Після довгих переговорів МВФ погодив програму «Stand-by» для України і навіть встиг переказати перші $2,1 млрд кредитних коштів. Тепер чекаємо реакції інших інвесторів і кредиторів.
Чужі граблі: як Україні не повторити долю Аргентини
Співпраця з МВФ означає, що Україна зможе залучати іноземний капітал та стабілізувати економіку і фінансову систему. Але не все так просто, як на перший погляд. Питання — як країна розпорядиться грошима.
Про те, як кредит МВФ вплине на економіку України і як не повторити долю Аргентини, у колонці для «Мінфіну» розповів аналітик ІГ «Універ» Михайло Федоров.
Ефект доміно
У це можливо зараз складно повірити, але поточна програма допомоги МВФ може стати зворотною точкою, оскільки далі в економіці країни запуститься позитивний ефект доміно.
Читайте також: Червоне світло для розширення пільг «спрощенцям» і зниження пенсійного віку
Послідовність подій буде наступною: МВФ виділяє гроші і дає сигнал усім інверторам у світі про те, що інвестувати в Україну безпечно. За рахунок цього світовий капітал буде закладати менший ризик у інвестиції в країну і охочіше вкладати гроші у державний борг України. Вкладення нерезидентів в ОВДП, які минулого року зросли практично з нульової позначки до 120 млрд. гривень, можуть багаторазово збільшитися. Це дозволить повністю вирішити проблеми з державним боргом і знизити ставки за запозиченнями.
Читайте також: Нерезиденти будуть обережно повертатися на ринок ОВДП. Обсяг інвестицій на кінець року може перевищити 120 мільярдів
Після остаточної стабілізації державних фінансів агентство Moody's нарешті підвищить кредитний рейтинг України до рівня «В». В результаті країна буде мати рейтинг «В» від усіх трьох ключових рейтингових агентств світу. Це дозволить країні ще більше зміцнити фінансову стабільність.
Завдяки стабілізації фінансової системи і міцному курсу гривні, в країні, нарешті, впадуть ставки з кредитування, що дозволить запустити кредитний мотор економіки. А враховуючи те, що рівень кредитування в Україні зараз дуже низький, то і потенціал зростання кредитування у країни просто величезний.
Зростання кредитування дасть величезний поштовх для зростання економіки у всіх сферах, і купівельна спроможність українців буде збільшуватися. Країну чекає цикл зростання економіки, і зараз економіка України перебуває лише на початку цього шляху.
Читайте також: Україна та МВФ. Інвестиційний бум вже не за горами
Суть проблем Аргентини
Але в усьому цьому є величезна міна. Оскільки важливе не тільки зростання номінальної економіки та зростання купівельної спроможності людей. Дуже важлива якість цього зростання, і тут мимоволі постає питання про те, як Україні не повторити долю Аргентини.
Якщо згадати історію, то у 1989 році номінальний ВВП Аргентини становив $76 млрд, а у 1998 році він зріс до $298 млрд, тобто майже в 4 рази за 9 років. Але потім в Аргентині стався дефолт, і до 2002 року ВВП впав до $97 млрд.
Читайте також: Чому Україну може навчити новий дефолт Аргентини
Суть проблем Аргентини полягала у тому, що на початку 90-х в країну пішов приплив грошей, ці гроші запустили економіку, в тому числі і кредитування, і добробут аргентинців, їх купівельна спроможність стала дуже швидко зростати. Але аргентинці, образно кажучи, дуже швидко навчилися «їсти» як розвинені країни, а працювати так само продуктивно не навчилися.
Тож коли кредитний цикл завершився, економіка Аргентини опинилася в стані дисбалансу, коли споживча економіка опинилася у відриві від виробничої економіки. Номінальне зростання економіки Аргентини і зростання споживання значно обігнало виробничу складову, і через сформований перекос і стався дефолт.
Читайте також: Чим дефолт Аргентини може відгукнутися Україні
Варіанти для України
Україна зараз перебуває у схожому стані, що і Аргентина в 1989-1992 роках. Гроші у країни будуть, вони прийдуть, така буде кон'юнктура. Але питання стоїть в тому, як цими грошима країна розпорядиться. Проїсть їх і витратить їх на «стрази», чи пустить на інвестиції?
У першому варіанті зі «стразами» наплив грошей буде тягнути економіку вгору кілька років. Але після того, як кредитний цикл завершиться, а завершиться він тим, що більша частина країни (і населення, і компанії, і держава) будуть в боргах, настане касовий розрив. ВВП, який до того моменту можливо зросте до $300-400 млрд, впаде назад, в його нинішній стан.
У другому варіанті країна отримає здорове економічне зростання, і в майбутньому розриву каси не трапиться, що дозволить економіці розвиватися і далі.
Для другого варіанта Україні потрібно навчитися працювати як розвинена країна. Причому коли мова йде про роботу, то питання стоїть не про те, що потрібно вилити багато «поту». В країнах, що розвиваються, люди багато працюють і, образно кажучи, виливають 100 літрів «поту» для того, щоб заробити $10 тис., оскільки працюють на обладнанні вартістю $20 тис. В розвинених країнах люди працюють на обладнанні вартістю $200 тис., а тому витрачають лише 50 літрів «поту», заробляючи при цьому $50 тис.
Для того, щоб в країні було здорове зростання економіки, потрібно створити умови для інвестицій, щоб приватний капітал сам хотів вкладати і працювати, щоб половина кредитних грошей йшла в інвестиції, а не тільки в споживання. А щоб так сталося, треба продовжувати реформи, потрібно удосконалювати податкову систему, потрібно створювати конкурентний ринок, потрібно завершити судову реформу, потрібно повністю реалізувати на практиці принцип непорушності права на приватну власність, реалізувати принцип поділу влади і багато іншого.
Тоді для ведення бізнесу в Україні будуть створені нормальні умови, і тоді у країни буде нормальне, здорове зростання економіки. В іншому випадку через 10 років гроші будуть «щасливо проїдені», і знову буде «розбите корито».
І проблема полягає в тому, що зростання економіки в будь-якому здоровому і не здоровому вигляді присипляє всіх — і політиків, і населення. Зараз, коли «важко», всі стурбовані тим, як розвиватися і що робити, і тому готові робити реформи. Але через кілька років номінальне зростання економіки може приспати пильність, адже все раптом стане добре, і буде ейфорія світлого майбутнього, від того і реформи можуть не завершитися.
Який шлях обере країна і який буде стан економіки у 2028-2030 році, буде залежати від того, чи вистачить у нинішньої влади України сил і рішучості добудувати повноцінну ринкову економіку в майбутні роки чи ні. Чи приспить наплив грошей їх бажання змінювати країну на краще чи ні. Чи вдасться країні побудувати економіку з балансом між споживанням і виробництвом, чи ні. Від цього залежить майбутнє, так само як теперішнє залежало від минулих дій влади.
Коментарі - 38
Ирония.
Согласна, наш наебизнес в массе - ''купи и переподай''.
Потенциал кредитования внутри страны? Потенциал упирается как будет работать экономика, пока она скрепит, карантин в Украине и мире не дает ей работать, потому потенциал слабый, одно хорошо ставки падают - это даст возможность многим кредитоваться по хорошим ставкам, особенно те кто финансируется в валюте (я говорю о юриках).
Многое что будет зависеть от того как мир будет выходить с карантина и как далее будет, а пока у нас внутри страны политическая импотентность продолжается. При Порохе отменили условие МВФ о незаконном обогащении, при Зеленском отменят закон о Рынке Земли и о Не возврате банков, спасибо Юля и люди Бени в Слуге Народа, плюс «рыгалы».
Потому, с учетом падения экономики в 1-2 квартале, мало кто отважится быстро к нам бежать.
насчет нерезы гривна и ОВГЗ — то не надо думать что МВФ дал денег и в тот же день сразу счастье будет — стратег действия и решений создают тренд а не сиюминутную реакцию.
А по сиюминутной реакции вчера S&P500 рухнул — потому в мире пошел уход в качество — вот клиент Сити и скидывали ОВГЗ. и гривна под давлением оказалась. Но это все тактика.
ВВП на душу 4 тыс долл. у страны. При том что один из лучших человеческих капиталов. Если сделать все правильно - все реформы - то можно будет расчитывать на рост до 30 тыс долл и выше.
Но с высоты 4 - и рост до 6-8 будет за счастьем. Хотя по мировым масштабам 6-8 это так себе.
«Про Порошенко коррупционера не надо.» — почему же не надо? Не так легко судить очень богатого и влиятельного человека в Украине. Тем более договариваться он умеет, а во власти всегда были все свои. Было дело только при Ющенко, которое потом благополучно замяли. Я сужу только по косвенным признакам. Как уже написал выше. Человек, будучи политиком и чиновником почти всю сознательную жизнь — стал миллиардером, для меня это более чем достаточный аргумент. И тот «пушок», который есть у Зеленского — найдется у любого, кто хоть чего-то достиг в этой стране. Но на фоне зарослей Порошенко — это именно что пушок. Про воров и преступников — я вот вспоминаю, на кого опирался Порошенко, и что-то не вижу, чем были те лица лучше. Даже больше того, вспоминая расцвет рейдерства от Пашинского и прочих товарищей (например захват и уничтожение ЖЛ в интересах Порошенка)… Кто тут воры и преступники? Для меня важно другое. Порошенко на выборах выбрал путь на раскол общества и нагнетание вражды, и продолжает его дальше, что грозит как минимум нестабильностью в стране, а как максимум развалом страны. В случае Зеленского было ясно, что ничего подобного не будет. И по факту так и есть, хотя сам курс не сильно отличается от того что был при Порошенко, кто бы что ни рассказывал.
С этим я бы очень сильно поспорил.
Если говорить о каком-то среднем параметре, то мне кажется вполне логичным наше текущее положение в мире. Мы на периферии цивилизации и чем дольше тут будем, тем сложнее будет приблизиться «к центру». С тем уровнем с которым сейчас развиваются технологии - не достаточно просто повторить «подвиг соседа» - нужно предлагать что-то абсолютно новое.
Выдаём каждому гражданину чек на энное количество денег. Он может либо их потратить на инфраструктурные проекты через волонтёров/локальные организации (тут будет проблема, волонтёров больше нет), либо получить половину номинальной стоимости получив отметку в паспорте, что на следующие Н лет он не может голосовать.
Хотя без судов это в любом случае бесполезно. Без судов бесполезно всё.
Абсолютно согласен.
Только добавлю - без РАБОТАЮЩИХ ПО ЗАКОНУ судов - бесполезен сам институт государства.
Вот и у нас его по сути - нет, к сожалению.
Самая идея, что любой спор двух людей может разрешить третий (незаинтересованный) - это один из фундаментов государства.
Поэтому все озираются на Запад, но не многие в мышлении готовы так жить.
А получается, как в др. рим. поговорке: Для своих - всё, а для врагов - закон!
Никакого позитивного домино этот кредит МВФ не запустит, как и все предыдущие. Для того, чтобы пришли реальные инвесторы - нужны совсем другие условия.
Из слов «аналитика» складывается впечатление, что по всему миру «инвесторы» прямо таки сидят на низком стартом и ждут, а когда же МВФ наконец-то провозгласит «всем инверторам в мире о том, что инвестировать в Украину безопасно» — и теперь мгновенно зальют нас дешёвыми деньгами.
О каком росте или кредитиовании можно говорить в Украине, если в программе правительства не проанализировано падение импорта (50% из которых можно заменить)?!
Как же власть украинская не любит (ненавидит может быть точнее сказано) свою страну, что уже более 28 лет уничтожает Украину! И кого-нибудь привлекли к ответственности? Ах да, у нас же МВД, судьи и прокуроры получают очень хорошее содержание, чтобы выполнять свои обязанности.
Даже на 100 миллиардов долларов чистых инвестиций в Украине нет инструментов для инвестиций.
Я даже не говорю про ликвидность и прочее.
Просто не-ку-да нивестировать.