У Києві 17 грудня відбувся FinYear Outlines 2021 — підсумковий захід року для всіх фінансових компаній. Учасники — як представники бізнесу, так і представники Національного банку України — підбили підсумки всього, що було зроблено протягом року, який минає. Вони також озвучили свої прогнози на 2022 рік та окреслили напрямки для розвитку. Finance.ua та «Мінфін» також побували на цьому заході.
Підсумки 2021 та прогнози на 2022: фінкомпанії та НБУ зустрілися на FinYear
Кожного гостя радували і новорічні подарунки від платіжного партнера заходу — компанії EasyPay.
Подарунки для кожного гостя FinYear Outlines 2021
Спонсором заходу виступала також єдина в Україні інкасаторська компанія, лідер ринку у сфері надання послуг з інкасації для юридичних осіб — «Сіт Сек'юріті».
Еволюція фінансового ринку
У своєму вітальному слові CEO та співзасновник компанії Treeum Іван Євтушенко назвав три головні висновки 2021 року, а також спрогнозував три ключові тренди для фінансового ринку на 2022 рік.
Перший момент — набуття чинності нового закону про споживче кредитування. На думку Євтушенка, закон мав позитивний вплив, адже ринок зростає, що підтверджують цифри: за перші три квартали 2021 року фінкомпанії видали понад 40 млрд грн кредитів, що вже на 300 млн грн більше, ніж за весь минулий рік.
Другий факт, який виділив Євтушенко, — врегулювання колекторської діяльності. За його словами, hard-collection тепер не такий актуальний, принаймні у добросовісних компаній.
І третій висновок, який зробив Іван Євтушенко, — конкуренція між банками, необанками, фінансовими компаніями продовжує зростати та набирати колосальні оберти.
CEO та співзасновник компанії Treeum Іван Євтушенко
«Усе частіше МФО пропонують своїм клієнтам більше, ніж просто кредити до зарплати, і фактично заходять на класичну банківську територію. Утім, і банки не пасуть задніх. Вони починають активно діджиталізуватися, спрощують доступ до своїх кредитних продуктів для нових клієнтів», — пояснив він.
Щодо трендів прийдешнього року, то насамперед CEO компанії Treeum розповів про еволюцію фінансового ринку. За його словами, наступного року кілька МФО почнуть трансформуватися в необанки, універсальні фінтех-компанії.
Іван Євтушенко переконаний, що зростання онлайнового кредитування продовжиться. І воно відбуватиметься не тільки в обсягах, а й у продуктах і нових клієнтських сегментах. Як приклад він навів споживче онлайн-кредитування, включно з кредитами на доступні авто чи ремонт квартири.
І третій тренд — тотальний перехід до мобільних застосунків.
«Уже всі — і банки, і мікрофінансові компанії — намагатимуться утримувати та вибудовувати ближчі стосунки з клієнтом і докладатимуть зусиль, щоби потрапити в його смартфон», — резюмував CEO компанії Treeum Іван Євтушенко.
Як фінансові компанії борються за клієнтів
Сьогодні на ринку фінансових послуг велика конкуренція. Якщо ще п’ять років тому банкам доводилося конкурувати з іншими банками, то зараз їхні позиції підтискають мікрофінансові та фінтех-компанії.
Тому перед учасниками ринку на порядку денному стоїть боротьба за свого клієнта. І стратегії тут застосовують різні.
«Ми регулярно проводимо глобальні опитування із застосуванням нейромаркетингу, щоб виявити глибинну потребу клієнта. Також покращуємо customer journey (шлях, який проходить клієнт від виникнення потреби в товарі/послузі до моменту покупки або перетворення на фаната бренду. — Ред.). І коли ми будуємо всередині нашої компанії процеси, завжди відштовхуємося від кінцевої цінності для клієнта. Мабуть, це й допомагає утримувати та залучати нових клієнтів», — розповів під час панельної дискусії операційний директор Moneyveo Сергій Сінченко.
COO Moneyveo Сергій Сінченко
Голова правління Юнекс Банку Іван Світек каже, що насамперед потрібно поставити собі питання, чому клієнт має купити саме ваш продукт.
«Якщо це займає більше, ніж одне речення, то не треба. У нас багато гіпотез, що клієнту потрібно. Якщо ця гіпотеза пройде через тест здорового глузду і її можна викласти одним реченням, то потім йдемо та тестуємо ідею», — зазначив він.
