Multi від Мінфін
(8,9K+)
Оформи кредит — виграй iPhone 16 Pro Max!
Встановити
9 вересня 2025, 12:20

Чому українці інвестують у бетон замість економіки

Висока ціна нерухомості в Україні на фоні важкої економічної та військової ситуації — наслідок відсутності фондового ринку в країні. До яких ще негативних наслідків призводить неможливість купити акції розповів керівник оціночної компанії «Дельта-Консалтинг» Роман Рябов.

Новина про вихід компанії «Київстар» на Нью-Йоркську фондову біржу викликала чимало обговорень у суспільстві. Більшість українців сприйняли цю подію як позитивний сигнал — адже це можливість для компанії залучити кошти міжнародних інвесторів, підвищити свою капіталізацію та престиж бренду. Однак ця історія має й інший бік.

Ця історія яскраво підкреслює фундаментальну проблему: в Україні фактично не існує повноцінного фондового ринку. І наслідки цього відчуває кожен — від підприємців до пересічних громадян.

Відсутність фондового ринку: три важливі наслідки

Відсутність фондового ринку — це відсутність можливостей для інвестування. Фондовий ринок — це «кровоносна система» сучасної економіки. Він забезпечує циркуляцію капіталу між тими, хто має вільні гроші, і тими, хто потребує фінансування для розвитку бізнесу.

В Україні ж цей механізм не працює. У результаті:

  • Малий і середній бізнес позбавлені доступу до внутрішніх інвестицій. Єдиний реальний шлях — банківські кредити, які часто є дорогими і отримати їх можуть далеко не всі підприємці.
  • Громадяни не мають можливості вигідно та безпечно інвестувати свої заощадження всередині країни. Майже немає ліквідних акцій, а облігації обмежуються державними ОВДП які не покривають інфляцію. На жаль, відсутня довіра до приватних інвестиційних фондів.
  • Держава втрачає шанс акумулювати внутрішній капітал, який натомість або «заморожується» під матрацами, або виводиться за кордон.

Фактично ми живемо у парадоксі: країна, яка гостро потребує інвестицій, не має інституційного механізму для їх залучення.

«Квартирна інфляція» по-українськи

Подивіться на ринок житла. У країні триває війна. Економіка тримається на підтримці партнерів. Мільйони людей виїхали за кордон. Логічно було б очікувати падіння цін.

Але квадратний метр у Києві чи Львові коштує лише трохи дешевше, ніж у Варшаві чи Берліні. Чому так? Бо для більшості українців квартира стала не житлом, а єдиним способом «зберегти гроші».

Це створює парадокс:

  • замість інвестицій у бізнес ми вкладаємося у бетон;
  • капітал «заморожується» в стінах і не працює на створення робочих місць;
  • молодим сім'ям купівля власного житла стає недосяжною мрією.

Ми роздуваємо ринок, який не відповідає реаліям країни у війні. І все тому, що в нас немає альтернативи.

Фактично ринок нерухомості виконує роль фондового ринку — але робить це вкрай неефективно й зі значними витратами для суспільства.

Особливості нашої справедливої оцінки

На останок додам суто професійних тез, що стосуються справедливої оцінки цінних паперів. Відсутність біржових торгів створює труднощі не лише для інвесторів, а й для професійних оцінювачів. У світовій практиці ключовим інструментом оцінки акцій є порівняльний підхід: оцінювач аналізує угоди з подібними цінними паперами на біржі й виводить справедливу вартість.

В Україні такої можливості фактично немає. Оцінювачі змушені орієнтуватися на доходний чи витратний підхід, що часто не відображає реальної ринкової ціни. Це ускладнює процес оцінки акцій і робить увесь ринок менш прозорим для інвесторів.

Читайте також: Київстар: що відбувається з акціями мобільного оператора на американській біржі Nasdaq

Якби в нас існував дієвий фондовий ринок, то оцінювачі мали б доступ до реальних біржових котирувань. Оцінки ставали б точнішими та об'єктивнішими, а сам ринок цінних паперів викликав би довіру для всіх його учасників.

Коментарі - 52

+
+28
Exba
Exba
9 вересня 2025, 15:30
#
«Відсутність фондового ринку — це відсутність можливостей для інвестування» — не правильный вывод. Действующие валютные ограничения — вот причина отсутствия возможностей для инвестирования. Полно хороших рынков для инвестирования, но они не в Украине и легально туда не пускают
+
+60
bosyak
bosyak
9 вересня 2025, 16:30
#
Малась на увазі можливість інвестувати в українськи активи.
+
+90
Папа Римський Цукєрман
Папа Римський Цукєрман
9 вересня 2025, 16:50
#
В які? в міндіча чи кіпєрмана — друзів презЄдента?)))))
+
0
bosyak
bosyak
9 вересня 2025, 20:32
#
Я б вклався у ВПК зараз.
+
+106
Kanarej
Kanarej
10 вересня 2025, 1:49
#
Ну от вони як раз і займаються ВПК :) Тільки чужі їм там не потрібні зі своїми «інвестиціями». Це їхня корова і вони її доїти будуть :)
+
+36
Володимир Нєтряпко (гіга-ватнік)
Володимир Нєтряпко (гіга-ватнік)
10 вересня 2025, 10:47
#
От тільки в результаті у них 85-й квартал виходить, а не ракети…
+
0
bosyak
bosyak
10 вересня 2025, 21:36
#
Так, тому і написав. Взагалі то багато хто займається впк, і багато кому потрібні інвестиції. Головне хто отримує державне замовлення. А без цих замовлень інвестиції ризикові.
+
+30
Kanarej
Kanarej
10 вересня 2025, 22:59
#
В цьому і вся суть. Ринок озброєнь — не звичайний. Він дуже зарегульований і з масою обмежень (включаючи обмеження по рівню рентабельності і заборону експорту). Це ставить бізнес який вирішив цим займатись у залежність від рішень чиновників і влади взагалі. Я би навіть сказав робить їхнім заручником. Бо легко можуть створити масу проблем, від штрафів до кримінальних справ з обшуками і блокуваннями всього, як вміють наші силовики. Аж до повного руйнування бізнесу. Тому багато українських мілітарі компаній повиносили виробництво з України. Ну якщо навіть Рейнметал жаліється на бюрократичні бар'єри, і не може запустити підприємство в Україні, то про що казати? Хоча в Німеччині, де починав будівництво одночасно з українським — вже працює.
+
0
yago
yago
9 вересня 2025, 21:15
#
І що це дасть економіці України? Ваші гроші будуть розвивати америку, дякую. Або давайте 30% податок на дивіденди з закордону?
+
0
yago
yago
9 вересня 2025, 21:45
#
Ну і ще податок на виведений капітал, офшори нехай компенсують кредитні відсотки валюти (але це ж з усієї суми в банку виходить?) ну якось це можливо провернути, одразу відкриють вам двері закордон
+
+83
Danconia
Danconia
9 вересня 2025, 16:38
#
А в РФ есть развитый фондовый рынок — ну там же орки
А «Украина це не Россия» — учит нас какой-нибудь зе-падаляка, покупая очередную квартиру в штатах.
+
0
parseval
parseval
9 вересня 2025, 18:36
#
Вы шутите про развитОй фонд рынок на болотах???
+
+44
R S
R S
9 вересня 2025, 23:31
#
Нет, он не шутит, он рвёт шаблоны «зомбимарафона».
Капитализация фондового рынка РФ (на начало сентября 2025 г) составляла 26,6% от ВВП (который составляет примерно $2,2 триллиона).
+
0
parseval
parseval
10 вересня 2025, 11:32
#
Тогда расскажите кто основ инвестори?
+
+14
R S
R S
10 вересня 2025, 22:19
#
Посмотрите вот тут:
https://ru.investing.com/equities/russia
+
0
