Мінфін - Курси валют України

Встановити
11 червня 2024, 12:00

Чи дійсно західні союзники вимагають від України підвищити податки

Уряд готується до стрімкого підвищення податків, зокрема зрости може ПДВ, а військовий збір, повідомляють джерела, замість нинішніх 1,5% сягне 5%. Чи дозволить це Україні фінансувати бюджет в умовах війни, та чи є сенс у більших зборах з бізнесу, розповів виконавчий директор CASE Україна Дмитро Боярчук.

Навіть якщо ми збиратимемо в бюджет 100% нашого ВВП, віддаючи до скарбниці все зароблене, ми не зможемо самостійно покрити потреби нашої оборони.

У 2023 році бюджетні видатки склали 4,9 трлн грн, що становить близько 75% ВВП (6,5 трлн грн). Половина цих коштів пішла на оборону: зарплати військових, одяг, харчування та деякі закупівлі озброєння. Важка техніка, снаряди, системи ППО та інше надходили від наших партнерів, і за даними Кільського інституту світової економіки, минулого року це склало €46,6 млрд.

Загалом це десь 103% українського ВВП у 2023-му році і це ще не враховуючи обсяги гуманітарної допомоги, які ми також отримуємо.

Скільки б податків ми не платили — більше на 10%, 20%, 50% — їх все одно не вистачить для потреб цієї війни. Ні цього року, ні наступного, ні через 5 років. Наша економіка занадто мала, а виклики занадто великі.

Ціна питання для країн вільного світу — всього 0,15% їхнього сукупного ВВП. Вдумайтеся! Для демократичних країн, які нас підтримують фінансами і зброєю, $42,5 млрд фінансової допомоги (здебільшого у кредит) і €46,6 млрд військових поставок — це лише 0,15% їхнього ВВП. Для розуміння масштабу: при зарплаті 100 тис. грн це як донат у 150 грн. Це зовсім небагато!

Чому від України вимагають більше податків

У чому ж проблема? Чому нас змушують брати на себе більше витрат і постійно нагадують про труднощі з виділенням таких великих коштів на наші потреби? Серед ключових причин: наші партнери бачать неефективність у витратах та зборі податків.

Вони — демократичні країни, тож наша неефективність стає предметом їхніх внутрішньополітичних суперечок. Лідер, який виділяє гроші країні з такими проблемами, автоматично піддається критиці та втрачає рейтинг. І все ж, зверніть увагу, наші партнери, хоч і з труднощами, продовжують нас підтримувати.

Що я маю на увазі, коли говорю про неефективність витрат, зрозуміло. А от щодо податків — справа не в їхньому розмірі, а в способі збору. У нас є дві частини економіки. Одна чесно платить податки (за даними Бізнес-омбудсмена, 99% роблять це добровільно), а інша — фактично «непомітна» для уповноважених органів і живе поза законом. Наші партнери, коли говорять про проблеми зі збором податків, мають на увазі саме цю тіньову частину економіки. Вони бачать у ній основний ресурс для наповнення бюджету і спосіб зменшення внутрішнього тиску від політичних опонентів.

Ось де виникають «складнощі перекладу».

Наші партнери (П): Покращіть збір податків, у вас є внутрішній ресурс. Наші лідери отримують негатив через медіа, і нам важче виділяти для вас гроші.

Наші фіскали (Ф): Нема проблем, підвищимо податки.

(П): Вищі податки — ваше право. Але ось які схеми працюють у вас під носом. Потрібно перезавантажити БЕБ, податкову, митницю, автоматизувати обмін митними даними, прибрати корупційне податкове адміністрування, і все буде краще.

(Ф): Це складно і довго. Ось ми бачимо частину економіки. У нас є широкий інструментарій взятий їх за ду*у і тут ми цілковито впевнені, що ми стягнемо скільки хочемо. Хочете більше внеску в оборону — буде більше внеску в оборону.

(П): Але проблема, через яку нас критикують наші опоненти, залишиться. (Подумки: зробили б це рік чи два тому, вже б працювало).

(Ф): Запишемо це все в чергову матрицю реформ, чесно зобов’яжемось все зробити, а ваші опоненти побачать, що ми віддані реформам і Євроінтеграції.

Мінфін виходить з комунікаціями, що МВФ вимагає підвищення податків, а МВФ чесно кліпає очима, бо політика «корпорації» не дозволяє якось опонувати.

Чи є сенс підвищувати податки?

Що в сухому залишку? РФ нав’язує нам війну на виснаження і агресивно розігріває увагу до наших внутрішніх проблем, у тому числі, в західних ЗМІ. Стратегічно вони ставлять перед собою завдання виснажити нас внутрішньо і, одночасно, максимально зменшити притік ресурсів ззовні, щоб десь стало зовсім слабко і прорвало наші баланси.

В цій рамці ми повинні себе запитати чого саме ми досягнемо підвищенням податків? Ми зберемо достатньо ресурсів? Ні, див. вище про витрати на 103% ВВП. Ми продемонструємо свою ефективність і зменшимо критику на нашу адресу? Ні, бо після слів про підвищення податків буде стояти «але» і далі детальний опис що в площині ефективності видатків та робочих контрабандних схем все залишається як було. Ми покажемо нашим партнерам, що ми стараємось? Те, що для них копійки, ми будемо збирати надзусиллями. І вони не цього від нас вимагають. Вони хочуть, щоб ми нарешті спромоглись «побачити» ту частину економіки, яка взагалі нічого не платить. Не виснажували ту частину, яка вже тягне на собі видатки на оборону.

У нас забіг на довгу дистанцію. У таких умовах потрібно берегти двигун нашої економіки, який ще створює додану вартість. А ще краще нарощувати потужності цього двигуна. Натомість ми приймаємо нав'язану гру і робимо те, чого прагне РФ, — виснажуємо власні ресурси.

Афілійовані з Мінфіном експерти та лідери думок кажуть, що так склались обставини і тепер вже немає варіантів. «Обставини склались» у лютому 2022-го року, більше двох років тому. Далі це вже була нова реальність і послідовність рішень, які повинні були враховувати цю реальність.

Вище я навів цифри, які чітко показують: підвищення податків — це зовсім не головний шлях вирішення наших проблем. До потреби підвищувати податків привели рішення, у котрих є імена та прізвища. І якщо для платників податків неминучим є підвищення податків, то для цих імен та прізвище повинні бути неминучі кадрові рішення. Бо якось несправедливо виходить, що протупили вони, а платити будемо ми. Це не марсіани придумали у такий важкий час рулити податковим та митним адмініструванням в режимі «як завжди» з розрахунку «авось пропєтляєм». Це ж не ФСБ писало листи нашим західним партнерам з проханням відкласти автоматичний обмін митною інформацією. Це не якісь міньйони придумували Національну стратегії доходів, яка по суті говорить, що у нас все настільки офігєзно, що треба рухатись так і надалі як мінімум до 2030-го року.

Читайте також: Уряд готує підвищення податків: як це зробити, не зашкодивши людям

У цих дій, або у бездіяльності є імена, прізвища і посади. І цим іменам, прізвищам та посадам повинна бути надана належна оцінка. Некомпетентність має отримати свою «винагороду». Бо інакше одним підвищенням податків ми не обмежимось.

Коментарі - 19

+
0
zevs1
zevs1
11 червня 2024, 14:53
#
Что за бредятина, на сегодняшний день Украина не контролирует до 30% территории значит должны были сократиться расходы на госаппарат и осводившиеся средства направляются на войну с рашкой, в место этого автор обвиняет украинцев в не уплате налогов и не эфективном сборе, всё как всегда виноваты простые Украинцы, а чиновники в шоколаде.
+
0
SZlats
SZlats
11 червня 2024, 19:15
#
Все эти высеры аналитики и тому пдобное … Как может хватать денег если у нас судьи могут быт формально без места то есть сидят дома, но зарплата им капает и уволить из до конца войны закон не позволяет депутаты меры чиновники оккупированных городов так же получают зарплату и даже финансирование хотя как бы города либо разрушены либо оккупации нр аппарат чинуш жив …__)
+
0
Voinvoin
Voinvoin
12 червня 2024, 9:02
#
Так вони гідні наслідував папередників… Криму також немає скільки років, а усі держоргани Криму працюють і отримують фінансування. От і ці вирішили, що вони не гірші…
+
+45
bonv
bonv
11 червня 2024, 15:22
#
Хотів народ по приколу — має! І бізнес стогне, і народ теж… Податки підняти, ціни, тарифи — гірше ж точно не буде ©
+
0
Voinvoin
Voinvoin
12 червня 2024, 9:01
#
Беріть глобально і кажіть як є… По приколу почалося з 2014 р., коли замість того щоб оголосити військовий стан та боронити країну, каталися купка ідіотів яника ловити та швидко організовували вибори, щоб «тракториста-моториста» обрати президентом (передивилися мабуть Леніна на броньвику)… І як би не було сумно і тоді усе зростало, але тоді до влади прийшли ж «правильні люди», а значить судячи з вашої логіки усе було супер.
+
0
mantis05
mantis05
12 червня 2024, 11:15
#
Ой, там кучерявый клоун-обиженка пришёл, который мечтал о власти с 2004 года. Чем закончилось? Если социально-политические фейлы все убрать- https://www.epravda.com.ua/news/2019/02/26/645611/
+
+15
mantis05
mantis05
11 червня 2024, 17:17
#
Пусть сделают прозрачным список владельцев юриков, и чтобы никакой «совместного» или кросс-владения. 1 чел= 1 юрик. Также, вычеты и компенсации должны проводиться по законам ЕС, а не как это делал жыты по-новому через сыр. Тут надо не с низов начинать, которых много и для которых надо потратить огромный ресурс для мониторинга, а сверху. Ну, можно еще забрать 90% активов и пасивов у них и досрочно закрыть нехватку бюджета. Пэрэсичные, т. е. большинство- поддержат такую идею больше, чем увеличение налогов для себя.
+
+15
bosyak
bosyak
12 червня 2024, 9:39
#
Шо за бред? «список владельцев юриков» прозорий.
«вычеты и компенсации» це Ви мабуть так про податки і збори? Чого раптом по «законам ЕС»?
«забрать 90% активов и пасивов», по перше нахіба Вам їх борги (пассив)? По друге, а давайте у Вас заберемо 90% квартири, «большинство- поддержат такую идею». Якщо не дуже письменні, то не варто виставляти це на загал.
+
0
mantis05
mantis05
12 червня 2024, 11:11
#
Как человек, который знает что такое юрик на практике, и видел постоянно как 1 юрик из кармана другому даёт бабос и банкротится или фасует КВЭД на оптимизацию, то вполне себе понимаю. Пассив юрика в Украине и в ЕС- различается, ведь у них- это кредитные средства/долг/обязательства, у нас- база отдыха в Буковеле или маеток в  *** -Заспе) Это есть- основа украинского ведения бизнеса. И да, кстати- езжу на машине, которую наоптимизировал на налогах как на рабочей :D Это, всё прекрасно, но так далеко не уехать.
+
0
bosyak
bosyak
12 червня 2024, 12:09
#
І це якось доказує що у нас непрозорі власники юросіб? Пассив що в нас що в ЄС — це «сукупність усіх зобов’язань» і нахіба Вам чужі борги? Спроба вільнути не зарахована. Якщо не дуже письменні, то не варто виставляти це на загал.
+
+15
Voinvoin
Voinvoin
12 червня 2024, 15:27
#
Ваша думка нагадує анекдот про мільйонера, який готовий відповісти за всі доходи заводу, а за те що він вкрав цей завод він відсидів. У нас чомусь більшість власників великих бізнесів не построїти їх з нуля, а просто якось стали власниками, а як саме то фігня, і не повинно нікого турбувати. І відразу з’являється казка про заберу у тебе квартиру. Робиться звичайна підміна понять
+
0
mantis05
mantis05
12 червня 2024, 16:00
#
Напомню что существовали некие работники завода Карла Маркса, в некотором городе Киев, которые получили бАмажки о паевом владении заводом. У кого-то их выкупили…а кто-то оказался умнее и отказался их продавать. Потом, какой-то суд постановил отобрать права владения у этих людей, а бАмажки признать некчемнымы) это лишь история маленького заводика. А сколько таких во всей Украине?
+
0
bosyak
bosyak
12 червня 2024, 19:07
#
Якщо б мова йшла про законність то питань нема. Вкрав власник — націоналізуйте. Але якщо створив, або не вкрав то поважайте чужу власність. Тоді і Вашу будуть поважати.
+
0
Voinvoin
Voinvoin
12 червня 2024, 23:44
#
Так ось біда в тому, що майже усі наші олігархи незаконними шляхами заволоділи великими бізнесами, але намагаються провести усе так, що сплив час позовної давності і тепер ніхто не має права оскаржувати їхнє право власності…
+
0
mantis05
mantis05
12 червня 2024, 15:58
#
У нас 1 норму потребовали протянуть в конце 2023 года, и уже в первом квартале 2024, очень многие показали в декларациях увеличение доходов в 20 раз) И это я говорю не про маленьких скрутопупчиков, а вполне про ребят как косючка или парашнюк. Просто зацените декларации. Т. е. если привести наши нормы к европейским, то окажется что у нас все ТОВ, вынуждены будут стать корпорациями =)
+
0
bosyak
bosyak
12 червня 2024, 19:12
#
В деклараціях показали? Не ховали? Все законно? Ні-буцігарня. Так — молодець. Про корпорації не зрозумів, в ЄС є аналог наших ТОВ. Ltd. Чого товки мають стати корпораціями.
+
0
mantis05
mantis05
12 червня 2024, 19:53
#
По факту что сделали: сначала проверили, потом ввели норму. На этот год- пришлось показывать сколько получилось с пула ТОВов, а на следующий- резко все станут бомжами :D чтобы не было таких вот разовых акций, то надо сделать всё как в законодательстве ЕС: бухгалтерия использования, амортизация осн ср производств итд. У нас же: по неустойке компания А, вынуждена была компании Б передать свой комплекс в Буковеле, потому что не было наличных средств, и комплекс за 50 лямов- ушёл за задолженность в лям. И когда по кругу так раскидывать, попутно через ПРаТ мыть- остаются рожки да ножки. Понятие как корпоративный налог- частично спасет олигархунов, но за счёт увеличения их отчислений в бюджет.
+
0
bosyak
bosyak
17 червня 2024, 10:14
#
Схему не зрозумів, якщо це приватна власність (ТОВ, ПрАТ) то як хочуть так і роблять, то виключно їх справа, аби по закону. І їх збитки/прибутки. Якщо державна, вразі втрат з боку держави — больно по руках бити. Про амортизацію та все інше то у нас все це є і навіть жорсткіше ніж в ЄС.
+
0
mantis05
mantis05
17 червня 2024, 10:35
#
Ой, вей) как вы считаете, если на списанные налоги, которые прошли «оптимизацию» покупать недвигу на 100 лямов, и потом отдавать её в счёт долгов другой компании за 5 лямов, это достаточная мотивация что-то сделать с нормами закона, или ещё нет? И дело не в каких-то плохих компаниях, так делают абсолютно все) можете найти, как папэрэднык будучи при посте- через сыр мыл бабос, но попался, потому что ну уж оч наглый.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися