії з ослаблення швейцарського франка.
Ціни на облігації впали в 2022 році, оскільки центральні банки у всьому світі, включаючи SNB, підвищили процентні ставки для боротьби з інфляцією.
Так, єдиним позитивним моментом були золоті запаси, що становили 1040 т на кінець 2021 року і виросли на 400 млн франків протягом 2022 року.
Збиток у 2022 році означає, що Центробанк не буде виробляти свої звичайні виплати центральному та регіональному уряду Швейцарії.
+
0
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
9 січня 2023, 21:01
#
400 лямів мрофіту на золоті як запотиличник на фоні 800 ЛЯРДІВ інших втрат.
+
0
alextm
alextm
10 січня 2023, 0:45
#
Так весь ринок впав через підвищення ставки ФРС, в тому числі американська нерухомість. Може криза поглибиться і всі активи ще більше подешевіють. Колись знизять облікову ставку і знов все виросте. Те про що автор філософствує не є основною причиною падіння.
+
0
zig4free
zig4free
19 січня 2023, 4:45
#
Ну тесла изначально ориентированы на потребителя с доходом выше среднего…
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися