Незважаючи на стабілізацію економіки України та банківського сектору і поступове зниження облікової ставки, ставки за кредитами залишаються досить високими. Водночас невисокі доходи населення підштовхують громадян до запозичень.
Чому в Україні високі ставки за кредитами і як їх знизити
В чому причина цього та чи є перспективи для здешевлення кредитів розповів в колонці на The Page головний експерт Ради НБУ Віталій Шапран.
Як кредитування впливає на економіку
Економісти не в захваті від ідеї збільшення споживчого кредитування населення. Купівля автомобілів та побутової техніки означає, що кредитори фінансують закупівлю імпорту. Якась частина спожитого у кредит виробляється в Україні, але через сировинний характер економіки ця частина незначна. У підсумку, споживче кредитування, зокрема його зростання, загрожують виникненням ризиків збільшення імпорту, виникненням від’ємного сальдо торгівельного балансу та певного тиску на валютний ринок.
Користь для економіки може приносити збільшення іпотечного кредитування. Зростання будівництва в Україні і так йде досить високими темпами. За перше півріччя 2019 року обсяги продукції будівельної галузі зросли на 21%. Втім, більш детальний аналіз вказує, що зростання переважно відбувалось за рахунок нежитлового будівництва та будівництва інженерних споруд. Житлове будівництво, навпаки, за перше півріччя знизилось трохи менше ніж на 2%.
Отже, проблема оновлення житлового фонду в Україні існує і може бути вирішена за рахунок іпотечного кредитування. Є лише одна проблема: валютне кредитування в Україні справедливо заблоковане, а джерела довгострокових ресурсів у національній валюті – в дефіциті. Втім, є приклад позитивної практики отримання іпотеки у національній валюті через Державну іпотечну установу (ДІУ).
Ставки за такою іпотечною схемою можуть бути близькими до облікової. Тому при поступовому зниженні облікової ставки НБУ іпотечні кредити з часом можуть коштувати близько 10% і навіть менше, але не для всіх, а для позичальників з найнижчим кредитним ризиком.
Що впливає на ставки за кредитами
Правда в тому, що ставки за кредитами фізичних осіб формуються зовсім не під впливом вартості ресурсної бази банків у національній валюті. Менеджмент банку формує ставку за кредитами фізичних осіб з огляду на прогноз майбутніх списань за кредитним портфелем та враховуючи поточний рівень проблемних кредитів у портфелі кредитів населенню. Так, станом на 01.07.2019 року заборгованість фізичних осіб перед вітчизняними банками складала майже 209 млрд грн, з яких близько 41% відносилось до проблемних кредитів. Це означає, що потенційно 41% кредитного портфелю може бути не повернуто кредиторам.
Такою є сумна статистика щодо системи. А яких саме ставок від банків очікують українці? Більш детальний аналіз показує, що насправді ситуація від банку до банку може відрізнятись, і славнозвісний 41% – це як «середня температура по лікарні». Показник частки проблемних кредитів (NPL) у кредитах фізичним особам на 01.07.2019 р. коливався у діапазоні від 3,86% у банку Credit Agricol до 99,76% – «Прокредит банку». У 27 з 76 банків частка «поганих» кредитів у кредитному портфелі фізичних осіб перевищувала 50%.
При такому стані справ частина банкірів, які формують ціну на кредит, закладають під майбутні списання приблизно 50% (тобто кожну другу видану гривню) і потім ще 50% накидають на непередбачувані ризики, необхідність формування резервів під кредитні ризики, власну рентабельність. Ось звідки беруться в Україні чесні кредити з ефективною ставкою у 100% річних і вище. Водночас, як показує аналіз якості кредитного портфеля за фізичними особами, не всі банки від збиткової роботи рятує ефективна ставка 100% річних і вище.
Які джерела підвищених ризиків?
Найбільш цікаво, звідки беруться ризики, які роблять банківське кредитування населення таким дорогим. Я б виділив кілька проблемних напрямків, з якими кредитори стикаються на практиці:
Втрата контролю над Кримом та частиною території Донецької та Луганської областей. Для банків, які були активні в Криму та на Сході країни, ці території стали зонами ухилення позичальників, які по факту просто можуть переховуватись від українського правосуддя.
Частина справ що проблемних боржників розсипається ще у суді. Інтернет повний оголошень юристів, які за платню готові захищати проблемного позичальника. І вітчизняне законодавство дає їм цілий арсенал інструментів для такого захисту.
Банки, які добились справедливого судового рішення, можуть зіткнутись з тим, що таке рішення не може виконати Виконавча служба. Причина невиконання рішень Виконавчою службою може бути різною, але часто в судовому реєстрі можна знайти сліди того, як кредитори судяться з виконавцями, щоб ті виконали чинне рішення суду.
Іноді система реєстраторів та нотаріусів дає збій, допомагаючи проблемним позичальникам вивести майно з-під застави. Як правило, такі дії не призводять до втрати кредиторами коштів, але значно розтягують у часі інкасацію проблемної заборгованості.
Що може змінити ситуацію?
Реформа судової системи та системи виконання судових рішень могла б значно знизити вартість споживчих кредитів для населення. Заради справедливості зверну увагу, що деяким банкам ресурси у 2018 році взагалі обходились менше за 3% річних через значний обсяг коштів на поточних рахунках і депозитів до запитання. Тому технічно банки здатні кредитувати і під ставку, що менша за облікову ставку НБУ, але проблема не у вартості банківських ресурсів і не в тому, скільки ці ресурси коштують в НБУ, а проблема саме в тому, що кредитний ризик стає головною статтею видатків банків при формуванні ціни на кредит.
Коментарі - 31
А заробітки банків просто вже шокують а не вражають..
Сотрудники банков давно привыкли получать большие зарплаты по сравнению с другими отраслями экономики, особенно топ-менеджмент банков и им давно наплевать на клиентов и их желания в доступе к недорогим кредитным ресурсам - ведь тогда не будет доходов для выплат зарплат по сто тысяч и выше...
Зарплаты у банкиров местами просто постыдные.
«С чего вы взяли...»
с данных госстата, согласно которым в банковской сфере самые высокие средние зарплаты.
от 10 тысяч — экономист банка.
от 30 тысяч — начальник отделения
Кто-то скажет, что зарплаты смешные…
28 тыс — зарплата Президента Украины.
24 тыс — зарплата главы Офиса Президента Украины.
Так что начальники отделений банков по уровню зарплаты
даже немного круче президента, а тем более какого-то главы его офиса.
Знаю людей, которые вложились в нкдвигу и сейчас получают приличный и законный (с оплатой НДФЛ) доход с аренды
У них зарплата ноль гривен, а доход свыше 50 тысяч в месяц.
"2903 П Кошти клієнтів банку за недіючими рахунками"
Затем по прошествии ещё двух лет банк обязан перечислить деньги в бюджет.
Так было раньше, до введения абонплаты по счетам без движения.
Но банки не желают терять деньги клиентов, которые либо забыли о своих средствах либо тихо умерли не оставив после себя наследников и никто не знает где и в каких банках были открыты их счета.
И поэтому банкиры додумались ввести абонплату за обслуживание клиентских счетов без движения — у одних банков — это два-три месяца без движения, у других пол-года, у третьих год — и затем банки ежемесячно откусывают от клиентского счёта абонплату и им нет никакого смысла ни перебрасывать на 2903 ни возвращать деньги в бюджет — поэтому банки не закрывают клиентские счета годами.
Никто из юридических лиц не дублирует в хозяйственных договорах полный текст Гражданского Кодекса или Конституции страны, но это не значит что эти законы перестают действовать.
Наоборот, если пункты договора противоречат действующему законодательству, то он признаются недействительными.
Процедура переброски клиентских средств со счёта без движения год и более на балансовый 2903 прописана в нормативке НБУ и её нет смысла вносить в ГК.
После такой переброски клиентский счёт становиться нулевым и ещё может два года болтаться открытым, ну а затем согласно 1075 статьи ГКУ может быть закрыт — ведь по нему нет движения и остаток средств нулевой.
Согласитесь, балансовый 2903 с наименованием «Кошти клієнтів банку за недіючими рахунками» придуман не от балды и не от фонаря и конечно же должен использоваться по своему прямому назначению — там должны храниться деньги клиентов, которые ранее были на счетах без движения а потом эти счета были закрыты…
Лично я не вижу никаких противоречий между озвученной мною инфой и приведенной вами статьёй ГКУ.
Банки, в которых наследство и есть свидетельство о наследстве, без проблем отдают деньги.
Насмешили - неужели во все 180 (раньше) или во все 70 (сейчас).
И этот кредитный риск не зависит от учётной ставки НБУ.
>> но не для всех, а для заемщиков с низким кредитным риском.
Скорее таки с высоким рейтингом
Есть такая поговорка « *** не захочет — кобель не вскочит».
Если бы банки не выдавали кредиты кому попадя — то и кредитных рисков бы не возникало.
А проблема заключается в том.что возникающие у банков проблемы с ликвидностью они привыкли решать исключительно за счёт привлечения новых средств от увеличения депозитов.
Вот свежий «рекорд», которым вчера похвастались https://minfin.com.ua/2019/08/22/38816509/, где банки получили почти 37млрд грн чистой прибыли.
Так почему банковская система не использует для удешевления кредитов этот ресурс за который им не нужно платить дикие проценты?
Нельзя ведь вечно «сосать кровь» из экономики и при этом заявлять о своей патриотичности!!!
Делайте хоть что-то, реинвестируйте например!!!
Вот на это надо регулятору обратить внимание и как-то стимулировать увеличение собственного капитала банков.