Мінфін - Курси валют України

Встановити
8 січня 2024, 14:26

Андрій Длігач: Розвинуті країни добре заробили на зростанні Польщі, тепер час заробляти з Україною

Більшість експертів вважають, що по завершенні війни Україні випаде шанс на стрімкий економічний розвиток завдяки приходу великих іноземних інвесторів. Однак, чи готові ми будемо цим шансом скористатися, які галузі зможуть залучити найбільше фінансування, і чи на руку сильна українська економіка нашим західним партнерам — про це та багато іншого в інтерв'ю «Мінфіну» розповів підприємець, футуролог, доктор економічних наук, засновник Advanter Group Андрій Длігач.

Про стан української економіки наприкінці другого року війни

З якими показниками Україна закінчує цей рік?

Насправді, результати кращі, ніж прогнозували багато аналітичних центрів й закладав уряд до бюджету. Але важливо інше. Прогнози завжди покладаються на різні сценарії. Так ось, катастрофічний сценарій для України, на щастя, не реалізувався. Він передбачав, що економіка зазнає краху, НБУ не впорається, бізнес не відновиться, війну ми програємо і міжнародної допомоги буде недостатньо, щоб покривати дефіцит державного бюджету.

Натомість, ми отримали більше допомоги, ніж розраховували, цього року. Також приборкана інфляція. Хоча це, можливо, не найкращим чином позначилося на доходах державного бюджету, але дало можливість бізнесу нормально розвиватися й створювати робочі місця, а громадянам — впевненіше дивитися в майбутнє. Завдяки цьому ми маємо позитивну ситуацію з працевлаштуванням.

Так, ми не отримали достатньо прямих іноземних інвестицій, але все ж вони були: за попередніми оцінками, близько $3 млрд. До того ж, продовжилися перекази наших трудових мігрантів в Україну. Усе це, зрештою, позитивно вплинуло на українську економіку.

Однак, і оптимістичний сценарій не реалізувався. Він передбачав перемогу України ще цього року, розморожування інвестицій до країни, прискорений розвиток бізнесу. Цього не відбулося в тому обсязі, на який ми розраховували.

Спрацював середній сценарій — традиційне українське «ні туди ні сюди». У ньому переважали такі акценти, як міжнародна допомога, відновлення бізнесу. Відповідно маємо +5% зростання ВВП, як прогнозував Advanter Group.

Експерти й урядовці говорять, що українська економіка має перейти на воєнні рейки. Що це практично означає для економіки?

«Воєнні рейки» — одна з найгірших метафор, яку можна було застосувати до самого поняття. Але, все ж, є три моделі переналаштування економіки у час війни.

Перша — мілітаризація економіки. Вона передбачає, що виробництво має переорієнтуватися на виробництво зброї. Проблема в тому, що ми вже давно не індустріальна країна, в нас немає, зокрема, того масштабу машинобудування, яке легко можна було б перевести на виробництво військової техніки. Звичайно, є певні підприємства, і вони шукають можливість виробляти дрони, ракетну техніку або автотранспорт. Але це не величезний масштаб, не економіка, лише маленький сегмент.

Другий варіант — це мобілізаційна економіка, при якій кожен бізнес має готуватися до підтримки своєї працездатності, і спроможності виробляти продукцію, або генерувати дохід, виходячи з реалій.

Тобто зі зниженням чисельності співробітників, зменшенням кількості чоловіків на виробництві. Або, розуміючи потребу у сплаті більшої кількості податків, відмовитися від довгострокових інвестиційних проєктів, концентруватися на тому, що дає можливість країні виживати зараз. Наприклад, більше грошей спрямовувати на підтримку ЗСУ.

Третій варіант — лібералізація умов для бізнесу задля забезпечення економічного зростання всупереч військовим ризикам. Держава чесно каже, що неспроможна впоратися без міжнародної допомоги, але може дати можливість бізнесу виживати самому. Тоді, замість того, щоб виділяти обмежений ресурс обмеженій кількості бізнесу, держава робить ліберальні умови для всіх: прибирає силовиків із економіки, дає можливість активно розвиватися. Натомість, розраховує на патріотизм бізнесу і віддачу у вигляді збільшення допомоги ЗСУ, сумлінної сплати податків тощо. Тоді надходження до державного бюджету збільшуються, як результат економічного зростання.

Що у нас розуміється під поняттям економіки на воєнних рейках — незрозуміло, оскільки немає Національної стратегії.

А який з названих вами варіантів для нас був би найоптимальнішим?

На моє переконання, третій варіант — єдиноможливий для України. Адже, щоб мілітаризувати виробництво, у нас немає таких потужностей. Нам спершу треба це виробництво створити, але для цього варто не заганяти в рамки, а надавати можливості.

Бізнес зараз пішов у мілітарну тему. Львівський оборонний кластер виробив бронежилетів більше, ніж найбільші державні підприємства, — понад 150 тис. одиниць. Дрони в Україні виробляють близько 80 підприємств. І таких прикладів безліч.

Якщо б держава дала доступ до державних замовлень й до технологій, звісно, з певними обмеженнями — тільки тим компаніям, які пройшли відповідну перевірку, — вони б виробляли вже й ракети, й техніку, й все, що завгодно. Так, щось має залишатися на державі, наприклад, закупівля пороху, якого у нас немає. Але все те, що ми можемо виробляти, — треба цьому дати максимальну лібералізацію. Таким чином, ми б допомогли і бізнесу, і забезпечили б зростання ВВП.

Читайте також: Долар понад 40 грн і прискорення інфляції: що буде з економікою, цінами та курсом у 2024 році

Про джерела фінансування

Зараз бюджет критично залежить від міжнародної допомоги. А чи є альтернативні можливості його фінансування у разі скорочення підтримки від партнерів?

Насамперед, я налаштований оптимістично. Країни Великої сімки, Європейський союз, американці, Міжнародний валютний фонд взяли на себе політичне зобов'язання підтримувати Україну фінансово. Наприклад, пакет підтримки МВФ спільно зі США і ЄС на суму $115 млрд. Він був нам прогарантований, тепер питання до спроможності наших партнерів.

Навряд чи Європейський союз і Сполучені Штати Америки ризикуватимуть своєю репутацією і намагатимуться уникнути відповідальності за це вже ухвалене політичне рішення. Тому я переконаний, що вони знайдуть можливості, як його проголосувати.

Але ж ми все одно маємо розглядати негативний сценарій…

Ми маємо можливості збільшення допомоги від інших країн Великої сімки. Передусім, йдеться про Великобританію, Японію, Канаду. Поза Великою сімкою — Австралія і, можливо, Південна Корея. Остання більше говорить про інвестиції, ніж про фінансову допомогу, однак, це не заважає їй бути донором української економічної безпеки.

Далі — Норвегія і взагалі Північна Європа. Навіть ті країни, які не входять до ЄС, зараз активно підтримують Україну. Крім того, потенційно можуть долучитися різні міжнародні фінансової інституції.

І, звичайно, ми розраховуємо на те, що основним донором української економіки будуть прямі іноземні інвестиції. Ми можемо мати десятки мільярдів на рік, але не вміємо працювати з такою кількістю. Навіть, якщо б ми зараз більше страхували інвестиції, все одно в нас недостатньо проєктів, які були б обґрунтовані, оформлені за міжнародними стандартами.

А як щодо внутрішніх резервів?

Внутрішніх резервів в Україні, на жаль, обмаль. Ми не можемо збільшувати податкові надходження швидше, ніж відбувається розвиток економіки. Тому що навіть ключові сектори, де працюють акцизи і де є надприбутки, — це, зокрема, ігрова та цифрова індустрії, банки, — це все одно не рішення. Вони можуть дати додатково 100 млрд грн, але ж не 1,7 трлн грн.

Зменшити видатки держави ми теж не можемо. Нам, навпаки, треба їх збільшувати, оскільки суттєво не вистачає ресурсу. Можливо, ми можемо знайти ще додаткових 100 млрд грн за рахунок зменшення можливостей для бізнесу, грантових програм, пенсій. Але цього знову ж таки недостатньо.

Тепер останнє, де ще є ресурс, — емісійне фінансування державного бюджету, тобто друк грошей. Чи є там потенціал? — Є. Чи є ймовірним такий сценарій? — Цілком. Чи буде він реалізований? — Сподіваюсь, що хіба у найгіршому сценарії, до якого не дійде.

Але ми вже знаємо, що й за умов емісії українська економіка може проявити свою стійкість, і навіть при найгіршому сценарії ми теж не бачитимемо катастрофи для економіки. Тому на 24-й рік у мене залишаються оптимістичні прогнози щодо економіки.

У формі залишків на коррахунках банків та у депозитних сертифікатах НБУ знаходиться зараз близько 685 млрд грн. Як можна залучити ці гроші для фінансування бюджету та розвитку економіки?

Біда саме в тому, що банки були знайдені, як інструмент фінансування бюджету. Це, фактично, призвело до зменшення фінансування економіки, збільшення доходів банків і фінансування дефіциту бюджету в спосіб, який протирічить логіці економічного зростання.

Тоді, якщо без фінансування бюджету. Як запустити ці кошти в економіку?

Зробити так, щоб банкам було вигідно кредитувати бізнес. Банки не довіряють бізнесу настільки, що розміри застави знаходяться на надто високому рівні. Оскільки всі доволі закредитовані, знайти нові застави дуже складно. Тому банки не кредитують. Вони-то не проти, але немає тих, хто проходить за комплаєнсом, за умовами ризиковості. З іншого боку, це сприяє розвитку банківської корупції.

Потрібно відбудувати систему довіри. Держава має дати чіткий сигнал банкам, що вона довіряє бізнесу. Це означає страхування інвестицій, здешевлення фінансування: ставки під 20% для підприємців — ненайкраща пропозиція, максимум 10%.

Треба розширити програму «5−7−9», включити у неї тих, хто не може отримати кредити. Адже виявилося, що програмою «5−7−9», яка розрахована на малий і середній бізнес, скористалися аграрії й великий бізнес. Варто не стільки зменшити для банків привабливість інвестування в державні цінні папери, скільки збільшити привабливість фінансування розвитку реального сектору. Банки не можуть просто сидіти на грошах, тому що це нічого не дає економіці.

Читайте також: Відомий економіст попередив про десятиліття нестабільності та хаосу

Про іноземні інвестиції і перспективні напрямки

Ви сказали, що нам не вистачає проєктів, які здатні залучати великі іноземні інвестиції. Що потрібно, щоб їх стало більше?

Насправді, проєктів багато, грошей, які можна залучати, багато, але все робиться доволі повільно. Чому? Тому що проєкти належно не запаковуються. Запаковані ж проєкти отримують фінансування дуже швидко.

В яких секторах найбільший потенціал у залученні іноземних інвестицій?

Основні інвестиції йдуть у будівельні матеріали, еко-тему, енергетику, агропереробку, зараз додадуться логістичні проєкти. Military Тесh — це окрема історія, туди теж будуть спрямовані інвестиції. Але ключова логіка не в тому, що держава має визначати пріоритетні сфери. Інвестори та бізнес самі оберуть, що для них привабливо.

У сучасному світі успішність національної економіки багато в чому залежить від того, чи знайде країна своє місце у міжнародному розподілі праці, чи зможе вбудовуватися у світовий ланцюжок поставок. Яку спеціалізацію ви бачите у цьому розрізі для України?

В Україні кожна сфера перспективна. Зараз нам кажуть, наприклад, що Україна втратила логістичні можливості. Як втратила, якщо за 48 годин український трак долітає до будь-якого супермаркету в Європі? Отож, де мають розміщувати свої логістичні центри Amazon і азійські компанії? — Звичайно, в Україні.

Логістика в Україні точно має розвиватися. Плюс виробництво, яке дає високу додану вартість. Сюди точно має входити Food Тесh. Тобто не просто агропереробка, ми маємо вичавити максимум з того, що зростили. Тому я радію, що в Україні з’явиться новий завод замороженого хліба, будують кластер VOLIA з індустріальним парком, куди входитиме безліч бізнесів, які вироблятимуть харчові продукти.

Україна може не просто вбудуватися в глобальні ланцюжки, а й стати ключовим гравцем багатьох із них. Тим паче, що у нас є всі необхідні ресурси. Суттєва наша проблема — мізерний внутрішній ринок. Тому запускати виробництво відразу треба з розрахунком виходу на європейський чи інший міжнародний ринок.

Саме так ми маємо залучати партнерів. Якщо вони зараз бояться давати гроші, домовляємося, щоб надали технологію, обладнання. Не готові давати обладнання — хай дають ринки збуту, які в них вже розроблені в Європі, в Африці, в Індії. Тобто дайте нам можливість вибудувати з вами партнерство на будь-якому рівні і далі ви отримаєте зиск на зростанні української економіки, яка точно летітиме.

Читайте також: Від дронів до розмінування: 5 цікавих секторів для інвестування в Україні під час війни та після

Про повоєнне відновлення

Багато говорилося про те, що повоєнне відновлення може стати унікальним шансом для України вивести нашу економіку на новий рівень. Чи не йтиме це у розріз із уявленням Заходу, який бачить Україну, передусім, як постачальника сільгосппродукції та металу?

Не думаю, що Захід воліє дивитися на Україну, як на сировинну країну, чи бачить конкуренцію з боку української економіки. Навпаки, основна задача для наших європейських партнерів — використати потенціал євроінтеграції для зміцнення самого Європейського Союзу.

Україна — це джерело безпеки, це майбутній енергетичний центр Європи, центр харчової безпеки, логістичний центр, виробничий центр, центр випереджального розвитку. Європейська економіка зростає повільно, а в України — потенціал величезний. Зараз для України з міжнародними партнерами обговорюється формула The Next Big Thing, як свого часу була Польща.

Це був чудовий період для Німеччини й інших країн, вони добре заробили на інвестиціях в польську економіку. Так само Україна відкриває потенціал для європейських компаній збільшити масштаби свого виробництва, отримати кращу конкурентоспроможність на інших ринках, більше заробити, підвищити свою безпеку.

Наприклад, вони релокують свої виробничі потужності з Китаю. Китай здорожчує, можна релокувати бізнес в Індію, але це все одно дорожче через логістичні ризики в Червоному морі. Де найкраще розміщувати? — Поки що це Румунія, Марокко. А мала б бути Україна.

Легка промисловість, «зелена» металургія, хімія — це все має бути в Україні. Так само, як і вітряки, які немає де ставити вже в Польщі чи інших країнах Європи. Волинська область — ось, будь ласка, зона енергетичної безпеки на майбутнє. Два нових атомних реактори, які ми маємо добудувати в Україні. Це може бути виходом для Німеччини, яка припинила програми з ядерної енергетики, а заразом — і для всієї Європи. Інакше кажучи, вони розглядають Україну як можливість, а не як проблему.

Багато економістів говорять про те, що закінчення ери дешевих грошей посилить боргову проблему країн, що розвиваються. Наскільки це погіршить нашу боргову проблему, з урахуванням нинішнього нарощування боргів?

Для нас ключове завдання зараз — вижити. Якщо ми не позичатимемо, ми можемо не мати достатньо ресурсу, щоб продовжувати існувати. Але давайте подивимось, яким чином збільшуються борги України. Ми отримуємо переважно гранти, кредити мають розтермінування на 30 років і відтермінування від першої сплати на 7 років.

При цьому ми маємо поточні зобов’язання перед міжнародними партнерами. Можна говорити з кредиторами про реструктуризацію або списання наших боргів, досвід, коли країнам прощали їхні кредити, є. Але нам треба залучати нові гроші. Якщо ж наполягати на списанні боргів, навряд чи можна розраховувати на нове фінансування. Тому ці всі питання про реструктуризацію боргів, питання списання можна віднести на майбутнє.

Українська економіка має велике, до того ж дороге боргове навантаження. Нам дійсно не так легко обслуговувати наші кредити. Але суттєве зростання економіки нівелює увесь цей борговий жах. Якщо ми матимемо економіку втричі більшу ніж зараз, а це цілком можливо зробити за 7 років, то ми легко впораємося зі всіма своїми зобов’язаннями.

Все ж таки сподіваюся, що наступні наші надходження будуть у вигляді прямих іноземних інвестицій, а не державних кредитів.

Щоб розвивати й відбудовувати економіку, потрібен людський ресурс. З огляду на військові втрати і кількість українців, які виїхали за кордон з метою там залишитися, хто це робитиме?

Україні не вистачатиме трудового ресурсу, причому суттєво — від 2 до 4 млн осіб. Нам треба повертати наших громадян, і без мігрантів ми не обійдемося. Крім того, необхідно діджиталізувати економіку й впроваджувати інноваційні рішення саме в традиційних секторах. Ми рахували, що найбільший зиск буде в аграрці, хімії і металургії — завдяки модернізації й цифровізації вдасться зменшити потребу в працівниках й збільшити додану вартість.

Плюс потрібне масштабування виробництва і перегляд взагалі бізнес-моделей, бо чим більшою є сировинна економіка, тим більшою є потреба в людському ресурсі. Отже, як таких проблем із трудовим ресурсом немає, усі вони вирішувані. Проблема в іншому. По-перше, в менталітеті. Ми не готові сприймати іноземців, людей з інших культур.

По-друге, нам доведеться навчатися протягом всього життя, щоб бути готовими до зміни професії, опанування нових компетенцій. Інакше, є ризик опинитися за бортом.

Коментарі - 26

+
+133
Anjey2410
Anjey2410
8 січня 2024, 17:37
#
Осталось дело за малым, выиграть войну. У меня такое впечатление что многие не понимают ситуацию которая сложилась в данный момент времени.
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
8 січня 2024, 17:57
#
А зачем что-то понимать?
задайте вопрос -кто и как и кем видит себя в Украине через год? И получите «соответствующий» ответ, ни кто дальше недели и думать не хочет.
+
0
Андрій Длігач
Андрій Длігач
8 січня 2024, 22:01
#
Виграти війну і потім програти перемогу залишившися розваленою найбіднішою країною без талантів і підприємців?
Стратегічне і системне мислення передбачають що потрібно тримати в фокусі уваги всі питання.
Неможливо перемогти у війні, якщо завалиться економіка.
+
+15
matroskin
matroskin
9 січня 2024, 0:47
#
Ви дуже себе переоцінюєте як клас. В СССР не було підприємців взагалі, тобто абсолютно. Для розвитку країни потрібні потужні високотехнологічні підприємства, а шаурмятня чи лоток з носками на базарі ні на що не впливають в принципі, чи Ви дійсно вважаєте що оті 270 грн податку що Ви платите в місяць тримають цю країну. Не смішіть, двірник з мінімалкою сплачує податків як ФОП 2 групи+він ще платить ЄСВ, а ФОПи на ЄП здебільшого «інваліди».
+
0
SAndreyS
SAndreyS
10 січня 2024, 20:26
#
Так, можна і без підприємців. СРСР на гроші від продажу накопичених Російською імперію предметів мистецтва, від розкуркулення селян, та від продажу зерна, а потім і нафти, силами США, Франції, Германії і.т.д., силами ГУЛАГУ, промисловість то зробив, але чим вона закінчилась стало виднов 90-х, нікому не потрібним товаром. Без підприємців погано виходить, а грошей як раз в світі багато.
+
0
matroskin
matroskin
11 січня 2024, 0:06
#
Нажаль мені невідомі підприємці, які щось виробляють, максимум шаурму, всі інші купив-продав, або сфера послуг, тому й писав, що для держави з них толку нуль, так самозаняті люди, що платять мізерні податки яких вистача хіба що на з/п тим хто їх збира. Я повторюсь, ФОП 1г платить 270 грн, 2 гр податок 1340 грн/міс, це смішно, такі податки платять двірник і т.п.
+
0
SAndreyS
SAndreyS
11 січня 2024, 9:49
#
Те що податки на ФОП низьке — згоден.
Але сам клас підприємців необхідний і займаються вони навіть виробництвом. Так з 1000 (умовно) «шаурмішників» один відкриває маленьке виробництво, з 1000 (маленьких) відкривається середнє і так далі. Воно так працює, або має працювати.
+
0
matroskin
matroskin
11 січня 2024, 12:51
#
Так проблема в тому що у нас це не так працює як в згаданый Вами Європі. Ви не знайдите ніде в Європі контейнерного ринку розміром з середнє село де тисячі ФОП продають щодня на сотні тисяч грн кожен і при цьому мають по 3 квартири 2 авто і платять 1300 грн податку.
Це виключно українська фішка. В ЄС такого нема, бо там так невигідно, товар продають в торгівельних мережах платять податки і заробляють за рахунок опту продажу, а у нас хто хоч, за рахунок низьких податків, або взагалі їх не платячи. Тому купи-продай наше все, а виробництво то для лоха.
+
0
SAndreyS
SAndreyS
11 січня 2024, 17:12
#
Це все зрозуміло. Оподаткування ФОП має стимулювати виходити з нього при збільшення об'ємів бізнесу, а не маскувти об'єми і прибутки, щоб платити майже нічого.
Реформа ФОП перезріла.
+
0
matroskin
matroskin
11 січня 2024, 13:33
#
Скажу більше, ці торгаші власне і стримують розвиток виробництва в Україні. Ось чому: умовний Вася ввіз нелегально та продав ГАЗель трусів. Потенційний виробник трусів не може з ним конкурувати, оскільки, щоб офіційно продавати труси треба офіційно імпортувати тканину та обладнання тобто платити мито, треба платити податки як за себе так і за найманих працівників+податки сплачуються самими найманими працівниками. Торгаш Вася, що труси продав по суті всі ці несплачені податки кладе собі в карман і це його заробіток. І так у нас живуть мільйони.
+
0
SAndreyS
SAndreyS
11 січня 2024, 17:16
#
Ну тут не торгаш Вася, так може завести і велика мережа. Тут питання саме: коррупція на таможні.
А одне із рішень проблеми: перехід на безналічні продажі та навіть ФОП має мати документи на товар. А не так я к зараз.
Система ФОП сформована білше 20 років тому, і вже застаріла, те що було потрібно тоді (безробітніх після закриття заводів треба було стимулювати займатися хоть друбним але бізнесом), зараз тільки тормозить економіку.
+
0
matroskin
matroskin
11 січня 2024, 17:23
#
Корупція на таможні такоє роздувається здебільшого ФОПами або взагалі неоформленими ніяк торгашами. Звісно Епіцентр чи Метро теж можуть возить контрабанду, але є одне але, хабаря треба давати наліком, а коли ти торгуєш офіційно тобі ще треба думати як той неучтенний налік отримать, а це теж гроші+податки с продажу+офіційні робітники. Васі завжди простіше в нього нема цих витрат.
Поки торгівля без касового не є кримінальним злочином, Васі завжди будуть в вигідніших умовах ніж імпортери чи виробники, саме тому у нас ринки розміром з села.
Більше того Васі виривають з єкономіки країни купу людей типу: грузчиків, реалізаторів, водіїв, адже вони всі наче і є але податків не платять.
+
0
matroskin
matroskin
11 січня 2024, 18:15
#
так може завести і велика мережа
Може, але торгівля з ПДВ то є хитра штука, якщо Вам щось Епіцентр продав, а не купив з ПДВ чи не ввіз це офіційно то автоматично влітає на 20%ПДВ.
+
0
SAndreyS
SAndreyS
11 січня 2024, 19:02
#
По імпорту штука цікава, є ж імпортний ПДВ. А по контрабасу його нема, та ще мит нема. Тому насправді не на що не попадаєшь. Але Васі-Фопу дійсно простіше.
+
0
SAndreyS
SAndreyS
11 січня 2024, 19:03
#
Так торгівля має бути виключно з касовим аппаратом. А краще за беготівку. Зараз такі технології і стільки карток, що нема реально ніяких проблем, є небажання платити податки.
+
0
matroskin
matroskin
11 січня 2024, 19:27
#
Попадаєш, підприємство платить 20%ПДВ, якщо товар не купувався і не розмитнювався (нема податкової), то затрат нема, отже вся вартість стільця є ДВ (додана вартість).
Якщо товар куплено чи розмитнено по 100 грн а продано за 150, то ПДВ платиться тільки з 50, а без документів то з 150.
+
0
matroskin
matroskin
11 січня 2024, 19:36
#
Так торгівля має бути виключно з касовим аппаратом
Ну на рахунок виключно не погоджусь. Звісно (і в ЄС) є люди що торгують квітами, овощами, сирами і т.п. власного виробництва.
Але імпортних товарів однозначно так, оскільки це чисте купи-продай здебільшого нелегально ввезеної продукції.
Якщо візьмемо умовно китайські труси 1$, то вони шо в ЄС в магазині, шо у нас на базарі 2$. Але є одне але, це розподіл накрутки: в ЄС 0,8$ пішли на податки а 0,2$ накрутка торговоъ мережі, а в Україні навпаки: 0,1$ це податки, а 0,9$ розійшлись по карманам перекупів. Тому й так.
+
0
matroskin
matroskin
11 січня 2024, 19:51
#
В результаті маємо різницю, в ЄС імпортер (мережа магазинів) завезла корабель трусів, сплатила податки і заробила умовно 0,2$ на трусах, в Україні ці труси ввозять нелегально в трусах сотнями і торгують через купу посередників (бо налоги мізерні+їх можна взагалі уникать),
в результаті в нас мега-базари і 20% трудоспособного населення займаються хернею, яка негативно впливає на наповнення бюджету та економіку вцілому. Так люди наче чимось зайняті-але це не шлях розвитку країни, тому я і писав, що вони дуже себе переоцінюють.
+
0
matroskin
matroskin
11 січня 2024, 0:31
#
Наведу Вам приклад ФОП з сусідньої Польші
Там якщо річний дохід до 120000зл (1,2млн) -12%, якщо більше 32%.
У нас до 5 млн (2 група)-1340грн/міс, що=16080 рік або…0,32%!!!
І це при тому, що в нас в більшості ФОП взагалі ніхто не зна який той дохід до 5 млн у них в рік чи 5 в тиждень.
На касовий апарат у них «грошей нема», от на Лексус є а на касовий ще не заробили.
І Ви розказуєте тут про США чи ЄС, 12 чи 32% і 0,32% є різниця?
+
+15
Злий Інвестор
Злий Інвестор
8 січня 2024, 18:04
#
Зараз НБУ поблокує рахунки громадянам згідно нового мобілізаційного законодавства. Ох, заробимо!!!
+
0
matroskin
matroskin
9 січня 2024, 0:24
#
В статті мова йшла не про Вас особисто, а про країну.
Переоформіть на дружину, й ховайтесь далі, правда прийдуть зеки то у тих нюх краще. :)
+
+30
stas12345
stas12345
8 січня 2024, 22:04
#
В Украине почти перестали рождаться дети. Все остальное вторично
+
0
Артем Анатольевич
Артем Анатольевич
8 січня 2024, 23:35
#
Всэ видстроимо,всих выликуемо,всэ розминуемо…)))) приятно слушать умных людей.
+
+15
gorobezus
gorobezus
9 січня 2024, 10:26
#
Нам звезда при любом раскладе, самая главная проблема — демография. Если Луцик не врет (а смысл?), то мы уже лишились трудовых ресурсов по объему как Днепропетровская или Харьковская область. Плюс выехавшие за кордон, причем чем дольше будет продолжаться война, тем меньше вернутся и тем хуже будет качество вернувшегося человеческого материала. И самое главное — производственная сфера, как говорится капитализация Эпл хороша всем, кроме одного — её нельзя съесть. А производственной сфере нужны мозги и руки которые утекут туда где больше платят — за кордон. А здесь останутся упоротые и сидящие на бюджете всех мастей начиная с учителей и медиков и заканчивая военными и полицаями.
+
+30
gorobezus
gorobezus
9 січня 2024, 10:52
#
200% роста за три года это по 44% процента роста от года к году. Это ж где и когда такое было?
+
0
brigadirius
brigadirius
9 січня 2024, 12:10
#
Весь економічний розвиток України неможливий поки економікою країни управляють з Москви через таких кадрів як Сівкович. Хто встиг прочитати цей комент, дякую. Бо редакція згадки про Сівковича посилено витерає.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися