Липневий огляд Програми розширеного фінансування МВФ, який підготували аналітики Фонду, завдає «залпу з усіх знарядь» по спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності (ССО). Про те, чи такою вже небезпечною є спрощена система для бюджету та економіки загалом, розповів старший аналітик із податкових питань Інституту соціально-економічної трансформації В'ячеслав Черкашин. «Мінфін» обрав головне.
МВФ вимагає відмовитися від спрощеної системи: 4 міфи про її шкоду, в які вірить Фонд
Спрощена система є унікальною для України?
Що пише Фонд:
«У країнах, що розвиваються, з великим неформальним сектором (для запровадження ССО) ставиться мета розширити охоплення платників податків і таким чином формалізувати тіньову економіку. У будь-якому разі, мета має полягати не у наданні податкових пільг, а в тому, щоб зосередитися на спрощенні та зниженні тягаря дотримання».
«ССО став інструментом для зниження податків, а не для зменшення тягаря відповідності для малих підприємств. Привабливі стимули (ССО) у вигляді низьких ефективних ставок надаються юридичним особам та фахівцям, які не мають права на режим ССО у решті світу».
Контраргумент:
У світі є десятки аналогічних податкових режимів із ще меншими ставками оподаткування, ніж в Україні. Інакше кажучи, податкове стимулювання мікро- та малого бізнесу — один із природних елементів податкової політики низки країн, поряд зі спрощенням та компромісною детенізацією, та напрацьована міжнародна практика.
Приклади: податкова картка у Польщі (Karta podatkowa, поставлений платіж за аналогією з нашою 1−2 групою єдиного податку); податок на доходи мікропідприємств у Румунії (ставка 1% та 3% із обороту); Казахстан із його спеціальними податковими режимами для малого бізнесу на основі патенту (невеликий поставлений платіж), із використанням спеціального мобільного додатка (1% із обороту) та спрощеною декларацією (3% із обороту), або молдавські режими SIMM (4% від доходу) та підприємницький патент (від 5 євро на місяць).
Чи допомагає спрощена система ухилятися від податків?
Що пише Фонд:
«Отримана податкова система (ССО) характеризувалася багатьма можливостями ефективного арбітражу податкових ставок, що призводить до зростання ухилення від податків» та «у різних типів платників податків є сильний стимул приховувати обіг або якийсь вид діяльності (через ССО)».
Контраргумент:
Неправда, зростання ухилення від податків не спостерігається. Наші з колегами багаторічні дослідження найпопулярніших схем уникнення податків в Україні говорять про помірне зниження втрат бюджету від потенційних зловживань спрощеною системою (говоримо, передусім, про заниження порога річного доходу та «ФОП замість найму»). Якщо у 2018 році втрати оцінювалися від 6 млрд грн на рік, то минулого року ті ледве дотягли до 5 млрд грн на рік.
Чи використовує бізнес стрибки між системами?
Що пише Фонд:
«Суб'єкти ССО можуть стратегічно мінімізувати свій податковий тягар, неодноразово переключаючись між загальною системою та ССО. Це дозволяє їм скористатися загальним правилом перенесення збитків на майбутні періоди у період інвестування на початку року, з наступним переходом до низької відсоткової ставки єдиного податку, коли бізнес після початкового інвестиційного періоду стає прибутковим. Перехід від ССО до загальної системи можна повторювати безкінечно».
Контраргумент:
Масового використання великим бізнесом «схеми стрибків із спрощеної системи на загальну» не спостерігається. Тим паче, що маневр переходу можна здійснювати лише один раз на рік, і його добре відстежує податкова служба, а критерій річного доходу обмежує можливості величезних зловживань.
Спрощену систему використовують для відмови від трудового договору?
Що пише Фонд:
«Із погляду оподаткування праці та неформальної зайнятості, ССО є ще проблематичнішим, враховуючи, що багато компаній та фізичних осіб обирають статус платника єдиного податку, відповідно до ССО, замість стандартного трудового договору».
Контраргумент:
Гострота фіскальної проблеми «ФОП замість найму» перебільшується і не підтверджується хоч якимись цифрами та розрахунками. Тим паче, що у світлі успішного старту на початку минулого року правового режиму «Дія сіті» з його комфортними ставками податків на працю, IT-компанії взяли на класичні трудові контракти (або ГІГ-контракти) десятки тисяч співробітників, які були ФОПами.
Читайте також: 1 серпня набувають чинності нові податкові правила: кого перевірить ДПС у 2024 році
І насамкінець: головна помилка МВФ у небажанні бачити у спрощеній системі єдиний та безальтернативний на сьогодні захист для середнього класу (головного стовпа демократії) від отруйного симбіозу української корупції, неефективності держуправління, правової невизначеності та недовіри до держави. Саме це стало першопричиною створення ССО у 1998 році, і доки причина не усунена, будь-яке рішення про ліквідацію спрощеної системи буде помилковим.
Коментарі - 62
Хочете щоб в Україні стало менше фопів на декілька сотень тисяч, і рівно на стільки ж збльшилася кількість безробітних?
Не трогайте нас !
Також він додав, що є прихильником зниження податків, але під час війни, коли є залежність від зовнішнього фінансування, немає можливості зробити це. Це питання можна буде розглядати після закінчення війни. Пусті зе-обіцянки.
Крім того, Зеленський заявив, що в Україні потрібно застосовувати найкращі світові практики і найефективніші рішення, якими б складними чи незвичними вони не здавалися. Бла-бла-бла.
То же самое касается мелкого бизнеса с необходимостью вести учет расходов, ставить РРО.
