Україна має на меті за десять років наростити доларовий ВВП у 6,2 разів — до $1 трлн. Чи можливо це з нинішньою аграрною моделлю економіки, і що потрібно зробити, щоб втілити такий план у життя, розповів економіст, фінансовий аналітик Олексій Кущ.
Країна аграріїв та IT-шників: як Україні згенерувати $1 трлн ВВП
Українці не тільки оратимуть, але й думатимуть
«Велика аграрна держава» — приблизно такий самий оксюморон, як «солодка отрута». Напевно, тому, що в сучасній історії немає в чистому вигляді аграрних країн, тим паче великих.
Щоб хоч якось пом'якшити цей смисловий нонсенс, спічрайтери нашої офіційної делегації на Всесвітньому економічному форумі в Давосі вигадали лайтовіший формат: «зерно та мізки», який означає, що українці не лише оратимуть, а й думатимуть.
Виходить унікальний гібрид, на кшталт празького Голема: країна фермерів та айтішників. Яка порушує всі базові закони розвитку, зокрема, й знаменитого «кола відсталості» німецького економіста Бруно Кналла. Який говорив про те, що деградація економіки призводить до збільшення питомої ваги низькооплачуваних професій, зниження продуктивності праці і, відповідно, до загального економічного спрощення та ущільнення. А потім — зниження інвестицій в освіту і науку, і подальший дефіцит висококваліфікованих фахівців, що ще більше посилює загальну економічну відсталість країни.
В результаті, держава проходить точку неповернення, коли вже не може виділяти достатній ресурс для якісної освіти населення та професійної перепідготовки під запити технологічного укладу, що змінюється.
Щодо України — це означає, що із загальним спрощенням економіки триватиме й зниження рівня освіти, що вже проявляється, коли половина школярів на ЗНО не можуть скласти дроби з різним знаменником.
Чому Україні не стати лідерами в ІТ
Нинішній потенціал ІТ-фахівців тримається ще на колишній освітній базі, але він має і дуже чіткі параметри зростання, які залежать від чисельності населення та загальноприйнятого у світі коефіцієнта людей, які мають здатність до програмування.
З цієї причини чисельність айтішників в Індії зростатиме, а в Україні досягне порога зростання в 250−300 тис. осіб і потім почне знижуватися. І Україна ніколи не увійде до топ-10 країн за обсягом цифрових послуг, що надаються, перебуваючи у світових рейтингах ІТ-бізнесу в 4−5 десятці, нарівні з Тунісом чи Марокко.
Максимальна межа виручки від продажу цього виду послуг у нашій країні — до $10 млрд на рік.
Не та еліта
Насправді ж, те, що відбувається з українською економікою, є чимось закономірним. Індустріальний профіль країни з акцентами на модерн у вигляді літако-, авіа- та ракетобудування передбачав наявність іншого типу політичних еліт. Це мали б бути еліти з інституційною пам'яттю, націлені на девеломпент країни, як цільний та складний проєкт розвитку.
Але природний хід історії породив і природний формат «еліт» — архаїчних, із опорою на клерикалізм, ідеологізацію політичного дискурсу, а в економіці — олігархічних та рентоорієнтованих, тобто націлених на регулярне зняття ренти з населення та бізнесу за допомогою податків, тарифів та контролю за ключовими системами життєзабезпечення країни (енергетика, транспорт, порти тощо).
А для такої архаїчної моделі, квазіфеодальна, аграрна держава — саме те, з «децентралізацією», коли величезними ОТГ керує «голова», начальник районної поліції та районний прокурор. Перший — це і є новий «Дон Педро».
А другі — це «око держави», поставлене для того, щоб частина знятої з населення ренти, своєрідного «полюддя», передавалася нагору.
Умовний «РОВС» у цій моделі — майже як форпост «шерифа ноттінгемського», покликаний знімати данину з усього, що ще хоч якось економічно дихає: видобуток піску, збирання металобрухту, контрабанда, базарна торгівля тощо.
І «залізний закон олігархії» в цій системі координат ніколи не дозволить розвинутися тим галузям, які не пристосовані для зняття рент, — тобто промисловості — особливо, інноваційної. Принагідно знищивши ті виробництва, що ще залишилися.
Вищезгаданий закон сформулював Роберт Міхельс ще у 1911 році.
Все починається з переорієнтування цілей зі стратегічних на поточні.
Потім — ідеологізація політики. Розрив між інтересами населення та вузькою надбудовою. Відсікання суспільства від демократичних процедур впливу на владу (та їх формалізація). Інкорпорація лідерів громадської думки у загальну систему рентних доходів. Орієнтація провладної партії «на весь народ».
У своїй книзі «Чому одні країни багаті, а інші бідні», економісти Дарон Аджемоглу та Джеймс Робінсон описують це хибне коло екстрактивних інститутів, яке найхарактерніше для країн Африки, і як бачимо — для нас.
Основна ознака — при зміні політичних еліт самі інститути зі знімання ренти з населення та економіки не зникають, а лише трансформуються та перезавантажуються, що й відбувалося в Україні після кожного майдану, будучи основною причиною бідності в країні.
Читайте також: Для зростання ВВП до $1 трлн Україні потрібне населення 55 млн: як повернути мігрантів
Маркери кризи
У сучасній економічній науці є надзвичайно цікавий розділ, як динамічна рівновага економічних систем. На практиці це означає, що зростання економіки не має межі, так само як її падіння не має дна. Економічна система просто знаходить точку рівноваги, на вищому або нижчому рівнях розвитку.
За останні 20 років, коли ми жили у форматі квазіринкової системи (а не перехідної), ми мали три піки економічного розвитку, коли ВВП перевищував $180 млрд: у 2007—2008, у 2012—2013 та 2021 роках. Щоразу вихід на пік закінчувався обвалом, щоразу втручався зовнішній чинник: війна чи глобальна криза.
Але був ще один спільний маркер кризи: торгове сальдо товарами та послугами.
У 2005 році ми знаходилися на найвищій точці залишкового промислового потенціалу в ринковій моделі, коли питома вага промислової продукції в структурі експорту становила 13%, так само як і аграрної сировини.
З того часу ситуація лише погіршувалась: аграрний компонент експорту досяг 50%, а промисловий — скоротився в декілька разів — до 4−5%.
У 2005-му у нас був зовнішньоторговельний профіцит товарів і послуг у розмірі 0,8% ВВП. У 2008-му цей показник знизився до дефіциту на рівні -8%.
Потім, відразу після глобальної фінансової кризи, — оздоровлення торговельного балансу та зростання цього індикатора до -1,7% ВВП у 2009-му. І знову погіршення до -8,5% у 2013-му.
Новий обвал та чергове «оздоровлення» — до -2% у 2015-му. Чергове «коло на кризу», коли дефіцит зовнішньоторговельного сальдо почав знову зростати.
Відбувається це з дуже простої причини: у період кризи активізується девальвація національної валюти, і загальне зниження платоспроможності населення та інвестиційної активності бізнесу.
Споживчі та інвестиційні товари у нас переважно імпортні, тобто зниження платоспроможності різко обвалює показник імпорту. Тоді як аграрний експорт, хоч і скорочується, але не так суттєво. Отак і відбувається «оздоровлення» нашого торговельного балансу.
Читайте також: Конференція донорів України у Лондоні: що насправді привезли звідти наші можновладці
Рятівний експорт
Чому ми не користуємось цим шансом на перезавантаження економічної системи?
Чому ми запрограмовані на такі циклічні обвали?
Сформуємо просту економічну модель. Споживчі витрати населення на рівні 75% ВВП та схильність до імпорту — на рівні 50%. Це означає, що за нинішнього умовного рівня ВВП у $200 млрд і споживчих витрат у $150 млрд, параметри імпорту становитимуть приблизно $75 млрд. У міру зростання економіки та доходів населення, потреба в імпорті лише зростатиме. Вона вже не перекриватиметься за сумою сировинним експортом (аграрним та гірничо-металургійним).
Зростання імпорту частково можна компенсувати за рахунок торгового дефіциту, граничне значення якого для нас — до 10% ВВП, тобто за показника валового продукту у розмірі $200 млрд йдеться приблизно про $20 млрд, які перекриваються за рахунок нових кредитів і трансферів трудових мігрантів. Але, в будь-якому разі, стеля зростання імпорту в такій моделі до $95−100 млрд, потім — новий обвал.
Щоб його уникнути, потрібно нарощувати експорт. Але й тут є своя стеля: з урахуванням «зерна і мізків», розмір нашої експортної стелі найближчі 10 років не перевищить $100 млрд (і це в дуже хорошому варіанті розвитку подій на світових сировинних ринках).
Паралельно з цим відбуватиметься процес зростання доходів населення та відповідне збільшення імпорту (замість секонд-хенду — нові речі, замість «євроблях» — нові авто тощо).
З урахуванням потенційно доступного дефіциту отримуємо максимально можливий імпорт у розмірі $120 млрд.
А далі можуть бути лише два варіанти:
- якщо курс гривні фіксований, відбувається черговий обвал із девальвацією на 30−50%: ВВП країни повертається на звичний рівень у $150 млрд, населення бідніє, переходить на секонд-хенд та євробляхи, доходи громадян країни падають на 20% і більше;
- якщо курс гривні плаваючий, все відбуватиметься приблизно в тому ж напрямку, але з частотнішими коригуваннями, коли курс знижуватиметься на 10%, потім зростатиме на 5% тощо. Обвали будуть не такими глибокими, але частішими.
У такій моделі ВВП балансує в діапазоні $150−200 млрд (у нинішніх цінах, без урахування інфляції долара), доходи населення стискаються та розширюються, як гармоніка на сільському весіллі.
Простіше кажучи, зростання нашого споживання (заснованого на імпорті) завжди стримуватиметься стелею нашого сировинного експорту. А сільське господарство, як і видобуток природних ресурсів, — це галузі зі знижувальною віддачею, коли кожен додатковий центнер кукурудзи з гектара і кожна нова тонна руди коштуватимуть усе дорожче і дорожче, доки можливість нарощування виробництва не буде остаточно вичерпано.
Наша доля в цій моделі — подушний ВВП у межах $5−8 тис., тобто місце в групі найбідніших країн або системне зниження чисельності населення вдвічі, що дозволить збільшити рівень добробуту щасливчиків, що залишилися, до рівня, наприклад, сучасної Туреччини.
Читайте також: Що буде з курсом долара після скасування фіксованого курсу
А що в інших країнах?
У Туреччині з населенням 83 млн осіб та подушевим ВВП на рівні $10+ тис. показники експорту на рівні $250 млрд та імпорту — у межах $360 млрд.
У Польщі населення 38 млн осіб та подушевний ВВП — понад $15 тис. із річним експортом у $340 млрд та імпортом у $360 млрд.
У Південній Кореї з населенням 51 млн осіб подушевний ВВП $32 тис., експорт — $640 млрд, і імпорт — $615 млрд.
Усі ці економіки мають спільну рису:
- покриття експорту імпортом на рівні одиниці та вище (окрім Туреччини);
- питома вага промисловості у валовій доданій вартості (вартість продукції за вирахуванням вартості проміжного споживання) на рівні 45−60% — джерело первинних доходів.
Чотири етапи економічної трансформації
Для подальшого розвитку, модель якого включає в себе зростання, а не скорочення чисельності населення і вихід на вищу, а не нижчу точку динамічної рівноваги, Україні потрібно пройти чотири етапи:
- Відправна точка для «великого поштовху» з ВВП на рівні 250 млрд (подушевний ВВП — $6−8 тис.). Для цього потрібний верхній поріг експорту у розмірі понад $130 млрд.
- Умовна «Туреччина» — ВВП на рівні $400 млрд (подушевний ВВП — $10 тис.). Для цього потрібний верхній поріг експорту у розмірі $250 млрд.
- Умовна «Польща» — ВВП на рівні $600 млрд (подушевний ВВП — $15 тис.). Для цього потрібний верхній поріг експорту у розмірі $330 млрд.
- Умовна «Південна Корея» — ВВП на рівні понад трильйон доларів (подушевний ВВП — понад $30 тис.). Для цього потрібний верхній поріг експорту у розмірі $600+ млрд.
Навіть для стартового поштовху потенціалу сировинного експорту буде замало.
Потрібна реанімація існуючого промислового потенціалу. А для виходу на точку «умовної Туреччини» потрібна реновація промислового ядра. Для «умовної Польщі» — структурна диверсифікація максимальної ширини лінійки виробленої продукції. Для «умовної Південної Кореї» — інновації.
Або у форматі інвестицій: державні, внутрішні, зовнішні.
У форматі моделей: перезапуск на чиннику внутрішнього ринку, зростання продуктивності праці, інновації.
Є ще один варіант — нічого не робити, повернутися до «милої серцю» аграрної архаїки, феодалізуватися і бовтатися в ополонці між циклами криз.
Постійно знаходячи основу рівноваги на нижчій точці розвитку з одним варіантом виходу з цього «дня сурка» — за рахунок зменшення чисельності населення, щонайменше, у півтора рази. Сподіваючись, що малолюдні землі ніхто не захопить.
Ну і для довідки: сучасна постіндустріальна модель економіки — це 70% — сектор послуг, 20% — промисловість та до 10% — сільське господарство та видобуток природних ресурсів.
У контексті трильйонного ВВП нам потрібно видобувати сировини на $100 млрд щорічно (включаючи агро) — завдання, яке можна виконати.
Виробляти промислову продукцію на $200 млрд — лише за нової індустріалізації та нової освітньої політики, передусім, у галузі технічної освіти та науки. І формувати сектор послуг на $700 млрд — можете уявити рівень стимуляції споживчих доходів і, відповідно, витрат.
У нинішній аграрній моделі вихід на рівень трильйонного ВВП — неможливий.
Потрібні нові концептуальні підходи, альтернативні моделі та інші носії знань при владі.
Коментарі - 121
А мы как-нибудь в Германии протянем, по крайней мере не будем там «мобилизационным резервом».
Даже в абсолютных числах айтишник платит очень мало налогов.
Условный рабочий на заводе со своей ЗП в 15к приносит в бюджет больше в АБСОЛЮТНЫХ числах. Сравниваться АБСОЛЮТНЫЕ числа начинают с зарплаты айтишника более 2500−3000 долларов.
Про относительные числа вообще промолчим, у нас же пропорциональная система наоборот, кто побогаче — платит в процентах поменьше налогов.
Шикарная система, да.
Айтишник с 3к заплатит 6971, получит «мало ты платишь морда, отнять бы и поделить» и все.
Гребец на галере с зарплаты в 3к долларов принесет 6994 грн (5%+ ЕСВ).
Даже на 3к не сравнялись.
Давайте про гарантии эти волшебные, где вы их видели?
Какие именно? Отпуска и больничные? Не будем врать, они есть практически у всех гребцов.
Медицина — точно так же, как у рабочих. Защита полиции итд итп.
Практически все точно так же.
Если придираться — ну да, оформленного ко КЗоТу сложнее уволить. Но это в волшебной стране, описанной в конституции. В реальности — разницы тоже нет.
А по поводу того, что я умею и не умею, не вам судить точно.
С уважением,
senior software engineer, работавший в том числе в FAANG.
Давайте разберемся с процентами, потом пойдем дальше.
Я очень люблю мамкиных знатоков экономики гонять по числам, это моё хобби.
Якщо я чогось не знаю то заперечте що Ви у Франції працюєте. Багато податків в Україні заплатили за останні 5 років? Зато всі навколо ухилянти.
Зараз Вам місцеві «патріоти» напишуть «ну і вали звідси», Ви недостойні жити в їх «процвітаючій» чудовій країні.
В той самой Европе или США будет именно так.
Они продают доллары по 36.6 , гривну снимают наличными, затем покупают наличные доллары у менял по 37.3 и вносят обратно на счет.
И считают происходящее — «налогом государсмтва на их ум и талант».
во-2 он не запрещен. лечение , обучение и всякие мелочи — разрешены.
во-3 — ФОП , который получает валюту — это не физ. лицо , а юр лицо. Что бы он о себе не думал — его счет это счет предприятия. Платить за товар он может за любой , за услуги — не за все , но список разрешенных на 5 листах. Документы и все остальное — это инвойс.
Я не думаю что фоп-айтишник очень хочет тратить валюту на покупку банки пива в норвежском интернет-магазине. А что-то типа автомобиля — вполне может. Я же не поверю что у него на такую покупку инвойса обычного не будет. Его без документов растаможить же не получится.
Вот потому я и говорю что все эти стенания о «налоге на курс» — это налог на айтишную глупость. Которую собирает с них меняла на соседнем рынке.
Отвалите со своими налогами . Богатые граждане — богатая страна.
В США? В Германии? Может быть в Великобритании?
Ой.
Як ви «красиво» уклоняєтесь від відповідей на незручні для Вас запитання. Це в стилі «інженера ФААНГ»?
«За совка „налоги“ платили всі і що стала країна від цього багатою?»
Пусть в Германию сьездит, поживет, потом расскажет.
Дайте угадаю, вы же не жили, да? Потому что у меня коллеги там пожили по году и впечатления были совсем другие, чем у теоретиков с Крыжополя.
А яку користь державі приносите Ви, можна дізнатись?
З арифметикою у Вас дуже погано, бо Ви не додаєте до 5% єдиного податку ще 20% ПДВ та інші акцизи і «розтаможки» з пенсійними зборами. Це вже не кажучи про те, що айтішники заводять валюту в країну та є експортерами, що з нашим відємним балансом само по собі є корисним. І звісно ж ненависні Вами айтішники дають можливість заробити сфері послуг — бо залюбки витрачають зароблені на експорті кошти всередині країни. Але боюсь такому «совку» як Ви таких складних речей як макроекономіка ніколи не зрозуміти.
Старые песни о главном, про НДС.
Посчитаете сами, на каком уровне дохода налоги даже с учетом НДС сравняются для айти-фопа и рабочего?
Ну ту самую точку пересечения сами найдете, или помочь? Исходя даже из неверного предположения, что всю свою ЗП айтишник тратит на товары, облагаемые НДС (что вообще не так).
Про акцизы и расстаможки расскажите мне, пожалуйста. У меня вот сейчас под рукой налоговая декларация одного айтишнота. Мне очень интересно про акцизы, растаможки итд.
Извините, а вот контрабандист он тоже полезный член общества? Он же почти так же не платит налоги, но доход свой тратит в Украине (хотя бы частично).
Памятник ему поставим?))
Бачу Вас просто «жаба душить», що у Франції Вас обдирають забираючи більшу частину доходу. Так у мене для Вас рішення — повертайтесь в славну Неньку Україну і платіть тут 22% + 19.5%, це навіть менше ніж у Франції. Впридачу отримаєте повісточку від ТЦК на «звірку даних» з подальшим обнуленням.
Вы НДС платите от зарплаты? Что это за набор символов?
Что именно вы считали?
Я вас просил указать точку, в которой налоги (с учетом косвенных, типа НДС) сравняются для айтишника и для рабочего. А вы что посчитали?!
ПДВ не платиться з прибутку звісно ж, але в сучасних умовах його платять майже з кожної операції «розставання» з коштами.
Податки зрівняються майже одразу, а «джунів» із запасом «перекриють» спеціалісти з досвідом, у яких дохід буває і 5к+.
Я учебник для 6 класса и читал, и в отличии от вас понимаю, как работают проценты.
Вы все посчитали неправильно, оценка 2.
Еще раз, сколько с зарплаты 16500 чистыми было уплачено прямых и косвенных налогов рабочим? Косвенные учитываем только НДС, для простоты, хотя это некорректно. И считаем, что на всю свою потраченную ЗП он платил НДС (что тоже неверно).
Дайте мне ответ хотя бы с точность в 2%, большего не прошу.
Працівник сплатив з доходу:
18% податок на дохід = 2970
1.5% військовий збір = 247.5
Отримав «чистими» 13282.5
Далі міг би сплатити ще 20% ПДВ = 2656.5
Разом = 10528 грн
Питання?
P.S. Впринципі я вже не бачу сенсу продовжувати діалог з людиною, яка каже що всі ФОПи уклоняються від сплати податків.
В любой стране Запада вас бы за это посадили на долгие-долгие годы.
И это одно из основных отличий от Украины.
Тут видите ли появились паны голубых кровей, которые настолько нищие, что налоги заплатить не могут.
Сейчас какая-то мода просто — называть «советской риторикой» самые обычные американские тезисы. И боротся с ними до хрипа.
Пусть еще расскажут почему американские программисты не едут на Мальту (где налог 5 %). И платят американских 40 %, плюс налог штата ,плюс 20 % НДС на все, плюс налог муниципалитета с продаж, плюс туева хуча других налогов.
дурачки какие-то :)
Так что Вы особо не переживайте, с окончанием войны очень многие айтишники покинут Украины и останутся обычные рабочие с минимальной зарплатой, бюджетники/госслужащие и армия пенсионеров.
Параллельно с этим будет происходить процесс роста доходов населения и соответствующее увеличение импорта (вместо секонд-хенда — новые вещи, вместо «евроблях» — новые авто и т. д.).
-- не в этом дело. Потребительский импорт это не основа. У нас основной импорт это прежде всего ресурсы: газ, ГСМ, электроэнергия, удобрения и т. п. Если мы сможем насытить внутренний рынок собственными ресурсами (желательно дешёвыми), мы сможем существенно снизить импорт. Поэтому восстановление экономики надо начинать именно с производства того, что я написал выше. Также это даст толчок развитию предприятий и бизнесса. По такой системе работает Китай. Он ищет максимально дешёвые ресурсы, чтобы иметь возможность делать дешёвую продукцию.
Касательно аграрной экономики.
Почему-то никто не хочет осознавать, что у сельского хозяйства есть один большой недостаток. Это сезонность и зависимость от матушки природы) Раньше в Украине был умеренный спокойный климат, а сейчас уже нет. Сейчас климатическая зона смещается ближе к тропическому сухому, что означает большие затраты на орошение плюс вероятность града, бурь и .т.п. В итоге с.х. становится более рискованным.
А вот металлургическому заводу всё-равно какая погода. Были бы ресурсы — продукция будет.
Статью можно было бы заканчивать на этой фразе. Я бы посмотрел на любую страну ЕС, которая бы не ушла в кризис под обстрелам.
Все остальное — набор бреда, особенно про развитие внутреннего производства (под обстрелами) — автор что, из Украины уехал?
Дальше не читал.
Мы не госплан чтобы определять как развиваться экономике, а вот дать свободу ей и смотреть как она растет это можно. С 2014 по 2020 экономика Украины росла на 17% в год. Если даже так расти следующие 10, то выйдет около триллиона.
Нептун, Стугна, дрони, арта, бронетехніка, боєприпаси і т.ін.
Орієнтовний експорт усього цього може скласти десь 10 млрд у.о. років за 5 за умови потужних інвестицій і після війни.
Тобто десь на рівні IT.
Тобто маємо IT+агро+ВПК.
А ще не забуваємо таку потужну штуку як будівництво. Саме по собі за прикладом Китаю воно може бути потужним драйвером зростання протягом років 10.
Це навіть без іновацій.
Тобто рівень Туреччини цілком реальний років за 5.
Ще років за 5−10 — Польщі. Але тут вже треба напружуватись. Особливо — мізками. Ну, і розігрів будівництва також допоможе. Мова не тільки про житлові будинки, звісно.
Тобто поточний рівень Польщі цілком досяжний до 2040 року.
А далі - все залежить від нас. Світ швидко змінюється. З"являється вдосталь цікавий варіантів і індивідуального і суспільного порядку.
«Нинішній потенціал ІТ-фахівців тримається ще на колишній освітній базі,»
Вот что он думал , когда это писал ? Что ребята , которые после курсов подготовки идущие работать в EPAM - должны благодарить за это факультет марксизма-ленинизма Киевского Университета ?
какой «колишней базе» ??? мы говорим об айти , где даже знания 10-летней давности ценятся как *** мамонта…
Элиты ему не нравятся ? архаичные ? В Южной Корее все президенты попадали после президенства в тюрьму. Потому что уровень коррупции — дичайший. Потому что страной правят феодальные конгломераты с жутко архаичными баронами во главе - «Чоболями», покупающие президентов и парламенты. И это ни капли не мещает стране быть промышленным лидером.
и так далее.
Почему чинуш не призывают на военную службу хотя они в первых рядах должны защищать свои высокие зарплаты и гарантии от государства.
власть тебе сказала что будет сражатся до последнего украинца ? Зачем ты читаеш эту бредятину с российских помоек ? пойди лучше работать. И деньги будут и мозги не засреш. Сначала призывать нужно зрадолюбов. Чтобы кровью смыли позор. А уж потом чиновников. Но до чиновников просто очередь еще не дошла — никак зрадолюбы не закончатся…
посмеялся над футболочной — и завтра уже под Работино на минном поле , под дружелюбное постреливание патриотов.
так лучше ?
А ты смешной, с 95 квартала?
Ведь ты защитник Гетманцева и Зеленского всё отнять и поделить, воины не будет травневі шашлики.
ну и да — гетьманцев — принципиальный противник идей «отнять и поделить». Вас что — не инструктируют ? вообще не ориентируетесь же…
он жестко относится к неплательщикам налогов ? ужас…
он требует учета и контроля средств в стране ? кошмар…
ей-богу, пантомима - детки и строгая учительница…
Видимо Хорошо платят, судя по тому как ты стараешься показать честность Гетманцева который устроил экономический голодомор
Я добиваюсь чтобы с вас была хоть какая-то польза стране , которую вы ненавидите. Даже против вашей воли.
А потом «почему в квартире так холодно…» , «где свет» , «мою машину поцарапали — где полиция» , «у меня попа болит , почему скорая не едет».
Доведіть зворотнє =)