Зліва-направо: генеральний менеджер Lugera Ukraine Анастасія Шевченко; заступник голови правління Банку Форвард Андрій Прусов; співзасновник Treeum, продакт інвестиційного додатка Multi Invest Сергій Віндерських; засновник компанії RiskTools та БКІ Online Денис Зікєєв; директор з інновацій NovaPay Олексій Рубан; СOО Moneyveo Сергій Сінченко; голова правління Юнекс Банк Іван Світек; куратор Банку Власний Рахунок Христина Кармазіна
А от необанк «Власний рахунок», який входить до складу Fozzy Group, використовує емоційну складову.
«Fozzy Group називає своїх клієнтів гостями, і ми також. Нам дуже подобається економіка вражень. Чому ви любите „Сільпо“? Чому ви любите гречаний багет? Це смачно, красиво, естетично. І ви отримуєте задоволення від комунікації, дотику з цим брендом. Те саме ми зараз налаштовуємо в банку», — пояснила кураторка «Власного рахунку» Христина Кармазіна.
Засновник компанії RiskTools та БКІ Online Денис Зікєєв запропонував включити до бізнес-стратегії інтуїтивну складову.
«Вона дозволяє робити те, що вам хочеться, і попри законів логіки, ідея запрацює. Так ви, по-перше, випереджаєте конкурентів, адже вони не можуть передбачити такі ваші різкі рухи. А також це створює цікавий, сповнений енергії продукт. Тому потрібний баланс між інтуїтивною складовою та логічною», — зазначив він.
Засновник компанії RiskTools та БКІ Online Денис Зікєєв
Співзасновник Treeum, продакт інвестиційного застосунку Multi Invest Сергій Віндерських поділився двома стратегіями, які застосовують в його компанії.
«Перше — це вибір. Ми прагнемо показати клієнту різноманіття пропозицій, які є на ринку та допомогти обрати те, що підійде саме йому. Друга наша зброя — це знання нашого клієнта. Йдеться не про загальний профіль, а розуміння тієї людини, яка прийшла до нас на сайт і зараз обирає собі фінансовий продукт. І в момент, коли людина ще тільки робить вибір, ми часто вже про неї багато знаємо. З розумінням цього, ми можемо допомогти не лише користувачу, а також і фінансовій компанії — зустрітися з тим користувачем, який добре їй підходить», — розповів Віндерських.
А от директор з інновацій NovaPay Олексій Рубан переконаний, що насамперед потрібно говорити про команду, адже всі ініціативи потрібно комусь втілювати.
«На ринку за гроші можна знайти спеціалістів різноманітного рівня. Але сформувати всередині компанії команду, яка жадатиме все це реалізовувати, непросто. Задача, яку ми у себе вирішуємо, — формування духу, єдності, яка дозволяє ці ініціативи застосовувати. В Україні ідеї можна „позичати“ за кордоном, але їх імплементація — найскладніше», — пояснив Рубан.
Яким буде фінансовий ринок у 2022 році
У 2021 році на фінансовому ринку відбулося багато позитивних змін, тому на прийдешній рік учасники покладають великі надії — ринку є куди зростати та розвиватися.
Яким саме буде цей розвиток у 2022 році прогнозували учасники дискусії «Підсумки року 2021: трансформація ринку за новими правилами гри».
«Надії дуже оптимістичні. Головне, щоб хвиля COVID-19 минула якнайшвидше. Згідно з моїми відчуттями, PDL-ринок почне ділитися: де клієнти ще не навчилися, там вчитимуться. А ті клієнти, які вже обізнані, захочуть іншого продукту, іншого сервісу. Фінансові компанії, я не посоромлюся цих слів, створять серйозну конкуренцію банкам», — зазначив директор компанії Credit7.ua Андрій Пшеничний.
На думку заступника голови НБУ Олексія Шабана, у прийдешньому році з ринку підуть декотрі компанії, а їм на зміну прийдуть нові.
«Навіть на такий конкурентний ринок, яким є ринок кредитування, зможуть вийти дуже потужні технологічні гравці. Це справді цікаво, адже нові технології, ідеї — завжди виклик для всіх учасників ринку. Національний банк продовжуватиме робити жорсткішими вимоги щодо прозорості та платоспроможності компаній — це об'єктивний процес», — сказав він.
Заступник голови НБУ Олексій Шабан
В компанії Visa очікують на імплементацію закону про платіжні послуги. А це своєю чергою збільшить кількість її членів, переконаний старший директор, голова Департаменту стратегічних партнерств, фінтеху та спільних проєктів в Україні, країнах СНД та Південно-Східної Європи Visa Євген Лісняк.
За його словами бум звернень до Visa щодо отримання ліцензій буде в серпні-вересні 2022 року.
Дискусія організована за підтримки експертного payment партнера — компанії EasyPay, яка на сьогодні є найбільшим небанківським оператором фінансових послуг в Україні.
