Нещодавно голова податкового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев повідомив, що Україна розглядає можливість запровадження польської моделі оподаткування фізичних осіб-підприємців на спрощеній системі. Що це за модель, та як її застосування вплине на кінцевого споживача, «Мінфіну» розповів віцепрезидент ICC Ukraine Дмитро Олексієнко.
Українські ФОПи на польській моделі податків: вартість послуг зросте на 10-12%
Гетманцев зауважив, що реформа спрощеної системи є вимогою МВФ, через те, що «єдиний податок в Україні перетворився з інструмента підтримки малого бізнесу на систему ухилення від оподаткування великого і середнього бізнесу».
Як доказ, голова податкового комітету навів свої відвідини київського ринку «Столичний», де йому хтось не надав фіскальний чек на нібито контрабандний, на його думку, товар.
Чим насправді незадоволений МВФ
Спробуємо розібратися, чи справді МВФ вимагає від нашого уряду реформування спрощеної системи оподаткування, та які переваги та недоліки матиме запровадження польської системи в Україні?
Наприкінці червня 2023 року Рада виконавчих директорів МВФ затвердила перший перегляд програми «Механізм розширеного фінансування». Питанню спрощеної системи оподаткування в Україні в ньому присвячена окрема таблиця, в якій зазначено недоліки та ризики, зокрема:
1. Різноманітні податкові ставки та варіації в базі оподаткування між групами спрощеної системи оподаткування дозволяють платникам податків мінімізувати своє податкове навантаження.
2. «Спрощенці» можуть переходити на загальну систему оподаткування, щоб скористатися перевагами збитковості під час інвестиційних періодів у рамках загальної системи, а потім повернутися до спрощеної системи, коли бізнес стає прибутковим.
3. Спрощена система, замість зменшення податкового навантаження, саме для малих підприємств перетворилася на інструмент для оптимізації податків. Юридичні особи та професіонали фактично отримують пільги у вигляді низьких ефективних податкових ставок, недоступних у більшості інших країн.
4. Масовий перехід бізнесу на спрощену систему створює тиск на податок на додану вартість (ПДВ), що може призвести до недобросовісної конкуренції між платниками ПДВ та учасниками системи єдиного податку.
5. Спрощена система ставить під загрозу податкові надходження. Платоспроможні платники податків мають стимул переходити на цю систему, фактично обмежуючи свої податкові зобов'язання. Заниження податкової бази також стимулюється через спрощені стандарти податкового адміністрування.
6. Спрощена система створює проблеми у контексті оподаткування праці та неформальної зайнятості, оскільки багато компаній та фізичних осіб надають перевагу статусу самозайнятості, що призводить до нижчих податкових виплат та спотворення статусу платників податків.
Критика МВФ стосується складності існуючої спрощеної системи в Україні та численних можливостей, які вона надає для оптимізації податків. Ні, вона не сприяє контрабанді, або заважає видачі фіскальних чеків пану Гетманцеву. Це набагато більші проблеми, до яких голова податкового комітету чомусь долучає систему ФОП.
Зауваження МВФ щодо зловживань середнім та великим бізнесом використання спрощеної системи можна попередити ефективним податковим адмініструванням ризикових категорій платників. Зокрема, найбільшу проблему — схеми, в яких великі компанії розділяються на дрібніші структури, можна виявляти шляхом використання аналітичних інструментів Державної податкової служби. Іншу схему, коли роботодавці вимагають від працівників реєструватися як ФОП, щоб не сплачувати соціальні внески, можна попереджати ануляцією статусу ФОП для підприємців, які працюють довгий час тільки на одного підрядника.
Але схоже, буде обрано інший шлях — тотальне підвищення податків для малого бізнесу, аби зробити схеми з використання спрощеної системи невигідними для середнього та великого.
Які ставки в Польщі
Як модель для змін, пропонується польська податкова система, де існує власний варіант спрощеної системи оподаткування (Ryczałt ewidencjonowany). Як і в Україні, в Польщі існує також власна система КВЕДів — PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług), згідно яких обліковується податкова ставка.
Станом на 2023 рік ліміт за операціями для польських «спрощенців» складає 2 млн євро на рік, із 2024 року він підвищиться до 3 млн євро на рік.
Ставки для спрощеної податкової системи у Польщі наступні:
17% — для підприємців т.зв. вільних професій: дантисти, ветеринари, психологи, юристи, нотаріуси, архітектори, бухгалтери, аудитори, брокери, вчителі-репетитори та інші.
15% — інформаційні агентства та інші послуги в галузі інформації; фінанси та страхування; правові, бухгалтерські та податкові консультації, які не надаються у межах вільних професій; реклама; послуги маркетингових досліджень та громадської думки; туризм; охорона; культурні та розважальні послуги; спорт та відпочинок тощо.
14% — послуги у галузі охорони здоров'я, архітектурні та інженерні тощо.
12% — послуги IT.
10% — надання послуг у галузі купівлі та продажу нерухомості.
8,5% — послуги, пов’язані з проживанням; наукові дослідження та розробки; найм та оренда; гастрономічна діяльність, зокрема, продаж напоїв із вмістом алкоголю понад 1,5%; освітні послуги; діяльність з виготовлення предметів (виробів) із матеріалу, наданого замовником.
5,5% — виробництво, будівництво, перевезення вантажів автотранспортом масою понад 2 тонни.
3% — гастрономічна діяльність, за винятком доходів від продажу напоїв із вмістом алкоголю понад 1,5%; тваринництво; рибальство; доходи, отримані від земельних прав.
Читайте також: Єдинороги, злотий чи кавалєрка: як заробити на Польщі
Якщо платник податків займається діяльністю, прибуток із якої оподатковується за різними ставками, податок на прибуток встановлюється згідно зі ставкою з кожного виду діяльності.
До чого призведе польська модель в Україні
Навіть швидкий аналіз цих податкових ставок демонструє, що вартість багатьох популярних послуг в Україні зросте на 10−12%. Це — з погляду споживача.
З погляду підприємця, ми маємо проаналізувати запропоновану систему щодо її ефективності та справедливості.
З погляду ефективності — доходи підприємців, насамперед, вільних професій, знизяться, і не тільки через збільшення податку, а також через те, що їх послуги також стануть фінансово недоступними для частини споживачів.
З погляду справедливості — у найближчій перспективі підприємцям навряд чи варто очікувати карколомного зниження рівня корупції в держорганах чи покращення судової системи, що сприятиме веденню бізнесу. Але, найголовніше, що, одночасно зі зростанням податкового навантаження на малий бізнес, не вирішуються насправді глобальні питання, які істотно збільшать прибуток держбюджету — корупція на митниці, виведення прибутку великим бізнесом в офшори, низькі рентні платежі на видобуток корисних копалин та низькі ставки оподаткування капіталу загалом. Навряд чи тут можна говорити про «ефект Робін Гуда».
Тепер подивимось на цифри. Станом на 1 червня 2023 року кількість фізичних осіб — підприємців, які застосовували спрощену систему оподаткування, становила 1,517 млн осіб. Із них обрали:
-
першу групу — 204,4 тис. осіб (або 13,5%);
-
другу групу — 564,1 тис. осіб (або 37,2%);
-
третю групу — 748,1 тис. осіб (або 49,3%). На той момент кількість платників третьої групи з особливим режимом оподаткування за ставкою 2% становила 287,7 тис. осіб.
Підприємцями — платниками єдиного податку забезпечено надходження єдиного податку загалом в Україні за п’ять місяців 2023 року в сумі 15,2 млрд грн, зокрема, платниками 1 та 2 груп — 2,3 млрд грн. Тобто на місяць ФОПи на спрощеній системі сплачували близько 3 млрд гривень.
За той самий період із січня до червня 2023 року до зведеного бюджету за платежами, що контролюються ДПС, надійшло 479,7 млрд грн. Відповідно, єдиний податок від «спрощенців» становив 3,2% від загальних платежів. Після повернення до ставки 5% для усіх платників податків третьої групи, можна очікувати, що платежі від ФОП на спрощеній системі становитимуть близько 4% усіх платежів.
Зі зростанням податкової ставки для багатьох ФОПів до 8,5%, 12%, 15% або 17%, можна очікувати в ідеальних умовах відповідне збільшення платежів, орієнтовно, в 2−2,5 рази. Це фіскальна логіка, але потрібно повернутися до реалій.
