Українці все частіше відмовляються від покупки нового авто з салону. У консалтинговій компанії AUTO-Consulting констатують: вітчизняний авторинок, який тільки недавно почав відновлюватися після кризи, знову йде в мінус.
Не для продажу: чому ринок нових авто пішов в мінус і що буде далі
За підсумками червня в Україні було продано близько 6,2 тис. нових машин. Це на 5% менше, ніж в травні, який через велику кількість вихідних днів завжди вважався мертвим сезоном. У порівнянні з показниками червня минулого року продажі авто і зовсім просіли на 9,3%, — повідомив «Мінфіну» глава AUTO-Consulting Олег Омельницький. Показово, що спад на авторинку почався зовсім недавно: в квітні продажі впали, але зовсім незначно — всього на 0,5%. А в березні салони ще фіксували збільшення кількості угод на 16%.
«Мінфін» розбирався, чому українці раптом охолонули до новеньких авто, і як зміна настрою покупців відобразиться на підсумках розвитку галузі.
Б/в і бляхи проти нових авто
Олег Омельницький пояснює: спад на ринку нових авто спровокував активний розвиток сегмента старих авто. Зростає як легальний імпорт б/в авто, так і поставки євроблях. За даними Омельніцкого, щомісяця в Україну завозиться близько 8-9 тис. іномарок, які проходять митне оформлення і ставляться на українські номери, а також 20-30 тис. автівок на іноземній реєстрації.
У підсумку, якщо раніше імпорт нових автомобілів випереджав поставки старих, то цього року «гонщики» вперше обігнали офіційних імпортерів. У червні в Україну завезли б/в авто на 50% більше, ніж нових.
Цю тенденцію підтверджують і в асоціації «Укравтопром». За її даними, в червні частка авто з пробігом склала 58%. З поставлених на облік 15,3 тис. легковиків, 8,8 тис. виявилися імпортним секод-хендом. «Це рекордна кількість ввезених автомобілів, що були в експлуатації, які реєструвалися в Україні протягом одного місяця», — констатують в «Укравтопромі».
Попит на б/в іномарки, в порівнянні з червнем минулого року, зріс майже вдвічі, а в порівнянні з травнем 2018 р — на 14%, — підрахували в асоціації українських автомобілебудівників.
Найбільш ходовими б/в авто виявилися Volkswagen — їх поставили на облік майже 1,4 тис. шт за місяць. На другому місці Renault (1,3 тис.), на третьому — Skoda (855 шт.).
«Всього з початку року українську прописку отримали 41,8 тис. імпортних легкових авто з пробігом, що на 83% більше, ніж за аналогічний період минулого року», — підрахували в «Укравтопромі».
«На перший погляд, ті ж бляхи не конкурують з новими авто. Але насправді це не зовсім так. Адже останнім часом на єврономерах все частіше їздять навіть преміальні авто», — додав PR-менеджер «Ніссан Мотор Україна» Володимир Іванов.
А Омельницький додав: бляхи руйнують звичний ланцюжок продажу автомобілів. Українці, які хотіли б оновити авто, просто не можуть продати свою стару автівку за прийнятною ціною, якої б вистачило на придбання нового легковика. Особливо згубним засилля євроблях виявилося для економ-сегменту нових автомобілів. Недорогі автівки в салонах зараз купують вкрай рідко, віддаючи перевагу більш престижним старим моделям або іномаркам на іноземних номерах.
Як уже писав «Мінфін», зараз в парламенті є кілька законопроектів, які мають вирішити проблему євроблях. Вони пропонують різко знизити акцизи як на старі, так і на нові авто (в залежності від об'єму двигуна та віку авто — до 6 разів, що дозволить заощадити на оформленні авто до 5-7 тис. євро), а також жорстко штрафувати власників нерозмитненого транспорту (штрафи до 170 тис. грн.). Але активісти, що представляють інтереси євробляхеров, ці ідеї різко розкритикували і проекти поки зависли в Раді. Це, з одного боку, дозволяє імпортерам автівок на бляхах завозити в Україну все більше таких моделей. А з іншого, ще більше знизило попит на нові іномарки. «Українці вичікують. Навіть ті, хто планував купувати автомобіль в салоні, поки вирішили не поспішати в надії, що законопроекти приймуть і авто подешевшають», — пояснив Володимир Іванов.
Читайте також: Легалізація або зачистка
Що купують
За словами Олега Омельницького, більш-менш стабільно йдуть продажі нових авто середнього і преміального класів. Але і там 50% угод забезпечують корпоративні клієнти, за рахунок яких зараз в основному і живуть салони.
Владими Іванов додає: інтереси українців останнім часом помітно змінилися. Перш ніж вибрати ту чи іншу модель, вони ретельно вивчають її технічні характеристики, звертають увагу на економічність (в зв'язку з цим зростає попит на авто з дизельними двигунами), замовляють лише найпотрібніші опції і не готові платити за «надмірності». Як і раніше, користуються попитом позашляховики, адже якість українських доріг на краще не стала.
А ось що стосується автомобільних брендів, то тут ситуація змінюється чи не щомісяця — все залежить від цінової політики продавців, наявності авто на складах і того, наскільки дилери готові надавати кредити.
Читати також: Чому не люблять євробляхерів
В червні Toyota і Renault вдалося зберегти за собою першу і другу позиції в списку лідерів. А ось Hyundai, який в травні входив в топ-3, минулого місяця поступився своїм місцем Skoda. Дилери цього чеського автобренду зуміли збільшити продажі майже на 35% і зайняти більш 8% ринку. Як зазначають в AUTO-Consulting, такий рекорд частково пояснюється скандалом з Volkswagen, який традиційно конкурує з автомобілями Skoda.
У травні український імпортер Volkswagen — компанія «Порше Україна» — визнала проблеми з сертифікацією партії автомобілів Golf Sportwagen (Variant) мексиканського виробництва. Йдеться про вже продані 2,8 тис. авто. Ці моделі користувалися високим попитом, так як коштували зовсім недорого — близько 18 тис. доларів. Для порівняння: ціни на інші модифікації Golf доходили до 40 тис. доларів. Як з'ясувалося, мексиканські авто потрапили в Україну на тлі дизельного скандалу і вони явно не відповідають європейським стандартам, які прийняті і в нашій країні. Що тепер буде з цими авто — невідомо. Імпортер заявив, що «інтенсивно працює над вивченням фактів і пошуком кращого для клієнтів рішення». Але, зрозуміло, що бажаючі купити недорогий Volkswagen переключилися на інші марки. В результаті Volkswagen опустився в рейтингу з 5 на 6-ту позицію. В AUTO-Consulting також відзначають рекорди продажів Peugeot — плюс 36%, що дозволило марці увірватися в топ-10 (вона перемістилася з 12 позиції на 8).
Змінилися і лідери в преміум-сегменті — зменшили активність дилери Audi, а першим номером став Mercedes-Benz, якому вдалося продемонструвати зростання продажів на 29%, — констатували дослідники.
Ще однією тенденцією червня стало «розморожування» сегмента китайських автобрендів. «Так, Chery вже стабільно виходить на продаж під 100 авто на місяць, набирає обертів і Geely. Останньому навіть вдалося випередити узбецький Ravon», — розповіли в AUTO-Consulting. У той же час продукція вітчизняного автопрому продовжує втрачати шанувальників. Минулого місяця в Україні знайшлося лише півсотні поціновувачів техніки Запорізького автомобільного заводу, хоча його автівки моделі Sens стали найдешевшими легковиками в вітчизняних салонах.
Експерти впевнені — в липні кризові тенденції на ринку нових авто ще більше посиляться. Тепер продажі будуть гальмуватись не тільки неконтрольованим постачанням імпортного автомобільного секонд-хенду, а й законодавча невизначеність. Восени ситуація може ще більше загостритися, якщо збудуться прогнози фінансистів щодо чергового стрибка курсу долара, який напевно змусить дилерів переписати цінники. За словами Володимира Іванова, вже зараз зрозуміло, що за підсумками року ринку навряд чи вдасться вийти на позначку в 100 тис. проданих авто, як прогнозувалося на початку 2018 р.
Костянтин Соприкін
Коментарі - 72
— якщо це не українські автозаводи, то нічого не «должна».
В Україні фактично нема власного автопрому, підтримувати його митно теж нема сенсу в нинішніх реаліях. Тому єдиним логічним і розумним варіантом є легалізація імпорту б/у автівок. Але не тих димлячих пилососів, які понавозили за останній рік — їх навпаки треба заборонити. Потрібно максимально здешевити імпорт легкого б/у автівок в лоу сегменті — оце буде дійсно народне вирішення проблеми.
Сколько у нас надо научному сотруднику полных зарплат на какой-нибудь Пассат? 135 зарплат? По-моему такое соотношение отображает скорее какую-то системную проблему.
Во многих городах США без автомобиля делать совсем нечего.
Я понимаю, что посыл в том, что вот почему они могут все себе тачки покупать, а мы нет. Но никто не хочет думать, а что будет если все вдруг возьмут и пересядут поголовно на машины. На любые, не привязываясь к регистрации, качеству и т.д.
Что плохого в наличии автомобиля в каждйо семье?
Решить эти проблемы конечно можно, как в той же Японии, Китае или других странах — непомерно повышая стоимость парковки в городе, делая платный въезд в центр/прицентральные районы, радикальные запреты вроде возможности ездить на машине с четным номером — по четным датам месяца, нечетным — по нечентым, очередь на получение автомобильного номера, в которой можно стоять годами (ах да о чем это я, евпробляхи же). И что тогда? Будем майданить по этому поводу тоже? Все купили машины за копейки и хотят ездить одновременно?
Не стоит путать понятия наличия авто в каждой семье и его ежедневного использования для поездок в городе. Вы сами пишете «общественный транспорт, метро и т.д. придумали не только для того, что бы могли ездить те, кто не может себе позволить машину.»
У меня есть автомобиль. У жены есть автомобиль. На работу добираемся в 90% случаев на метро. Не вижу никаких противоречий между наличием авто и использованием общественного транспорта в городе.
С такими тоже бороться не сложно — налог на вьезд в центр + платные парковки и они быстро начинают находить общественный транспорт достаточно комфортным…
Лично я не считаю себя божеством, я просто считаю текущий общественный транспорт ниже человеческого достоинства, например, в городе Днепр. Ссаные бушные ушатанные (что внутри, что снаружи) спринтера-нелегалы. Нарушения ПДД и правил перевозки. Невозможность добраться в час-пик с одного берега на другой за время, которое бы не напоминало поездку в область.
Людям с ростом выше 190см ездить в этом дерьмище просто физически некомфортно и вредит здоровью!
Именно поэтому купил авто, даже первее жилья.
В Европе сделали инфраструктуру ОТ, в США для машин. У нас же ни того, не другого: ОТ *** , города под много машин не спланированы. Наслаждаемся.
С одной стороны бляхи сделали доброе дело и окончательно забили гвоздь в крышку гроба ЗАЗа с его ланосами.
С другой стороны — то что сейчас ввозят на бляхах зачастую гораздо хуже даже ланосов, поэтому чем раньше им начнут выписывать постановы по 50-100К, тем лучше.
Ну и да, теперь ланосы ввозятся на бляхах. За это конечно нужно было боротся. Пабьеда!
Пока не будет внутреннего рынка и адекватного инвестиционного климата, сюда никто не прийдет.
Ну а ЗАЗ сам себя похоронил. Собирать ведра разработанный в корее 30 лет назад и ни создать ничего своего за все этов ремя — такой автопром нужен Украине?
Если покупать новый электромобиль в салоне, разницу которую вы переплачиваете в сравнении с конкурентами с ДВС окупать прийдется лет 8-10.
Кто-то тут считает себя в праве решать за другого, что ему покупать или продавать, но такой ход мыслей — это совок, т.е. идиотизм.
Я считаю, что должна быть мегадоступная растаможка, чтобы КАЖДЫЙ КТО ХОЧЕТ купил себе авто доступно и без надрыва и займов, например, как в Литве.
Ещё был аргумент, что с ЗП 150-200$ нехер покупать машину. Но опять рассуждения далеки от здравого смысла и элементарной логики — ведь машина может стать источником дохода и средством производства. Больше машин — больше передвижений, больше активности, больше общения, etc, а в итоге рост ВВП и лучше дороги.
Что удручает, что это аргументы читателей минфина, я бы сказал, довольно зашоренные и не дальше своего носа, а другие противники доступных авто, кто смотрят тв — вообще неадекватны.
Кстати, про жёлтые Богданы — про их экологичность, безопасность и так далее — ни слова:)
Была легковушка — сидел в рамках города, ездил по асфальту в другие города, когда нужно было встретиться или доехать до отеля для отпуска.
Взял кроссовер, решил покорять бездорожье:
1) покупка оборудования и аксессуаров для этого дела;
2) увеличенный расход бензина просто сам по себе;
3) больше выездов на природу, за город, на горючку уже х2 минимум от легковушки;
4) больший пробег — чаще ТО на станциях техобслуживания;
5) больше возможности машины — езжу «в отпуск» в отдаленные уголки страны типа Олешковских песков, Кицевской пустыни, в Карпаты, естественно, заправляясь в этих регионах, кушая в их общепитах, ночуя в их отелях.
Чем не развитие экономики? Еще Генри Форд способствовал выходной субботе, чтобы людям было когда отдыхать и потреблять. А машина — один из вариантов куда и с помощью чего люди будут тратить деньги.
Давайте сделаем 300$ за 1 авто и евробляхи исчезнут как явление.
Только для автомобилей от 2010 года выпуска, в нормальном тех состоянии.
Но никому не нужны авто из европы за 6-8-10 тыс Евро. Покупают, в основном ведра начала 2000х, за 1000-2000 а потом топят на митингах про доступные авто.
Вы бы хотели ехать в такси в 20 летнем Гольфе дышащем на ладан? Я нет…
Как по мне Євро 4 должно быть разрешено, это машины с 2005 года выпуска примерно.
Или вы думаете, в Японии просто так автомобили через 5 лет эксплуатации спихивают?
Разрешить евро 4 для того чтобы убивать самих себя газами, в то время когда весь цивилизованный мир наоборот ужесточает нормы токсичности? Лично я не хочу дышать выхлопом, только потому, что кто то не в состоянии купить ничего новее 15 летнего ведра.
Про зажравшийся киев и автохлам — спрос убогих рождает предложение убогих.
Кто мешает отменить заказ, если тебе подают ржавый ланос? В любом областном центре есть службы такси, где за +20 грн к заказу приедет нормальная машина. Нравится ездить на ведрах — личное право каждого.
И Айфон 4 это вещь, не то что нынешние восьмерки и десятки, да?)
Пусть оно новое хоть 150 кусков стоило, оно новее с каждым годом не становится.
И за новое 80 «кусков зелени» выложил первый владелец. А сколько их было после него и как катали эти авто — большой вопрос.
Но для наших людей ведь понты дороже денег, не так ли? -)
Я уж лучше поезжу на пусть и б/у но на «вещи», которая кстати тогда делалась не на 5 лет, как сегодняшнее ***.
Не заработал на премиум машину — покупай то, что по карману. Зачем эти понты и прижки выше головы?
НКто и где сравнивал ланос с вольво, кроме Вас в посту выше? Может это таки Вы ни на чем другом не ездили, или пешеход? -)
Чисто для справки: 10 летный ХС90 стоит 16-18К. За эти деньги можно городской кроссовер купитиь новым в салоне. Ну или 2 ланоса. Ну вы ж это итак знаете… Или нет ?
Не заработал на премиум машину — покупай то, что по карману (с) Дык я и покупаю по карману, не у тебя же отбираю :) — только не новую. Ты сноб что ли? Еще раз при чем тут понты…
Чисто для справки: В ЕС ХС90 обошелся в 7 Евро, после растаможки будет 10 с хвостиком. Ну ка цены на кросовер с салона в студию!
Это с каких пор растаможка на минимум 2.4 л стоит 3 с хвостиком евро? Там одного акциза как минимум на 6К.
С учетом всех таможенных платежей, не меньше 15 тыс. евро
Цены с салона. На новые автомобили. Не на бляхе
Peugeot 2008 — 18К USD
Kia Stonic — 17K USD
Киа стоник, серьезно? Кроссовер разве что внешне…
Мощность, л.с. при об/мин: 100 при 6000
Крутящий момент, Нм при об/мин: 133 при 4000
кросовер который не едет :) с 1.4 движком.
Про пежо я промолчу, это мы уже прошли, спс больше не надо.
Читай внимательно, у меня просто вольво, не xc90! Nак что да, я не сноб точно. Но отрицать очевидное глупо.
Это как минимум новый автомобиль, законно оформленный, без подводных камней и с непропуканым сиденьем…
— Ви мабуть не водій. Гарна розгінна динаміка потрібна в першу чергу для міста. 12.6 сек — це буде «тошніловка» на світлофорах.
У вас тепер всі хто не газує зі світлофора менш ніж за 10 секунд не водії?)
Дивний критерій визначення водіїв у вас.
Нахіба мені потрібна розгінна динаміка зі світлофору, коли попереду їде Логан на 75 к.с.? І нащо мені динаміка до 100, в місті де ліміт 50?
Ви точно права не купували?
У дружини в авто 116 к.с. Інколи їзжу на її автомобілі — цього цілком достатньо для того, щоб комфортно відчувати себе у місті.
Коли мені доводилося пересідати на тугодумне авто, то поїздка містом супроводжувалася фоновим внутрішнім роздратуванням. Це при тому, що я не холєрик і не «гонщик».
Від LX570 до X5M.
В мене паспортна динаміка автомобіля — менше 7 секунд до 100. З власного досвіду, потенцал мотору в місті не використвоую більше ніж на 50-60%.
10-12 сек це цілком адекватна динамиіка для міського автомобіля. Для всього іншого існує гоночний трек…
Також у мене сумніви, що після практичного досвіду з шкіряним салоном преміум моделей, хтось буде рекомендувати текстиль від КІА.
Хоча можливо тут маємо справу з фактором менш чутливої індивідуальної психіки.
Більше 9-10 сек — це вже «тугодум». ІМХО звичайно.
Поки в мене є можливість їздити на Інфініті — я буду їздити. Я б не сказав що це прям преміум як LX чи X5, але наразі для мене оптимальний авто. Якщо встане вибір 10 річного преміуму чи нової кіа з текстилем — не задамуючись куплю нове авто простіше. І заплачу всі податки. Не люблю нічого ні за ким «доношувати».
З приводу динаміки — як вже казав, я рідко використовую більше половини потенціалу власного авто в місті, тому коли пересідаю на авто дружини, не відчуваю великого дискомфорту. З приводу того на чому сидіти — на шкірі чи тканині не маю жодних упереджень. Як на мене сегмент С SUV зараз наякращий вибір авто для сімейного «міського» авто.
Я думаю, для Вас не буде здивуванням, що 90% авто поряд з вами в потоці, за Вашими ж критеріями — «тугодуми». Тому куди витрачати ту надмірну динаміку, коли поряд всі валідолять?
Це, як ви кажете, моє ІМХО, що звичайно може не співпадати з Вашим…
Щодо шкіри та текстилю — це не про упередження чи понти, а про комфорт. Звісно все відносно. Але якщо практично вже знаєш різницю, то логічно обирати краще.
«Якщо встане вибір 10 річного преміуму чи нової кіа з текстилем — не задамуючись куплю нове авто простіше»
— так зазвичай думають новачки та ті, хто не мають досвіду кращого. Я б в рамках бюджету новенької КІА обрав би 7-річне авто від надійного виробника і акуратного власника, з кращою динамікою і комфортнішим салоном. На українських номерах.
Авто для мене не натільна білизна, тому комплексу «доношувати» не маю.
7 років це той термін, коли в розвинутих країнах авто або утлізують або продають в країни третього світу. Думаєте це просто так роблять?)
З нинішніми темпами розвитку технологій 7 років це дуже багато, особливо для авто індустрії.
Я, для себе, не бачу великих переваг семирічної Rav 4, наприклад, над тією ж новою Кіа.
Ну то таке. На колір і смак фломастери різні…
Поки в мене є можливість їздити на Інфініті — я буду їздити. " Вот он, снобизм. Уверен, таких как ты было не мало, когда Форд запустил конвеер и дал возможность иметь авто всем. «Я езжу на инфинити с 7сек до 100, но вам это не надо, ездите на жигулях и волгах если у вас ограниченный бюджет или ходите пешком — все лучше чем „донашивать“ за европейцами. А то что страна давно одевается в секондах это бред, пусть лучше новое одевают — но ходят пешком и не ездят на отдых к примеру. „
Вобщем ждем 8487, растамаживаемся и пусть снобов трясет. А потом, возможно через несколько лет, когда придет пора покупать новую инфинити, кто то поймет, что она стоит уже не 30000$ условных, а 25.
— так в тому й справа, що по факту при однаковій ціні нові автівки лоу класу виглядають більш відстало, ніж 7-річні з преміум чи бізнес класу.
За вартість KIA Stonic з базовою комплектацією як аналог можна купити 7-річний Countryman з повним фаршем, на фоні якого КІА технологічно виглядає відстало.
Або можна купити 7-річний RAV4, теж фул, але він буде більший і ніяк не гірший.
І головний прикол в тому, що після покупки Stonic втрачає в ціні більше, ніж 7-річні рав чи кантрімен :)
Те кто одеваеться в секонде не ездят на автомобилях. Даже на бляхах.
Новый кантрмен стоит порядка 45K. 7 летний — 15.
Условный Акцент — 12-13 новый и 8.5-9 б.у.
Даже в процентом соотносшении, математика не на стороне Мини.
Премиум сегмент всегда теряет в цене больше и быстрее (за исключением Тойоты — там ценообразование на б.у живет своей жизнью).
7-річний кантрімен в фул комплектації та стані близькому до ідеального коштує як новий Stonic в базовій комплектації. Маємо умовний паритет в ціні.
Коли пройде 3 роки, то обоє згаданих авто втратять в ціні, але вже 10-річний кантрімен буде коштувати дорожче 3-річного Stonic-а. Низька якість лоу-сегмента обумовлює коротший строк служби.
Покупать 7 летний премиум это лото для слабоумных. Он будет медленее терпять в цене, но будет катастрофически терять в качестве и требовать неевероятных вложений. Сомневаюсь, что все их потенциальные покупатели готовы инвестировать несколько тысяч долларов в авто ежегодно.
А когда настанет черед перебирать движок или подвеску — куда его погонят на сервис, в гаражи?
— тут у Вас суперечлива логіка. Закон ринку каже, що динаміки ціни та якості товару знаходяться в прямій залежності, а Ви зараз написали прямо протилежне.
В дійсності якісний товар втрачає в ціні повільніше саме по причині вищої якості, яка обумовлює набагато довший життєвий ресурс, ніж лоу сегмент.
Практика показує, що 3-річні дешеві корейці, французи чи інші тіпа шевролє ламаються набагато частіше, ніж 10-річні якісні японці та німці. І саме тому в такому порівнянні лоу-сегмент швидше втрачає в ціні — ринок тут найкращий суддя.
Можливо Ваше нерозуміння від того, що Ви в принципі не розглядаєте б/у варіанти і тому зовсім не в темі.
Вы на немцах, начиная года так с 2007 ездили каких то? Их не то что б.у, их новыми стремно покупать.
На личном примере и примере нескольких близких друзей могу вам рассказать, как автомобили от 40 до 90 тысяч евро по 5 раз в год бывают на сервисе по гарантии.
По поводу потери в цене — просто просмотрите любую БМВ Х5, мерседес GL и прочие аналоги, и посмотрите потерю в цене в сравнении с новой (в %) и какой нибудь киа соренто аналогичного возраста. Премиум потеряет в цене гораздо больше.
Как дальше ведет себя кривая цены при продаже — не скажу, автомобилями старше 7 лет никогда не владел и не интересовался…
Соренто — це вже не лоу-кост сегмент, тому тут трохи інші розклади. Якщо продовжувати логіку, то за ціну новенької Соренто в базовій комплектації для мене краще взяти наприклад 3-річний б/у Хайлендер в преміум комплектації.
Блажь для нищебродов и инструмент для дальнейшего вывода капиталов из страны в этом случае уже через Убер.
В Турции бляхеров на другой реестрации нет!
Нам конечно во многом далеко даже до Турции
# Турция следует за Аргентиной
«Турецкую лиру лихорадило. Над развивающимися рынками продолжали сгущаться тучи» — по макроэкономическим показателям Турция даст фору любой европейской стране. ВВП за 2017 год: +7.4%, госдолг: 28,31%. Причём заметим, развитие происходит за счёт малого и среднего бизнеса и его реальной составляющей экономики…
О чём можно говорить??? Автор, проснитесь и пойте.
А нас раскрадают, в Одессе отойдите от Аркадии — печаль-печаль. Город убитый, как и почти все города. Так это топ город юга, что про остальные города говорить?!
И первый шаг был сделан когда прекратили выпуск «славуты»
Вы это называете автопромом? Эта отрыжка преисподни пополам складывается при ударе на скорости 60. Про эко номры и прочие системы безопасности вообще не стоит говорить.
Его не похоронили, а спасли от агонии, перестав выпускать это днище.
Враки — критика есть, но законы не то что не проголосованы в первом чтении, они даже не выносились на голосование. Есть еще второе чтение, в котором можно договариваться в тарифах. Так что тут на лицо не желание решать проблему вообще.
:)