Выше я писал про крупный бизнес, злоупотребляющий схемами с ФОП. Для них это налоговая оптимизация, для малых предпринимателей — вопрос экономической целесообразности вести бизнес дальше.
И какой «белый» бизнес будет вам платить
«черным» налом за вашу работу или товары…
Будете торговать на рынках только
за наличку — потеряете
большую часть клиентов…
вот пример из США. Только там можно часть налогов возвращать на траты для детей, образования, спорта итд. Тоже самое и с salestaxes и всяких ништяков по типу налоговой скидки для зеленой энергетики, в виде: купил солнечную панель и на 15к аккумулей к ней, получил скидку, сдал обратно всё, кроме 1ой панели, для проверяющих органов. Или США уже тоже не показатель?)
«вот пример из США. Только там можно часть налогов возвращать
на траты для детей, образования, спорта итд.»
Я без проблем возвращал часть налогов, когда
оплачивал образование своих детей в лицее.
Так что это можно делать не только в США.
А то получается одни бегают от налогов, а другие платят по 50+%.
ТОВ наёмные: 14грн брутто, они же: 5600 грнх10= 56000грн.
Вполне логично, что наёмные с ТОВ платят больше «наёмных» с ФОП. Но теперь нюансы:
ФОП3, платит 5% от оборота, а не с прибыли. За год при доходе 7 лямов: 350к грн налогов, ТОВ с дохода в 7 лямов- при марже 20% имеет прибыль 1.4 ляма, и с него платить 18%- 252к
Далее: ФОП3 не может выделить из этих 5% сумму на покупку автомобиля для своего ФОП, также не может поменять мебель, поставить бойлер, купить кофе-машину, провести курсы подготовки итд, а ТОВ- может. При этом всём, наёмные могут и не знать что всё эту у них есть, ведь чаще всего- оно есть только на бумаге. Адекватная сумма на списания и амортизацию, может быть до 70%, дальше к тебе придёт налоговая смотреть чо да как. Итог: 75.6к грн.
Итого: наёмные: 28140 и 56000 заплатили в бюджет. Их хозяева: 350000 и 75600. Так кто более прибыльный для бюджета?)
ты ТОВ, ставка 18% с чистяка- 8 лямов как и ФОП3, показал из них чистыми- 2 ляма, 360к грн…но так как решил провести «курсы квалификации сотрудников», вписать амортизацию, купить новую машину для компании- заплатил 100к.
Итог: 18% от чистяка ТОВ- предпочтительнее 5% от оборота ФОП3.
С вами была рубрика: почему люди не разбираются кто и сколько платит, и как легко манипулировать мнением рагулей.
Не вешайте людям лапшу на уши…
ФОП3 по сравнению с ТОВ на ЕН однозначно платит меньше
плюс никаких ограничений на снятие налички…
Не манипулируйте…
Если ФОП3 показал 8млн, то и ТОВ на ЕН тоже должен показать 8млн,
а дальше можете сравнивать их расходы.
По факту у ТОВ на ЕН и ФОП3 одинаковый налог 5% с оборота.
А теперь сравнивайте другие налоги и затраты, не забывая
о минимальном ЕСВ у ФОПа и 22% ЕСВ на зарплату у ТОВ.
Минимальное ЕСВ платит ФОП только за себя любимого, но не за наёмный персонал.
напомни всем читателям, какую сумму ЕСВ
лично ты платишь ежемесячно за себя любимого!
Однозначно 1474грн в месяц и ни копейки больше.
За наёмных почти все ФОПы плятят те же 1474грн и минималку,
а сколько они сверх минималки отдают в конверте, об этом никто
не спешит хвастать…
Формально все наёмные работают за минималку.
А вот с ООО (ТОВ) такое не прокатит…
Если директор ООО будет платить себе минималку,
к нему сразу же прийдут с проверкой и не только из ПФУ…
«Кверти, я работаю в структуре,
у которой оборот более 4 лярдов гривен»
Так это не ваш оборот по счету ФОПа,
а конторы, которая вам не принадлежит
и в которой не лежит ваша трудовая книжка.
Поэтому реально нечему завидовать.
Чего мелочиться…
Очередной форумный сказочник…
Сколько не снижали налоги — а любители работать в тени
продолжают и дальше работать в тени.
Какие нaxpeн инвестиции во время полномасштабной войны и ежедневных
ракетных обстрелов городов, или вы всё это пишите, лёжа на диване в Польше…
Выход один это уменьшение налоговой нагрузки на бизнес и всяческая его поддержка. Только это может способствовать развитию украинского бизнеса вплоть до инвестиций.
Про то что в Швейцарии 8% стандартный НДС или 3,8 % - 2,5 % сниженный вообще молчу
получать сверхприбыль и продавать яйца по 17 грн/шт, а яблоки по 51 грн/кг
и это во время войны да ещё и нашим защитникам из ВСУ.
Да и гречку наш бизнес норовит продавать вместо 50 грн/кг по 100 грн/кг.
Кстати, посоветуйте как поддержать теневой бизнес, который
занимает 30% ВВП и не платит налогов от слова вообще — неужели
им надо ещё и доплачивать за такой героизм в борьбе за денежные знаки.
«ТОВ, имеют все виды списаний- фоп его не имеют.»
ну так перерегистрируй фоп в тов и работай.
«а что получает бизнес?)»
А что бизнесу собственно надо — как вариант,
безнаказано дерибанить бюджетные средства
и не платить ни копейки налогов, возможно
ещё получать льготные кредиты, которые можно
не возвращать.