Зліва-направо: директор Авентус Україна Володимир Довгаль; начальник управління захисту прав споживачів фінансових послуг НБУ Ольга Лобайчук; директор фінтех-компаній CCloan і MisterCash Наталія Клєвакіна; старший директор, голова Департаменту стратегічних партнерств, фінтеху та спільних проєктів в Україні, країнах СНД та Південно-Східної Європи Visa Євген Лісняк; заступник голови НБУ Олексій Шабан; директор компанії Credit7.ua Андрій Пшеничний; президент ВАФК Алла Сав'юк
«Друге, що я прогнозую — зростання ролі небанківських інститутів, насамперед тих, які мають широкий доступ до клієнтів: великі маркетплейси, великі торговці, мобільні оператори, поштові оператори тощо. Вони надаватимуть клієнтам ширший спектр послуг, а не обмежуватися тим, що є. Уже зараз є успішні приклади. І, нарешті, третє — це конкуренція продуктами. Уже недостатньо надати симпатичний дизайн і стандартні послуги керування карткою. Це є у всіх, тому потрібно очікувати на появу нових продуктів. Наприклад, розтермінування. Воно хоч і реалізоване багатьма банками, але як незалежний продукт розстрочка ще спозиціонована, вона ще не живе», — розповів Євген Лісняк.
Директор фінтех-компаній CCloan і MisterCash Наталія Клєвакіна погоджується з думкою заступника голови НБУ — фінансовий ринок збалансується, і ті компанії, які не хочуть чи не можуть працювати, підуть або зіллються з більшими компаніями.
«Банк JPMorgan робить прогноз, що у 2022 році нібито закінчиться пандемія коронавірусу. Дай Боже, щоб це було так. У будь-якому разі закінчення чи пом’якшення пандемії дасть додатковий поштовх для розвитку зокрема фінансових ринків. Ми в дуже сильному очікуванні набуття чинності закону про платіжні системи, тобто нових можливостей для нас. Хочемо пропонувати клієнтам нові продукти, послуги, колаборації якихось продуктів, які б були цікавими клієнтам», — зазначила Клєвакіна.
Директор фінтех-компаній CCloan і MisterCash Наталія Клєвакіна
Начальник управління захисту прав споживачів фінансових послуг НБУ Ольга Лобайчук нагадала, що вже із січня набувають чинності нові вимоги регулятора до фінансових компаній. Вона сподівається, що завдяки цьому можна буде нарешті сказати, що на фінансовому ринку більше немає оманливої практики.
«Я дуже сподіваюся, що при наших перевірках, якщо ми і будемо знаходити якісь неточності, то вони будуть абсолютно точкові й у тих компаній, які не хочуть, не можуть, не готові виконувати вимоги регулятора. Особисто мені хочеться, щоб, попри те, яку фінансову послугу купує наш споживач — банкову чи не банкову — ми б не бачили негативу на фінансовому ринку, а лише розуміння та відповідальне ставлення до того, що ринок регулюється», — сказала Лобайчук.
За словами директора Авентус Україна Володимира Довгаля, ми наразі переживаємо неймовірні часи, на наших очах буквально змінюються технології, які ще 3−5 років тому здавалися неймовірними.
«Ще кілька років тому ніхто з фінкомпаній не знав, що таке біометрія, як по обличчю можна ідентифікувати клієнта. Зараз нас регулятор підштовхнув і тепер український ринок — один із найпрогресивніших взагалі у світі. А технології, які стосуються speech to text, text to speech, роботів — три роки тому це було ноу-хау. Зараз роботи мають бути в будь-якій нормальній системі телефонії, без них її неможливо уявити. Такі зміни відбуватимуться й надалі. Просто потрібно в будь-якій регуляції бачити можливість. Бути відкритими до змін, і тоді все вдасться», — резюмував дискусію Довгаль.
Сценарії трансформації фінансового ринку
Учасники заходу також озвучили найвірогідніші сценарії трансформації ринку фінансових послуг у 2022 році.
За словами директора компанії Scorista Каріни Дубової, на прийдешній рік можна прогнозувати активне зростання мікрокредитування.
«Трансформація небанківських організацій PDL & Installment — додаткові продукти, збільшення суми кредитування, платіжні картки, застосунки. Все це говорить про мобільність фінансових компаній.
Банки на відміну від МФО відстають у швидкості запровадження нових функцій та оперативної взаємодії зі споживачем. Цей тип кредитування не такий стійкий до значних змін.
Тому на нас чекає активний розвиток у бік фінтеху. Ми, як сучасні технології, не відстаємо від трендів і робимо все можливе для допомоги в зростанні та розвитку для наших клієнтів мікрокредитного бізнесу", — зазначила вона.
Deputy CEO компанії Payforce Тетяна Ніколенко переконана, що ті учасники ринку, які будуть готові до співпраці в межах надання фінансових послуг однозначно будуть у виграші:
«Банки, як би не нарощували IT-команди, не стануть фінтех-компаніями, але зможуть відкрити свої API й отримати додаткові вигоди від кооперації з фінтехом. І цьому всьому однозначно сприятиме швидкий прихід в Україну європейської директиви PSD2. Але до цього необхідно готуватися вже зараз, оскільки IT-трансформація наявних рішень може займати від 6 до 12 місяців».
Директора ClonCredit Микола Рохманійко прогнозує зростання попиту на середньострокове кредитування (від 60 днів до 12 місяців). Також, за його словами, компанії модифікуватимуть свої продукти, щоб відповідати запитам клієнтів.
«Простота й інноваційність послуг, розвиток сучасних технологій дає змогу заощаджувати час, як компанії, так і користувача. Слід уважно ставитися до деталей пропонованих продуктів та ще більше розуміти своїх клієнтів для постійного розвитку», — розповів Рохманійко.
***
Попри пандемію COVID-19 і нові законодавчі вимоги, 2021 рік був доволі успішним для фінансового ринку. 2022-й очікувано буде не гіршим, принаймні саме на такій думці сходяться як представники бізнесу, так і НБУ.
Нові ж потреби клієнтів змушуватимуть банки та фінансові компанії розширювати свої продукти та полегшувати до них доступ, зокрема через запуск мобільних застосунків, оновлення онлайнових систем.
Регулятор зі свого боку продовжить створювати умови для чесної конкуренції і правила зрозумілої гри для всіх, хто в цьому зацікавлений.
Прийдешній рік має вивести фінансовий ринок на новий, технологічніший рівень розвитку.
Що ж, уже скоро ми зможемо перевірити ці прогнози. Залишайтесь з Finance.ua, адже ми одними з перших повідомляємо про новини фінансового ринку, які часто перевіряємо на власному досвіді.
І на завершення насиченого інформаційного дня на FinYear Outlines 2021 відбулася урочиста церемонія нагородження фінансових компаній від CPA-мережі SalesDoubler.
- Звання «Наймедійніший оффер» отримала компанія, рекламу якої, мабуть, бачили всі. Як то кажуть: «Спочатку компанія працює на медійність, потім медійність працює на неї». Найкраще в цьому вдалося досягти успіху компанії CCloan.
- Хоч Пандемія, хоч Буря у пустелі. З цією компанією нічого не станеться. Кожен вебмайстер знає, що навіть у найскладніші часи можна їй довіряти. Найнадійніший оффер заслужено дістався компанії Credit7.
- Кожен вебмайстер розпочинав свою діяльність з якогось оффера. Але саме від першого досвіду часто залежало чи залишався вебмайстер у професії чи ні. Кращим стартом для вебмайстрів-початківців визнана пропозиція від Moneyveo.
- Часто людина шукає компанію, яка створює сприятливі умови, балує акціями та подарунками. Багато вебмайстрів все це знаходять у компанії Zecredit, яка виграла в номінації — «найлояльніша партнерська програма».
- «Рекордсмен на кліки» — номінація, яка вручається за вміння привернути увагу та створити перше враження. За даними об'єктивної статистики компанії SalesDoubler, першість дісталася CreditPlus.
- Найдинамічнішою компанією, що розвивається, і справжнім проривом стала цього року компанія KUMO.
- Кожен вебмайстр має свій портфель. Хтось вибирає один оффер, хтось кілька… Але одна компанія зустрічається у портфелях вебмайстрів найчастіше. Найпопулярніший оффер серед вебмайстрів та перемога в номінації дісталася компанії AlexCredit.
- Приємно, коли є рекламодавець, який піклується про тебе, допомагає вебмайстрам бути більш точними в текстах і меседжах. І також постійно відстежує та коригує рекламну пропозицію. Тож у номінації найкращий маркетинг перемогла компанія Маніфою.
- Завжди легше йти уторованими стежками. Але хтось має бути першопрохідником і пропонувати ринку щось нове. Цього року цікавий тренд та новаторство вебмайстри відзначили у компанії CreditKasa.
- Команда, яка працює як машина. У неї налагоджені всі процеси, як у швейцарському годиннику. Працьовита, точна, без збоїв. Одним словом «Швейцарський Механізм». І такою визнано компанію E-groshi.
Отже, підсумки року підбито. А отже є привід і час трохи розслабиться, привітати один одного з Новим роком.
Хочеться зазначити, що завдяки неймовірним організаторським умінням компанії SalesDoubler цього року на FinYear afterparty це вдалося зробити душевно.
Повний фотозвіт — за посиланням.
Коментарі