Що відбувається з пенсіями та як необхідно реформувати пенсійну систему, в інтерв'ю Обозревателю розповіла заступниця міністра соцполітики Дарина Марчак. «Мінфін» публікує ключові тези.
Мінсоц розкрив деталі пенсійної реформи: яку країну взяли за приклад
Чому індексацію пенсій відчувають не всі
За законом, індексується розмір пенсії, розрахований за формулою. Але дуже багато категорій громадян мають різні надбавки. Є категорії, у яких, за формулою, дуже низькі пенсії. Але отримають вони не пенсію, яку їм порахували за формулою, а пенсію, розмір якої їм гарантовано урядом (із урахуванням надбавок).
І коли їм підвищується лише «формульна» частина пенсії, яка інколи становить менш як половину загального розміру пенсійної виплати, то інші «дотяжки» поглинають таке підвищення, і, як результат: на руки людина отримує ту ж суму, що й до індексації.
Ми довго працювали для того, щоб зрозуміти, як і цим людям із найменшими пенсіями підвищити виплати. Їм ми вирішили підвищити весь розмір пенсій. Щоб зрозуміти, що ми нікого не забули, ми власноруч переглядали всі категорії, щоб переконатися, що всі отримають індексацію.
Частина громадян із найменшими пенсіями, фактично, «випадає» із кола тих осіб, хто відчував на собі результат індексації попередніми роками. Колеги розповідали, що раніше було дуже багато образ на уряд, коли людям із такими найнижчими пенсіями внаслідок індексації виплати підвищували на 2−5 грн. Багато і до Мінсоц зверталися.
Нинішня формула індексації працює так, що під час економічного зростання вона зменшує реальну купівельну спроможність пенсій, а під час кризи, навпаки, збільшує їхній розмір швидше, ніж зростає інфляція чи рівень заробітних плат. Зараз маємо ситуацію, що в нас за останні роки темпи індексації перевищують і середнє зростання зарплат, і річну інфляцію.
Але в довгостроковій перспективі ми маємо триваліший період зростання економіки. І під час зростання економіки, внаслідок чинної формули індексації, пенсії з часом знецінюються. І уряд, і депутати розуміють це, тому, аби якось компенсувати таке знецінення, за роки в нас ввели купу додаткових надбавок, доплат, дотяжок — сукупно їх зараз близько 160.
Але кількість і структура цих надбавок, дотяжок є дуже складною, і люди не розуміють, чому, в результаті, вони отримують на руки саме такий розмір пенсійної виплати.
Читайте також: З 1 березня перерахують пенсії не всім: як відстояти своє право на підвищення
Що залежить від самих українців
У багатьох людей немає розуміння, що пенсія — результат твого професійного життя, а ще точніше — це результат тривалості й розміру сплати внесків із твоєї зарплати.
Дуже багато людей скаржаться на державу, що їхня пенсія низька, але, на жаль, я часто натрапляю на таке, що «формульна» складова пенсії в людини — взагалі 600−700 гривень, бо в неї дуже мало стажу, а все інше — доплати від держави, встановлені, аби допомогти цій людині хоч якось втриматися на пенсії «на плаву».
Важливо, щоб люди ще в молодому, зрілому віці цікавились своєю майбутньою пенсією вже зараз. Саме те, скільки вони податків і внесків платять зі своїх зарплат, безпосередньо впливає на розмір їхньої пенсії. Навіть якщо ви зараз думаєте, що вам не потрібна буде солідарна пенсія. А хто знає, як зміниться ваше життя? Солідарна пенсія — це ваша гарантія.
Хто платить за пенсії
У нас станом на сьогодні на одного пенсіонера є один працівник, який сплачує внески. Не важко порахувати: для того, щоб виплачувати пенсію в розмірі 40% середнього заробітку, треба, щоб на одного пенсіонера було хоча б двоє тих, хто працює. А в нас сьогодні — лише один.
По-друге, у нас мало платників податків, у нас близько двох мільйонів осіб платять ЄСВ із мінімальної зарплати. Тому нам потрібно стимулювати зайнятість, треба, щоб люди зрозуміли, що вони самі зацікавлені в офіційному працевлаштуванні та білій зарплаті. Треба стимулювати українців платити внески чесно. Це допомагатиме і фінансувати пенсії тим людям, які отримують їх сьогодні, і збільшувати свій розмір пенсії, на який ви матимете право, коли досягнете пенсійного віку.
Прогноз Інституту демографії ім. Птухи свідчить, що наше суспільство ставатиме старшим, тобто частка людей поважного віку збільшуватиметься. Це невідворотні наслідки тих демографічних проблем, війни, падіння народжуваності, які маємо зараз. І це означає, що для нашої країни мусить стати нормою те, що людина повинна мати можливість бути активним учасником ринку праці і в 60, і в 65 років, і пізніше.
Читайте також: Як збільшити пенсію: 4 варіанти, які реально працюють
Які ще проблеми залишаються та що змінюватиметься
Ми маємо проблему різних зарплатних баз, які використовуються для призначення пенсії. Зарплатна база — це середня зарплата за попередні три роки, які враховуються під час розрахунку пенсії. Але якщо придивитися, то виявиться, що ця зарплатна база різна для пенсіонерів, які виходили на пенсію в різні роки. Як наслідок, люди з однаковими пенсійними правами, але які вийшли на пенсію один через п’ять років після іншого, можуть мати розмір пенсій, який відрізняється до 60%.
Ми дослідили європейську практику, вивчили різні моделі. І модель, яку ми можемо запропонувати, відповідно до наших розрахунків, дозволятиме уникнути необхідності застосовувати всі ці дотяжки, надбавки. Це не наше ноу-хау, це модель, яку використовують багато європейських країн: Німеччина, Австрія, Литва, Кіпр тощо.
Я поки що не можу сказати про деталі. Коли ми фіналізуємо обрахунки, знайдемо відповіді на всі запитання, які виникають у процесі дизайну реформи, я обов’язково розкажу про це. Але хочу, аби всі розуміли, що ми бачимо проблеми та готуємо системні рішення.
Якщо проблеми не вирішити на рівні закону, то проблема і справді переноситиметься і на наступний рік, і далі. Тому ми переконані, що нам потрібне системне рішення, яке виправить і цю, і багато інших проблем пенсійної системи. Ми почали працювати над реформою, яка має прибрати дисбаланси, зокрема, й у частині формули обрахунку пенсії, і в частині індексації.
Нам потрібне прозоре, чітке пенсійне законодавство. Правила обрахунку пенсії, які розумітимуть і нинішні працівники, і пенсіонери. Правила, яким довірятимуть і які суспільство вважатиме справедливими. Саме для цього й готуємо проєкт реформи, щоб змінити цю ситуацію.
Коментарі - 73
Нонсенс, всі 30+ років влада тільки і робить подачки, обдурює поточних платників податків в угоду пенсіонерам. І це факт. Читайте уважніше
> Дуже багато людей скаржаться на державу, що їхня пенсія низька, але, на жаль, я часто натрапляю на таке, що «формульна» складова пенсії в людини — взагалі 600−700 гривень, бо в неї дуже мало стажу, а все інше — доплати від держави, встановлені, аби допомогти цій людині хоч якось втриматися на пенсії «на плаву».
> У нас станом на сьогодні на одного пенсіонера є один працівник, який сплачує внески. Не важко порахувати: для того, щоб виплачувати пенсію в розмірі 40% середнього заробітку, треба, щоб на одного пенсіонера було хоча б двоє тих, хто працює. А в нас сьогодні — лише один.
> По-друге, у нас мало платників податків, у нас близько двох мільйонів осіб платять ЄСВ із мінімальної зарплати
https://minfin.com.ua/blogs/bonv/159802/
Был такой «рехформатор» с «банды порошенко» гр рева, он говорил что украинцы бедные потому что много едят!
Ну, а новые «рехформаторы» будут говорить. что украинцам не нравятся пенсии. потому что ОНИ ДО НИХ ДОЖИЛИ.
в первой половине статьи расхваливается устаревшая солидарная система. а во второй половине статьи по сути объясняется, почему на солидарной системе вы будете получать гроши. не имеет значения, насколько прозрачное законодательство, если годовая инфляция +/- 10%. а каждые 5 лет ещё +/- 100%. бакс за век обесценивается в 2−3 раза, а гривна за век обесценивается в 50−100 раз. выход только хранить бабки в баксе (для криптоманьяков в биткоине), а налоги платить по минимуму. не благодарите. платные конференции и личный коучинг для неучей министров, дорого)))
Нда. Допрыгались. Хотим мы этого или нет, то в страну по любому запустят мигрантов. Причем это будут не славяне, а афганцы, сирийцы, таджики. К нам более качественные мигранты просто не поедут
А помните как 10 лет назад резко стал популярен лозунг, который д**илы, то бишь «патриоты» применяли к русскоязычным- «Чемодан, вокзал, Россия»?
Вообще-то , тот кто сейчас уходит на пенсию в 60 лет , в СССР максимум 7−10 лет проработали , а в Украине они проработали максимум 33 года.
А вы , м@.ило, предлагаете им с претензиями по поводу пенсии к СССР обращаться, а не к Украине?
А заодно и золото Полуботка. Сейчас бы каждый украинец был бы миллионером
Такую уже *** несете
Есть у меня один знакомый. Так вот как он о матери говорит- «Нет смысла в неё деньги вкладывать, лечить, лекарства покупать . Она уже старая, постоянно болеет , всё равно скоро умрет. Отдачи и выгоды никакой»
В общем — по отношению к матери видно, что человек гн@да редкая .
Так вот вы, mantis05, недалеко от него ушли. Такой же.
П. С. Государство прежде всего и доказывает свою состоятельность и право на существование своим отношением к пожилым людям и к детям
Если государству в детей еще есть какой-то смысл вкладываться, то какой смысл это делать со стариками в виде пенсий? Дома престарелых, диета номер 5 и всё- не помрут с голоду, парочка докторов и медсестер и хватит.
судя по вашим речам — вы откровенно врете .
Что касается заботы государства о пенсионерах — то правильно говорят — Государство тогда заслуживает право на существование , когда оно заботится о детях и стариках . Иначе зачем оно вообще тогда нужно ?
А те, кто реально строил эту страну, и построил такой какая она есть (читай довел ее до того состояния что имеем, включая войну как результат) — на 600 грн точно не живут, и жить не будут :)
Так что вся Ваша «справедливость» никакого отношения к справедливости не имеет. А когда дойдете до пенсии в нашей стране самостоятельно, если получится, то с большой долей вероятности узнаете, сколько вариантов в нашей стране еще до пенсии внезапно потерять все, или почти все. А потом прочитать на минфине пост от очередного умника, «знающего жизнь», что надо всех пенсов посадить на 600 грн. Это ж они построили эту гребаную страну — пусть пожинают плоды этой стройки:)
Правительство никакое, блеет белиберду и клянчит деньги у ЕС.
Как можно в воюющей стране жить без министерства спорта?
Хрен редьки не слаще (с)
Так давай поделись знаниями с «общественностью»!
Только сначала расскажи, за какие такие заслуги. этого гражданина после приговора 1967 «шесть лет строгого режима» по статье 70 (если не забыл)«антисоветская деятельность» досрочно освободили через два года!!! Если даже (по УК и УПК 1961 года) условно досрочное освобождение по статье наказание по которой более 5 лет, возможно после «¾» срока наказания? Интересно узнать, а может «сыграла его «деятельность на посту комсорга, во время учебы в ТГУ на фак -журналистики? А может ты как «знаток» расскажешь о его «сотоварище» иване драче, который в свое время был инструктором лксму в Титевском районе, и расскажешь -сколько раз эти «красавцы» ходили в кгб и какие бумажки подписывали?
Ну и расскажи, с кем он мог встречаться в ресторане «Верховина»?
Давай, поделись своими знаниями…
Где, вас «экспертов» нарисовали?
Грубо, людина платила мінімальний ЄСВ 1500 грн. 30 років. Отже, вона буде отримувати 3000 грн. пенсії 15 років тільки із своїх внесків (до 75 років), а, враховуючи мінімальний стаж 35 років та мінімальний розмір пенсії 2+ тис. грн., то і до 80 років.
Думаю, більшість не доживає до такого віку, особливо чоловіки.
Це перше.
Друге, де гроші тих, хто не встиг і не встигає отримати навіть своє? Це я про простих людей, які не мають спецпенсій чи довічного утримання (як судді).
На прикладі суддів. Пенсія — це виплати людям, у більшій мірі, непрацездатним, щоб вони могли «нормально» дожити свого віку. Чому «роботязі», за думкою держави, достатньо, умовно, 3−10 тис. грн., а судді, умовно, 190 тис. грн. ?
Чи у них різні потреби в харчуванні, ліках, відпочинку і т.д. Більше того, умовний суддя із своєю з/п відкладе собі достатньо для старості і спокійно може обійтись і без вказаних виплат.