Компанії, які займаються мікрокредитуванням, повертаються до нормального життя і намагаються збільшувати обсяги кредитування. Але, оговтавшись від кризи, МФО зіткнулися зі спільною проблемою: платоспроможних позичальників залишилось не так і багато. Конкуренція за них зростає.
Віддам гроші в надійні руки. Як МФО виходять з карантину
Про те, що відбувається на ринку мікрокредитування, представники МФО розповіли під час онлайн-конференції FinUpdate, організованої BankOnline, сайтом «Мінфін» та Finance.ua.
Особливості конкуренції в карантин
Період карантину, коли у багатьох громадян виникли фінансові труднощі, мав би стати «золотою епохою» для МФО, що спеціалізуються на позиках «до зарплати». Однак насправді все не так просто.
Споживання зараз різко впало. Відповідно зменшились і потреби в грошах у «якісних» клієнтів, яким можна позичати з мінімальним ризиком, — пояснює СЕО фінансової компанії Dinero Ілля Веселий.
За його прогнозом, якісний попит швидко не відновиться навіть після скасування обмежень. «На мою думку, через кризу зміниться схильність нашого суспільства до споживання», — переконаний він. Це означає, що боротьба за платоспроможних позичальників тільки посилюватиметься.
Змінюються і продукти, на які МФО роблять ставку. За словами директора ШвидкоГроші Олександра Холода, компанія вирішила обмежити видачу кредитів на довгий строк і сконцентруватись на короткому продукті — до 14 днів. Середня сума кредитів, які видає МФО, також стала менше.
Таке рішення компанія ухвалила в перші дні карантину, коли попит на кредити був дуже високим. «Спершу ми бачили ефект паніки, коли люди хотіли отримувати більші суми. Але це дуже ризиковані позики. За кілька тижнів паніка почала проходити, люди стали більш свідомо підходити до прогнозування власного бюджету і не просити максимальні суми», — розповів Олександр Холод.
Той, факт, що МФО почали давати позики на менші суми та рідше кредитувати підтверджує і голова відділу маркетингу та комунікацій PSP Platon Гела Слюсарчук. Ця компанія здійснює процесинг платежів, а тому має змогу відслідковувати показники роботи різних мікрофінансових організацій. За словами експерта, середня сума кредитів, які надають МФО, знизилась на 30%, а кількість позик просіла більш ніж в половину.
Глобальна проблема
Звісно, залишаються клієнти, яким гроші потрібні завжди. Вони, як і раніше, звертаються до всіх МФО, що готові надати позику. Однак такі позичальники не дуже бажані гості — кредитори їх ретельно перевіряють.
Читайте також: Бум віртуальних карт і покупки в інтернеті
Як повідомив Гела Слюсарчук, в PSP Platon є інформація про те, до яких МФО вже зверталась особа, де вона отримувала кредит і чи розрахувалась за ним. Кількість запитів від фінансових компаній для отримання такої інформації з початку карантину зросла приблизно в 2,5 рази.
Представники як Dinero, так і ШвидкоГроші відзначили, що зосереджені в першу чергу на обслуговуванні вже перевірених клієнтів, розширення ж долі ринку «за будь-яку ціну» зараз мало кого цікавить.
Зниження кількості платоспроможних клієнтів – проблема не лише в Україні. Про це під час вебінару розповів управляючий директор чеської компанії Creamfinance Владислав Сиганевич.
Терміново потрібні гроші? Обирай вигідний кредит в каталозі від «Мінфіну»
«Велика кількість наших клієнтів працювала в туристичній індустрії, в закладах харчування, на заводах, які припинили роботу», — говорить він.
За таких умов чеська мікрофінансова організація почала звертати увагу не лише на нинішній фінансовий стан позичальника, але й на можливі його зміни. «Ми почали ставити певні маркери і навіть якщо за нинішніми даними людина платоспроможна, але з великою ймовірністю втратить роботу — кредит ми їй не надаватимемо», — розповів Владислав Сиганевич.
В результаті скорочення за деякими кредитними інструментами у чеських МФО становить від 30 до 50%.
Світло в кінці тунелю
Незважаючи на проблеми, мікрофінансові компанії потроху нарощують активність. Так, за словами Гели Слюсарчука, наприкінці квітня обсяг наданих кредитів збільшився.
Цьому сприяли кілька факторів. З одного боку компанії, які згорнули діяльність в середині березня, вже почали прилаштовуватись до нових умов. З іншого – МФО, які були зосереджені на діяльності офлайн, потроху налагоджують онлайн-роботу.
Про збільшення попиту на процесинг платежів звітує PSP Platon. Звісно, це стосується не лише МФО, але й, наприклад, магазинів одягу, аптек, іншого бізнесу. «Ті, хто раніше не хотів переходити на роботу онлайн, або думав чи потрібно це, зараз бажають швидко запустити діяльність в інтернеті», — розповів Гела Слюсарчук. Водночас, він визнає, що цей процес нешвидкий і потребує від 1 до 3 місяців. Адже мало створити сайт і налагодити отримання платежів, потрібно по-іншому організовувати роботу всієї команди.
Читайте також: Рейтинг кращих кредитів під 0% в МФО
З початку квітня повертаються до активної роботи і МФО, які активно працювали офлайн. «Є велика кількість клієнтів, які звикли приходити у відділення і отримувати гроші готівкою. Тому ми інвестували мільйони гривень в безпеку наших відділень. Ми забезпечили клієнтів і працівників масками та санітайзерами», — розповів Олександр Холод. Двері тих МФО, які розташовані у торгівельних центрах, поки що закриті.
Чи будуть кредити під 0%
В останні тижні деякі фінансові компанії повернулись до кредитування під 0% (фактично йдеться про кредити під 0,01%, оскільки безвідсоткові кредити заборонені законодавством).
За даними «Мінфіну», наразі такі позики готові надавати 12 МФО. Ще на минулому тижні їх було 11, а наприкінці березня – лише 7. Водночас «докарантинні» показники ще далеко — тоді «нульові» кредити надавали 23 МФО.
Сума безвідсоткових кредитів сягає 17 тис. грн., а строк – до 30 днів. Такі позики надаються клієнтам, які звертаються до компанії вперше, наступні - вже будуть під «справжні» відсотки.
Як пояснює Ілля Веселий, такі кредити надають ті компанії, які розраховують довго працювати на ринку. Адже впродовж року до МФО повторно звертається близько 90% клієнтів, які кредитувались під 0%.
Є й інший спосіб монетизації «нульових» кредитів. За словами Владислава Сиганевича, основний інструмент для заробітку в таких випадках – це продаж пролонгації кредиту. Тобто якщо клієнт, який взяв кредит під 0%, не може повернути його вчасно, він платить комісію за можливість віддати борг пізніше.
Читайте також: Попит населення та бізнесу на кредити рекордно знизився — опитування банкірів
Подовження вже отриманих позик може стати важливим інструментом в «пост-карантинний» період, офіційні кредитні канікули завершаться, а можливість заробляти для багатьох так і не з’явиться.
Олексій Писарев
Коментарі - 8