Сьогодні, 28 червня, Україна святкує День Конституції. В Основному законі зафіксовані ключові права і свободи наших громадян. Але під час війни частину їх обмежено. Які свободи при цьому залишаються недоторканими, та чи дозволяють конституції європейських країн обмежувати права своїх громадян, «Мінфін» вирішив дізнатися у юристів.
Права громадян під час війни: як їх обмежують конституції України та країн Європи
Права в Конституції та їх обмеження
Беззаперечною особливістю Конституції України є рівень закріплення та деталізації у ній прав та свобод людини і громадянина, розповідає юрист ЮК Syrota Dzis Melnyk & Partners Аліна Кушнір. Саме цьому присвячено Розділ ІІ Основного закону, а це 48 статей, кожна з яких закріплює щонайменше одне право людини. Хоча, попри рівень деталізації згаданих прав, їх перелік все ж не вичерпний.
«Подібний підхід до закріплення прав людини в Основному законі не є типовим для низки інших країн світу, зокрема, і членів ЄС. Так, до прикладу, у Конституції Франції правам людини присвячено лише преамбулу, відповідно до якої «французький народ урочисто проголошує свою відданість правам людини та принципам національного суверенітету, визначеним Декларацією 1789 року, підтвердженим і доповненим Преамбулою Конституції 1946 року, а також правам і обов'язкам, визначеним Хартією навколишнього середовища 2004 року», — пояснює Кушнір.
Як відзначає адвокатка MORIS Соломія Йосипенко, цими положеннями у французькій Конституції гарантуються права на свободу, безпеку, власність, рівність перед законом, а також свободу слова, зборів й асоціацій.
Попри те, що Конституція України приділяє значну увагу переліку прав і свобод, відповідно до її ст. 64, в умовах воєнного стану можуть встановлюватись окремі їх обмеження.
Водночас, відзначає керівник практики антимонопольного та конкурентного права ЮФ «Ілляшев та Партнери» Олександр Фефелов, не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями Конституції 24, 25, 27−29, 40, 47, 51, 52, 55−63. У них йдеться, зокрема, про:
- заборону обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками, включно з гендерними;
- заборону позбавлення громадянства і права змінити громадянство, вигнання або видання іншій державі, забезпечення захисту громадян, що перебувають за кордоном;
- заборону піддання катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує гідність поводженню чи покаранню;
- обмеження свободи та особистої недоторканності;
- права на житло;
- права щодо шлюбу, сім'ї, дитинства, материнства і батьківства;
- обмеження рівності дітей у своїх правах, заборону насильництва над ними та їх експлуатацію;
- щодо захисту прав і свобод, прав на судовий захист, прав на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди;
- щодо зворотної дії в часі законів та нормативно-правових актів;
- права на професійну правничу допомогу;
- права невиконання очевидно злочинних розпоряджень чи наказів;
- презумпції невинуватості тощо.
За словами керуючого партнера АО «Suprema Lex» Віктора Мороза, конкретний перелік прав і свобод, які обмежуються під час воєнного стану, визначає влада.
«Зокрема, ми не можемо обрати Президента, маємо обмеження щодо масових зібрань, недоторканість житла та право власності в Україні зараз не гарантовано. Крім того, наразі в інтересах національної безпеки дозволено відслідковувати листування, телефонні розмови та іншу кореспонденцію. Обмеженим зараз є право вільно пересуватися територією України та вільно виїжджати за кордон», — пояснює він.
За словами керуючого партнера АО «Suprema Lex», всі ці права передбачені не лише Конституцією, а й Європейською Конвенцією з прав людини. Тому Україна повідомила Раду Європи про відступ від гарантованих Конвенцією прав та свобод на час дії воєнного стану. Зокрема, можлива «мобілізація власності» або порушення права на недоторканість житла шляхом розміщення там військових на час ведення бойових дій.
Як відзначає Аліна Кушнір, у тексті Конституції поряд із численними правами закріплені також й обов’язки. Так, відповідно до статті 65, захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є обов'язком громадян України.
Питання захисту державного суверенітету також розкривається у статті 17, де визначено, зокрема, що захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, а також справою всього Українського народу.
Які обмеження на час воєнного стану можуть запроваджувати країни ЄС
Обмеження окремих прав та свобод передбачені і в інших основних законах країн Європи, — відзначає Олександр Фефелов. Також там йде мова про неприпустимість обмежень низки прав навіть в умовах воєнного стану. Деякі норми співпадають з вимогами Конституції України.
Для прикладу, можна звернутись до положень Основного Закону Республіки Польща. Її стаття 228 передбачає, що в особливо загрозливих ситуаціях, якщо звичайні конституційні засоби є недостатніми, може вводитись надзвичайний стан, в тому числі воєнний.
«З огляду на актуальні питання українського сьогодення, звертаю увагу на те, що у період дії надзвичайного стану в Польщі не можуть проводитись вибори до Сейму, Сенату, органів територіального самоврядування, а також Президента, а періоди повноважень цих органів, відповідно, продовжуються», — говорить Олександр Фефелов.
У разі зовнішньої загрози державі, збройного нападу на територію Польщі або якщо міжнародним договором передбачені зобов’язання щодо спільної оборони проти агресії, Президент за поданням Ради Міністрів може запровадити воєнний стан.
При цьому, як і в Україні, передбачено, що низку прав і свобод не можна обмежувати. Це, зокрема, гідність людини, недопущення втрати громадянства та забезпечення заступництва за кордоном, гарантія правового захисту життя, заборона піддання катуванню або жорстокому, нелюдському чи принизливому поводженню, презумпція невинуватості, гарантія доступу до правосуддя тощо.
Частина країн ЄС, відзначає Олександр Фефелов, взагалі не розглядають питання обмеження прав і свобод на час воєнного стану в своїх конституціях, а відповідні обмеження запроваджуються спеціальними законами.
Наприклад, у відповідному законі Чехії визначено, що, з метою забезпечення оборони держави у стані загрози державі або у стані війни, свобода пересування і проживання, а також право на мирні зібрання обмежуються в необхідних межах. Зокрема, обмеження свободи пересування і проживання полягає в обов’язку підкорятися:
- забороні входу в позначені зони;
- розпорядженню щодо залишення в місці постійного проживання або перебування в певному місці;
- забороні залишати будинки або споруди, призначені для захисту мешканців.
Держава має право обмежувати й інші права людини, якщо це дозволено обов’язковими для Чехії угодами.
У Конституції Фінляндії є лише загальна фіксація того, що основні права можуть бути тимчасово обмежені законом чи постановою Державної ради, прийнятою за наявності особливої причини, наскільки це необхідно під час збройного нападу на країну. Такі обмеження повинні відповідати міжнародним вимогам щодо захисту прав людини.
«Хочу відзначити, що, попри вимогу щодо зобов’язання кожного громадянина Фінляндії брати участь у захисті вітчизни або сприяти їй, відповідно до вимог закону, Конституція країни встановлює також право на звільнення особи від участі в воєнній обороні країни в силу її переконання», — відзначає Олександр Фефелов.
А ось у Франції Конституція не містить переліку прав, які не можуть бути обмежені під час воєнного або надзвичайного стану, відзначає Аліна Кушнір. «Радше, навпаки, відповідно до ст. 16, у випадках наявності загрози для нації та суверенності країни президент наділяється досить широкими повноваженнями з метою вжиття заходів, аби усунути загрозу. Ці заходи можуть включати й обмеження прав людини. При цьому межу допустимих обмежень не встановлено», — пояснює вона.
Як відзначає молодший юрист MORIS Максим Діхтярук, Конституція Австрії, подібно до української, в умовах надзвичайного чи воєнного стану допускає обмеження більшості прав людини та передбачає перелік прав, які не можуть бути обмежені.
Відповідно до правової доктрини Швейцарії, основні права та свободи людини ніколи не можуть бути порушені та обмежені. «Окрім того, Федеративною Конституцією Швейцарії не регулюється надзвичайний чи воєнний стан, а також відсутні чіткі вимоги щодо межі обмежень прав людини. Єдине, що встановлено швейцарською Конституцією, — це те, що, у разі надзвичайного стану, Федеральна рада та Федеральні збори мають право відступити від Конституції, та застосувати заходи щодо мобілізації збройних сил», — розповідає Максим Діхтярук.
Конституція Іспанії, зазначає він, також дозволяє обмеження деяких прав і свобод людини під час надзвичайного або воєнного стану, таких як свобода пересування в певні години або за певних вимог, обмеження чи нормування споживання послуг чи товарів першої необхідності.
«Варте уваги також законодавче регулювання Великобританії в контексті обмеження прав людини у випадку надзвичайного або воєнного стану. Так, Законом про надзвичайні ситуації передбачено механізм обмеження прав і свобод людини, зокрема, тимчасова цензура ЗМІ, обмеження громадських зібрань та заходів, що можуть загрожувати безпеці суспільства, а також розширення повноважень правоохоронних органів для забезпечення правопорядку», — говорить Максим Діхтярук.
Читайте також: Бронь від війни за гроші: кому пропонують дати відстрочку і скільки доведеться платити
Серед прикладів, коли обмеження прав дійсно застосовувались в Європі, Віктор Мороз наводить ситуацію в Туреччині у 2016 році під час спроби воєнного перевороту. Тоді, зокрема, заборонялися масові зібрання та обмежувалися права громадян на свободу та недоторканість. Ця ситуація набула значного розголосу й ООН закликало владу країни дотримуватися основоположних прав та свобод громадян.
Чи залишиться Конституція Законом номер один після вступу до ЄС
Як пояснює Соломія Йосипенко, Конституція залишиться Основним Законом України навіть після вступу до Європейського Союзу, адже вона є фундаментом національної правової системи і визначає головні принципи функціонування держави, її органів, а також права та обов'язки громадян.
Будь-які закони та інші нормативно-правові акти укладаються, відповідно до Конституції, а у випадку невідповідності — лише після внесення змін до неї.
«Водночас у певних сферах законодавство ЄС матиме пріоритет, оскільки норми права Європейського Союзу мають однаково застосовуватися в усіх країнах, що входять до спільноти», — зазначає Йосипенко.
Як пояснює Олександр Фефелов, вітчизняне право передбачає: якщо міжнародним договором України, який набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені у відповідному акті законодавства України, то застосовуються правила міжнародного договору. Тому спільні норми ЄС стануть частиною українського законодавства і матимуть пріоритет щодо національного законодавства.
Читайте також: Чи дійсно західні союзники вимагають від України підвищити податки
«У випадку конфлікту між правовими нормами ЄС і нормами держав-членів, право ЄС матиме переважну силу. В низці судових справ, що розглядались Судом ЄС, визнавалось, що право ЄС має безпосередню юридичну дію. Держави-члени передали частину своїх повноважень до ЄС, чим, відповідно, обмежили свої суверенні права», — каже Олександр Фефелов.
Однак так само, як збереглись конституції країн ЄС, залишиться і Основний Закон України, а також внутрішнє законодавство.
Коментарі - 129
— писати його треба в множині
— і звісно з малої букви
В іншому ж випадку перед словами країн Європи має бути слово закони бо саме про це йде мова у статті.
Вопрос: так почему они-госсапарат установили себе шашлыки и бронь??? а для остальных бусификация работает.
Бронь є не тільки у держчиновників. В Харкові бачу шашличніків кожного дня і це не чиновники.
А ви взагалі українську розумієте без Яндекс-перекладача?
не бачу підтверджень
навіть зараз ти відповів москальскою
В чем проблема для тебя??? Ты не понимаешь или читать не в состоянии, почему для тебя важно чтобы я перешёл на украинский язык, я же от тебя не требую перейти на венгерский или ещё какой-то язык которым владею.
в мене проблем не має
а в тебе є, хоч ти і кажеш що «для меня не проблема писать и общаться на Украинском языке»
Навпаки: такі як ти і є причиною чому наративи русні про адіннарот та защемлення москалещелепних існують
Именно таких, легкодоступных и недоразвитых рагулей, чаще всего подсадить на нарративы национальные, и они такие: оооо, цэ ж нацiональний вайб! А на деле: русня ними пользуется)
Як приклад в Росії таких персон купа, той же Рогозін чи Навальний. І що Захід? Захід інвестував в корумповану Росію і прямо підтримував Навального який ходив на русскіє марші. А це, ще раз, не алкаші з твого двора, це політики і доволі відомі персони.
У меня у сына, была одногруппница в универе, как раз попало на майдан первый, и она вместо того чтобы учить какую-то тему на парах, рассказывала про необходимость революции, свержению кучмизма и прочей чепухи, и ей ставили нормальные такие балы) сейчас на мацкве живёт. Тенденции. Давайте еще обсудим геноцид украинского народа ляхами, и порабощение и насилие сельджуков над бедным украинским народом. История же.
Ну але кон’юнктура і наша пропаганда говорить, що у всьому винні росіяни, які самі мільйонами гнили в таборах, разом з українцями.
обмеження недоторканності житла;
Гобліни з тцк не проникали до приватної нерухомості людей? Відео всі вже бачили.
обмеження свободи та особистої недоторканності;
Людей не викрадають з вулиці? Ну викрадають.
Гобліни з тцк перестали тримати людей в гаражах, поки ті не підпишуть все що потрібно? Не перестали.
«заборону піддання катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує гідність поводженню чи покаранню;»
Може гобліни перестали вбивати людей в будівлях тцк? Ні, випадків вже більше 5ти на всю країну і це тільки ті, що набули розголосу. Це як «офіційна» інфляція, котру нам малюють, щоб платити менші пенсії і соц. виплати людям, і реальна інфляція.
права невиконання очевидно злочинних розпоряджень чи наказів;
Теж ні про що, на блокпосту той в кого автомат Калашникова — той і є закон, вже гуляють по мережі відео, де людина починає наговорюватися і вимагати робити все згідно чинного законодавства, врешті решт його тупо витягнули з машини під дулом автомата і почали обшукувати, просто так, бо можуть собі дозволити.
Виконання Конституції ніхто не гарантує, а до суду ви можете взагалі не дожити. Телефони гобліни з тцк вибивають або забирають, тож ви нічого не зафіксуєте, з гаража тцк без телефону ви адвокату не подзвоните, от і виходить, що ми всі - це скот, худоба чисто, котру в стаді тримають)
Єдиний гарант — це автомат Калашникова.
Можуть. Будь-які права можуть бути порушені. Просто приходить три гобліни (тцк) + три синяки (поліцаї) до вашої квартири, вибивають вам двері і малюють документи, мовляв ви в розушуку, наша система оберіг, арма, або тупо кажуть «ви в базі в розушуку», далі вас під дулом калаша кладуть мордою в підлогу і везуть в тцк, все, велком. І пробуй потім доводь в суді, що до тебе взагалі хтось приходив. Скажуть в кращому випадку «не на часі», в гіршому повісять на тебе якусь справу за нібито держ. зраду, скажуть що ти зриваєш могілізацію і взагалі скажуть, що ти кацапський диверсант)))
Welcome to Ukraine, 6itсh :)
Яким боком до тебе революції коли ти мешкаєш в іншій країні? До слова де саме, бо ти забув про це написати.
А ты попробуй выйти из громадянства України, поки не подпіше Президент України будешь 30 лет ждать, такие процедуры никто тебя не отпустит из гражданства Украины, если думал что это так легко и просто то ты ничего в этом не понимаешь или ещё не разобрался.
купа народу пройшла цей шлях
якщо ти мені оплатиш виїзд в Канаду та проживання там протягом пʼяти років то я охоче продемонструю тобі як це робиться
Ты родился в Украине и не инвалид это значит что ты крепостной и себе не принадлежишь или ты этого не понял, или ты принадлежишь какой то касте чиновников и можешь выехать из Украины?
Ось твої слова: «А ты попробуй выйти из громадянства України».
Ось ця ганьба, яка не здатна зв’язно сказати два речення, але вже п’ять років поводиться як директор світу, — народний депутат Микола Тищенко. Це результат конкретного волевиявлення 23 тисяч 702 людей.
Вони вважали, що він достойний і найкращий представник нашої спільноти. Але не тільки. Це також результат тих, хто не пішов на вибори, тих, кому було байдуже і кому «і так це нічого не змінить».
Вацлав Гавел колись казав, що чи не найбільша проблема демократії полягає в тому, що в ній повинні брати участь всі. Це не лише про участь у виборах. Це також про вміння переконати взяти участь у виборах, піти проголосувати, переконати проголосувати вдумливо. Це постійний процес дискусії. Це обов’язок нас усіх — тільки тоді демократія може бути ефективною.
В протилежному разі ми знову і знову будемо дивуватись, а де це воно знову взялося в парламенті.
Бо те, що (не лише) сьогодні демонструє Тищенко, — це ганьба нас як спільноти. Це геть не смішно. Демократія потребує постійної роботи та постійної включеності. Не лише вкинутого бюлетеня в день виборів.
Пам’ятаймо, будь ласка, про це, аби не обирати більше орангутангів в органи влади.
Радомир Мокрик, український історик, культуролог, науковий працівник Інституту східноєвропейських студій на філософському факультеті Карлового університету в Празі
Ні, це як раз ви вибрали до Верхоної Ради Тищенко. Зеленський в цьому не винуватий.
Как они попали в партию Зеленского — вопрос открытый!
Питання не про партію, а про Верховну Раду куди потрапляють шляхом участві у виборах.
К сожалению партия ЗЕ себя дискридитировала и продолжнает дискридитировать… Даже без Тищенко говна полно!
хз про що ти тут дурніше, не маю бажання заглиблюватись
Ну, а позбавити мандату мажоритарника ніяк)) Тільки здати прокурору))
коли ватніки голосувати за партію регіонів вони так само голосували «за русскоязичних» та «за свого донбаського парня» не замислюючись що обирають бандита чи водія який возить шишку
то чим ви відрізняєтесь від тупих ватників?
Кольором =) Хоча, цікавий феномен, в деяких мовах синій і зелений кольори не розрізняються і позначаються одним словом (типу «колір моря») =)
І тим частіше виникають різні ідеї — як би зробити так, щоб свято ніколи не закінчувалося.
Симптом — намагання за будь-яку ціну заглушити критику. Причому так, щоб критикам ще й соромно було.
Роздуми Єрмака на тему «якщо говорити про корупцію в Україні, нас вважатимуть корумпованими та не допомагатимуть» — якраз яскравий приклад.
От тільки імідж корумпованої країни формується не через «розмови» і публікації — а через випадки реального життя, які приховати просто неможливо.
Партнери здійснюють постійний моніторинг ситуації у сфері бюджетних виплат і знають про відкати, спеціально виписані під «своїх» умови конкурсів, завищені «своїми» ціни практично все.
З іншого боку, все перелічене передбачає участь надто широкого кола людей, і шила в мішку не сховаєш.
Тому скиглення «не говоріть про корупцію» нічого, окрім огиди, не викликають. Цю пісню співав ще Янукович. І де він зараз?..
Тож не хочете, щоб вас вважали корумпованою владою — викорінюйте корупцію, а не очолюйте її.
Ростислав Павленко, український політик, політолог, політтехнолог, викладач. Народний депутат України IX скликання
Велика частина відповідальності в тому, що зараз відбувається, є і на українському народі, який замість демонстрації нульової толерантності до нехтування Конституцією просто ліниво спостерігав за процесом.
Пам’ятаєте як усе починалося з бажання депутатів послабити Ющенка, який неочікувано переміг? Це перший раз, коли Конституцію змінили на догоду політичній кон’юнктурі. Народ промовчав. Наступного разу конституційний переворот влаштував Андрій Портнов у неконституційний спосіб. Народ промовчав. Потім до Конституції внесли курс на ЄС і НАТО, що є знову ж таки політичною кон’юнктурою. Народ промовчав. Народ не питав, чому жодного разу не проводився плебісцит із фундаментальних питань.
Коли до влади прийшов Зеленський, він розумів, що доля цього документа мало кого хвилює. Тому просто замінив основний закон у державі постановами ручного Кабміну і, влаштувавши повний перекіс гілок державної влади, продовжує доламувати інституції країни. Але по суті, Зеленський не робить нічого нового. Він продовжує ту політику, яка повністю задовольняє населення.
Однак, я певен, що момент прозріння настане і дію Конституції буде відновлено, а те, що відбувається зараз, стане для народу тією гіркою пігулкою, яка убезпечить у майбутньому.
Или ты с этим не согласен?
Аппетит госаппарат почему не уменьшает? дайте ответ.
Но если смысл существования государства в том чтобы обдирать налогами граждан то тогда граждане тоже не понимают зачем им такое государство.
Или государство изменится и повернётся к человеку лицом или перестанет существовать.
Потому что жить по принципу государство это всё, а человек в нём ничто это как раз про Украину.
Колю громодянин сприймає податки як обдирання, а не як фінансування спільних потреб — він ідіот (в давно грецькому сенсі), а не громодянин.
Коли у садовому кооперативі людям треба облаштувати дорогу то на неї скидаються навіть ті в кого немає машини. Бо по цій дорозі їздити будуть всі: і ті хто кожні вихідні приїзжає на дачу на своєму жигулі, і ті хто раз в рік чи може навіть раз в декілька років арендує вантажівку та привезе на дачу холодильник чи забере з дачі консерваці.
Так само коли мешканцям дома хочется встановити нові двері та домофон скидаються всі незалежно від того ходять вони кожного дня на роботу чи може сидять вдома в очікуванні патронажного робітника якому за допомогою домофону відкривають двері.
Держава це великий аналог такої спільноти і податки це фінасування загальних потреб: навчання дітей, будування доріг, утримання поліції, армії, судів. І це зрозуміло будь якій дорослій адекватній людині. Но в нас мабуть пів населеня підмоскалені неадеквати позбавлені соціальних навичок.
П.С.
До слова вчергове відмічаю що ти брехав що для тебе спілкування українською не є проблемою
P.S. Наша держава — мафіозно-корупційна структура, яка маскується під демократію, а ніяка не спільнота. Але в нас певна частина населення — підпатріочені неадеквати, які думають що на щось впливають з одного боку, а з іншого — вважають що мають право нав'язувати іншим що думати, і якою мовою розмовляти, і це активно підтримується нашою мафіозно-корупційною державою, якій це дуже зручно, оскільки так менше уваги до їхніх справ.
так само в садовому товаристві далеко не всі беруть участь у контролі, і в будинку теж.
наша держава це демократія з налагодженою зміною влади
А мафія це як раз в Росії
В якому місці наша держава — демократія? В тому що кожен президент (крім мабуть Ющенка) намагається підім'яти під себе всі гілки влади, і йому це вдається? А може в тому, що зараз країною керують «п'ять ефективних менеджерів», яких ніхто не обирав, і імена яких навіть не називаються, а всі інші гілки нічого з себе не представляють і мовчки виконують їхні розпорядження? Чи може в тому, що стало нормою викрадати людей серед дня, бити їх і незаконно утримувати по кілька днів? А може те що правоохоронні органи кошмарять бізнес не маючи на це підстав? Чи коли суди по дзвінку виносять рішення? А згідно якого закону в нас третій рік закриті кордони — це теж ознака демократії?
Ні, це не демократія. Це мафіозно-корупційна система, яка всі 30 з гаком років займається ліквідацією цієї держави, як хрубаки її доїдають. А «зміна влади» — це лише зміна декорацій. Приходить трохи інший склад, який частково складається з тих хто вже тут був, чи був при тих хто тут був, і знову таки очолює цю систему і робить переозподіл власності і грошовх потоків на свою користь і користь тіньових вигодонабувачів.
маячня: якщо люди не контролюють на що витрачаються гроші в державі — держава перестає виконувати свої функції.
Це правило однаково працює і для садового товариства, і для багатоквартирного дома з моїх прикладів.
в Америці існує система противаг, не народ бігає питати де гроші, а державні відомства питають одни в одних, і це все так створено що жодна зміна політиків не може цю систему зламати
легко: подивись на те як американців цікавлять питання медичного страхування, побудови стіни на кордоні з Мексикою
пхах, ти зрозумів що погодився?
чи тобі треба щоб прям всі 250 міліонів контролювали абсолютно все?
не можу не погодитись
нажаль ані папереднік, ані вчитель географії не спромоглись на реформу
Ты начинай думать своей головой, почему в той же Грузии Саакашвили провёл экономическую и налоговую реформу при помощи Кахи Бендукидзе и в конституцию записали что повышение налогов возможно только после референдума, даже сегодня пророссийской партии Иванишвили ничего не светит в этом направлении они вынуждены создать условия для бизнеса чтобы его стало больше в стране и за счёт этого произойдет увеличение базы налогообложения соответственно и сборов налогов.
Но для таких как bosyak и трехлитровый это темный лес ведь задача стоит щипать гусей ведь для этого и границы закрыли чтобы щипать было легче.
Для чего тебе нужна держава при 30-летнетнем уровнем воровской организации, можешь ответить.
Это тебе было адресовано, но ты как Безуглая а би шо ляпнуть