Якими темпами зможе зростати Україна після закінчення великої війни та якою могла б бути економічна модель, що призведе до таких результатів, ЕП розповів член Ради НБУ Василь Фурман. «Мінфін» вибрав головне.
Як покращити життя українців одразу після війни: два можливі сценарії
Ми добре знаємо, які виклики стоять під час війни перед Україною. Якби мова йшла про людину, то це питання було б сформульовано, як питання «життя або смерті».
У випадку країни, питання можна сформулювати так: «існування української держави/України, як політичної нації».
Я не військовий і не політичний оглядач, тому не робитиму припущень щодо подальшого перебігу війни або можливостей її політичного врегулювання.
Лише нагадаю вам влучне висловлювання четвертої прем'єр-міністерки Ізраїлю, пані Голди Меїр щодо наявності такого необхідного, політичного простору для врегулювання конфлікту із сусідами: «Ми хочемо жити. Наші сусіди хочуть бачити нас мертвими. Це не те питання, що залишає багато простору для компромісу».
Водночас, завдяки надлюдським зусиллям Сил оборони України та наявності консолідованої позиції найбільших західних демократій, станом на третій рік повномасштабного вторгнення ми можемо робити припущення щодо того, якими темпами зможе зростати Україна після закінчення великої війни та якою могла б бути економічна модель, що призведе до таких результатів.
Як зробити стрибок у майбутнє
Більшість подібних вправ розпочинається із побудови припущень щодо того, що саме і як треба зробити для того, щоб пожвавити економічне зростання. Але я пропоную вам розпочати з формулювання мети: як, теоретично, може виглядати стрибок в економічному зростанні для України.
Оскільки «теоретичний стрибок» у зростанні не є самоціллю, а повинен призвести до якісно нового рівня життя українців впродовж одного покоління (результат якого вдалося досягти країнам, що приєдналися до ЄС у 2004 році).
Подальші припущення та розрахунки базуватимуться на даних Світового банку та МВФ.
Сценарій консервативно-оптимістичний
Стисло ми можемо описати консервативно-оптимістичний сценарій, як «євроатлантична інтеграція (вступ до ЄС та НАТО) у поєднанні з якісним виконанням необхідного домашнього завдання для такого вступу».
Під якісним виконанням «домашнього завдання» ми розуміємо проведення необхідних структурних реформ (забезпечення верховенства права, сприяння конкуренції, зменшення рівня корупції, завершення судової реформи тощо), конвергенцію правового поля та фінансової системи з ЄС.
Як зазначалося вище, зростання не є самоціллю, а виступає лише засобом покращення рівня добробуту громадян України. Тому припущення щодо зростання повинні бути реалістичними (ми не «будуємо комунізм»), тобто базуватися на динаміці макроекономічних показників, що спостерігалася в минулому в інших країнах.
Найрелевантнішою групою країн для України є такі країни, як: Польща, Литва, Латвія, Естонія, Латвія, Румунія та Хорватія. Вибір цих країн пояснюється тим, що вони є географічно та ментально близькими для України, вийшли із колишнього соціалістичного табору та утвердилися як незалежні країни після розпаду СРСР.
Ці країни також «стартували» з однієї з Україною групи країн: країн із доходами на рівні нижче середнього (Lower-Middle-Income), але за 30 років перейшли до категорії країн із високим рівнем доходів (детальніше див. класифікацію Світового банку World Bank Country and Lending Groups).
Сценарій максимально оптимістичний
Максимально оптимістичний сценарій також базується на досвіді країн, яким вдалося «перестрибнути» відразу два щаблі у класифікації країн Світового банку за рівнем доходів, а саме Панами та Китаю. Вибір цих країн може здаватися неочевидним, але він зумовлений такими міркуваннями:
Масштабна післявоєнна відбудова України за своїм економічним впливом в найоптимістичнішому макроекономічному прояві повинна бути схожа на реконструкцію Панамського каналу у 2007−2016 роках, коли впродовж десяти років надходження прямих іноземних інвестицій в середньому становили 10% ВВП (графік 1), а зростання реального ВВП перевищувало 7% на рік.
Вибір Китаю пояснюється тим, що якщо закінчення війни в Україні не призведе до подальшої геополітичної фрагментації, а дозволить пожвавити курс на подальшу глобалізацію та демократизацію більшої кількості країн, це дозволить Україні скористатися плодами не лише інтеграції в ЄС, але й глибшої інтеграції в світову економіку.
Наприклад, Китай отримав максимальний зиск від цього процесу, вдало інтегрувавши свою економіку в значну кількість глобальних ланцюгів постачання та створення доданої вартості.
За 20 років ХХІ століття ВВП на особу в поточних цінах у Китаї зріс у 12 разів: із 1 045 США у 2001 році до $12,6 тис. у 2021 році.
Подібна вибухова динаміка в Україні можлива, але вимагатиме не відбудови старих «викопних та переробних» галузей (ресурсомістких та енерговитратних), а створення принципово нових.
Очевидними кандидатами на звання нових галузей-драйверів будуть аграрний сектор та переробка, військово-промисловий комплекс, сфера ІТ. Водночас Україна має потенціал для розбудови таких секторів, як: медицина, R&D (дослідження та розробки), біотехнології та цифрові галузі.
Але конкуренція у цих галузях зростає і залучення необхідних інвестицій вимагатиме не лише виконання «домашнього завдання» в межах євроатлантичної інтеграції, але й виконання «факультативних завдань», що дозволять конкурувати з іншими привабливими для інвесторів юрисдикціями.
Читайте також: За яких умов біженці повернуться додому та що для цього робить влада
Чим це може закінчитись
Можливі наслідки описаних вище сценаріїв представлені на графіку. Як бачимо, навіть за умов матеріалізації консервативно-оптимістичного сценарію Україна матиме історичний шанс наздогнати за рівнем життя такі країни, як Румунія та Хорватія.
У разі «активної роботи на результат» за 30 років Україна наздожене країни Балтії, рівень доходів в яких (наприклад, в Естонії) у 2023 році наблизився до ¾ аналогічного показника для таких країн Старої Європи, як Франція або Бельгія.
Коментарі - 38
Згадайте Польщу 25 років тому.
А стосовно «проведення необхідних структурних реформ (забезпечення верховенства права, сприяння конкуренції, зменшення рівня корупції, завершення судової реформи тощо)» — почитайте хоча б епопею з перезавантаженням БЕБ та блокуванням усіх запропонованих змін з боку Татарова чи про суддів Верховного Суду, у одних з яких російські паспорти, а у інших диван набитий мільйонами доларів хабарів.
Що українці стало доводять уже більше 30 років так це те, що навіть за наявності найліпших варіантів вибору вони вміють незмінно спускати в унітаз будь-які шанси на реформи та краще життя, практично завжди обираючи один з найгірших можливих варіантів.
Краще не рівнятись на вищезазначині країни з яких виїжджає молодь, через відсутність перспектив. Країни бідні з відносно слабкою економікою, яка не може показати значного розвитку, якщо хочете зробити «ривок» через брак, ресурсів в т. ч. людських (навіть порівнюючи з Україною), але це дружні для України держави їхня допомога безцінна.
Сфера послуг, ВВП, дохід на душу населення в цих країнах — це все ліріка…
В Польщу ЄС «влив» стільки млрд євро, що ці інвестиції повинні дати результат і вони дали.
Румунія дійсно показує результати, приходять інвестори і т.д.
Хорватія ± 67% ВВП сфера послуг, чудова туристична країна.
Стосовно України доти в державі гроиадяни не визначились де їм краще чи в Україні чи з парашою в СРСР толку не буде. Корупція — це окреме питання і українці не готові відмовитисбь від неї ось такі реалії.
Добре коли не побачив своїми очима. Так, коли в тебе капітал , тоді звичайно краще звалити з цієї діри безперспективної, але пересічному українцю, особливо, тому, який живе в місті мільйоннику в Україні не сильно і комфорно буде зміна країни. Всі не виїдуть.
А раніше взагалі було дуже круто.
Дехто з мігрантів встиг по 2 будинки в іпотеку купити та віплатити, до початку землетрусу в світовій економіці.
Навіть якщо взагалі нічого не робити — життя покращиться радикально і досить швидко (відновлення після просадки йде різко за рахунок відкладеного попиту).
А якщо ще й трохи ворушитись та таки досягти вступу в ЄС, то можна розраховувати на ВВП мінімум на рівні $15 тис на людину, що в 4−5 рази вище за поточний ВВП.
Хоча справедливо нам було б присудити колективну премію Дарвіна.
Тут можна ще і про Польщу написати, і про тотальні крадіжки з бюджету, і про відсторонення від управління на багатьох рівнях фахових людей, і про безпощадний і безглуздий піар керівників держави.
Зоя Казанжи, журналістка.
Тобто, за малоймовірним оптимістичним сценарієм, якщо в Україні трапиться щось таке, чого не було ніколи в історії існування людей на цій території, Україна наздожене тільки країни Балтії? За 30 років?! Коли більшості нині живущих українців буде далеко за 60? І це при входженні до ЄС та НАТО, тобто з вірогідністю такого щастя аж 0.000001%?
Я не знаю, як тоді на цій території можна взагалі на щось сподіватись, якщо навіть самі неймовірні оптимістичні сценарії — ось такі…