Із 7 лютого почала діяти заборона на транзит територією Білорусі нафтопродуктів та добрив із Литви в Україну. Як це вплине на цінники українських заправок, — розбирався «Мінфін».
Білорусь закрила транзит литовських нафтопродуктів: чим і за скільки заправлятимемося
Рішення Білорусі — крок у відповідь на заборону транзиту білоруських добрив через порти Литви.
Частка литовського автомобільного палива на українському ринку порівняно невисока — близько 7−10%. Але ситуація відрізняється за окремими категоріями. Наприклад, за імпортним бензином А-95 і А-98 частка литовської продукції сягає 20% (хоча загалом на ринку бензину — 11%). Також із Литви до нас йде автомобільний газ, але його ще менше — близько 2%.
Читайте також: 207 годин у київських заторах за рік: тарифи на паркування мають бути вищими
Утім, у литовського палива серед водіїв уже склався свій клуб шанувальників. Вважається, що воно якісніше, оскільки виробляється з урахуванням європейських вимог.
Чи зникне литовське паливо із заправок
Сьогодні є декілька сценаріїв подальшого розвитку ситуації. «По-перше, Литва може пустити нафтопродукти в Україну в обхід Білорусі — через Польщу (або замінивши польською продукцією заводу Orlen). По-друге, литовське паливо або його частина може замінити білоруський продукт (із Мозирського НПЗ)», — каже власник мережі Prime Дмитро Леушкін.
У жодному разі литовське паливо не зникне миттєво з українських заправок. Складські запаси дозволять АЗС торгувати бензином та дизелем із Литви ще приблизно місяць.
Але ось що буде потім — питання відкрите.
За даними агентства «А-95», за підсумками 2021 року частка литовського бензину на українському ринку склала 11% (у сегменті імпортного бензину вона є вищою — ред.), дизеля — 9%. Минулого року з Литви до нас було поставлено 691,4 тис. т дизельного палива та 262,2 тис. т бензину.
Як заявили в «А-95», припинення постачання литовських нафтопродуктів в Україну суттєво не впливатиме на наш ринок.
За словами Леушкіна, найімовірніше, литовські обсяги, що випали, замінить білоруський продукт. Такої ж думки дотримуються в «А-95», зазначаючи, що білоруські НПЗ традиційно зазнають профіциту бензину, тому зможуть оперативно збільшити постачання в Україну.
Також збільшиться навантаження на російський напрямок та внутрішнє виробництво (НПЗ «Укртатнафта»).
Заміщення литовського палива білоруським вже підтвердили деякі мережі. Наприклад, мережа BVS заявила, що переглянула наповнення власного продуктового кошика на користь продукції білоруських НПЗ.
Частка білоруського та російського палива на українському ринку може збільшитись зі 72% до 85% і більше.
«При цьому на загальний цінник на бензин та дизель литовський фактор не вплине, тому що в Україні ціни на пальне регулюються державою, тобто ціна може змінюватись лише через зміну котирувань на нафтопродукти на зовнішньому ринку та курсу долара», — каже Дмитро Леушкін.
Читайте також: Під електрокари в Україні дали пільги: як зміняться ціни на нові та вживані авто
Поки що остаточно ставити хрест на литовському автомобільному паливі зарано. Є варіант його постачання в Україну через Польщу або імпорт аналогічного польського палива, виробленого на заводі Orlen у Плоцьку. Хоча логістика в цьому напрямку може бути непростою через вузьку залізничну колію.
Що буде з цінами на бензин та дизель
Незалежно від того, як вирішиться питання із литовським паливом, цінники на українських заправках зростатимуть. Власне, бензин та дизель з початку року вже помітно подорожчали.
І зараз намітилося нове зростання цін. 3 лютого Мінекономіки озвучило нову граничну цінову планку на бензин та дизель.
За бензином це 30,84 грн за літр, дизелем — 28,3 грн. Але цей цінник не враховує торгових надбавок (встановлений урядом максимум — 5 грн на літрі бензину та 7 грн — на літрі дизеля).
Якщо порахувати все разом, то максимальна ціна бензину А-95 на заправках може сягнути 35,84 грн за літр, дизеля — 35,3 грн.
Порівнюючи з попередніми цінниками, які встановлювалися Мінекономіки 10 днів тому, граничну ціну на бензин збільшено на 1,59 грн, дизеля — на 1,46 гривень.
Нагадаємо: уряд запровадив держрегулювання на бензин та дизель у травні 2021 року. Мінекономіки кожні 10 днів переглядає граничні ціни за спеціальною формулою. Її складові — вартість нафтопродуктів на зовнішньому ринку, логістика ($27 за тонну або 66−73 копійки на літрі бензину та дизеля відповідно) та торговельна надбавка роздрібних продавців (5−7 грн на літрі бензину та дизелю відповідно).
Але і цінник на зовнішньому ринку, і логістичні витрати рахуються в доларах. Тому на гривневу ціну також впливає курс.
«Зростання курсу долара, щодо гривні, на одну гривню дає 60 копійок на літрі бензину та дизеля», — пояснює керівник спеціальних проєктів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев.
Озвучені максимальні ціни ще не означають, що всі заправки під них підтягуватимуться. Як правило, максимально ставлять тариф преміальні мережі (ОККО, WOG), на інших ціна може бути нижчою на 1−1,5 грн на літрі.
Також подорожчання може бути плаваючим — заправки потроху накидатимуть зверху до ціни чи не щодня.
Чому дорожчає паливо, якщо Кабмін запустив держрегулювання саме з метою стримування цін?
Головний фактор, за словами керівника агенції «А-95» Сергія Куюна, — нафта.
Нафтові котирування на міжнародних біржах продовжують зростати. 4 лютого вартість бареля нафти Brent досягла $91,38, а WTI — $90,67. Причина — сильні холоди у США, які можуть спровокувати перебої з постачанням нафти.
Також на нафтовий ринок впливають інші «подразники» — напружена геополітична ситуація у Східній Європі та небажання країн ОПЕК нарощувати видобуток нафти, хоча попит на неї на тлі відновлення світової економіки після пандемії зростає.
Прогнози щодо нафти невтішні — експерти пророкують їй цінник до $100 за барель уже цього року. Відповідно, дорожчатимуть і нафтопродукти.
Інший важливий фактор, який жене цінники на автомобільне паливо вгору, — курс долара.
Із початку року національна валюта помітно девальвувала. І хоча Нацбанк намагається врятувати гривню, виходячи на ринок із масштабними розпродажами, успіхи у цьому напрямі різні.
Тому навіть якби ціни на нафту знизилися, але курс підвищився до 29 грн, то українські водії жодного зниження не побачили б. А якщо дорожчає нафта і паралельно зростає курс, варто очікувати на подальше зростання цінників на заправках.
Яким він буде — експертам поки що важко сказати. Але є прогнози, що вже за 10 днів Мінекономіки може підвищити граничні ціни на бензин і дизель ще на 1 гривню. Тобто А-95 коштуватиме близько 37 гривень, а дизель — 36,3−36,5 гривень за літр.
Коментарі - 40
Вопрос лишь в поставках нефти — но с ней проще, в целом.
Я вже мовчу про те, що навіть наявне виробництво в Україні роками не модернізується, затратне і не здатне виробляти сучасний бензин на наявних потужностях…
Аналогічно, до вашого прикладу — в Литві нема покладів нафти. А НПЗ є і на експорт вистачає.
Ну і головне — у нас є два НПЗ, обидва працюють у пів сили. Тобто, це не з нуля будувати. А Шебелевський здається взагалі державний.
Не нужно тут левые идеи распростнаять.
сам то понял что написал чухню? что ж ты дорогой тогда покупаешь украинский газ по рыночной мировой цене который украина добывает в пределах 20 лярдов? а? что ж тогда предприятиям платежки выставляли по 50к, а то и больше за укр газ? а?
можешь не отвечать и так понятно что сел в лужу
когда отвечает дилетант))
Я поставлю деньги, что редактора минфина вложились в доллар на хае и разгоняют панику исскуственно. Но доллар падает. И по нефти — зима дешевеет, США снимают часть санкций с Ирана в обмен на дешевую нефть, потому ситуация выровняется очень быстро.
Смешнее сложно что-то придумать.
Доля белорусского и российского топлива на украинском рынке может увеличится с 72% до 85% и больше.
Это сюр, армия мордора на границах, но увеличения доли мордора на рынке бензина до 85% никак не повлияет на рынок. Им даже нападать не обязательно — просто прекратить поставки.
Гарна ідея, ось тільки чим його замінити?..
Расскажите об этом Беларуси которая как раз сделала именно так.
Украина опять у разбитого корыта окажется
Украина окажется с надежным поставщиком которые не прекращается поставки по хотению вождя и не являетя плацдармом для вооруженного нападения на Украину.
Поставки из Мозыря моменталько прекратятся как только Великий Пу решит что уже пора давить биндер. И тогда без бензина окажется не только гражданский транспорт но и армия которая должна будет останавливать «вежливых» бурятов Путина.
Есть еще такое, как глубина переработки (в Украине очень низкая — заводы технологически отсталые)
Но!.. Было 30 лет. Можно было «переплюнуть» и Беларусь и Прибалтику при желании развивать страну, а не «рубить бабло» здесь и сейчас.
Так на глубине переработки и строился весь экономический анализ по отрасли.