Уряд готує суттєве підвищення податків. Передбачається, що військовий збір, який стягується в тому числі і з зарплат, зросте з 1,5% до 5%. Юридичні особи та «спрощенці» також стануть платниками військового збору за ставкою 1% доходу від будь-якої діяльності. Додатково стягуватиметься 30% від вартості реалізованих ювелірних виробів, 15% — від легкових автомобілів, 5% — від доходу з продажу нерухомості фізособами. Чому Кабмін йде на ці кроки, куди будуть спрямовані кошти та яка зараз «діра» у бюджеті, в інтерв'ю РБК-Україна розповів міністр фінансів Сергій Марченко. «Мінфін» публікує ключові тези.
Несправедливо, коли частина громадян працюють офіційно, а решта — оптимізують податки
Скільки уряд планує зібрати нових податків
Військовий збір має досить правильну конотацію, з погляду меседжів. Вперше він був запроваджений ще у 2014 році для мобілізації додаткового ресурсу, щоб підтримувати сектор безпеки і оборони. І з того часу у нас не було жодного нового додаткового ресурсу, який би мав чіткий зв'язок із фінансуванням військових потреб.
Ми вважаємо, що несправедливою є ситуація, коли частина громадян працюють офіційно, сплачують всі податки — ПДФО, військовий збір та ЄСВ, а інші — надають перевагу оптимізації через мінімальну зарплату або через ФОПи.
У нас із офіційно влаштованих 70% — це державний сектор, де не можна приховати свою заробітну плату, але від усіх працюючих у країні частка держсектору не є значною. Саме тому розширення бази оподаткування військовим збором — правильний крок, щоб кожен громадянин України, який працює, мав можливість зробити свій внесок у підтримку Збройних Сил.
Ми чітко ідентифікуємо військовий збір із доходами громадян, частину з яких вони мають сплатити у вигляді податків. Наше завдання — забезпечити справедливість в оплаті військового збору. І це був основний принцип, чому обрали саме військовий збір, а не інші податки.
Це вперше Мінфін йде на такий крок під час війни. Водночас пропонуємо досить мʼякий варіант, з огляду на наші потреби на рік — 2 трлн грн, які повністю не забезпечуються податками.
Бажаний для країни варіант — це зібрати 120 млрд грн за рахунок збільшення податків ще цього року. Це можливо, але потрібна системна парламентська робота.
Чи буде подорожчання товарів
Зростання цін на що? Авто? Квартири? Наскільки зараз це нагальна потреба? Ще раз, я підкреслю — у нас проблема безпеки, «горить хата», а ви кажете, що не треба купувати засоби гасіння, а краще купити автомобіль. Без проблем, купуйте новий автомобіль, але додатково підтримаєте ще Збройні сили. По-перше, купівля авто зараз не є нагальною критичною потребою. По-друге, для сектора безпеки і оборони автомобілі ввозяться без мита та без сплати ПДВ.
Я бачу багато критики на нашу адресу від автодилерів, які кажуть, що запровадження військового збору на купівлю авто призведе до тінізації ринку. Частково це можливо. Але тоді це питання до правоохоронних органів, які мають боротися з тіньовим ринком.
Куди підуть гроші від нових податків
З погляду теорії, чи ці гроші марковані? Ні, вони не марковані. Але давайте порахуємо наші потреби. Щомісяця витрачаємо на сектор безпеки і оборони 166 млрд грн, кожного дня — в середньому 5,6 млрд грн.
Всі кошти, що ми маємо на Казначейському рахунку через податки або внутрішні запозичення, пріоритетно спрямовуються на сектор безпеки і оборони. Немає необхідності робити конкретну прив'язку військового збору до якихось спецфондів. У нас і так не вистачає доходів, щоб покрити військові потреби.
Нам ще треба перекрити потреби, з урахуванням того, що ми перекидали кошти з грошового забезпечення військових на закупівлю озброєння на початку цього року. Через це загальна потреба складає 500 млрд гривень, що ми і передбачили у змінах до бюджету. Це орієнтовно $12 млрд.
Чи може держава знизити видатки
Відверто скажу, нам немає, що різати. Ви ж пам'ятаєте ще одну дискусію торік, коли ми обнулили Дорожній фонд і будь-які капітальні видатки? Це було б найпростішим рішенням, але тут різати немає з чого.
За деякими соціально-гуманітарними програмами потенційно може бути економія до кінця року. Але відверто обнуляти політики посеред року я би не ризикував. Окрім додаткового соціального збурення, це не викличе ніяких позитивних речей.
Коли нас критикують за (витрати) 3 млрд гривень (за програмою «український кешбек», — прим. ред.), а наша потреба 500 млрд гривень, то я вважаю, що це, з боку критиків, досить непрофесійно. «Кешбек» — це урядове рішення, яке ми підтримуємо. Коли його схвалить Рада і буде потрібна технічна реалізація, то наше завдання, як Міністерства фінансів, полягає у тому, щоб знайти джерела фінансування.
Яка потреба в західній допомозі
Багато хто на Заході шукає виправдання, чому Україні варто обмежити підтримку та фінансування. Як аргумент, наші критики говорять, що внесок самої України є недостатнім.
Підвищуючи податки, ми показуємо, що готові до найбільш непростих рішень, що ми свій внесок також робимо. Ми виходимо до партнерів і говоримо: ось є дефіцит у 500 млрд гривень і ось є рішення, як його перекрити. Але ми також чекаємо, що на 2025 рік ви нам дасте достатні фінансові запевнення, щоб ми могли профінансувати бюджет.
Зараз, відповідно до програми МВФ, запевнень наших партнерів недостатньо, щоб ми могли подати збалансований бюджет на наступний рік. Коли готували програму, один із ключових параметрів визначав, що активна фаза війни діятиме до середини 24-го року. Як бачимо, цей прогноз не реалізувався. Тому зараз ми постійно проговорюємо з нашими партнерами, що нам потрібно додаткове фінансове запевнення, тому що війна буде продовжена у 2025 році і нам потрібно мати буфер.
Додаткові потреби на 2025 рік ми оцінюємо у $12−15 млрд. Це повністю відповідає нашим дискусіям із МВФ. Вони також потенційно бачать це, саме як додаткову потребу від того, що зараз у нас передбачено в програмі.
Чи підтримає парламент нові податки
Не будемо загадувати наперед. Чесно скажу — ситуація критична. Для нас залишається актуальним забезпечення сектору безпеки та оборони. Способи ми запропонували, можна дискутувати. Але ми би хотіли, щоб ця дискусія була дуже короткою і ефективною — домовилися про перегляд та імплементували. Часу для затягування дискусії у нас немає.
Чому ми не вийшли раніше зі своїми пропозиціями? Затримка була вимушеною. Ми обмежені рамками програми з МВФ. 30 червня відбувалося засідання виконавчої ради МВФ. Якби уряд оприлюднив податкові ініціативи до засідання виконавчої ради фонду, то засідання б щодо України не було. І Україна не отримала б чергового траншу кредиту в сумі $2,2 млрд. Це не є секретом. Кроки уряду абсолютно прагматичні.
Читайте також: Нові податки з продажу житла: платитимемо більше або підемо в схеми
Можливо, у 2023 році згадані податкові ініціативи були би доречнішими, ніж посеред 2024-го. Але ми реагували на ситуацію, яка складалась. І у нас не було інших варіантів.
Коментарі - 140
«Откровенно скажу, нам нечего резать» — а если подумать и урезать аппетиты? Сократить чиновничий аппарат? Как насчет махинаций с налоговой и таможней? Думаем хоть как-то бороться?
Просто офигеть, какое несчастье…
И конечно не сравнить с 30% по ювелирке…
«Коли нас критикують за (витрати) 3 млрд гривень (за програмою „український кешбек“, — прим. ред.), а наша потреба 500 млрд гривень, то я вважаю, що це, з боку критиків, досить непрофесійно»
Сократите 50% госаппарата для начала разговора.
Денег в бюджете полно.
Некоторые представители такого частного бизнеса сидят на форуме
Минфина и ехидничают, хотя сами физически находятся в Европе…
Я підказую де гроші брать ВЕЛИКІ і вони вкрадені, а ви в штики. Чому?
Їх не так просто взяти. Може виявитись, що їх менше, ніж кошти потрачені на те щоб їх взяти.
В Україні близько 120 млрд. долл. готівки. Це гроші як раз на руках простих людей, які лежать без діла.
Гроші в офшорах майже завжди не вкрадені.
Але ж ви патякаєте… дурню кацапсько-совкову
Вот я и уточняю тот факт, что в офшоры деньги выводит исключительно
частный бизнес.
Ну подсказали и что дальше.
Добровольно деньги никто возвращать не будет, а если кто-то что-то и вернёт,
то исключительно на свои счета в частных фирмах, а не в бюджет страны.
Для судебных решений и конфискации активов за границей нужны
более веские аргументы, чем констатация факта вывода денег в офшоры.
Кверті вірно пише, але ви, здається, просто ставите знак рівності між словами «офшор» і «злочин». От я хотів у вас уточнити, чому ви приходите до такого висновку і як ці офшорні гроші допоможуть бюджету України в разі їх повернення.
78shi,
На Панамській конференціі (до війни) було сказано, що офшори це злочин.
Українська ІТ-індустрія, — типовий офшор.
Більша частина софта на Україні, — нелегальна.
Не так давно Україна була лідером по поставкам нелегальних тютюнових виробів до ЕС.
Це і тому подібне (вигідне для країни) також закриваємо?
Офшори — це мінімізація податків в державі,
де ведеться бізнес та отримуються доходи…
Про те, що треба що землю України зараз всю іноземцям продадуть.
regantan, держава дуже неефективний власник.
Це треба прийняти, як аксіому.
УПЦ-РПЦ, земля, алигархI, трембита и мова- типичный набор люмпена в Украине.
Народу подняли минимальную зарплату.
Но народ хочет, чтобы ему ежемесячно
платили из бюджета по тысяче евро
только за то, что он есть…
Більшість ФОП-оптимізаторів сміються в обличчя,
коли рекомендуєш їм або платити більший ЄСВ
або оформити ТОВ і нараховувати реальну зарплату.
А коли підходить термін оформлення пенсії, одразу починається
істерика, мовляв я сплачував податки, а пенсія мінімальна.
Висновок досить простий — якщо десятиліттями сплачувати
у ПФУ мінімальний ЄСВ, то й розрахована пенсія
буде на рівні мінімальної.
P. S. То нехай штучний інтелект вам і платить таку пенсію.
«А пенсіі по 200тисяч нормально ?»
Не треба писати дурню.
Таких державних пенсій в Україні немає, бо по закону
державні пенсії мають верхню межу у 10 мінімальних пенсій.
Якщо ти про судівський корпус, то в них пожиттеве державне
утримання згідно законодавства про судоустрій, яке дорівнює
приблизно 70%-80% від рівня заробітних плат суддів.
На кінець 2023 року в Україні було 3743 судді у відставці, що
отримують середне пожиттеве державне утримання в розмірі
майже 100 тис. грн. кожний.
200 тис грн на місяць не отримує ніхто в Україні…
«Наскільки я знаю є пенсіі і по 200тис…»
Невже це в тебе пенсія в 200тис?
А от в ПФУ нічого про це не чули.
Сами же и подтвердили, что ФОПы нужны по большей части
для оптимизации налогообложения и то не во всех сферах деятельности.
Плохие или хорошие — зависит исключительно от людей,
а не организационной формы ведения бизнеса…
Для владельцев бизнеса ФОПы являются некоторой панацеей.
С ними не надо париться по оплате больничных и отпускных,
а также намного легче нарушать трудовое законодательство,
ведь увольнение ФОПа заключается всего-лишь в прекращении
платежей на его банковские счета и недопущении в офис или отказ
в дистанционном допуске в компьютерную сеть предприятия.
«Я плачу 0 в ПФ…»
Принцип солидарной системы пенсионного обеспепечения очень прост — работающие своими взносами содержат сегодняшних пенсионеров.
Ваши родители-пенсионеры однозначно получают
не нулевую пенсию да ещё и ежемесячно…
P.S. А ещё, возраст выхода на пенсию будет зависеть не от государства, а от детей. Ну не сказка? И рождаемость сразу повысится, и качество воспитания)
Можете посмотреть как это выглядит на практике.
Викинути +350 млрд додаткових видатків на ПФУ щорічно. І розповідати, що не вистачає 500 млрд тепер…
Местные форумные валютчики барыжат больше…
1. эти деньги — из наших карманов.
2. валютчики работают, а лещ — нет.
«1. эти деньги — из наших карманов.»
«Укрзализныця» не финансируется из бюджета страны,
поэтому не стоит тиражировать глупости о карманах.
К сведению, в 2023 году «Укрзализныця» получила 5 млрд грн
прибыли, поэтому с ваших карманов не взяли ни одной гривны
на выплату зарплаты сотрудникам «УЗ», в том числе и Лещенко.
«2. валютчики работают, а лещ — нет.»
Насколько мне известно, то в ПОВах работают рядовые
кассиры, но никак не их владельцы.
Кстати, Лещенко ежедневно ходит на работу, поэтому писать
о том, что он не работает достаточно глупо, ведь кабинетная
работа с документами — это тоже работа.
Во-первых глупости тиражируете именно Вы — что неудивительно: «Укрзалізниця виплатить аванс за червень, щойно на рахунки компанії надійде черговий транш субвенції з державного бюджету. Усі необхідні документи для цього компанія підготувала та надала до держказначейства вчасно, іще 10 червня. Під час війни наша компанія продовжує залежати від фінансової допомоги держави».
Во-вторых, Вы, может, и не ездите поездами, а я — иногда случается. В-третьих: УЗ — естественная монополия (mantis05 ниже толково все расписал), получившая ВСЮ инфраструктуру и подвижной состав от государства, попутно сбросив на него социалку, вроде клиник (на балансе осталось буквально несколько, и они «в процессе»), и уничтожив непрофильные активы, вроде харьковского волейбольного клуба «Локомотив».
> Насколько мне известно, то в ПОВах работают рядовые
кассиры, но никак не их владельцы
Продолжаете заниматься марксизмом? :) Владелец Вашей компании в курсе, что это именно Вам он обязан прибылями, а не Вы ему — рабочим местом и зп? :)
не финансирование зарплат сотрудников из бюджета…
Вы читать умеете вообще?
«Працівники Укрзалізниці станом на 28 червня так і не отримали авансові виплати за червень. Задля вирішення питання Профспілка залізничників і транспортних будівельників звернулася до уряду. Про це пише Rail.insider із посиланням на сторінку організації у Facebook.» У Леща, держу пари, задержек не было.
И даже если бы это были только субвенции на электроэнергию, туалетную бумагу или колесные пары: Ваше утверждение «„Укрзализныця“ не финансируется из бюджета страны» — ложь.
«Міністр фінансів України Сергій Марченко задекларував за 2020 рік майже півмільйона гривень заробітної плати, а також квартиру та автомобіль.»
Почему доблестный министр финансов не порежет чего себе?
на целых 3,5% - это ужасный ужас…
Тому хто рубає, так спокійніше, а собаку заспокоять коментарями такі як ти =)
82845392
В таком случае вам есть смысл углубиться в ежедневное перечитывание сказок, а не давать советы на валютном форуме — сможете себе заменить не только «ковригу хлеба»…
Справедливості ніколи не було і ніколи не буде. Потрібно рухатись у напрямку ефективності, а не справедливості.
«Рехформаторы» «дорехформировались» до ежей! А на их место пришли другие «рехформаторы».
Вместо того что бы принять, адаптированное к европейскому, налоговое и таможенное законодательство, опять начинают «переставлять» кровати.
Вспоминаю известного «рехформатора» таможни, бородача, нефедова. который у себя в ФБ выкладывал фото с задержанием контрабанды. И вот на одной фото -на западной границе задержали бус с сигаретами. так все «классно» столько сигарет… только на пачках белорусские акцизные марки… Так и марченко. вместо того что бы больному создать нормальные условия лечения, предлагает (условно) продолжать валяться в грязи и пробовать лечить коросту.
В місцевих бюджетах є певні обмеження на використання грошей, що надійшли в рамках зворотніх субвенцій.
Я не певний чи стосується це доріг, але обмеження використання коштів місцевих бюджетів існують.
ракет существуют системы Patriot и аналогичные…
Все розклав по полочкам. Податки підвищують несуттєво і знову ж таки, вони йдуть нашим ЗАХИСНИКАМ!
Єдине що треба було б йому додатково озвучити, що ці податкові зміни будуть діяти не завжди, а лише до закінчення війни!
А те що тільки до закінчення війни — де це взагалі вказано?
Про ебеспеченность погранцов на западной границе дронами и чем угодно — вообще помолчим. А народ пусть собирает на дроны и старые корчи для передвижения, которые до сих пор государство обеспечить не хочет и не захочет. Это ведь людям надо, им же выживать.