parseval
parseval
11 вересня 2025, 9:30
#
Я спросил у вас кто основн держатели акций (част инвесторы, государство, банки)?
Почему не отвечаете? Потому что вам и так известно, что в развитОм фондовом рынке лвиную долю акций крупных и не очень публ компаний держит или государсто или афилированые с ним структуры.
+
+14
R S
R S
11 вересня 2025, 20:13
#
Вот вы сами и ответили на свой вопрос.
Зачем ещё кого-то напрягать по вопросу, который интересен вам, но не мне.
+
0
parseval
parseval
12 вересня 2025, 11:26
#
Вопросов больше нет)) Топите за рашку дальше!
+
+14
R S
R S
12 вересня 2025, 23:59
#
Напомните мне пожалуйста, в каком месте я топил за рашку?
+
+15
zephyr
zephyr
17 вересня 2025, 13:22
#
Гайд по выживатничеству: вместо аргументов- агро, вместо фактов- трембита и попрыгать. Собака лает- караван идёт. Как было просто при Хмельницком, голоту развлекать горлопанством- так и осталось. Вместо того чтобы учиться, даже у врага- проще под подоляночку пострыбать, пялясь как очередной дядя из ТЦК или НАБУ, покупате очередную виллу в Испании.
+
0
bosyak
bosyak
9 вересня 2025, 20:34
#
Фондовий ринок є, активів немає.
+
+15
Kanarej
Kanarej
10 вересня 2025, 1:51
#
Є там повно активів. Там повноцінний розвинений ринок. Принаймні був до війни. Тільки зараз в нього вкладатись може тільки повний дурень :)
+
+15
bosyak
bosyak
10 вересня 2025, 21:37
#
Назвіть хоч один. Немає там живих активів.
+
0
Kanarej
Kanarej
10 вересня 2025, 22:50
#
Так я і кажу, зараз немає. Через війну і санкції. До війни були і багато.
+
+15
bosyak
bosyak
11 вересня 2025, 7:49
#
Так. Зараз це технологічний просунутий симулякр.
+
+14
yarg
yarg
17 вересня 2025, 11:50
#
Там не орки. Там підори. Не переплутайте
+
+46
neverice
neverice
9 вересня 2025, 16:45
#
Щоб національний фондовий ринок запрацював, треба не тільки його створити, а і щоб люди почали йому довіряти. І цей пункт надзвичайно сумнівний.
По друге — фондовий ринок — це не про малий і середній бізнес. А лише про великий. А великий бізнес — це зазвичай доволі сумнівні, пов`язані з олігархами структури, в які інвестувати мало в кого виникне бажання.
По третє - це інвестиції в гривні, що автоматично вводить коефіцієнт на ризик інфляції/девальвації. І відповідну прибутковість ніхто не може запропонувати. Бо навіть автор статті дохідність ОВДП у 15−18% називає такими, що не покривають інфляцію. Скільки ж мають приносити акції?
+
0
bosyak
bosyak
9 вересня 2025, 20:36
#
«Скільки ж мають приносити акції?» — від 20 до … В цьому і сенс акцій.
+
+19
neverice
neverice
9 вересня 2025, 21:44
#
Фондовий ринок з дохідністю 20% плюс? Це ж яка економіка має бути. А враховуючи ризики та непередбачуваність, щоб конкурувати з тими ж ОВДП, акції повинні демонструвати близько 25% річних. На мій погляд це нереально.
+
0
bosyak
bosyak
10 вересня 2025, 16:09
#
Акції не конкурують з овдп, як і в штатах акції не конкурують з трежерями. Фондовий ринок то не депо. Навіть овдп то не депо. Акція може і +500% за день зробити, а може і в мінус.
+
+60
Danconia
Danconia
9 вересня 2025, 16:58
#
Ну и да в Украине ж как принято к населению относиться — *** не мамонт

Пусть несут сбережени на депозиты в банки — а мы банкопад утроим

Боятся нести деньги на депозиты после банкопада? — ну хорошо мы позаботимся о гражданах создадим т.н. Фонд Гарантирования вкладов.
Принесли денюжки — спасибо мы введем Врем. Администрацию вклады заморозим, активы выведем, курс уроним и тогда Фонд Гарантироавния вернет сдачу от сбережний

Население ученое? — депозитам больше не доверяет даже с ФГВФЛ, что ж придумаем следующую беспроигрышную для кивской банды схемку- пирамида ОВГЗ называется, в РФ так делали в 90х.

*** не мамонт.
+
+30
bosyak
bosyak
9 вересня 2025, 20:40
#
В рф робили зовсім інше. До речі зараз будуть повторювати. В Овдп за останній рік скоротили кількість в обігу на 40%. Піраміда таке не переживе, тому овдп то не пираміда.
+
0
yarg
yarg
17 вересня 2025, 12:07
#
Данко- лопушок и фантазер.
+
+15
Gepardina
Gepardina
10 вересня 2025, 0:13
#
З фондового ринку в нерухомість інвестор уже не повернеться — не ті дохідність і ліквідність. Тому всьому свій час, потроху міграція йде в напрямку фонди. А в Україні дійсно треба розвивати публічні компанії, яким довірятимуть. Поки що їх мало, наразі хіба Інжур
+
0
zephyr
zephyr
10 вересня 2025, 12:14
#
Как и с SEPA и многим другим- ограничение валютное для украинцев, которые смогли «договориться», пройти ректальный досмотр, и вовремя занесли- 50к баксов в год, если в евро- по курсу НБУ, т. е. даже не 50к. Обычным же физикам- остаётся схематоз с 100к грн лимитом в месяц. Естественно, из уравнения, убираем сильных мира сего, которые могут и сотни миллионов выводить и никто не заметит, особенно из НБУ. Так вот, при всём этом, как-то не логично задавать вопросы и обвинять украинцев, что они такие глупые, и деньги вкладывают в квартиры. Алло, но не в ОВГЗ же вкладывать, в конце-концов, еще и вывести деньги сложно
+
+30
Kanarej
Kanarej
10 вересня 2025, 13:12
#
ОВГЗ можно продать в любой момент, в отличии от депозитов например, и даже квартир. На сегодня самый ликвидный наверное инструмент после самой долларовой налички. А квартиру попробуй продай, еще и хотя бы за те деньги, которые вложил… Я уже не говорю, что если больше одной квартиры, или купил меньше 3 лет назад — то там еще и налоги появляются. Военные риски тоже не нулевые.
+
+15
zephyr
zephyr
10 вересня 2025, 22:30
#
В сравнении…ключевое здесь. В Украине, нельзя разрешить покупать акции за бугром, тем более заниматься day trading, потому что они как в Непале: увидят как люди за забором могут жить и зарабатывать, а крепостным с завода- такое вредно.
+
+15
Kanarej
Kanarej
10 вересня 2025, 22:49
#
Ну у нас всегда был инвестиционный концлагерь. При Порошенко щелочку в мир только немножко приоткрыли, а с началом войны прикрыли снова.
+
0
zephyr
zephyr
11 вересня 2025, 22:03
#
Ну, не занаю- как раз при параше, щёлочку и закрыли. Одна из причин переезда в Германию, была деятельность коня и параши, а так же их великолепной идеи двойного курса и 100% продажи валютной выручки. Вишенка на тортик: продаёшь на межбанке по 18, потом покупаешь там же, с доками и мокрой печатью- по 22. Эх, были времена.
+
0
Kanarej
Kanarej
12 вересня 2025, 0:50
#
Ну это было в 14-м году, там были серьезные ограничения просто потому что финансовая ситуация была на грани. Но после окончания горячей фазы и ограничения сняли, и открыли возможность легальной покупки иностранных активов для физлиц, с ограничением по сумме, не помню точно сколько было. Но в том же Альфа-банке в мобильном приложении можно было купить акции того же Гугла или Эпла, или еще что там было по списку. Ну или намного более широкий выбор в Интреактив брокерс и аналогах. Появилась возможность покупать иностранную валюту онлайн. Определенная либерализация произошла. Но сейчас многое из этого прикрыли.
+
0
zephyr
zephyr
13 вересня 2025, 0:13
#
«там были серьезные ограничения просто потому что финансовая ситуация была на грани." — что это за смешные идеи? «критический импорт» МХП Косюка- вполне себе покупал по 18, мои доллары. А я- должен был пройти и Крым и Рим, чтобы мне дали возможность, не 100%- купить мои же доллары по 22. Про акции- 15% туда, 15% обратно. Классно. RWA сейчас- 0.2%. При параше- такого у украинцев не было. Другое дело- не было и карателей из ТЦК. В ТОВ обработке, с/х, IT- я очень много знаю тех, кого параша и ко, просто выгнали из страны, фактическими налогами в 68%. Прививка от патриотизма- до сих пор осталась.
+
0
Kanarej
Kanarej
13 вересня 2025, 2:18
#
Причем тут Косюк? Для своих какие могут быть ограничения? Тем более для советника Порошенко? :)
+
+15
zephyr
zephyr
13 вересня 2025, 11:36
#
Вот я о том же. Очень было сложно смотреть, как мистер Косюк получает госдотации, превращает их в валюту, и каким-то образом, покупает маленький курзавод во Франции, а потом еще и виноградники, и никто ему вопросы не задавал, куда деньги идут, в то время как те, кто без крыши параши- должны были диссертацию защищать за каждые 10к баксов, с лимитом для ТОВ в 50к оборотных. Поэтому- то что есть в Украине после параши- вот там чуток запахло свободой, а до этого- была лишь перекрашенная версия рыгов
+
0
yarg
yarg
17 вересня 2025, 12:04
#
Поехал кукухой на ненависти к косюку…
+
0
zephyr
zephyr
17 вересня 2025, 13:23
#
Никакой ненависти нету- за такое не платят. С другой стороны, когда его пришли щипать- там было грех не поучаствовать. Деньги- определяют вовлечённость.
+
0
yarg
yarg
17 вересня 2025, 14:08
#
Никто его не щипал. Процветает. А вот щипачи здриснули за кордон, мивинку в общагах жрать.
+
0
zephyr
zephyr
17 вересня 2025, 21:12
#
Воу воу. Его как раз очень сильно пощипали, как и ребят коня. Параша- сильно слил интересы своего окружения, отчего, многие от него и отвернулись. В 21ом, мне так зайчик под ёлочку принёс ништяок во Франике и Трускавцах. Там больше тысячи объектов потеряла свита параши-косюка
+
0
yarg
yarg
17 вересня 2025, 21:22
#
Перестань ругать россию. Неубедительно.
+
0
yuzvar
yuzvar
11 вересня 2025, 9:11
#
В зв’язку з введенням воєнного стану, торгівля акціями тимчасово призупинено. Sense Bank
+
0
yarg
yarg
17 вересня 2025, 11:53
#
Є у нас і ринок і біржі і депозитарії. Немає акцій. І немає їх по простій причині- власники підприємств не хочуть ділитися владою і прибутками. А борцуни з телемарафон нехай і далі звинувачують у всьому державу. Робота у них така.
+
0
R S
R S
18 вересня 2025, 23:38
#
Є у нас і ринок і біржі і депозитарії. Немає акцій.

Рынок есть — акций нет…. А шо не так???
Руки не оттуда растут? Или мозги отсутствуют? Или оба два???
Как говорят: — Чому ми такi бiднi?
— Бо дурнi.
— А чому дурнi?
— Тому що бiднi…

власники підприємств не хочуть ділитися владою і прибутками.

Какие же жадные оказались эти власныки-украинцы. А ведь недавно вы доказывали, что украинцы — благодетели и чуть ли не святые, великой Души люди, сострадательные…
А тут оказывается, что алчные и жадные.

Умело переобуваетесь, Ярг.
+
0
yarg
yarg
19 вересня 2025, 8:46
#
Перебуваюсь? Что за бред… Причем здесь сострадание вообще… Вам видимо с утра нехорошо…
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися