Мінфін - Курси валют України

Встановити
15 лютого 2024, 14:14

Електрокар, як хлібопічка: коли мода на ці автомобілі згасне і ринок обвалиться

Ціла низка проблем, із якими стикається ринок електромобілів, може спровокувати обвал цієї індустрії та повернення до авто з двигунами внутрішнього згорання. Чому це відбувається і завдяки чому ринок ще тримається, розповів ексдиректор із економічної політики в Білому домі за Президента Джорджа Буша-молодшого Тодд Бухгольц. «Мінфін» публікує ключові тези.

Ринок тримається на дотаціях

На початку 1990-х років поважні американські яппі та жителі передмість, що вийшли на пенсію, купували електричні хлібопічки — їх продажі досягли 4 млн штук. Проте, ця мода швидко пішла на спад.

Новоявлені пекарі-аматори виявили, що для наповнення металевої форми точною кількістю борошна, яєць, дріжджів та солі потрібно набагато більше грошей та часу, ніж для прогулянки до найближчої крамниці. Чи не є електромобілі такими ж хлібопічками нашого часу?

Попри підприємницький дар засновника Tesla Ілона Маска, а також мільярди доларів державного субсидування електромобілів, споживачі воліють їздити на бензоколонки і заправлятися там за п'ять хвилин, аніж переробляти гаражі та відчайдушно шукати станції підзарядки на парковках торгових центрів.

За даними компанії JD.Power, 21% публічних станцій заряджання автомобілів не працюють. Споживачі починають уникати електромобілів, і цей вибір вплине не лише на автомобільну промисловість, а й на американсько-китайські відносини, бюджети штатів та ціни на сировинні товари.

Свідчень цього зсуву стає більше. Компанія Hertz, яка у 2021 році з помпою купила 100 тис. машин Tesla, розвернулася на 180 градусів і списала третину електромобілів, що призвело до зменшення прибутків на $245 млн. Обіцянка Hertz купити 175 тис. електромобілів GM, найімовірніше, не буде виконана.

За межами багатих районів, мешканці яких стежать за модними тенденціями, споживачі проходять повз електромобілі, купуючи гібриди і бензинові авто.

У четвертому кварталі 2023 року продаж електромобілів збільшився лише на 1,3%. За даними компанії Edmunds, електромобілі простоюють на стендах дилерів на три тижні довше, ніж бензинові машини. Електромобілі Mercedes Benz EQS стоять на стендах по чотири місяці, тому фінансовий директор компанії нещодавно зізнався, що цей ринок «досить брутальний».

Споживачі уникають електромобілів, навіть попри цінову війну, під час якої Ford, Tesla та GM знизили ціни на ці машини в середньому на 20%. Це призвело до збитків Ford у розмірі $36 тис. із кожної проданої машини.

Водночас, уряди штатів підтримують продажі електромобілів величезними субсидіями, хоча їхні бюджети вкрай дефіцитні.

Каліфорнія дає $7 тис. за кожен новий електромобіль (окрім максимально можливої федеральної податкової пільги $7,5 тиc.), хоча й звітувала про рекордний розмір дефіциту бюджету — $68 млрд. Нью-Джерсі спрямовує чек на $4 тис. покупцям електромобілів, хоча доходи штату знижуються.

Ненадійність живлення зростає

Компанії, які мали сумніви в перспективах електромобілів і зробили ставку на гібриди (наприклад, Toyota), виглядають украй проникливими. У 2023 році котирування акцій Toyota на 40% випередили котирування акцій GM. Голова Toyota Акіо Тойода, який піддавався гострій критиці ентузіастів електромобілів та аналітиків Волл-стріт, заявив, що люди, нарешті, «почали бачити реальність».

Профспілки працівників автопрому зітхнули з полегшенням, адже для випуску електромобілів потрібно на 90% менше запчастин і на 30% — людино-годин.

Усе це, звісно, не применшує винахідливість інженерів та дизайнерів електромобілів. Дивлячись на гонки смарткарів або роблячи паралельне паркування електромобілем, важко повірити, що колись ці машини зневажливо називали гольф-карами під модним брендом.

Маску дають різні характеристики (іноді нецензурні), та його машини обганяють Porsche, його ракети літають краще за ракети НАСА, а в історії з інсайдерською торгівлею він змусив ковтати пил юристів Комісії з цінних паперів і бірж (SEC). Однак, це не означає, що Маск завжди виграє. Крім фізики та інерції споживачів, електромобілі мають й інші перешкоди, насамперед, — збої в енергомережі.

Кількість американців, які раптом опинилися без світла, зростає, а час відключень збільшується. За даними Управління енергетичної інформації США, у 2013−2021 роках середня тривалість блекаутів подвоїлася до понад 7 год. При цьому частота блекаутів збільшилася майже на 20%.

Не дивно, що люди не хочуть прив'язувати свою мобільність до розетки в стіні. Особливо якщо згадати про сумніви в надійності відновлюваних джерел енергії (сонце, вітер), яким завжди загрожуватимуть хмари та безвітряна погода.

Ставка Китаю

Америка, звісно, не на самоті. Китайський автовиробник BYD (Build Your Dreams) за 2023 рік продав 3 млн електромобілів, тоді як Tesla — 1,8 млн. Але на хиткій китайській економіці негативно позначається зниження продажів у США.

Китайська влада та приватний сектор зробили велику ставку на виробництво акумуляторів, і на такі країни, як Зімбабве, Демократична Республіка Конго, Куба та росія, де видобуваються літій, кобальт, кадмій та інші найважливіші корисні копалини. Однак, чи буде Китай далі підкуповувати політичних лідерів Африки, якщо ціни на цю сировину впадуть?

Читайте також: 25 тис. грн із авто: з яких машин доведеться сплатити «податок на розкіш» цього року

Моду на хлібопічки у 1990-ті роки не підтримували державні субсидії, урядові рішення чи величезні знижки, які компанії надають для збільшення частки ринку. Якби все це було, тоді, мабуть, мода на хлібопічки тривала б ще декілька років.

Коментарі - 19

+
+105
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
15 лютого 2024, 14:19
#
Зрівняв ребро з пальцем.
+
+117
parseval
parseval
15 лютого 2024, 17:56
#
Не стаття, а суцільна маніпуляція.
+
+15
bonv
bonv
15 лютого 2024, 18:14
#
Тесла на заявах Маска вже обвалилася. І в ціні теж. жостко.
+
+45
bonv
bonv
15 лютого 2024, 18:17
#
Китай то жесть. Тільки для китайців і тих хто любить смердючу пластмасу…
+
0
xapyga
xapyga
16 лютого 2024, 22:11
#
Вылазь когда-нибудь со своего бункера с под Ивано-Франковска, может и узнаешь сто такое Бад и Фольц электричка и кто из них китай и где материалы смердят
+
+15
bonv
bonv
16 лютого 2024, 22:38
#
Ти писати спочатку навчися без помилок, а потім будеш про електрокари розказувати… (сто такое) ханига…
+
0
BrutForce
BrutForce
17 лютого 2024, 14:02
#
Так це ж чиста правда. Хотів взяти новий id6, приїхав відкрив двері, закрив, поїхав. Ну ще id4 prime понюхав — теж саме. Може BYD краще, дуже на те сподіваюсь. Zeekr 001 так не смердить, але якість шкіри не сподобалась, якесь все як вініл в теслі, еко-шкірою ще кличуть. Може треба легке б/у брати коли вже запах вивітрився.
+
0
Alpenstein
Alpenstein
15 лютого 2024, 18:47
#
Нашим інфоциганам варто повчитись масштабу у пана.
+
+9
Олександр Олександрович
Олександр Олександрович
15 лютого 2024, 18:57
#
Обожаю статьи и людей, которые считают что электрички вымрут или это сложно, или плохо. Ох уж это непринятие прогресса)
+
+15
mlp711141
mlp711141
15 лютого 2024, 21:18
#
Всё имеет свой диапазон применения.
Лично мне хлебопечки нравятся. Особенно если их включать на работе, а не дома, и в магазине трудно найти бездрожжевой хлеб.
Аналогично и электромобили. Если ездить на работу и с работы, и по возможности подзаряжаться на работе, то очень выгодно. А для дальних поездок нужен генераторный прицеп.
+
+30
neverice
neverice
15 лютого 2024, 23:38
#
Суцільна маніпуляція на захист нафторинку. Загальне зростання продажів у світі становить 31%
https://www.epravda.com.ua/news/2024/01/11/708626/
Логічно, що ріст у відсотках буде сповільнюватись із збільшенням кількості. Бо вже зараз 30% росту — це +5 млн машин на рік. Для яких потрібні нові виробничі потужності.
Тож, дуже дивно при таких темпах росту писати про стагнацію.
І це все при тому, що на ринок ще в принципі не вийшли дешеві моделі. Електрокари штучно здорожчують, додаючи в них автопілоти, та різні плюшки. Комплектація типового електрокара зазвичай значно вище за однокласну ДВС. А комплектація на прикладі тих же ДВС може легко збільшити ціну на $10 тис однієї й тієї ж машини.
Тесла комплектує всі машини автопілотом, який лише програмно може бути обмежений. Аналогічно з ємністю батарейки. І легко продає такі самі машини в Китаї без субсидій, але куди дешевше, ніж у світі. Тож, справа не в вартості заліза.
+
+15
neverice
neverice
15 лютого 2024, 23:55
#
Аналогічна маніпуляція з сировинною базою. Літій добувають зараз банально лопатами — згрібаючи сіль з озер. Інші технології видобутку навіть не розглядають, бо немає сенсу (а літію того купа всюди). Якби рідкоземельні метали являли собою проблему — ніхто не заважає використовувати залізофосфат. Дешевий, безпечний та лише трохи поступається трикомпонентному літію за характеристиками (трохи менша ємність на кілограм, але більше циклів та немає буферів знизу та зверху від доступної ємності). Але ж ні, виробники ставлять дорогі NMC на 10% більше від доступної ємності.
+
+11
Riojas
Riojas
16 лютого 2024, 12:48
#
Как дети малые, ей-богу. Акциз на топливо плюс тариф на право пользования вашим авто (что уже сейчас есть в Лондоне — 12.5 фунтов в день, если авто не отвечает критериям) и все пересели на электрички, добровольно и с песней.
+
0
Ranet
Ranet
16 лютого 2024, 18:52
#
Электровозы вытеснили тепловозы там, где полностью электрофицировали жд полотно. По сути, автоэлектрички требуют того же самого, электрофицированных автодорог, причем зарядка должна быть быстрой, а значит проложенный подземный кабель — толстый.
А еще вопрос «зеленого» вторичного использования АКБ, чтобы не засрать планету в конец. Да и саму электроэнергию все равно надо из чего-то производить.
Решать такое количество инфраструктурных задач для удобства обывателя просто глупо.
Поэтому, спрос будет город-пригород, где в частном доме можно получить энергию по бытовой цене.
+
0
vt313
vt313
17 лютого 2024, 8:23
#
По физике процесса.
Основная потеря энергии при движении это разгоны и подъемы. Но на торможении и спуске идет регенерация. В ДВС такое невозможно.
Возможен путь гибрида, с переходом на ТЭ + АКБ.

По эксплуатации. Это как сравнивать смартфон с мобильным телефоном.
Тесла уже сейчас сделана как некий гаджед, туда же движется Даймер.
Электромобиль нужно рассматривать как гаджет, где средство передвижения лишь какая-то функция.
А автомобиль останется только средством передвижения.
Вопрос тут только во времени, когда кто-то начнет формировать на нем различные функции.

+
0
neverice
neverice
17 лютого 2024, 11:20
#
Оце от позіціонування електро як гаджета можливо і стало причиною здорожчання електро. Концептуально, силова установка не повинна грати ніякої ролі. Ніщо не заважає пхати ці всі автопілоти, великі екрани та купу плюшок в ДВС. Але всі розуміють, що така машина буде дорожча за конкурентів тисяч на 10−20. І ніхто купляти таке не буде. А от в електро пхають, бо основний конкурент Тесла, де то все є. І потім дивуються, чого так дорого (а дешевих Тесл і немає).
+
0
vt313
vt313
17 лютого 2024, 12:10
#
IT платформи сучасних автомобілів (це зроблені 10 — 30 років назад) не потягнуть ці функції. А розробляти нові під авто ризиковано.
Не все так просто.

І чисто історично. Спочатку автовиробники заробляли на продажі авто.
Зараз основний прибуток це сервіс.
Але всі бачать, що краще заробляти не на авто і не на деталях, а на ПЗ.
І вони свого досягнуть.

І, також концептуально, зараз краще жити у власному будинку ніж в квартирі в багатоповерхівці.
В такому випадку, з електромобілем людина, там на 90%, не користується АЗС.
+
0
neverice
neverice
17 лютого 2024, 14:48
#
Ну от це ПО і вносить значну частку у вартість електро, на що нарікають у статті та в цілому. Хоча, фактично, ніхто не зобовʼязує робити з електро гаджет. До того ж, регулярні оновлення його часто безкоштовні для користувача, але не для виробника — тобто, це не заміна сервісу. Тож, ця гаджетизація, вимагає формального підвищення класу авто (через вартість та «іміджевість»), що в свою чергу тягне інші плюшки, відповідного класу, що ще більше здорожчує машину. Як результат — електро, це типу дорого та не для всіх.
Моя думка — ринку не вистачає звичайних авто — електро, але не гаджетів. І вартість їх буде навіть нижча за ДВС.
Стосовно ж зарядки — так, щоб оцінити всі переваги електро має бути можливість заряджати на парковці вночі. Вистачить розетки на 16А. Без цього — користуватись теж можна, але не те.
+
0
vt313
vt313
17 лютого 2024, 20:41
#
Звичайно клас авто буде вищий. Там будуть функції, про які зараз ніхто і не знає.
Я не знаю реальної вартості авто, наприклад, в США. Тому не можу сказати це для всіх чи ні.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися