Мінфін - Курси валют України

Встановити
25 жовтня 2021, 9:30

Що скасує нову глобальну кризу

На початку 2021 року фінансові ринки світу зростали: інвестори були впевнені, що після пандемії на світову економіку очікує зростання. Провідні інвестиційні будинки світу і експерти прогнозували ціле десятиліття зростання. Основним аргументом для такого оптимізму служило те, що в період пандемії завдяки підвищеним витратам держав люди накопичили величезні грошові накопичення.

На папері все красиво

Світ з 2008 року відкрито, а, за великим рахунком, раніше, зіткнувся з тим, що найціннішим ресурсом для зростання економіки світу став сукупний споживчий попит. Зростання економіки в розвинених країнах в останнє десятиліття буксувало не тому, що виробники не могли задовольнити попит, а тому що попит просто не збільшувався тими темпами, які були потрібні для впевненого зростання економіки.

І ось на початку 2021 року економісти побачили, що грошей у людей стало дуже багато. Це навело їх на думку, що даний фактор стане хорошим драйвером для сильного споживача, насамперед у країнах Заходу. Економісти зраділи тому, що проблема з недостатнім попитом вирішена і тепер ніщо не заважає економіці світу зростати, причому швидко і тривалий час.

На папері економісти по-своєму все вірно порахували, включаючи іплатоспроможність населення, що зросла, і економічні мультиплікатори — все було дуже красиво. Але, боюся, що вони були не праві, оскільки розрахунки на папері — це, звичайно, добре, але за папером не видно «грунту».

Наведу приклад: якщо б хтось із сучасників Ісуса Христа в 1 році нашої ери поклав на депозит 1 монету срібла вагою 1 грам під 1% річних із капіталізацією відсотків, то до 100 року він би виріс в 2,67 рази, до 500 року — в 143 рази, до 1000 року — в 20,7 тисяч разів, а до поточного 2021 року — в 536 мільйонів разів, тобто до 536 тонн срібла. Очевидно, що реальне життя не могло забезпечити такого зростання.

У цьому прикладі через масштабування в часі можна побачити всю утопічність паперових розрахунків, без зв'язки з реальним життям. Навіть якщо закладати в розрахунки консервативний рівень зростання в 1%.

Економіка чайників

Якщо відкинути економічні розрахунки, то в наш час люди почали жити краще і стали багатшими, тому що за 2 тисячі років стався технологічний ривок. Люди стали багатшими, тому що почали виробляти і споживати набагато більше товарів і послуг. За цифрами у ВВП стоять конкретні товари і послуги. ВВП не може зрости, якщо в реальному житті його немає чим наповнити.

Можна взяти простий приклад із чайниками. Якщо світ виробляв до пандемії 500 млн. чайників, то після пандемії світу не треба виробляти 600 млн. чайників, тому що потреба в чайниках не зросте. Чайники є у всіх і люди купують їх замість старих. Ринок чайників в частині обсягів вже давно досяг своєї межі і для експансії у цій галузі просто немає місця.

Точно так само справи йдуть і у більшості інших галузей. Переважно потенціал їх зростання вже вичерпаний. А тому, скільки б у людей не з'явилося грошей, вони не споживатимуть цих товарів більше, тому всі ці «старі» галузі не можуть зрости. Їх зростання обмежене демографією і освоєнням раніше не завойованих ринків.

Тож на чому ж може вирости світова економіка? — Тільки на нових галузях, на нових товарах або послугах. На тому, що ще не створено і не освоєно. А це нове створює технічний прогрес. Але він, до жалю економістів, не орієнтується на їх розрахунки, а живе своїм життям.

Чому припинила зростати економіка розвинених країн

З нульових років зростання розвинених країн забуксувало якраз через те, що технологічне зростання пригальмувало, порівнюючи з 90-ми. Нове, звичайно, з'являлося завжди, наприклад, ринок планшетів — яскравий приклад. Але такого ривка, як у 90-ті, коли в масове виробництво і споживання увійшли комп'ютери і все, що з цим пов'язано, не було. Технологічна надбавка не могла дати економістам 3−4% зростання на рік, як вони хотіли.

Тут важливо відзначити, що в наш час технологічне вдосконалення часто не розширює ринки для споживачів. Нові смартфони хоч і кращі, але вони прийшли на заміну стільниковим телефонам, а тому розширення ринків не відбулося. У 90-ті ж роки стільниковий зв'язок у розвинених країнах був новою галуззю. Електромобілі також є всього лише заміною автомобілів із ДВС, а не новим ринком, «зелена» енергетика — це заміна палива, а не новий ринок.

Кредит і борги

Економісти вирішили питання зростання по-своєму. — Капіталізм має в своїй основі один мінус у вигляді нерівності. У вигляді того, що норма прибутку стає нормою накопичення і виходить з обігу. А з огляду на нерівність, сукупне споживання суспільства на максимізоване, бідні не можуть максимізувати свої покупки, через що технологічні можливості розширення ВВП не освоєні до кінця.

Грубо кажучи, якщо технології дозволяють мати світу ВВП 100 одиниць, то через нерівність споживання буде тільки 60 або навіть 10 одиниць. Але у відповідь на це економісти давно придумали такий інструмент, як кредитування. За рахунок кредиту гроші перерозподіляються до бідних. Якщо загалом економіка знаходиться в зростаючому кредитному циклі, споживання бідних йде вгору. У цьому випадку реальний ВВП освоює технологічні можливості не на 60%, а на, скажімо, 70%. Але у відповідь на це в суспільстві зростають борги!

Читайте також: Forbes 400. За час пандемії США поповнилися 44 новими мільярдерами

Споживання в розвинених країнах із нульових років багато в чому стимулювалося за рахунок кредиту, від чого світ на сьогодні обріс непомірним розміром боргу.

Після пандемії

Після пандемії у людей накопичиться багато грошей, але рано чи пізно цей відкладений попит буде вичерпаний, люди витратять ці гроші, їх з'їсть інфляція. І все повернеться на круги своя. Чим більше економіка зросте за рахунок відкладеного попиту, чим більше відірветься від допандемійного рівня, тим сильніше їй потім доведеться впасти до минулого рівня.

Адже світ не придумав нічого нового в плані перерозподілу грошей від багатих до бідних. А тому стара структура перерозподілу повернеться назад. Якщо у світі не відбудеться сильного технологічного вибуху, то на чому повинен буде зрости ВВП розвинених країн тоді?

Економіка США вже влітку цього року відновилася до допандемійного рівня. Якщо вірити економістам, то за найближчі пару років вона зросте приблизно на 10%, тобто перевищить рівень 2019 року на цю величину в реальному вираженні. Можливо так, за рахунок того, що люди витрачатимуть накопичене в пандемію.

Читайте також: Які зміни бачать інвестори, повертаючись до України через рік

Але що далі? На чому ці додаткові 10% економіки базуватимуться поза цифр. Для того, щоб це зростання потім змогло мати під собою грунт, економіка США повинна буде структурно змінитися, де ці додаткові 10% ВВП перерозподілятимуться на користь бідних, щоб підтягнути їх споживання. Або ж за пару років вчені повинні будуть зробити такий технологічний ривок, що нові товари і послуги, яких ще не було у 2019 році, у вартісному вираженні зайняли б майже десяту частину економіки.

Я особисто в це не сильно вірю. За пару років нічого цього не станеться. А значить і зростання, яке пророкували економісти, не буде. «Грунт» і розрахунки економістів не співпадуть. Більше того, багато в чому надмірна норма накопичень призведе і вже призвела до зростання інфляції.

Зростання інфляції, в свою чергу, може підірвати кредитний цикл, тим паче, що борговий тягар у світі вже надмірний. А якщо зростання кредитного циклу закінчиться, то і перерозподіл грошей бідним верствам зупиниться, від чого їх споживання впаде навіть нижче рівнів 2019 року, а слідом і вся економіка впаде. І замість зростання протягом десятиліття світ може опинитися в десятилітті спаду з високою інфляцією.

Конкуренція

У цій загальній картині світу зростання економіки може, звичайно, мати місце, але не за рахунок зростання загального пирога, а завдяки зростанню одних всередині пирога за рахунок інших. Такі умови, однозначно, підвищать світову конкуренцію, протекціонізм і протистояння.

Читайте також: Найбагатші ІТ-мільярдери США — рейтинг Forbes

Розвинені країни можуть вирости або не впасти, але тільки за рахунок сильнішого падіння, припустимо, економіки Китаю. США, наприклад, можуть створити умови, за яких частина виробництв переміститься з Китаю назад у США.

Реальне зростання

Реальне зростання економіки буває тоді, коли технологічне зростання і цифри економістів збігаються. Це, звичайно ж, відбудеться в майбутньому: у людей вдома ходитимуть роботи або ж люди почнуть частіше купувати медичні послуги, тому що медики зможуть розширити їх спектр, або щось ще. Але коли технології знову, як у 90-х роках, зможуть забезпечити нові ринки для освоєння, ніхто сказати не може.

Я можу лише припустити, що у 20-х роках нас все ж чекає боргова інфляційна криза. Але до 30-х років за рахунок кризи борги будуть знецінені, економіка перезавантажиться і знову почнеться зростання за рахунок нового кредитного циклу так само, як у 80-ті роки минулого століття.

Потім, можливо до 40-х років, у світі відбудеться технологічний ривок, що додасть зростанню прискорення. Потім економіка знову забуксує і економісти знову почнуть розганяти її за рахунок зростання боргів. А потім знову буде криза, але це вже буде неозоре для нас майбутнє. З тією кризою розбиратимуться вже наші діти і онуки.

Читайте також: Літаючі машини і новітня медицина: як заробляти на проривних технологіях

Але світу може і повезти: якщо черговий технологічний вибух станеться найближчим часом, то він скасує кризу.

Коментарі - 58

+
+15
vt313
vt313
25 жовтня 2021, 10:04
#
Смартфоны, электромобили, альтернативная энергетика, это новое качество и новые рынки.
И они на начальном этапе развития. Выстрелить могут в любой момент.
+
+113
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
25 жовтня 2021, 11:04
#
Смартафони вже є понад 10 років… електромобілі це не новий товар, він замінить ДВЗ… альтернативна енергетика також. Нічого нового поки що немає, окрім ковіду, який більше шкодить ВВП, ніж додає вартості медицині.
+
+4
san4os
san4os
25 жовтня 2021, 11:05
#
«Новые смартфоны хоть и лучше, но они пришли на замену сотовым телефонам, а потому расширения рынков не произошло. В 90-е же годы сотовая связь в развитых странах была новой отраслью. Электромобили также являются всего лишь заменой автомобилей с ДВС, а не новым рынком, „зеленая“ энергетика — это замена топливу, а не новый рынок.»

Якщо у Україні продається 10 мільйонів нових смартфонів в рік, і смартфони або кнопочні телефони є у всіх хто старше 6 років, то за рахунок чого має вирости їх продаж до 15 мільйонів в рік?
+
+15
vt313
vt313
25 жовтня 2021, 11:17
#
Т. е. Вы не видите тех приложений, которые стоят на смартфонах?
А это новое качество и новый рынок.
Вы думаете, что больше не будет?

+
+64
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
25 жовтня 2021, 12:06
#
Як ті приложенія вплинуть на економіку? Раніше ти бабло платив одним способом, тепер іншим… грав в одну ігруху, тепер в іншу. Все це зручності та покращення старих процесів, вплив на економіку мізерний. Тим більше, що більшість з них безкоштовні.
+
+45
vt313
vt313
25 жовтня 2021, 12:30
#

За каждым приложением стоит какой-то сервис. Его обслуживают люди, они получают за это деньги. Это и есть экономика.
+
0
Wless
Wless
25 жовтня 2021, 10:53
#
Они ещё не поняли, нет опыта.
+
0
san4os
san4os
25 жовтня 2021, 11:19
#
Дякую Міша, за хорошу статтю.

«то после пандемии миру не нужно производить 600 млн. чайников, потому что потребность в чайниках не вырастет. «- хороший приклад. Інша річ предмети колекціонування. Якщо у колекціонера появляється більше вільних грошей, то він купує в свою колекцію більше срібних монет. При цьому попит на срібні монети може вирости в 2, 3 і навіть 5 разів, з усіма витікаючими наслідками…
+
+4
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
25 жовтня 2021, 12:11
#
Скільки колекціонери мають частку ВВП? Нуль цілих шиш десятих… я не про їх бізнеси, а виключно про предмети колекціонування.
+
+34
san4os
san4os
25 жовтня 2021, 12:58
#
Ви праві. НБУ монети чеканить з імпортованих драгметалів. І навіть якщо тиражі монет знову будуть великими як у 2008 році - на ВВП це не вплитне. Тим більше на світове ВВП.
Але мене цікавить в першу чергу моя особиста продуктивність праці, і мій особистий ВВП. І мої особисті інвестиції… Тому і висновки я роблю для себе, дивлячись зі своєї ситуації.
+
+64
brigadirius
brigadirius
25 жовтня 2021, 12:48
#
Сначала вакцинироваться надо каждые полгода. Потом каждые три месяца. А потом прийдётся от побочек тратить две трети своего зароботка на медикаменты, так как естественный иммунитет убит. Вот и решение как увеличить спрос пиплу, правда только в одной отрасли.
Кстати знаете почему в Штатах такая огромная смертность от Ковида? Там пипл приучен после каждого чиха принимать антибиотики. Как следствие иммунитет напрочь деградировал.
+
+4
Invul
Invul
25 жовтня 2021, 14:17
#
С теми случаями где удалось познакомиться с медициной в США — проблема в другом. Они нацелены максимально быстро вернуть человека «на работу», такая цель страховой. По этому они не церемонятся с всякими протоколами по типу «обильное питье 3 дня, затем повторно на прием». Сходу — вот вам горсть таблеток, пейте. Это скорее перегибы страховой медицины, увы.
+
+15
brigadirius
brigadirius
25 жовтня 2021, 15:44
#
Не вижу в наших комментах противоречий. Горсть таблеток — ни как не способствует укреплению иммунитета.
+
0
Vasililiy
Vasililiy
26 жовтня 2021, 6:34
#
Очередные бредни антиваксера. Никто в США не заставляет вакцинироваться раз в полгода.
+
+4
VolgangMessing
VolgangMessing
25 жовтня 2021, 15:18
#
Статья должна называться так:
Що можливо скасує глобальну кризу.

Або

Що скасує можливу глобальну кризу.
А вообще охи ахи, интересный взгляд на наше будущее.
+
+4
dsn
dsn
25 жовтня 2021, 15:40
#
А если после пандемии вырастет спрос на котиков, то настанет настоящая котострофа.
+
+19
Olexandrenko
Olexandrenko
25 жовтня 2021, 18:39
#
Все почти правильно кроме двух вещей. Постоянно растёт численность населения на планете и они все едят и пьют. Рост производства продуктов питания меньше чем рост численности населения. Шарик не резиновый господа.
+
+4
Vasililiy
Vasililiy
26 жовтня 2021, 6:37
#
Рост населения в развитых странах остановился и не стагнирует только за счет мигрантов. Сейчас наибольший рост показывали страны ЮВА, но и они уже вышли на околонулевой рост. Разве что Африка подтянется в ближайшие десятилетия, а так рост уже закончен. Шарик может прокормить 50 миллиардов без особых проблем, но вряд ли мы даже до 15 дорастем.
+
+15
Olexandrenko
Olexandrenko
26 жовтня 2021, 11:08
#
Где остановился? Африка 3% в год при миллиарде. Индия 2% при полтора миллиарда. Пакистан, Бангладеш, Индонезия, все растут от 2 до 3% в год. Эрозия почв, опустынивание, нехватка воды на полив — какие 15 миллиардов?
+
0
brigadirius
brigadirius
26 жовтня 2021, 11:26
#
Идеал для планеты 2 миллиарда жителей. Это при сегодняшних технологиях. Пятьдесят лет назад идеал был 1 миллиард.
+
+11
Vasililiy
Vasililiy
26 жовтня 2021, 12:11
#
Это вы придумали про идеал в 2 миллиарда? Или с какого потолка это взяли?
+
+15
Vasililiy
Vasililiy
26 жовтня 2021, 12:11
#
В среднем по миру темп роста населения упал в полтора раза за 20 лет и сейчас составляет 1%. И вправду какие 15 миллиардов?
«По утверждению экспертов Продовольственной и сельскохозяйственной организации ООН, в настоящее время на планете есть и в обозримом будущем останется достаточно резервов для пропитания 20−25 миллиардов человек.»
Всякие страшилки про нехватку воды и эрозию почв можете впечатлительным рассказывать. Да есть регионы не особо удачливые, ну штош, будут в Украине пшеницу покупать.
+
+15
Olexandrenko
Olexandrenko
26 жовтня 2021, 12:50
#
Оон сколько проблем решила и конфликтов? Задачка для любителей оон. В Египте 100 млн населения и рост 2% в год. К 2030 году население будет 125 млн. Покупки только пшеницы 12 млн тонн в год на 2020 год. Дамба в Эфиопии на Ниле уменьшит количество воды на 15−25% в Египте. В начале нулевых уже были бунты из-за нехватки хлеба. Вопрос куда переселить 30 млн египтян к 2030 году и кто обеспечит их продуктами? 2 млн сирийцев в ес до сих пор геморой.
+
0
brigadirius
brigadirius
26 жовтня 2021, 12:56
#
Добавлю насчёт Египта. Сегодня там небывалый рост производства сельхозпродукции за счёт использования пресных артезианских скважин. Но воды там в среднем хватит лет на тридцать.
+
+15
Vasililiy
Vasililiy
26 жовтня 2021, 16:28
#
Пошла пустая болтовня. Если что Европа в 20 веке росла не хуже Египта. Ну порастет египет еще лет десять. Потом опять 2 демографический переход и околонулевой рост.
+
0
regantan
regantan
26 жовтня 2021, 13:37
#
С 1996 по 2017 год население Земли выросло на 29%. Производство пшеницы за этот же период выросло на 32% Как-то это не совпадает с вашей идеей.
+
0
Olexandrenko
Olexandrenko
26 жовтня 2021, 14:51
#
Распахано все. Сколько в 2017 выросло, а сколько в 1996? Где дальше распахивать, конкретно какие территории?
+
0
Vasililiy
Vasililiy
26 жовтня 2021, 16:30
#
Какая урожайность была 50 лет назад и какая сейчас?
+
0
Olexandrenko
Olexandrenko
26 жовтня 2021, 18:08
#
1971 год, в сша-Канаде-та же, небольшой рост на гибридной, в экс-СССР рост, технология, удобрения, качество зерна. Мы используем все это минимум десять лет, где продолжения роста, этот год урожай, прошлый нет. От погоды все зависит уже везде.
+
0
vt313
vt313
26 жовтня 2021, 18:18
#
Организация процесса под 2 урожая.
+
0
Olexandrenko
Olexandrenko
26 жовтня 2021, 18:26
#
Вегетация пшеницы 120−140 дней до товарного зерна в среднем, при температуре 20−30 градусов и влажности. Вопрос если 4,5 месяца весны-лета на первый урожай в какой период в северном полушарии вырастить второй?
+
0
vt313
vt313
26 жовтня 2021, 18:32
#
Я не агроном. Пшеница не единственная сх культура. Вы спросили где продолжение роста, я ответил.
Это, конечно, похоже на мышей и ежиков, но реально.
+
0
Vasililiy
Vasililiy
27 жовтня 2021, 7:40
#
За последние 100 лет урожайность с гектара выросла в 3 раза. СССР вообще был нетто импортером зерна, а сейчас экспортер. В Украине урожайность выросла с 2000 по 2010 в 2 раза. Раньше собирали около 20−30 млн тонн, сейчас стабильно больше 60. А рост населения земли до 2100 года прогнозируют всего до максимум 15 млрд, а скорее до 10. Хотя вероятно уже после 2050 рости будет только африка и то не факт.
+
+15
regantan
regantan
27 жовтня 2021, 16:33
#
Https://www.fao.org/faostat/en/#data/RL/visualize Площадь пахотных земель за период с 1996 по 2017 1.360 до 1.380 Что-то тут не виден рост на 30%…
+
0
Olexandrenko
Olexandrenko
26 жовтня 2021, 14:53
#
В 1996 Австралия крупнейший экспортёр пшеницы, а сейчас?
+
+15
regantan
regantan
27 жовтня 2021, 16:19
#
Похоже вы вообще не в теме вопроса. Не пишите больше по этому поводу. Цитата: wheat production rose in 1996−97, by 42.9 per cent to an estimated 23.6 million tonnes И ещё цитата: На фоне благоприятных погодных условий ABARES повысил оценку производства почти на 10%. Согласно заявлению аналитиков, производство пшеницы в сезоне 2020/21 составит 31,17 млн т
+
0
Olexandrenko
Olexandrenko
29 жовтня 2021, 23:13
#
Похоже вы только одну ссылку на один год только скинуть можете. Не пишите так, смешно. За последние 10 лет Австралия только три раза собрала урожай больше 30 млн тонн и семь раз урожай 20−21 млн тонн, регулярно вылетая из списка крупнейших производителей пшеницы. Причина погодные условия и отсутствие влаги. Пшеницу меняют на сорго в австралии, читайте дальше.
+
+15
regantan
regantan
31 жовтня 2021, 19:18
#
Вы часом не из россии? Это только там лишнехромосомные в массовом количестве. Было два ваших тупых вброса 1. производство продовольствия растёт медленнее населения. Когда его опровергли, то вы написали очередную чушь — 2. рост производства идёт за счёт увеличения посевных земель. Когда и это опровергли вы начали пытаться спорить с чем? С какими фактами? Вот по западной Австралии. Отличный график производства и посевных площадей. https://www.agric.wa.gov.au/grains-research-development/western-australian-wheat-industry Спойлерить не буду, хочу чтобы вы лично убедились какое вы дно. А вот второй набор данных Даже два. Площади посевные и общий урожай. https://www.indexmundi.com/agriculture/?country=au&commodity=wheat&graph=area-harvested https://www.indexmundi.com/agriculture/?country=au&commodity=wheat&graph=production Сумеете самостоятельно пронормировать вторую серию данных относительно первой и убедиться в том что вы обосрались сможете?
+
0
Olexandrenko
Olexandrenko
1 листопада 2021, 14:22
#
Я часом в Киеве родился, город такой, для умалишенных гамнокидатетелей. Нужно на полноту картины смотреть, тыкнул лицом в факт, Австралия падает и больше не крупнейший производитель, нет визжит опять одной ссылкой.
+
0
regantan
regantan
1 листопада 2021, 18:03
#
В Киеве? И такой… Альтернативный? Хм.

На всех графиках рост производства зерна в Австралии за последние 50 лет.

Да и не была она никогда крупнейшим производителем зерна.

Так что не несите ахинею. И идёте учиться в школу.

+
+45
Игорь Коляда
Игорь Коляда
25 жовтня 2021, 20:26
#
После пандемии у людей накопится много денег, но рано или поздно этот отложенный спрос будет исчерпан, люди потратят эти деньги, их съест инфляция.

На мой взгляд, вот здесь автор ошибается, а потому все его последующие предположения тоже являются ошибочными.
После пандемии у людей накапливаются в основном ДОЛГИ, и судя по размеру и росту мирового долга тот отложенный спрос уже давно исчерпан.

Ведь мир не придумал ничего нового в плане перераспределения денег от богатых к бедным. А потому старая структура перераспределения вернется назад. Если в мире не произойдет сильного технологического взрыва, то на чем должен будет вырасти ВВП развитых стран тогда?

Чтобы появилось что-то новое и изменилось «в плане перераспределения денег «нужен не технологический взрыв, а — социальный, цивилизационный.
Нужно переосмысление существующего с древности противоречия между ТРУДОВЫМИ и НЕтрудовыми доходами, экономикой и хрематистикой.
Ростовщичество и кредитная модель развития это по сути не «перераспределение денег от богатых к бедным»,а совсем наоборот - от БЕДНЫХ к богатым, от трудовых доходов — к НЕтрудовым.
+
+14
Hottabich
Hottabich
25 жовтня 2021, 20:53
#
Уже есть замена для кассиров и продавцов для банковских работников, для работников складов. Значит этих людей уволят и они переквалифицируются в другую сферу)
+
+4
skylake3
skylake3
25 жовтня 2021, 23:33
#
Стагфляция будет пару лет, может дольше.
+
+11
NikelR
NikelR
25 жовтня 2021, 23:49
#
Михаил, спасибо за статью — всегда приятно Вас слушать и читать. Но я не согласен с многими моментами. Например, на счет чайников которые вы приводите уже не первый раз. Да, люди не купят 600000 чайников вместо 500000, но что мы подразумевали под словом чайник раньше — это металлическая посуда, с носиком и ручкой. Сейчас — скорее всего это электрическое устройство для нагрева воды. Некоторые чайники могут в себе содержать функции связи по wifi и разные степени нагрева воды. Тут нужно понять, что есть огромный разброс чайников по разным ценам и функциям. Получается, если мы говорим даже о таких простых вещах как чайники, то даже тут множество вариантов которые в себе содержат огромный по трудозатратам на производство и влиянию на ВВП. Так вот, в чем правы экономисты, как по мне, так это в том, что если у людей есть деньги, то они не будут экономить и чаще выбирать чайники подороже, покупая Большим набором функций, а если денег нет — подешевле. Итого — чайников будет произведено одинаковое количество, а эффект на ВВП, от производства этих чайников, будет абсолютно разным. И это вроде о простых чайниках. Если говорить о разных комплектациях авто — эффект выходит на совсем другой уровень. Суть в том, что не нужны абсолютно новые товары и отрасли чтобы люди на них тратили деньги, а нужно чтобы у людей было достаточно денег на покупку более дорогих товаров. На этом, как по мне и основывают свои расчеты экономисты.
+
+40
irakez
irakez
26 жовтня 2021, 2:11
#
Бедные, которые могут взять в долг (под 2% на 40 лет) — это никакие не бедные, а скорее тот самый пресловутый золотой миллиард. Если их долги обесценятся за счет инфляции, то настощие бедные, которые не имеют доступа к таким кредитам, и вынуждены 10 лет копить на то, что богатые имеют уже сейчас в долг, станут просто нищими, потому что все накопленное годами просто прекратиться в тыкву. Так что если мы о мировой экономике, а не об экономике США, то не вижу никакого перераспределения вследствие инфляции. Благодаря долларовой инфляции богатые (по среднемировым меркам, то есть включая американских «бедных») продолжат богатеть, а настоящие бедные будут скатываться в нищету.

Следующий мировой кризис должен очистить эту планету от инструментов, позволяющих навязывать другим свою инфляцию. Когда американские «несчастные обездоленные» получают тысячи долларов просто так, и поэтому украинец теперь не может позволить себе жилье.
+
+19
preyvanamor
preyvanamor
26 жовтня 2021, 3:41
#
1. Банки не дають кредити бідним!

2. Світова економіка не росте постійно, а ривками. Бувають десятиліття або і цілі століття застою, або взагалі деградації!
+
+15
brigadirius
brigadirius
26 жовтня 2021, 11:12
#
Банки не дают кредит бедным, они дают кредит МФО (микрофинансовым организациям), а те уже выдают кредиты бомжам и алкашам.
+
+15
preyvanamor
preyvanamor
26 жовтня 2021, 11:58
#
Ринок МФО є мізерним в порівнянні з підприємницьким ринком. Тому повторю: банки не дають кредити бідним! Чи ти хочеш сказати, що світова економіка тримається на кредитах бомжам і алкашам?
+
0
brigadirius
brigadirius
26 жовтня 2021, 12:24
#
До 2007 року Штатовські банки масово видавали житлові кредити бомжам-афроамериканцям. Коли цей пузир лопнув, сталася глобальна економічна криза. Всі споживчі кредити в кінцевому результаті призводять до падіння попиту в майбутньому, після того як людині доводиться розраховуватися за запозичений кредит та за відсотки по ньому. На переплачені відсотки людина могла би за цей час потратити кошти на додатковий попит.
+
0
preyvanamor
preyvanamor
27 жовтня 2021, 4:25
#
Те, що кредити неграм-жебракам обвалили амерську економіку в 2008-ому є казкою і пропагандою, бо навіть, якщо амерський негр-жебрак банкротує і не може платити кредит за хату, то банк просто забирає в нього хату, виселяє його і бомж переїжджає назад під міст. Також чорне населення америки складає тільки 15% від всіх людей…

Це хіба що в Україні може в один прекрасний день виявитись, що половина всіх кредитів всіх банків країни є мертвими. (як в 2014—2015-ому роках)
+
0
brigadirius
brigadirius
27 жовтня 2021, 15:06
#
Після того як банк виселяє боржника, він буде намагатися продати будинок. І якщо таких випадків багато, то ціна нерухомості падає. Попиту вже немає. Так і лопаються пузирі.
+
0
preyvanamor
preyvanamor
27 жовтня 2021, 23:19
#
Відкриваєш графік середньої ціни американської нерухомості, а потім графік біткойна чи тесли чи тюльпанів 400 років назад (чи коли там голандці дуріли?) і зразу стає зрозуміло, де міхур, а де нормальний ріст! В 2008-ому жодного міхура там в нерухомості і близько не було. Це показує і графік ціни і те, що вона скоректувалась тільки на -20% під час так званого «обвалу». Міхурі падають мінімум на -50%, а то й на всі -90%!!

https://fred.stlouisfed.org/series/MSPUS — сам графік ціни хат…
+
0
brigadirius
brigadirius
28 жовтня 2021, 13:18
#
Згоден що термін міхур для тодішньої ситуації це дещо перебільшено. Правильніше назвати корекцією на 20%.
+
+11
C14
C14
26 жовтня 2021, 11:50
#
Статья правдивая, без вранья о динамичном росте экономики. Всё как есть и простыми словами.👏👏👏
+
0
vt313
vt313
26 жовтня 2021, 17:53
#
Простыми словами, человек не понимает современных трендов, и исходя из этого делает вывод, что они отсутствуют.
Попытки разобраться, никакой.
+
0
Cheff spakuxa, Kiev
Cheff spakuxa, Kiev
27 жовтня 2021, 11:34
#
Чайники берите, новые… Я уже поменял сибе.
+
0
Nordic
Nordic
27 жовтня 2021, 15:22
#
Правильное решение! — этот мир мы спасем только вместе, сообща, организованно — минимум — по два чайника на рыло. Вы еще не купили чайник? — мы идем к Вам.
+
0
Igor100
Igor100
27 жовтня 2021, 18:11
#
Это спорный вопрос, у многих людей, денег меньше станет и просто «не за что будет покупать чайники»… Кризис закончится тогда, когда начнет все работать, ведь уже не секрет, что в развитых странах, многие люди привыкли к пособиям, где хватает на все необходимое и желания работать нет…
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися