Мінфін - Курси валют України

Встановити
5 липня 2023, 15:46

Для зростання ВВП до $1 трлн Україні потрібне населення 55 млн: як повернути мігрантів

Швидке економічне зростання Україні можуть забезпечити, насамперед, не кошти, виділені країнами-партнерами на відновлення, а люди. Але спочатку їх треба повернути. Як це здійснити і що треба робити державі вже зараз, ZN.UA розповів один із найавторитетніших експертів у сфері міграційної політики Андрій Гайдуцький. «Мінфін» обрав ключові тези.

Чи може наша економіка зрости до $1 трлн за 10 років

Такі амбіції є цілком реалістичними. Але для цього необхідно суттєво збільшити кількість населення, зокрема, його економічно активну частину. А в Україні, за даними Українського інституту майбутнього, у 2023 році з 29 мільйонів населення лише 12 мільйонів є економічно активними, з яких працює тільки 9,5 мільйона.

Наприклад, у Польщі, де ВВП 2022 року сягнув майже $0,7 трлн, із 37 млн населення 17,3 млн є економічно активними, але з них працює 16,8 млн людей, тобто майже вдвічі більше, ніж у нас.

Торік у Польщі ВВП на одного жителя становив $18,3 тис. проти $4,5 тис. в Україні. Якщо ми візьмемо польські дані щодо ВВП на душу населення за основу, то для того, щоб досягнути ВВП у $1 трлн в Україні, чисельність населення має становити майже 55 млн людей. Саме збільшення кількості населення, передусім, працездатного віку, відіграє ключову роль у зростанні економіки. Адже близько 70% у структурі формування ВВП припадає на споживчу складову (інші дві складові — це валові інвестиції та чистий експорт).

Однак, в Україні вже давно немає природного приросту населення, як і в більшості країн Європи. Тому практично єдиний шлях для того, щоб досягти зростання ВВП до $1 трлн, — це залучити працездатне населення з-за кордону. Якщо ми хочемо зростання ВВП до трильйона доларів протягом десяти років, то нам потрібно щороку залучати з-за кордону 2,6 млн нових людей, якщо протягом 20 років — то 1,3 млн.

Теоретично, це можливо за десять років, практично — за 20. Ще у 2019 році в інавгураційній промові Президент сказав, що у світі 65 мільйонів українців, і закликав їх повертатися. Тобто на той момент за кордоном перебували 28 мільйонів, основу яких складає українська діаспора. Якщо чесно, я здивований, що досі за результатами його промови не впроваджено програм щодо їхнього повернення. Крім того, ще є мільйони іноземців, яким Україна цікава — насамперед, вихідцям із інших країн СНД.

Зростання економіки за рахунок внутрішніх ресурсів і резервів такими високими темпами є неможливим. Із одного боку, в нас недостатня кількість людей продуктивного віку, а з іншого — у населення недостатній рівень заощаджень, щоб створити значний споживчий ефект. Та й фінансових резервів у бюджеті немає: за даними Центру економічної стратегії, ми щороку до 2027-го маємо віддавати $15−20 млрд у погашення взятих боргів, тобто левова частка отриманих грошей відразу повертатиметься кредиторам за попередньо отримані позики. Якщо резюмувати, то Україну потрібно «наситити» людьми, а тоді вони «наситять» економіку грошима. А не навпаки.

Спочатку ми повинні бачити тренд припливу людей, а потім — тренд припливу інвестицій.

Читайте також: Конференція донорів України у Лондоні: що насправді привезли звідти наші можновладці

Про програми повернення українців та залучення іноземців

Теоретично, про будь-яку програму можна сказати, що вона для них. Але рівень доходів мігрантів і діаспори в середньому в 3−10 разів більший, ніж в Україні, тому це потребує особливого підходу до них. При розробці програм повернення українців і залучення іноземців мають використовуватися різні підходи, оскільки в цих груп людей різна мета міграції до України.

Базуватися програми повернення українських мігрантів і діаспори мають на грошах, інвестиціях. Фокус завжди має бути на монетизації та самореалізації. Розмова з українськими мігрантами і діаспорою — це на 90% про гроші та проєкти, і лише на 10% — про патріотизм.

Уявімо, що ми хочемо запросити канадського діаспорянина до України. Перед нами сидить людина з калькулятором, в якої середньорічний дохід $60 тис. У неї на банківському рахунку в середньому $120 тис. Крім того, в Канаді понад 100 тисяч доларових мільйонерів українського походження.

Ось ви цьому українцю щось розказуєте, пропонуєте… а він на вас дивиться і знає, що в Україні кредитний рейтинг «ССС», що реальні ставки за кредитами 25−30% річних, а ще є війна, корупція, бюрократія… Зрозуміло, що з нашим «локальним» баченням ми нічого цікавого йому, людині з грошима, запропонувати не зможемо доти, доки не почуємо від нього умови, на яких він готовий сюди приїхати і вкладати. Діаспора — це взагалі велика кількість заможних, багатих і надбагатих людей, до яких потрібен зовсім інший підхід.

Потрібні три групи заходів. По-перше, треба поїхати до них, почути, чим Україна могла би бути цікавою для них. Які в них умови приїзду та вкладання коштів у нашу економіку. Дізнавшись їхні умови, можна структурувати декілька пропозицій і програм для них.

По-друге, необхідно почати страхувати бізнес від воєнних ризиків. Причому весь бізнес — і український, і іноземний, який готовий започаткувати чи розширити свою діяльність, — умовно, з 1 вересня 2023 року має страхуватися. Тоді значно дешевше коштує страховий поліс у розрахунку на один об'єкт страхування. Тобто принцип такий самий, як ви купуєте квиток на потяг чи літак, — ви вже автоматично застраховані. Страхування має покривати як пошкодження майна, так і втрачений прибуток за час простою.

І, по-третє, необхідно суттєво лібералізувати імміграційне законодавство. Адже переїзд людини з грошима до України передбачає, що з нею переїде її оточення (родичі, партнери, персонал) або іноземна робоча сила, яка запускатиме проєкти цієї людини в Україні.

Читайте також: Елла Лібанова: До 90% українців планують повернутися, але плани можуть змінюватися

Хто і коли має запускати програми для мігрантів і діаспори

З одного боку, фінансово-банківський сектор. Адже розмова з ними — це розмова про фінансову мотивацію. З іншого боку, місцева влада повинна пропонувати відповідні програми. Роль центральної влади повинна полягати лише в тому, щоб стимулювати місцеву владу запропонувати мігрантам різного роду програми.

Програми повернення мігрантів і діаспори потрібно запускати вже зараз. Адже кількість населення і надалі скорочується. За даними ООН, тільки за шість місяців 2023 року з України додатково виїхало близько мільйона людей. З такими темпами виїзду населення економіка просто може не дочекатися перемоги.

Про виклики на вітчизняному ринку праці

Перед бізнесом на ринку праці вже є два виклики, а буде ще й третій. Перший — це значне скорочення пропозиції робочої сили через еміграцію однієї частини населення та мобілізацію іншої її частини.

Другий, і це найбільший, виклик — необхідність істотного підвищення витрат на оплату праці, щоб утримати діючого чи знайти нового працівника. За оцінками НБУ, у 2023 році номінальні зарплати зростуть аж на 32,8%. Але ця проблема тягнеться ще з довоєнного періоду. Наприклад, у 2021-му зарплати збільшилися майже на 21%. Це ж якою має бути рентабельність бізнесу в Україні, щоб мати змогу так підвищувати зарплати? Але це не бажання бізнесу, а його вимушена дія, адже персонал дедалі важче знайти. На жаль, такі підвищення потім кожний із нас відчуває через зростання цін на товари і послуги.

Читайте також: Кабмін хоче обійти Швейцарію за розміром економіки

Інтеграція України до ЄС: вплив на ринок праці

Це призведе до еміграції ще близько двох-трьох мільйонів українців до 2030 року. Така вже сутність будь-яких інтеграційних процесів. Із одного боку, це зумовлено великим дисбалансом в оплаті праці країн, що інтегруються, а з іншого — зростаючим попитом на робочу силу. У найближчий рік збільшиться попит на українців у Болгарії та Румунії. Адже у другому півріччі 2023-го ці країни можуть прийняти до Шенгенської зони. Це призведе до переміщення частини їхньої робочої сили далі на Захід.

Ймовірно, ці країни, як і Польща, також стануть «реєстраційним хабом» для роботи українців в інших країнах ЄС. Наприклад, уряд Румунії на 2023 рік погодив річний план із залучення 100 тисяч іноземців. Це майже в п’ять разів більше, ніж у 2020-му.
Такі програми регулярно з’являтимуться. Влада в Україні повинна все це відстежувати і запускати власні програми з легалізації та спрощення працевлаштування іноземців. Нам уже зараз це потрібно робити, а не «після перемоги», як почали казати останнім часом.

Тільки на спрощення законодавства, лібералізацію імміграційних процесів може піти один-два роки. Адже потрібно юридично і ментально переналаштувати роботу понад 100 тисяч людей у десяти органах центральної та місцевої влади, а також підготувати до цього суспільство. А ще ж варто провести роботу з підготовки інфраструктури для мовного і культурного навчання іноземців. У багатьох країнах на це десятки років знадобилось, а в нас немає на це часу.

Про перепис населення: чому це важливо

Ще у 2019 році нас було 37,3 мільйона людей. За 2020−2021 роки населення скоротилося ще приблизно на 0,5 мільйона людей, а за 2022-й і перше півріччя 2023-го — ще десь на 9−10 мільйонів… Я вважаю, що в умовах поточної підвищеної мобільності населення електронний перепис потрібно проводити раз на пів року, адже бізнес має розуміти, скільки людей, тобто споживачів, проживає в кожному регіоні.

Бізнес, зокрема, ритейл і мас-маркет, якось повинен орієнтуватись, якою є кількість споживачів у країні, адже йому потрібно встановлювати плани продажів і розвитку бізнесу. Влада повинна регулярно оновлювати такі дані за допомогою мобільних операторів і оприлюднювати їх.

Коментарі - 97

+
+109
bonv
bonv
5 липня 2023, 16:15
#
Менше розкрадати владі необхідно!
+
+52
SkeptikUA
SkeptikUA
5 липня 2023, 16:18
#
Можливо щось конструктивне порадите? Ми тут всі за все хороше і проти всього поганого.
+
+125
bonv
bonv
5 липня 2023, 16:20
#
ЗЕ-Бенкет на крові: час припинити «ЗЕ-розпил» грошей під час війни.
За півтора року війни масштаб ЗЕ-корупції, рівень якої в Україні й раніше був космічним, тільки зростає. Цинічні чиновники дозволяють собі витрачати бюджетні кошти наліво й направо, не забуваючи покласти значну частину до власних бездонних кишень.
https://www.unian.ua/economics/finance/benket-na-krovi-chas-pripiniti-rozpil-groshey-pid-chas-viyni-12316545.html
+
+91
SkeptikUA
SkeptikUA
5 липня 2023, 16:21
#
Тобто не порадите, я зрозумів.
+
+91
bonv
bonv
5 липня 2023, 16:36
#
Допоможуть посадки весною © Також просто подивитися путлєру в очі і просто перестати стріляти © А ще Велике зе-крадівництво і 4 тис баксів зарплат вчителям, 1 млрд посадити дерев і гайда на шашлики © Так підійде? Чи зе-упоротий?
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
5 липня 2023, 18:05
#
Критикувати можемо усі. У нас хоч одна влада була «хороша»?
«Кто віноват» всім зрозуміло, але ніхто не знає «что дєлать».
+
+29
bonv
bonv
5 липня 2023, 21:44
#
Не популістів вибирати до влади…
+
+42
SkeptikUA
SkeptikUA
6 липня 2023, 9:47
#
У нас таких немає
+
+30
bonv
bonv
5 липня 2023, 16:16
#
І тупих обіцянок роздавати направо-наліво.
+
+100
SkeptikUA
SkeptikUA
5 липня 2023, 16:17
#
«Президент сказав, що у світі 65 мільйонів українців, і закликав їх повертатися. Тобто на той момент за кордоном перебували 28 мільйонів, основу яких складає українська діаспора. Якщо чесно, я здивований, що досі за результатами його промови не впроваджено програм щодо їхнього повернення.»

«За даними ООН, тільки за шість місяців 2023 року з України додатково виїхало близько мільйона людей»


Нам би для початку якусь програму щоб втримати тих українців які залишились. 2 мільйони в рік втрачаємо тільки через еміграцію, при тому що кордони для більшості чоловіків (а значить і сімей) закриті, додайте сюди старіння нації. Потрібно пошвидше запроваджувати програми переселення сюди населення Африки та Азії, поки економіка не схлопнулась. Яка може бути мова про повернення з Канади, ніхто в здоровому глузді сюди з Канади не повернеться (за умови забезпечення середнього рівня життя там).
+
+72
Алексей Сахаров
Алексей Сахаров
6 липня 2023, 7:51
#
По перше що буде тим хто тут залишився, якщо нічого то можна теж виїзджати за кордон, а по друге, не думаю що багато українців які лишилися захочуть жити з мігрантами з африки чі азії
+
+14
SkeptikUA
SkeptikUA
6 липня 2023, 9:48
#
Не думаю що багато українців які лишилися захочуть жити в розваленій після війни країні, з мертвою економікою.
Тому краще мігранти з Африки чи Азії.
+
+23
brigadirius
brigadirius
6 липня 2023, 10:59
#
Яка Африка чи Азія? Ми за двадцять п’ять років кримчан не змогли асимілювати.
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
7 липня 2023, 13:00
#
А хто казав про асиміляцію. Будемо святкувати «бунга-юнгу» та «утискати» маньчжурську мову =)
+
0
brigadirius
brigadirius
7 липня 2023, 16:01
#
До речі про маньчжурів. Завоювавши Китай вони повністю асимілювались китайцями. Сьогодні маньчжурську знають лише кілька китайських професорів лінгвістів.
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
5 липня 2023, 16:57
#
Експерт пропонує кілька мільйонів мігрантів по спрошеній процедурі. Цікаво звідки завозити буде ? З Африки чи з Сірії ?
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
5 липня 2023, 18:06
#
Та хоча б з Африки. Нам би хоч когось сюди. Мільйонів з 10−20.
+
+157
Qwerty1999
Qwerty1999
5 липня 2023, 20:34
#
Завозите, только не забудьте построить для них мечети,
а своим детям и внукам женского пола приобрести
никаб или хиджаб…
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
6 липня 2023, 9:51
#
Яка альтернатива?
+
+29
gorobezus
gorobezus
7 липня 2023, 11:44
#
Повышение производительности труда — автоматизация и механизация, производство продукции с высокой добавленной стоимостью. Кто мешает заняться производством тех же фармацевтических субстанций вместо Китая, откуда тащит полмира первичные субстанции от примитивного парацетамола до антибиотиков последнего поколения. Но под это все требуется квалифицированный персонал и высокий уровень организации, а предел возможностей местных «предпринимателей» — ларек с пивом.
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
7 липня 2023, 13:41
#
Пока возле наших границ будет безумная обезьяна с ядерной гранатой — никто в нашу страну складывать денег не будет
+
+23
brigadirius
brigadirius
7 липня 2023, 16:05
#
Поряд з Ізраїлем весь час мавпи з гранатами. Але він до останнього часу успішно розвивався. Там просто народ суспільне вважає своїм, а в Україні вважає чужим.
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
7 липня 2023, 16:09
#
Ну по перше, біля Ізраїля мавпи без ядерки. По-друге все ж таки світова діаспора євреїв має вагу більше ніж діаспора мусульман. Тому у Ізраїля бездонне невичерпне джерело кваліфікованої робочої сили (репатріантів) які згодні їхати на історичну батьківщину незважаючи на сусідів — неадекватів. А от України такого людського ресурсу немає.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
7 вересня 2023, 8:27
#
Для обучения школьников и студентов ИТ-технологиям и языкам программирования больших капитальных вложений и не надо.
Вся инфраструктура есть в наличии.
А вот наличие мозгов и желания учиться — приветствуется…
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
11 липня 2023, 0:14
#
«Повышение производительности труда — автоматизация и механизация, производство продукции с высокой добавленной стоимостью»

і де це все було до цього?

«Кто мешает заняться производством тех же фармацевтических субстанций вместо Китая»

Наша влада. Бо крім «ларька з пивом» тут нічого не відкриєш — немає гарантій що до тебе не прийде податкова/СБУ/МНС/санстанція/місцевий сматрящий/депутат (потрібне підкреслити).
+
+52
Алексей Сахаров
Алексей Сахаров
6 липня 2023, 7:53
#
Так ви з ними самі і жити будете, після закінчення війни країна буде нараховувати приблизно 18 мільйонів населення і треба зробити все щоб і те не втекло за кордон, а тут фантазують кого і куди завозити будуть…
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
6 липня 2023, 9:51
#
Українці не потрібні нашій верхівці, а от недавні раби з Африки чи звиклі до важкої роботи азіати набагато перспективніше для них.
+
+38
SamBB
SamBB
6 липня 2023, 9:39
#
Африканці ліниві до праці, і без соціалу (халяви) сюди не поїдуть. Скоріш емігранти з країн Азії більш підійдуть.
+
0
gorobezus
gorobezus
7 липня 2023, 13:27
#
С Гаити завезите, оттуда народ будет готов свалить куда угодно, на их фоне даже Зимбабве неплохо смотрится. Только не туда где я живу.
+
+30
mantis05
mantis05
5 липня 2023, 17:22
#
Простой ответ же: никак.
+
0
dvded .
dvded .
6 липня 2023, 9:38
#
Простой ответ: легко
+
+383
Dafxf4300
Dafxf4300
5 липня 2023, 17:40
#
Никто сюда уже не вернется,только еще больше будут ехать, страна где у тебя есть обязаности и нету прав обречена
+
+225
Rubi0
Rubi0
5 липня 2023, 18:11
#
Пора на Минфине создавать отдельный раздел «Сказки венского леса» или «Вторая Франция» и туда такие статьи постить. 😄
+
+10
Ranet
Ranet
5 липня 2023, 19:03
#
Чтобы в кране была горячая вода, ее надо… подогреть! ©
Кому нужны конкретные предложения — не благодарите 😂
+
+162
zevs1
zevs1
5 липня 2023, 19:30
#
Если резюмировать, то Украину нужно «насытить» людьми, а потом они «насытят» экономику деньгами. А не наоборот.

Автор статьи с трудом понимает экономику, сначала нужно насытить Украину Экономическими свободами и верховенством права тогда и люди перестанут уезжать, а те кто выехали может быть задумаются о возврате в Украину это уже будет зависеть от того каких успехов Они добились в эмиграции.

Для достижения высокого уровня ВВП достаточно сравнить США и Китай.
+
+45
Qwerty1999
Qwerty1999
5 липня 2023, 20:40
#
«достаточно сравнить США и Китай.»

правильнее сравнивать Тайвань и Китай
(и там и там китайцы)
по ВВП на душу населения…
+
0
zevs1
zevs1
6 липня 2023, 11:05
#
В статье автор пытается доказать что чем больше населения тем быстрее и выше будет достигнут заданный ВВП.

В США 350млн населения и ВВП 25.7трл, в Китае 1.4млрд населения и ВВП 17.6трл это данные за 2022 г.
Это очередной раз доказывает что ВВП достигается Экономической свободой и верховенством права.

Тот же Китай начал рости после реформ дав экономическую свободу гражданам, до этого там была, полная нищета.
+
+147
irakez
irakez
5 липня 2023, 22:33
#
Трохи не погоджуюсь з автором щодо мотивації забезпечених людей їхати або повертатись. Це якраз заробітчани їдуть за кращою зарплатнею, тобто за грошами. А ті, кому і тут було фінансово непогано і хто за кордоном не бідує, їхали за іншим — впевненістю, перспективами, майбутнім для дітей, можливістю робити довгострокові інвестиції та прогнозувати своє життя не на 1−2 місяця, а на 10−20 років вперед.

Якщо таким людям запропонувати більше грошей зараз, але не створити безпечне стабільне прогнозоване середовище для довгострокових інвестицій та майбутнього їхніх дітей, то це не спрацює. Тому немає ніяких чарівних пігулок, точкових програм, якогось хитрого ходу, quick win'у. Треба робити все те, про що всі навкруги талдичать роками — безпека, боротьба з корупцією, верховенство права, працюючі інституції. Все інше підтягнеться автоматично.
+
+30
mlp711141
mlp711141
5 липня 2023, 23:10
#
Не вижу смысла возвращаться. Мне в Украине работы нет по крайней мере до конца следующего года или полгода с момента окончания войны, смотря что позже наступит. А то и вообще до пенсионного возраста, если не соглашаться на перекомиссию. Альтернатива: быть бесправным ФОПом или согласиться с психиатрами и менять в паспорте гендерный маркер. Поэтому лучше оставаться в ЕС как беженцам и строить карьеру в Польше по месту жительства…
+
0
mantis05
mantis05
6 липня 2023, 0:07
#
Так тебе и в Польше её нет. Выплаты закончатся- тебя попросят)
+
+30
mlp711141
mlp711141
6 липня 2023, 0:18
#
Иногда на работу берут, но ненадолго. В последний раз был языковой барьер по их версии. Конфликтов по работе не было, им не понравилось то, что я приезжаю на работу автобусом и переодеваюсь на работе (все остальные приезжали на своих авто уже переодетыми), моё телосложение и небольшой языковой барьер, который раздули вчетверо, используя другие синонимы названий строительных инструментов. В Украине видя мой военный билет меня вообще не брали на работу. В Польше хоть есть какая-то зацепка. И польский потихоньку учу.
+
0
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
6 липня 2023, 9:00
#
А в чому біда перекомісії? Кому не байдуже на гендерний маркер? І якак кому різниця, на чому ти приїзджаєш і де перевдягаєшся? У нас в компанії працюють і горбаті, і безрукі, про пузатих взагалі мовчу… Може ти не там працюєш? Може не вмієш і шекаєш причину, щоб не визнавати очевидне? Мені, наприклад, байдуже, нехай навіть роги ростуть у співробітника, головне не дуже великі, щоб люстри не зачіпав. Головне чи може людина справитися з завданням. І якось я все життя працюю в подібних організаціях.
+
0
mlp711141
mlp711141
6 липня 2023, 11:07
#
Чому біда? Не бажаю, щоб мені ставили діагноз F64.0 (мене були повинні комісувати за генетичним чи ендокринологічним диагнозом як інтерсекс-людину, але воєнкоми були ледачі, щоб направити мене до генетиків та ендокинологів у 1994 року, а відправили до психіатрів, щоб мене комісували з F64.9 — тобто за трансгендерним діагнозом). Ті обмеження, що є у військовому квитку, впливають також на цивільних підпреемствах. Мого знайомого з обмеженнями за рухомо-двігательним аппаратом обмежили відповідною статтею у військовому квитку, що вплинуло на те, що йому довелось йти на подальше навчання з подальшим кар'єрним зростанням, щоб не втратити роботу (недопуск до висотних робот). А з моїм диагнозом мене не допустили працювати у КиЇвобленерго у 2019 року. Дехто і в Україні та у Польщі на мене дивляться як на пані переодягнену в пана — а через це мені у 2013 року відмовили у працевлашткванні на Укрзалізниці (ЕЧ-2, Волноваха), але взяли працювати у Донецькобленерго (січень 2014, там же). А трошки піздніше — війна. Якщо за фигурою не побачити що ти інтерсекс-людина та ти ховаєш недоліки надмірною вагою проблем не повинно бути. А якщо ти прагнеш здоров’я та схуднути — що в тебе не такий скелет інші побачать.
+
0
dvded .
dvded .
6 липня 2023, 9:40
#
>>В Украине видя мой военный билет меня вообще не брали на работу
Это как?
+
0
mlp711141
mlp711141
6 липня 2023, 11:09
#
Статья 18-б, не помнишь? Сейчас это полная негодность к войне (даже в военное время) без снятия с воинского учёта.
смотри здесь: https://ips.ligazakon.net/document/re36280?an=14
+
0
mantis05
mantis05
6 липня 2023, 20:45
#
Да придумывает он. Без военника, до войны нормально всех брали на работу, официально.
+
0
mlp711141
mlp711141
6 липня 2023, 22:05
#
Да придумывает он. Без военника, до войны нормально всех брали на работу, официально.

Меня без военника и профосмотра взяли, причём официально, только в Донецкоблэнерго (январь 2014) в Волновахе (просто не смотрели в него и не спросили. Их интересовало только моё образование и знание самой работы (я умолчал о том, что моя девушка работала в Мариуполе на аналогичной должности).

В 2016 году директора интернет-провайдера интересовал мой военный билет (он его смотрел, спрашивал что это за стать и какой диагноз), взял на карандаш, но не ксерил. И тоже без профосмотра! В остальных местах с меня требовали военный билет. ВЕЗДЕ! И из-за статьи 18-б были проблемы с медкомиссией (при каждом очередном профосмотре гоняли в психушку за подписью, что могу работать), за исключением случая трудоустройства на завод МММ имени ильича (осенью 2003 года выдали психиатрический сертификат на 5 лет, после того как весной отказался от перекомиссии, чтобы мне диагноз F64.9 на F64.0 не поменяли).

Не требовали с меня ни военник ни приписное в 1997 году в телеателье (тоже без профосмотра!), пока меня в 1998 году не комиссовали от армии, но я уже из телеателье уволился (предприятие работало как банкрот уже пару лет).

Это я всё о местах с официальным трудоустройством.
+
+168
Sweetdream
Sweetdream
6 липня 2023, 9:07
#
Заідки ви берете цих «найавторитетніших експертів». Людина явно перебуває в психлікарні. Хто сюди повернеться? Та ще й з Канади…) Я вже уявляю, як мій брат, який став у Канаді мільйонером, пакує речі, дітей, заводить свій швидкісний катер на Гудзоні і кричить дружині: «швидше збирайся! Ми повертаємось в Україну!» А вона йому відповідає: «Ти що, ***?»
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
6 липня 2023, 9:30
#
Sweetdream
«мій брат, який став у Канаді мільйонером, пакує речі,
дітей, заводить свій швидкісний катер на Гудзоні»

Река Гудзон протекает в штате Нью-Йорк (США)
и к Канаде не имеет никакого отношения…
+
0
Sweetdream
Sweetdream
6 липня 2023, 9:36
#
Дуже розумний, так) Hudson bay загугли. За що вас всі ненавидять розумію при кожному спілкуванні з такими особами, як ти.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
6 липня 2023, 10:04
#
Sweetdream
«Дуже розумний, так)»


Вы не единственный, кто меня
ненавидит за этот недостаток…

«Hudson bay загугли»

Hudson’s bay — магазины либо комплекс
зданий в центре Монреаля, Квебек, Канада.
+
+27
Sweetdream
Sweetdream
6 липня 2023, 10:14
#
Hudson Bay, is a large body of saltwater in northeastern Canada with a surface area of 1,230,000 km² (470,000 sq mi). Можливо, ця інформація тобі допоможе, якщо ти гуглом користуватись не вмієш. В перекладач не забудь скопіювати.
+
0
dvded .
dvded .
6 липня 2023, 9:42
#
>> став у Канаді мільйонером
канадско-долларовым?
+
+38
Sweetdream
Sweetdream
6 липня 2023, 9:49
#
Це має принципове значення?) Канадсько-доларовим чи USDоларовим? Головне, що не гривневим.) Подивіться курс на мінфіні. Думаю, що кілька мільйонів канадських доларів не набагато гірше кількох мільйонів USD.) Але навіть якби він й не був мільйонером. Ви вважаєте, що людина проміняє безпечну країну, де він може не замикати вночі двері свого будинку на криваве українське марево?
+
0
youknow
youknow
6 липня 2023, 9:29
#
Для початку дієво працювати на користь українців та України, їм завжи чогось не вистачає
+
+51
SamBB
SamBB
6 липня 2023, 9:57
#
Стаття базується на заяві президента, в якого явні проблеми з манією величі та сприйняттям реальності, навіть на момент початку його президентства.
Заява про трильйон за 10 років — це все те саме що вже було (4 тис вчителям, інвест няні для кожного, мільярд дерев і тд),-проголосив, селекторат поплескав, а президент на другий день забув.
Сама країна навіть при наявності такої робочої сили в кількості 20 млн. людей на разі не в змозі щось виробляти окрім с.г. та металу, потрібен ще й інвестор з його заводами та технологіями який запропонує гідний рівень зарплати, інакше Ми знову ж таки перетворимось на країну де будуть батрачити за миску каші(рису), і ніхто сюди не повернеться.
Ну, а хто хоче інвестувати в Україну з гетьманцевим та його інвест нянями?Он власник байрактара вже набудувався)).
Ну і слід добавити, що при відкритті кордонів для чоловіків після закінчення війни звідси ще 2−3 млн. виїде як мінімум.
+
0
Pablito
Pablito
6 липня 2023, 10:22
#
Думаю, що це реально. Але не треба це робити за допомогою Азії і Африки. Бо то є *** .
Треба використати великий резер українців з паРашки. Після розпаду паРашки будуть мільйони бажаючих українців повернутись в Україну за прикладом Німеччини.
Так, у багатьох промиті мізки. Але для цього має бути пропаганда, щоб промити їм мізки у зворотньому напрямку. Мільйонів 5 а то й 10 українців із Далекого Сходу, Сибіру і т.д. ми можемо повернути.
З Європи теж реально. Але треба створювати максимальні умови для самореалізації.
+
+11
brigadirius
brigadirius
6 липня 2023, 11:12
#
Я маю бувших родичів в рашці. З 2008 року намагався їм розповісти куди котиться їхній режим. В 2014 зрозумів безперспективність своїх намагань. Це все одно що бджолі намагатися доказувати мусі що мед кращий за лайно.
+
0
mantis05
mantis05
8 липня 2023, 18:02
#
У меня брат в Питере живёт. С ним периодически общался, мол- как ты можешь такую пассивную позиции иметь итд, а после начала войны- вообще тусить в рашке. Он мне смог ответить лишь после того как выехал из неё: телефон на прослушке, нежелание сидеть на бутылке или швабре. Вот и всё.
+
+30
SamBB
SamBB
6 липня 2023, 12:49
#
Ага, і ті знову тут почнуть рускі мір будувати і кричати що їх притісняють. ватників не переробиш і нам вони непотрібні.
+
+15
Pablito
Pablito
6 липня 2023, 12:52
#
Фільтрація + пропаганда = нормальні громадяни
+
+26
Qwerty1999
Qwerty1999
6 липня 2023, 14:15
#
«Фільтрація + пропаганда = нормальні громадяни»

Даже ракетные обстрелы городов, убийства украинских граждан
и шестнадцать месяцев полномасштабной российской агрессии
не смогли у 1,6% населения Украины отбить желание жить
в единой стране со столицей в городе москва.

Пропагандой это не лечиться — только поражение в избирательных
правах в Украине или добровольный исход в любимую россию…
+
0
Pablito
Pablito
6 липня 2023, 14:41
#
Цих *** не вилікувати, мабуть, але їх дітей — цілком. Потрібна жорсткість + пропаганда.
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
7 липня 2023, 11:50
#
Хто про шо а Кверті про Сенс. Як завжди…
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
9 липня 2023, 9:11
#
Фанатам рашки во всех моих комментах
видится критика российской Альфы.

В чём у вас проблема
научиться понимать
прочитанное…
+
+15
mantis05
mantis05
9 липня 2023, 10:24
#
Был когда-то дурачоку-вексельберг тут, он с испанскойу газетой коммунистов так ходил, как и ты с альфой) но туо такое
+
+15
Qwerty1999
Qwerty1999
9 липня 2023, 10:32
#
Mantis05

Альфа, как ни крути — троянский конь
в украинской банковской системе.
Если вам на это наплевать — это ваши личные
проблемы, а вот меня волнуют последствия
оголтелой поддержки российского
бизнеса во время российской агрессии…

У вас есть разумное объяснение — зачем покупать
российский банк во время войны у россиян?!
+
+15
mantis05
mantis05
10 липня 2023, 10:39
#
Семён, это ты?
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
10 липня 2023, 11:09
#
Mantis05

Конечно, кто же ещё мог выиграть публичное
пари на 10 тыс грн у семёнавексельберга,
если не сам у себя…

Кстати, есть разумное объяснение — зачем украинцам
во время войны надо тратить деньги на спасение
(покупку) Альфа (Сенс-банка).
Что там такого уникального, кроме российского ПО
ОДБ и карточного процессинга, а также украинских
наёмных сотрудников…
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
10 липня 2023, 11:12
#
Кверти, опять понедельник насмарку ?
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
10 липня 2023, 11:26
#
MaxTirpiz

Радость рашистских подстилок
по понедельникам — зашкаливает…
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
10 липня 2023, 11:47
#
MaxTirpiz

Поддерживать украинский коммерческий госбанк
во время полномасштабной российской агрессии
намного патриотичнее, чем поддерживать
рашистский Альфа(Сенс-банк).

Но фанатам всего российского как всегда
наплевать и на страну и на госбанки — главное
чтобы их российская помойка продолжала
своё существование…
+
+15
MaxTirpiz
MaxTirpiz
10 липня 2023, 12:15
#
Чего то в новостях про Райф, ОТП, Пепси, Монделез которые спокойно себе работают в Раше — ни единого гневного коммента. А на каждую новость про Сенс — лающий рефлекс как у собачки Павлова.
Что с тобой не так, Кверти 7
+
+15
Sweetdream
Sweetdream
10 липня 2023, 12:34
#
Мабуть, член «вже сформованої команди». Ніяк не дочекається, коли можна буде поуправлять установою, як в держбанках.)
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
10 липня 2023, 14:07
#
Так, заангажованість цього бота випирає
+
0
mantis05
mantis05
10 липня 2023, 22:51
#
Деньги никто не будет тратить, предлагалось: акции (1) поменять на акции (2), согласились только юники. Остальные- добровольно отказались, так что с точки зрения арбитража- получают за щеку столько, сколько дадут после войны.
+
0
mantis05
mantis05
10 липня 2023, 22:52
#
Моя поддержка моно и то что не пользуюсь сенсом, не отменяет того факта, что государство не будет что-то отдавать за это с бюджета.
+
+105
YevgenMuza
YevgenMuza
6 липня 2023, 10:42
#
Я думаю, чтобы вернуть мигрантов, надо еще побольше запретов ввести, особенно на распоряжение своими деньгами. Налогов еще побольше.
+
0
Vtar56
Vtar56
6 липня 2023, 14:32
#
Учите. Историю, *** ! Мечтатели…
+
+15
Dimamizdm
Dimamizdm
6 липня 2023, 19:21
#
Миллионы из африки в Украину ? Интересно, кто-нибудь из Вас гулял афроамериканскими кварталами в США? И это в США, самой развитой стране мира, проезжая через эти кварталы , обычно, закрываешь окна и проверяешь, за замке ли двери машины. А выйти из машины вообще стрёмно. Так это кварталы вполне себе американизированных жителей.
+
+12
Sweetdream
Sweetdream
7 липня 2023, 10:02
#
Тю, я і в Україні постійно замки в машині перевіряю і перш ніж вийти моніторю «абстановку».) Звісно, коментар не в підтримку африканців, але криміногенна ситуація залежить від місця дислокації, на яке в свою чергу впливає купа чинників. Якщо ви думаєте, що корінні українці більш безпечні, ніж привозні чужинці, то ви помиляєтесь.
+
+38
Dimamizdm
Dimamizdm
7 липня 2023, 23:27
#
Я прожил в Украине 50 лет, бывал в разных местах. Но то, о чём я говорю чуже в 10 раз самых криминогенных мест Украины. Это даже не сравнимо. 50 на 50 можно или пулю схлопотать, или ножем пырнут. Как минимум ограбят .
+
0
gorobezus
gorobezus
7 липня 2023, 13:33
#
Только Гаити!
+
0
preyvanamor
preyvanamor
7 липня 2023, 6:22
#
А як Швейцарія має під трильйон ввп при населенні менше ніж 9 млн?
а країна-місто Сингапур звідки взяло пів трильйона ввп?
+
+12
YevgenMuza
YevgenMuza
7 липня 2023, 17:27
#
Чтобы ориентироваться на Швейцарию или Сингапур, для начала нужно бы избавиться от совкового мышления во власти, понять, что люди это не корова, которую нужно больше доить и меньше поить.
+
+45
SkeptikUA
SkeptikUA
7 липня 2023, 18:16
#
А чому тільки у влади таке мислення, таке мислення у всіх.
+
0
YevgenMuza
YevgenMuza
10 липня 2023, 14:01
#
В точку) Но разница в том, что элита на то и элита, чтобы вести за собой народ)
+
+41
irakez
irakez
10 липня 2023, 17:09
#
Приїхала з-за кордону, була на могилі батька, купила купу квітів, зробила велику гарну композицію. Прийшла наступного дня — квітів немає. Це не «влада» зробила чи президент, чи на кого там люмпен завжди киває. Це ось той самий великий нарід великої країни. Аж очі сліпить від цієї величної величі…

Чи треба казати, що з кожним приїздом до України і з кожним таким reality check у мене все менше бажання повертатись сюди, дивлячись на цю безнадійну печерність великого наріду, яку неможливо буде виковиряти ніякою перемогою. Цей великий нарід зміниться не раніше, ніж за 30−40 років, і то не факт, що на краще.
+
+27
Sweetdream
Sweetdream
10 липня 2023, 17:24
#
Це все кацапи… «Мудрий нарід» такого не робить… нє-нє, це точно кацапська диверсія) 30−40 років? Ви жартуєте? Тут за 1000 років нічого не помінялось. Як бігали зі зброєю по дикому полю, так і продовжують бігати.
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
11 липня 2023, 0:07
#
Тільки тоді у всьому були винуваті пани, а тепер олігархи і власда =)
+
0
preyvanamor
preyvanamor
20 липня 2023, 20:29
#
Якщо не секрет, то в якому місті таке?
+
0
seaman
seaman
7 липня 2023, 9:05
#
Пора тцк в заграничные командировки отправить))
+
+15
Миколай Гр
Миколай Гр
10 липня 2023, 22:26
#
Їх чекає тотальний відстріл після війни — тими хто повернеться з м’ясорубки.
+
0
Wless
Wless
7 липня 2023, 15:27
#
Да начать раздавать деньги, по паспорту и прописке. Открыть пункты раздачи денег всем проживающим ещё здесь. Без ограничений. Всё
+
+30
Миколай Гр
Миколай Гр
10 липня 2023, 22:25
#
Не бачу проблеми. Буде 25 млн (може і вже є) і 0,5 трлн$ і все буде чудово. Питання в іншому: корупційний монстр не дасть себе зруйнувати. У нас вся країна — свої на місцях без конкурсу, пів країни по всій вертикалі — одні схематози. Торгівля з колосальною націнкою, яка розганяє інфляцію.
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
7 вересня 2023, 13:46
#
Проблем безліч:
1) Відсоток пенсіонерів стає все більшим (бо втрачаємо ми в основному працездатне населення), а відповідно росте навантаження на працюючих.
2) Не всі статті витрат бюджету можна скоротити пропорційно до скорочення населення — доріг потрібно стільки ж, шкіл, лікарень і тд стільки ж, витрат на ЗСУ потрібно навіть більше (бо резерв менший = ризик більший) і це лише кілька прикладів. У нас 45%+ від ВВП належить державі, а зі сменшенням населення % буде рости ще більше.
+
0
SamBB
SamBB
7 вересня 2023, 16:25
#
+ виплати для поранених/інвалідів і всіх інших жертв війни, виготовлення та закупка зброї/ПВО і тд.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися