Автомобілям на єврономерах залишилося недовго колесити українськими дорогами. Влада всерйоз налаштована розібратися з евробляхами раз і назавжди.
Легалізація або зачистка
Нещодавно у Верховній Раді з'явилося відразу два законопроекти на цю тему. У проекті №8487 розписана нова схема розмитнення машин, №8488 пропонує драконівські штрафи для тих, хто не захоче легалізувати свої авто по-хорошому.
Експерти, з якими поспілкувався «Мінфін», стверджують: нові правила можуть обвалити весь вітчизняний авторинок. Впадуть в ціні не тільки євробляхи, але й машини на українській реєстрації.
«Мінфін» розбирався, як тепер будуть узаконювати євробляхи і розмитнювати імпортні легковики і скільки будуть коштувати авто.
Акцизна революція
Головна новація законопроекту №8487 — кардинальна зміна схеми розмитнення авто, причому, не тільки на єврономерах, а й імпортних б/у, а також нових машин. Автори документа — депутатська група, в тому числі, голова профільного парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, співвласник транспортної корпорації АІС Дмитро Святаш, відомі автомобільні лобісти Віктор Галасюк і Роберт Горват та ін. Вони пропонують відійти від нинішньої формули визначення акцизу, яка базується на об'ємі двигуна автомобіля (сплачується за кожен кубічний сантиметр) і брати гроші за «одиницю транспортного засобу». В якості базових хочуть взяти дві моделі: нові бензинові і дизельні авто з мотором в 1 тис. куб.см. Для перших акциз становитиме 50 євро, а для других — 75 євро. Авто з іншими двигунами і віком стануть тарифікувати з урахуванням двох коефіцієнтів. Перший, за задумом депутатів, буде «прив'язаний» до об'єму двигуна і буде варіюватися від 0,9 до 6. Тобто розмитнення нової малолітражки з бензиновим мотором 900 куб см обійдеться в 45 євро, а потужного авто з 6-літровим двигуном — в 300 євро.
Другий коефіцієнт депутати хочуть прив'язати до віку автомобіля. Він буде дорівнювати одиниці для нової машини, а за кожен додатковий рік стануть додавати ще по одиниці. В результаті, наприклад, 25- річний автомобіль потрібно буде розглядати вже з коефіцієнтом 25.
«Мінфін» вже наводив приклад розрахунку вартості конкретних моделей авто. Наприклад, для бензинової машини 2012 випуску (повних 5 років) і об'ємом двигуна 2000 куб. см, акциз складе 50 (євро) х2 (2000 см3 / 1000) х5 (років) = 500 євро. Для дизельного авто з мотором 1600 куб. см віком 10 років податок буде дорівнювати 75 (євро) х1,6 (1600 см3 / 1000)х10 (років) = 1200 євро.
Максимальний акциз за бензинове авто може скласти 7500 євро — якщо розглядати 25- річну машину з 6-літровим мотором. Такий же дизельний варіант обійдеться в 11250 євро.
Але це далеко не вся сума, яку потрібно буде віддати в бюджет при розмитненні авто. Крім акцизу, вам нарахують ПДВ (20% від митної вартості машини), а при постановці на облік — держмито та податок до Пенсійного фонду. Але все одно, в разі прийняття законопроекту, розмитнювати нові іномарки і 2-5 річні машини буде на 10-20% дешевше, ніж зараз. Таким чином депутати хочуть простимулювати українців відмовитися від європейського автолама і купувати порівняно нестарі автомобілі, — пояснив член правління Спілки автомобілістів України Петро Козак.
Проблемні євробляхи
Втім, головна мета, яку переслідують законодавці, — це все-таки легалізація євроблях. Як наголошується в пояснювальній записці до законопроекту № 8488, за останні два роки в Україні в режимі транзиту або тимчасового ввезення імпортували більше 2 млн авто. З них 300 тис. «розчинилося» на території нашої країни, тобто, не були вивезені в позначені законом терміни і не поставлені на українські номери. Фактично вони й є тими самими євробляхами.
Оскільки машини на іноземних номерах не числяться в базах Нацполіціі і не оформлені на фактичних власників, водії відчувають себе безкарними з усіма витікаючими наслідками — відверто лихачать на дорогах, масово провокують ДТП, тікають з місця аварії та ін. За даними Нацполіціі, минулого року в Україні сталося понад 10 000 ДТП за участю євроблях, а це 6% від загальної кількості всіх аварій. За підсумками першого кварталу цього року даний показник виріс уже до 8,5%. Причому, за даними Моторного страхового бюро, станом на 1 травня 2018 року поліси ОСАГО купило близько 188 000 власників авто на іноземній реєстрації. Це явно менше, ніж загальне число євроблях в Україні.
Те, що з євробляхами на наших дорогах потрібно щось вирішувати, зрозуміло вже давно. Але влада не ризикувала змусити власників таких авто платити за розмитнення по повній. Та й, по суті, це неможливо, тому що більша частина цих авто є «непрохідними» по екологічним нормам (в Україну дозволено імпортувати авто не нижче стандарту Євро -5, а це машини 2009-2010 років випуску і пізніше).
Самі євробляхери — вельми організовані і не раз влаштовували Автомайдани, блокували парламент і перекривали траси, протестуючи проти спроб законодавців змусити їх платити по повній.
Головний аргумент євробляхерів — розмитнення в Україні занадто дороге, що порушує права українців на володіння транспортними засобами. Голова громадської організації «Авто Євросіт» Олександр Чернявський розповів «Мнфіну», що вони, взагалі не проти податків, але тільки якщо ті — «доступні», тобто, не перевищують 1 000 євро за авто 2002-2005 року випуску. Якщо слідувати таблиці, запропонованій авторами нового законопроекту, в таку суму реально вкластися, хіба що в разі, якщо у вас малолітражка з мотором до 1,2 л. І це — тільки акциз. Додатково доведеться заплатити ще ПДВ, а навіть для найбільш доступної автівки вартістю до 2 тис. євро це буде ще 400 євро.
Але більшість евроблях не відрізняється моторами невеликих обсягів. Навпаки, відмінною рисою старих авто якраз є потужні і «ненажерливі» движки. Золотий стандарт — 2,5-3 літра, а для джипів і представницьких седанів — і до 5 літрів. Тобто, щоб розмитнити такі авто, власникам євроблях доведеться викласти вже по кілька тисяч євро.
Платити такі гроші погодиться небагато автовласників - впевнені експерти. Минулі законопроекти легалізації евроблях, які були розроблені за участю активістів, передбачали більш привабливі умови (наприклад, розстрочку на кілька років або оформлення за пару сотень євро), але ось тільки підтримки серед депутатів вони так і не знайшли.
Підуть на запчастини і натиснуть на ціни
Взагалі не платити в цей раз не вийде. Паралельно з законопроектом № 8487 депутати зареєстрували й проект №8488. Останній передбачає погіршення для євробляхерів, зокрема, розширює повноваження поліції (сьогодні поліцейські можуть залучити власника авто на іноземних номерах до відповідальності лише в тому випадку, якщо працюють разом з податківцями) і збільшує штрафи. Зараз максимальна сума штрафу становить 8500 грн для авто, яке було ввезено в режимі транзит і не виїхало за межі України протягом 10 днів. Для машин, оформлених в режимі тимчасового ввезення, «прострочення» номерів коштуватиме 17500.
У законопроекті № 8488 пропонується штрафувати всіх євробляхерів на 85 000 грн, якщо вони не поставлять авто на українські номери протягом 20 днів, і на 170 000 — якщо не зроблять цього за місяць.
У такій ситуації евробляхи ризикують стати просто тягарем для багатьох українців; «Їх продадуть на запчастини. Накопичать грошей і куплять собі машину 2008 року Євро-4 — на них уже більш-менш нормальні ціни. Я нещодавно у своїх справах (шукав майстра для складної роботи) об'їжджав СТО на Оболоні і Виноградарі. Всі забиті «бляхами». Хлопці сказали, що в основному це сміття, яке проїде кілометрів 50 і стане. Все, що більш-менш живе — куплено у європейців не менше ніж за 3-4 тис. євро», — зазначає представник «Всеукраїнського комітету народного контролю» Владислав Бовсуновський.
Експерти не сумніваються, що євробляхи, в разі прийняття законопроектів, почнуть різко втрачати в ціні — аж до того, що будуть продаватися по 500-600 євро.
Але можуть подешевшати і всі інші автомобілі. «Авто на іноземній реєстрації вже обвалили ціни на українському авторинку. За два роки старі авто на українських номерах через засилля євроблях впали в ціні на 20-25%», — розповів «Мінфіну» Петро Козак.
Найближчим часом іномарки ще більше подешевшають через більш доступне розмитнення. Зараз, навіть згідно із законом про пільгове ввезення авто (українці можуть оформити на себе одну машину на рік за зниженими акцизами) потрібно заплатити податків більше ніж на 30% від вартості самого авто.
Якщо приймуть законопроект №8487, автомобіль середнього класу, який на кордоні коштує близько 15 000 євро, можна буде розмитнити за 3-3,5 тис. євро замість нинішніх 5 000. Тобто це автоматично мінус 1,5-2 тис. євро в ціні.
Новий імпорт, розмитнений зі знижками, почне тиснути на весь ринок вживаних авто. Так що продавці будуть змушені знижувати ціни, що лише на руку українцям, які мріють придбати машину. В середньому, за оцінками експертів, цінники можуть знизитися до 10%, а це не менше 1 000 євро на середньостатистичному старому автомобілі.
Константин Соприкін
Коментарі - 53
Основная проблема автомобилей на еврономерах не в размере налога, а в нежелании платить налоги и соблюдать законы которые не нравятся.
Аналогично тому, что вы не хотите соблюдать законы, которые вам не нравятся, вы не хотите видеть и знать то, что вам не нравится. А в Европе, на которую вы равняетесь (только в том, что вам понравилось), население намного лучше соблюдают законы. Так может лучше бы вы в этом равнялись?
Возможно сейчас все смотрят через призму, то что мы как страна превращается в помойку-мусорку, но эти все авто скорее всего будут шламом брошенным у нас.
Нет денег, нет возможности покупать нормальные тачки.
Давайте дальше будем покупать хлам на укр номерах по 10 когда в евро союзе такие же по 3.
Где эти деньги?
Дорог нет!
Топливо уже дороже доллара стоит!
Вам нравиться покупайте за 10!
2. вы готовы платить за платные дороги как в ЕС?
3. Лучше купить за 10 чем арендовать за 3.
Если бы хоть процент на кредит был поменьше а то выплачиваешь двойную стоимость.
Получается и машина дорогая и проценты дорогие.
Количество ДТП с евробляхами соответствует процентному соотношению автомобилей в Украине, лихачат к стати на евробляхах только молодежь, потому что наконец то смогли позволить себе автомобиль по доступной цене и регистрация здесь совсем не причем. злосные нарушители на украинских номерам 7777, 6666, ВР и т.п. Посмотрите на количество совкового и расиянского старья с украинской регистрацией на дорогах в областях, а не в Киеве. В таких гробах и погибают люди на дорогах. По поводу закона и то, что автомобили уйдут на разборку автор глубоко ошибается — это нынешний парламент уйдет на свалку, если приймет эти вандальские штрафы.
В Европе средняя цена авто 2500€
Сделайте растаможку 250 и налогов на 250!
Что вам этого мало?
Имею авто на Украинской регистрации обошлось в 10000€
Против блях ничего не имею.
Сделайте доступной растаможку и все, что вы, придумываете?!
Так само можна кричати: зробіть хліб по 10 коп., бензин по 1грн. і розмитнення 250 євро. До речі, чому саме 250? Є люди, для яких це дуже великі гроші! Давайте вже тоді 10 євро!
Якщо навезуть машин за 2500євро, то в містах не буде де паркуватись і чим дихати.
Когда парень с зарплатой в 10к грн покупает себе БМВ 535, до этого ездив на жигулях, и становится «первым парнем на селе», это ни к чему хорошему не приводит.
Как минимум такую машину обслуживать стоит 2к долларов в год минимум. Как максимум — он разбивается где-то.
Покупает ее за кредитный лимит и то, что одолжил у мамки.
Не чинит.
Потом все страдают от этих дешевых понтов, которые заканчиваются в ДТП обычно или отвалившимся колесом.
И во сколько по Вашему вероятность «разбится» возрастает, когда человек переседает с дедовых Жигулей на купленный в кредит семилетний БМВ?
І так: при ціні одного баку бензину 50-100 баксів, говорити, що розмитнення 1000 баксів — це дорого, якось смішно.
Обслуживание одногоидругого, кстати где-то одинаково выходит. Зато теперь стал больше путешествовать и не жду когда у машины что-то отвалиться. Семью также вывожу чаще за город.
Таких как я «средней руки» довольно много. Покупать новое авто у нас у всех возможности нет.
Вот вам и «быть» а не «казаться».
ps в Норвегии собираются запретить все бензиновые и дизельные автомобили с 2025 года, а в Украине только уменьшили акциз)
За понты нужно платить.
Ну и плюс 25,000 грн в год налог на роскошь.
что-то я не понял, так можно ли (можно ли будет) в итоге растаможить авто на Евро-4?
НДС страны с которой импортируешь, я так понял, что в США такого нету