Податкова амністія в Україні відкладається, але не скасовується. Минулого тижня голова фінансового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев заявив, що остаточний сценарій податкової амністії буде готовий навесні наступного року. Хоча законопроект про амністію його авторства вже поданий до парламенту.
Поверни, я все пробачу: 7 нюансів проекту про податкову амністію
Про нюанси податкової амністії, і на які складнощі приречуть себе ті, хто погодиться брати в ній участь, «Мінфіну» розповів партнер юридичної фірми Avellum Вадим Медвєдєв.
Законопроект, який зараз знаходиться у Верховній Раді, пропонує наступний сценарій. Громадяни, які раніше не подавали податкові декларації або ухилялися від сплати податків, зможуть подати спеціальну декларацію та сплатити податкові зобов'язання в режимі амністії.
Державі потрібно буде віддати 5% від вартості задекларованого майна. Але ця ставка буде діяти за умови, що активи, гроші чи інші цінні папери будуть перераховані на спеціальні банківські рахунки в Україні та будуть використовуватися для інвестицій в українську економіку. Якщо ж гроші в Україну не повернуться, ставка складе 10%.
Варто звернути увагу і на ряд інших важливих деталей проекту.
Як скористатися амністією
Легалізувати кошти, отримані злочинним шляхом, не вийде. Будь-які доходи, отримані в результаті неправомірних дій, крім ухилення від сплати податків, не можуть бути легалізовані в процедурі амністії. Один з прикладів — кошти, отримані в результаті шахрайства.
Скористатися податковою амністією зможуть тільки резиденти України. Наприклад, якщо платник податку є резидентом України та не сплатив податок з іноземних доходів, у нього з'явиться можливість пройти процедуру амністії. Але при цьому, згідно з проектом, нерезидент України, який не сплатив податок з українського доходу, пройти процедуру амністії не зможе.
Амністії «за замовчуванням» підлягає сума в розмірі до 300 тис. грн. Навіть якщо громадянин не подав спеціальну декларацію, передбачається, що за замовчуванням «задекларовано» 300 тис. гривень. Тобто, якщо податкова виявить доходи до 300 тисяч гривень, з яких не сплачувалися податки, то ніякі фінансові штрафи та інші санкції застосовуватися не будуть.
Є можливість отримати знижену ставку податку. Для цього можна придбати облігації державної внутрішньої позики і прикласти до декларації документи, що підтверджують придбання облігацій. По суті, це буде поверненням грошей в Україну через фінансування державного боргу.
Купуйте ОВДП і отримайте додатковий бонус
Питання регулювання
Надання спеціальної декларації може бути недостатньо. Після отримання декларації у податковогоорганубуде 180 днів на її перевірку, в рамках якої податкова має право викликати платника податків для надання усних пояснень. Крім того, податкова може подавати письмові запити, відповіді на які є обов'язковими. Враховуючи досвід взаємодії багатьохгромадян з податковими органами, ця процедура може викликати складнощі.
Податковий орган повинен перевірити наявність заявлених активів, а також достовірність і повноту наданої інформації, щоб уникнути зловживань з боку платників податків у використанні пільгової ставки.
Крім цього, податковий орган повинен видати платнику податків відповідну довідку, яка буде підтверджувати проходження процедури спеціального декларування. У цій ситуації є ризик, що завантаженість податкової та складність адміністрування можуть вплинути на ефективність амністії в цілому.
Читайте також: Податкова амністія. Чи варто грати з державою
Суперечності податкової та антимонопольної амністії. Два роки тому Антимонопольний комітет проводив спеціальну кампанію з викриття порушень при формуванні корпоративних структур. Порушникам, які подавали добровільні заяви, знижували штрафи. При цьому виникали питання щодо порушень валютного і податкового законодавства, оскільки валютної і податкової амністій, відповідно, тоді не існувало.
В нинішній ситуації, якщо активи, задекларовані платником податків, будуть відноситисядо бізнесу, не розкритого в Антимонопольному комітеті, то звільнення від штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції у проекті закону не передбачено.
Така ж проблема може виникнути і з валютними штрафами, так як ні новий закон про валюту, ні законопроект про амністію не передбачають звільнення від валютних штрафів.
Ризик втрати доказів
Законопроект в поточній редакції може призвести до певного дисбалансу для держави. Підставою для звільнення від відповідальності є надання декларації та сплата податку.
Цілком можлива ситуація, в якій податковий орган не перевірить походження активів. У результаті може статися так, що докази будь-яких незаконних дій, пов'язаних з отриманням таких активів, перестануть бути допустимими доказами у розслідуваннях або цивільних спорах.
Читайте також: П'ять міфів про податкові ініціативи «Слуги народу»
У той же час законопроект про податкову амністію передбачає тільки звільнення від відповідальності за ухиляння від сплати податків і не передбачає звільнення від будь-якої іншої відповідальності. Тому в даній редакції законопроекту існує серйозний ризик зловживання порядком декларування.
Коментарі - 27