Чим небезпечне нове оподаткування з цифрових платформ, хто за нього заплатить та що натомість варто було зробити податківцям, «Мінфіну» розповів віцепрезидент ICC Ukraine Дмитро Олексієнко.
Оподаткування цифрових платформ: до чого готуватися продавцям та покупцям

29 квітня уряд схвалив проєкт змін до Податкового кодексу України та інших законів, якими впроваджується міжнародний автоматичний обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи. Цей законопроєкт передбачає імплементацію в українське законодавство директиви ЄС DAC7, яка діє в Європейському Союзі з 1 січня 2023 року.
Детальний аналіз тексту законопроєкту розкриває масштабну трансформацію системи оподаткування української цифрової економіки. Згідно з документом, підзвітні оператори платформ (як резиденти, так і нерезиденти) зобов'язуються збирати, перевіряти і передавати до податкових органів інформацію про доходи продавців, які здійснюють діяльність через їхні платформи.
Законодавчі зміни спрямовані на підвищення прозорості податкової системи та збільшення надходжень до державного бюджету.
Основні положення:
- встановлення пільгової ставки податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) у розмірі 5% для користувачів цифрових платформ замість 18%,
- покладення обов'язків податкового агента на операторів платформ,
- вимога мати спеціальний поточний рахунок для здійснення звітної діяльності.
Хто насправді заплатить за ці зміни
Варто згадати історію з так званим «податком Google», коли у червні 2021 році Україна запровадила ПДВ для іноземних компаній, що надають електронні послуги українським споживачам. Наслідки були передбачуваними: більшість цифрових платформ просто перенесли цей податок на споживачів, підвищивши ціни на свої послуги.
Netflix підняв вартість підписки на 20%, Apple підвищила ціни в App Store, Google зробила те ж саме для своїх послуг. Фактично, «податок Google» сплачують не міжнародні корпорації, а звичайні українці.
За цією ж логікою, можна передбачити, що впровадження нових податкових механізмів для цифрових платформ призведе до аналогічного результату. Цифрові платформи перекладуть додаткове податкове навантаження на своїх користувачів через підвищення комісії за послуги, запровадження додаткових зборів для продавців чи збільшення мінімальної вартості послуг.
Продавці товарів та послуг, своєю чергою, компенсують зростання витрат підвищенням цін для кінцевого споживача. Таким чином, «пільгова» ставка у 5% + військовий збір перетвориться на додатковий тягар для споживачів.
Приховані деталі
Законопроєкт містить низку положень, які залишаються поза увагою публічних обговорень, але матимуть суттєвий вплив на функціонування цифрових платформ та їхніх користувачів.
Податковим органам надаються безпрецедентні повноваження щодо доступу до банківської інформації підзвітних продавців. Державна податкова служба отримає право запитувати у банків детальну інформацію про операції за рахунками підзвітних продавців, у тому числі відомості про зарахування коштів на рахунки, призначення платежу, ідентифікаційні дані та номери рахунків контрагентів.
За неподання звіту про доходи підзвітних продавців встановлюється штраф у розмірі 100 мінімальних заробітних плат. Враховуючи постійне зростання мінімальної заробітної плати, ця сума може стати критичною для малих та середніх операторів платформ.
Підзвітні оператори платформи зобов'язані зберігати всі документи, записи та дані про продавців протягом 1825 днів (5 років), що створює суттєве адміністративне навантаження. Особливо це стосується тих операторів, які працюють з великою кількістю невеликих продавців або мають обмежені ресурси для розвитку технічної інфраструктури.
Операторів платформ також зобов'язують припиняти ділові відносини з продавцями, які не надають необхідної інформації протягом 60 календарних днів. Це потенційно може призвести до втрати частини продавців, які з різних причин не можуть або не бажають надавати повну інформацію про себе.
Крім того, створення необхідної адміністративної та ІТ-інфраструктури, забезпечення конфіденційності та захисту даних, як того вимагають міжнародні стандарти, потребує значних ресурсів. В умовах воєнного стану та бюджетних обмежень виникає питання про пріоритетність таких інвестицій.
Щобільше, через додаткове адміністративне навантаження частина дрібних продавців може відмовитися від використання цифрових платформ або взагалі припинити діяльність.
Читайте також: Для продавців на OLX, Prom та Rozetka запровадять податок. Кабмін ухвалив законопроєкт
Які можуть бути альтернативи
Замість механічного копіювання європейського досвіду, Україні варто було б розробити власну модель оподаткування цифрових платформ, яка враховує:
Прогресивну шкалу оподаткування — за якою більше платять ті, хто заробляє більше. Наприклад, можна було б встановити нульову ставку для доходів до певного порогу (наприклад, 150 тис. грн на рік), 3% — для доходів до 500 тис. грн, і 5% для вищих доходів.
Податкові пільги для стартапів та новачків — спеціальні умови для тих, хто лише починає діяльність через цифрові платформи, що сприятиме розвитку цифрової економіки та створенню нових робочих місць.
Поетапне впровадження — спочатку ввести добровільну реєстрацію з податковими пільгами, а лише згодом переходити до обов'язкового режиму.
В умовах війни та економічної кризи передчасна імплементація європейських стандартів оподаткування без урахування українських реалій може стати додатковим тягарем для і без того виснаженої економіки.
Можливо, доцільніше було б відкласти такі зміни до кращих часів або хоча б запровадити тривалий перехідний період, який дозволив би бізнесу та споживачам адаптуватися до нових вимог. Водночас варто відзначити, що при належній імплементації та з урахуванням особливостей українського ринку, система може стати каталізатором формалізації цифрової економіки та сприяти її подальшому розвитку.
Коментарі - 38
Без податків без зарплати залишились вчителька твої дітей, лікарка твої дітей.
Без податків дорога біля твого дома залишилась без ремонта.
Це так працює.
Замість тебе твоїм батькам пенсію плачу я, а на додачу ти мені ще розповідаєш що треба підписати капітуляцію перед Росією.
«Мои родители на пенсию платили…»
В Украине солидарная пенсионная система, а не накопительная,
и поэтому, ваши родители платили взносы в ПФУ для содержания
пенсионеров, а когда сами вышли на пенсию — их пенсионное обеспечение должны оплачивать все работающие плательщики ЕСВ.
«я не жду подачу от государства…»
Когда тебе исполниться 60+ - как миленький пойдёшь в ПФУ
интересоваться возможностью получения пенсии и её размером…
«из-за политики компании приходится
часть зп получать вбелую»
И зачем тогда публично врать — «я не жду подачу от государства.»
Ждёте и даже надеетесь, что ваша пенсия будет больше, чем сами платили ЕСВ в ПФУ в своё время…
«пенсия от государства будет естественно
меньше чем уплаченные налоги»
Не поленись сравнить размер ЕСВ, который
платят ФОПы в ПФУ с размером минимальной
пенсии, и не пиши отфонарщину.
Кстати, не стоит НДФЛ и ВС каким-то
боком приплетать к будущей пенсии.
К пенсии имеет отношение только ЕСВ.
А игры с категориями налогов меня не волнуют, да и чисто ЕСВ с белой зарплаты у меня больше чем минимальная пенсия.
Минимальная пенсия на сегодня 3200 грн, но только если есть стаж 35 лет для мужчин или 30 лет для женщин.
Как ФОП я на сегодня плачу 1760 грн ЕСВ, и это потянет как раз на минимальную пенсию. Только вот плачу я ЕСВ уже лет 25 (причем были периоды и полноценной зарплаты без ФОП, хотя в основном все же ФОП), еще буду платить до пенсии 11 лет, если не уеду отсюда раньше. А учитывая, что средняя продолжительность жизни мужчин в Украине не превышает 65 лет, ну допустим до 70 доживу, то пенсия будет платиться 5, ну 10 лет. Это если еще пенсионный возраст не поднимут. Вот и считайте. Может ЕСВ и немного больше половины пенсии, но платится ЕСВ в несколько раз дольше. Так что будет больше? Уплаченная сумма и полученная пенсия? Я уже не говорю о том, что дополнительно родителям к их пенсии добавляю в несколько раз больше чем ЕСВ плачу. Так как на эту пенсию только нищенствовать, хотя они, между прочим, всю жизнь проработали и получали полностью белую зарплату без всяких ФОПов, а соответственно и ЕСВ платился ими в полной мере.
Кстати добавлю, у нас ведь не только ЕСВ платится в пенсионный фонд. Постоянно насчитывается 7.5% с услуг мобильной связи, при покупке автомобилей есть приличный налог в пенсионный фон, от 3 до 5% цены машины идет в пенсионный. Налог при покупке недвижимости, налог с ювелирки и т. д. Так что не только ЕСВ платим в пенсионный фонд. Но и ряд дополнительных налогов, которые не всегда замечаем, потому что они могут быть заложены в цену.
«Минимальная пенсия на сегодня 3200 грн»
«Как ФОП я на сегодня плачу 1760 грн ЕСВ»
Как писал ранее, даже на минимальную пенсию
твоих отчислений ЕСВ недостаточно.
Из своего стажа вычти ~5 лет обучения в ВУЗе,
остаток раздели пополам и получишь срок жизни
на пенсии, который формально оплатил ранее.
А дальше, как карта ляжет…
«у нас ведь не только ЕСВ платится в пенсионный фонд»
Как писал ранее, ПФУ заниматся не только выплатой пенсий,
но осуществлет и другие социально значимые выплаты:
— субсидии,
— больничные,
— декретные,
— страховые выплаты.
С 1 июля 2025 года ПФУ будет осуществлять выплату
государственной социальной помощи лицам,
не имеющим права на пенсию:
— лицам с инвалидностью,
— детям с инвалидностью.
А все эти выплаты надо не только администрировать,
а значит платить зарплату штатным сотрудникам,
но также и финансировать…
То что я написал — обосновывает то, что и ФОП с ЕСВ от минималки заплатит значительно больше, чем получит от пенсионного фонда. Если вообще получит.
«маловероятно, что я до 80 проживу»
Не стоит заранее загадывать, конечно
если заранее не планируете суицид…
Такие вопросы не
в моей компетенции…
Обращайтесь к депутатам,
за которых голосовали…
Ця «пільгова» ставка є і зараз, бо вона не є пільговою. Рівень експерта видно відразу — дніщенський
Цифровые платформы переведут дополнительную налоговую нагрузку на своих пользователей через повышение комиссии за услуги, введение дополнительных сборов для продавцов или увеличение минимальной стоимости услуг.
Цей податок платять НЕ платформи. Тому вони нічого ні на кого перекласти не можуть.
Ця шкала вже є у вигляді ФОП2 та ФОП3
Етап добровільно декларування триває вже 33 роки.
зростання витрат підвищенням цін для кінцевого споживача»
Звісно, що вживані товари на ОЛХ — ніякий не єксклюзив,
а при підвищенні цін частина покупців піде купувати до
магазинів та речових ринків…
українців зафіксувала 1,4 мільйона транзакцій на 1,6 млрд грн.
Під нагляд потрапили 11 тисяч осіб, які отримали понад 50 переказів з початку року.
За цей період на одну людину припало в середньому 127 переказів. Проте в окремих випадках кількість операцій на одного одержувача досягала кількох сотень. Середній чек таких транзакцій склав 1142 грн.
з 1 березня ДПС завдяки доступу до Системи обліку даних РРО розпочала активний моніторинг грошових переказів на банківські рахунки українців, які здійснюють онлайн-продажі товарів.
Це дозволяє автоматично виявляти осіб, які систематично отримують кошти,
але не зареєстровані як підприємці або не використовують касову техніку.
P. S. А на форумі скиглять про разовий продаж вживаних дитячих
речей на 127 переказів за 4 місяці з середнім чеком на 1,142 тис грн.
«я не понимаю с какого я должен со своей
белой ЗП оплачивать пенсии силовиков»
Оплатите хотя-бы пенсии своим родителям…
Кстати, именно силовики сейчас защищают вас
и ваше имущество от российской армии…
Все, кто старше 60 лет, имеют полное право сидеть дома, ведь они не попадают под мобилизацию по возрасту.
Публичные напоминания о необходимости соблюдения действующего законодательства не являются правонарушением…
От того, что силовики уходят на пенсию раньше 60 — это не значит,
что все они не доживают до 60 лет.
«силовик возрастом 45 лет будет сидеть
на пенсии прикрытый от мобилизации»
Кому было 45 в 2014 — сейчас уже 56.
Кому было 45 в 2019 — сейчас уже 51.
Кому было 45 в 2024 — сейчас уже 46.
Все, кто младше 50 ничем и никем
не прикрыты от мобилизации, даже
если сидят на пенсии…