Доки продовжується повномасштабна російська агресія, підвищення податків може мати руйнівні економічні та соціальні наслідки. В уряді це розуміють, і в проєкті державного бюджету на 2024 рік не закладено внесення податкових змін для збільшення доходів.
Натомість, необхідність пошуку додаткових надходжень до бюджету рано чи пізно змусить переглядати ставки податків, у тому числі для спрощеної системи.
Але разом із водою необхідно не виплеснути і дитину — український бізнес. Що завадить українському IT-шнику після закінчення воєнного стану переїхати у зручну для роботи та інтеграції польську юрисдикцію, якщо податкові ставки будуть однакові, а Польща пропонує набагато більше різноманітних стимулів та можливостей?
Скільки інших українських професіоналів вільних професій обере шлях еміграції? Скільки українців, які виїхали ще до війни, або потім, як біженці, будуть зацікавлені повернутися після війни та відкрити тут свою справу? Наскільки великим стане неформальний сектор економіки?
Читайте також: 38% податок для банків не вплине на дохідність депозитів: що говорить НБУ
Чи існує прорахунок цих факторів від МВФ чи пана Гетманцева? — Ні, ви його не знайдете. Натомість, українці швидко зрозуміють, чому ринок послуг у нашій державі в деяких аспектах є (був?) більш розвиненим та конкурентоспроможним, ніж у більшості країн Європи.
Коментарі - 50
Але що толку від тієї реформи, якщо 80% податків осідають в карманах? Де-факто тільки більше навантаження на простий люд! Великому бізнесу дуже легко вкласти підвищенні податки в ціну, що дає +інфляція. Але якщо надходження податків збільшаться після реформи, це ще не означає що від цього пересічному українцю стане легше жити
Поначалу доходило до маразма, берешь хлеб и сосиски, это 2 отдельных чека на разных ФОП. Люди начали возмущаться, в итоге они как-то оптимизировались, сейчас до обед с одного ФОП после с другого, вечером с третьего.
Вот Вам и Эпицентр с Розеткой, такое на каждом углу.
Закошмарить там не так просто, т.к. формально это 3 разных ФОП, которые арендуют один и тот же магазин почасово. :)
Да подобные глупости лоббировались и принимались под Эпицентр или т.п., но поскольку нельзя издать закон чисто под Эпицентр, этим успешно пользуются все кому не лень.
У нас в Украине будут долго думать то получим тоже самое пустоту в стране, а это уже деградация по всем направлениям.
Посмотрите в свой профиль, Вы с 2016 тут рассказываете о том как Вас все угнетают, но всё на что Вас хватило это уехать на несколько месяцев весной 2022, потом летом таки вернуться, и снова активно заливать что все уедут. Вы же науезжались. :)
Счастливой дороги.
Это очередной Ваш треп, как нытью что повысили налоги, но какие Вы не знаете.
Я с осени 21 везде писал, что рф нападет, вопрос только времени и масштабов.
Ссылки ни на моё «войны не будет», как и на «повысили налоги» нет. :)
17% с прибыли или 3% — какая разница?
Где тут упрощенная система, если нужно прибыль считать?
оо дійшло і до уряду вже…
вот пример:
Как видите, перечень возможных расходов, подлежащих вычету из доходов, сузился до ст. 26, ст. 26ч и ст. 26hb Закона о подоходном налоге. Это означает, что налогоплательщик, облагаемый зарегистрированной единовременной суммой, может вычесть из дохода (в соответствии со статьей 26(1) Закона о подоходном налоге):
уплаченные взносы социального страхования;
платежи в пользу ИКЗЕ;
размер членских взносов, уплаченных профсоюзам, в размере, не превышающем 500 злотых в налоговом году;
расходы на реабилитацию и расходы, связанные с облегчением осуществления жизнедеятельности, понесенные в налоговом году налогоплательщиком-инвалидом или налогоплательщиком, находящимся на иждивении инвалидов;
расходы, понесенные налогоплательщиком за пользование Интернетом, в размере, не превышающем 760 злотых в налоговом году;
пожертвования, сделанные на определенные цели.
Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ulgi-podatkowe-na-ryczalcie
Еще забыли рассказать о самом механизме распределения налогов в местные бюджеты и об условиях использования собранных средств.
Еще забыли рассказать о отдельном кейсе налогообложения для арендодателей жилья, и опять о целевом направлении собранных налогов
А самое интересное, на протяжении многих лет, у нас вся история с профсоюзами ассоциируется (с подачи клана порошенко и ахметова) как не нужный «придаток» рыночной экономики. И …куча нахлебников -коррупционеров на «пролетарском горбу».
сильно повеяло ссср и духом 1937 года , когда скромный и перепуганный писатель зощенко — мановением руки следователя превращался в «главу преступной организации „зощенко- лостбидера“ , поставившей задачу свержения советской власти» и шел на расстрел.
рошенка несвежая попалась с утра ?
безусловно порошенко в роли председателя бюджетного комитета вр — и погубил профсоюзы. Они перестали защищать трудящихся ,а начали просто собирать взносы и выдавать путевки нуждающимся. или не выдавать , если денег не хватало. Пойди расскажи это кому-то другому. Тому кто тебе верит. Поищи таких.
Иди учи мат часть.
А у Німеччини взаглі немає спрощеної системи і податки там до 45% відсотків.
«Когось не влаштовує формат Німеччини? Може ви ще раз порівняєте положення України і Німеччини? Порівняєте економічний рівень, благоустрій, різницю рівня життя людей тут і там? Питання є?»
а на все вопросы ответ — «больше платить буду когда победите коррупцию , перестанете мусор мимо урн кидать и когда мне соседка Степанида даст.»
Особенно «блаженные «сравнения с уровнем жизни …как в Польше…
Я конечно не такой «эксперт» как многие тут. но могу сообщить интересную новость! Оказывается уровень жизни граждан. доступность к социальным благам, гарантированным государством. зависит не от суммы и алгоритма самой процедуры сбора налогов, а от РАСПРЕДЕЛЕНИЯ собранных налогов. Во «штука», оказывается можно играться с суммой, словами, понятиями. но если все собранное распределяется без прозрачной процедуры закрепленной законодательством, которое (законодательство) учитывает прежде всего интересы местных общин (громад) и гражданина как налогоплательщика, толку от этих денег НЕТ и НЕ будет.
Ну и для особо продвинутых экспертов с экономическим образованием.
Вы можете брать за основу любую модель -хоть Сенегала или Канады, разницы нет. Но все это упрется в концепцию украинского налогового кодекса (с массой поправок) в редакции 2011 года, принцип которого изначально «заточен» на откровенный грабеж (который замаскирован в распределении собранных средств)
Все. тупик. Спасибо за ваши комментарии -«улыбнуло». Ну и отдельный вопрос -может то то расскажет почему банда порошенко изменила практически все законодательство, НО ни налоговый и таможенный кодекс не тронула?
порошенко не тронул налоговый кодекс. Точно.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755−17#Text
№ 72-VIII від 28.12.2014, ВВР, 2015, № 10, ст.56
№ 206-VIII від 13.02.2015, ВВР, 2015, № 17, ст.119
№ 211-VIII від 02.03.2015, ВВР, 2015, № 16, ст.115
№ 215-VIII від 02.03.2015, ВВР, 2015, № 17, ст.121
№ 263-VIII від 18.03.2015, ВВР, 2015, № 22, ст.149
№ 321-VIII від 09.04.2015, ВВР, 2015, № 25, ст.193
№ 332-VIII від 09.04.2015, ВВР, 2015, № 25, ст.197
№ 344-VIII від 21.04.2015, ВВР, 2015, № 28, ст.240
№ 364-VIII від 23.04.2015, ВВР, 2015, № 26, ст.222
№ 366-VIII від 23.04.2015, ВВР, 2015, № 28, ст.243
№ 381-VIII від 12.05.2015, ВВР, 2015, № 28, ст.247
№ 420-VIII від 14.05.2015, ВВР, 2015, № 29, ст.263
№ 482-VIII від 22.05.2015, ВВР, 2015, № 26, ст.225
№ 548-VIII від 18.06.2015, ВВР, 2015, № 32, ст.317
№ 555-VIII від 30.06.2015, ВВР, 2015, № 34, ст.334
№ 557-VIII від 30.06.2015, ВВР, 2015, № 35, ст.338
там еще 3 страницы изменений в этот кодекс. Но ты доказывай лохам , что его не тронули. Наверное чтобы воровать деньги из кодекса :)
Ты сначала прочитай что это за «правки» и каким боком они влияют на саму концепцию налогового кодекса и на саму «формулу» распределения собранных средств.
Полный «мрак».
Не позорься, и учи мат часть!
И ты рассказываешь что у тебя экономическое образование?
Тогда открой указанную тобою ссылку -
№ 557-VIII від 30.06.2015, ВВР, 2015, № 35, ст. 338
и расскажи о сути этой «правки» и как она повлияла на концепцию распределения собранных средств?
Такого «рехформаторкого спама» написано много, но сути вопроса распределения налогов и участия представителей общественности в этом вопросе не меняет.
ты сказал что изменений в кодекс небыло. Я тебе доказал что были и сотни.
Потом ты сказал что да . были , но не те , которых ты ожидал… Ну понятно.
Распиши — чего же ты ожидал. Иначе это разговор ниочем. На каждый аргумент ты будешь кричать что «все это не то что я хочу , а что я хочу — я не скажу»
…Но все это упрется в концепцию украинского налогового кодекса (с массой поправок) в редакции 2011 года, принцип которого изначально «заточен» на откровенный грабеж (который замаскирован в распределении собранных средств)…
Моем комментарии так написано? и есть акцент на «правки»?
Ну и по поводу моего видения вопроса — как ты говорил в 2014 году, …я бесплатных консультаций не даю…
Так что с моим вопросом, да, может ты как «лицо» с эконом образованием расскажешь на примерах государств с разними соц формациями, от конституционной монархии до федеративного устройства и разной идеологической базой, о основных составляющих налоговой системы и социально — исторических требований к изменениям системы налогообложения в таких государствах. Только учитывая разный эконом потенциал… Я вот с удовольствием почитаю… Давай, не стесняйся… или тоже за это надо платить.
Я смотрю, ты с высоты своего образования!!! даже не понимаешь в чем стоит вопрос, возьми «Ланос», поставь 15 — ю резину, кожаный салон, коробку автомат, и весь «фарш», НО это как был Ланос так и останется Ланосом — может так поймешь?
тезис «кодекс 2011 года заточен под грабеж» — это ниочем. Налоговый кодекс описывает процесс сбора налогов. Кому-то он кажется грабежом ? это его интимные проблемы.
У тебя претензии к чему именно в кодексе ? где грабеж ?
расходование собранных средств не такое ? ставки высокие ? не понимаю.
Я и сейчас скажу что бесплатных консультаций не даю. Но мне от тебя консультаций и не нужно. Просто внятно изложи свою позицию.
Ты написал «кодекс - *** ». и возмущаешся что тебя не понимают. Напиши - в чем именно говнистость, тогда будет предмет для обсуждения.
ты хочеш чтобы я в формате форума и обсуждения написал тебе 12-томное собрание сочинений об экономической истории и особенностях систем налогообложения в различные эпохи ? причем сегодня к вечеру и бесплатно ? но ты же понимаеш небольшую иллюзорность этой идею ? или нет.
Если нет — просто кивни и закончим разговор.
1 Если бы ты читал НК У то понимал что это не только про администрирование сборов.
2 Рекомендую, поверхностно, ознакомиться с подобными документами Германии как федерацией и Бельгией как республики с конституционной монархией и обратить внимание на цифры принятия этих законов. Ну и обратить внимание на концепцию самой системы.
Все удачи, мне надо с дровами разобраться ну и по совету местного эксперта надо учиться мыть туалеты.
А от купа народу, що взагалі не платить податки лишається безкарною.
Саме це й формує поганий бізнес клімат (хоча ця проблема актуальна не тільки для бізнесу). В Україні в першу чергу страждають чесні, а нечесні у виграші. То постає логічне питання — а нащо взагалі бути чесним і постійно бути в мінусі відносно нечесних. Хоча має бути навпаки.