Мінфін - Курси валют України

Встановити
14 листопада 2022, 9:30

Влада погодила новий план скорочення чиновників: чому тепер їх побільшає

Влада планує скоротити кількість міністерств із 20 до 14. Але практика попередніх реформ демонструє, що намагання зменшити кількість чиновників провокує їх зростання. Чому так відбувається і як розірвати замкнене коло, у фейсбук розповів викладач Києво-Могилянської бізнес-школи Валерій Пекар.

Математика державної служби

Я проти скорочення чисельності чиновників. Стривайте, ще не кидайте помідорів, дайте висловитися. Я проти скорочення чисельності чиновників, бо кожне скорочення веде до збільшення кількості чиновників.

Я вивчаю це питання багато років і можу стверджувати, що це так, за невеликими виключеннями. Між іншим, восени 2015 року ми з друзями та волонтерами-юристами провели функціональний аудит більшої частини тодішніх міністерств. А потім я два роки був членом команди, яка розробляла реформу державного управління. Тож маю певні спостереження.

Візьмемо якесь міністерство. Наприклад, сьогодні в ньому 400 людей. У них є певна кількість функцій. Ми скорочуємо чисельність до 100. Функції залишаються — їх не можна прибрати, вони записані у сотнях законів, які змінити просто нереально (якщо ви зміните один, то решта автоматично не зміняться).

Майже кожен із тисяч чинних законів покладає на якесь міністерство якісь обов'язки. Юристи міністерства ретельно вичитують всі закони й складають список, що міністерство має робити, а потім під ці функції вимальовується структура міністерства, а робота розкидається між співробітниками. Не виконувати функції неможливо — це пряме порушення законів.

Отже, ми скоротили чисельність чиновників із 400 до 100, водночас, функції залишилися. 100 не можуть впоратися з їх виконанням. І тоді для виконання цих функцій створюється нова структура, куди передаються ці функції. Але оскільки кожна структура має, окрім основних, підтримувальні та керувальні бізнес-процеси, то й нова структура без них не обійдеться.

Окрім того, нова структура не може користуватися ресурсами старої для певних необхідних допоміжних робіт. Отже, нова структура (чи структури) матиме десь 400 співробітників, і то — в кращому випадку. Значить, було 400, стало 100+400=500. Якщо ви думаєте, що такого бути не може, то ви помиляєтеся, — саме так бувало при всіх попередніх скороченнях.

Закони переписати не вдасться

Отже, треба скорочувати функціонал, але це зробити неможливо, бо немає кому. Немає ресурсу на те, щоб написати, підготувати та проштовхнути сотні законопроєктів (а в процесі цієї роботи добрі люди туди напхають купу різних правок, які не мають стосунку до міністерств, але акуратно перекладають гроші з вашої кишені в якусь іншу, так зазвичай буває, і потім треба то все виловлювати, розтягуючи процес на роки). А без скорочення функціоналу скорочення чиновників веде до зростання їх чисельності.

Звичайно, можна створити міністерство реформ і доручити йому провести всі реформи, а потім самоліквідуватися. Але оскільки самоліквідуватися ніхто не хоче, то це міністерство гальмуватиме й залишиться існувати назавжди, доки його не вб'ють під час якоїсь чергової реорганізації, створивши натомість два нових. А потім знову їх об'єднають.

Яка реформа спрацювала б

Коли проблема не має розв'язку, треба шукати його на наступному рівні складності. Не можна змінити систему зсередини системи — треба вийти за її межі. Але, водночас, щоб змінити систему, треба бути її частиною. Вихід із цієї суперечності — на наступному рівні складності.

Ідея реформи державного управління полягала в тому, щоб створити всередині кожного міністерства «оранжерею», де народиться нове міністерство, яке випурхне зі старого, як метелик із кокону, викинувши непотрібну решту. Команда, яка зробить необхідні зміни «під себе» й залишиться. Команда, яка «обріже» функціонал, залишивши лише той мінімум, який реально необхідний для України майбутнього.

Тоді не склалося, бо стали на заваді, з одного боку, популістське прагнення тримати низькі зарплати держслужбовців; з іншого — супротив системи новим правилам відбору (те саме маємо нині в судовій реформі, і зрозуміло, як це подолати, але неймовірно складно, коли на те немає підтримки ані політичного керівництва, ані пересічних громадян).

Читайте також: Як Мінцифри забезпечить Україну інтернетом під час блекаутів

Так само, як поспішне скорочення призводить до збільшення чисельності та витрат, так само й навпаки: шлях до продуманого скорочення веде через тимчасове збільшення чисельності та витрат. Зрозуміло, що це може робити лише сильний політичний лідер, впевнений у правоті своєї справи та здатний пояснити громадянам складні речі.

Що можна зробити зараз

Сконцентруватися не на сотнях чиновників міністерств, а на десятках тисяч чиновників різних служб — там можна отримати не такий красивий, але набагато вагоміший і сталий результат.

1. Провести податкову реформу, що радикально спростить адміністрування й дозволить скоротити більшість податківців. Переважна більшість податківців займається ручним управлінням.

2. Провести митну реформу, що радикально спростить контроль і дозволить скоротити значну частину митників. Ситуація на митниці аналогічна до податкової, тільки гірша.

3. Провести тотальну приватизацію, що дозволить скоротити величезну армію чиновників, які керують державною власністю (має залишитися 30 стратегічних держпідприємств, а нині — в сто разів більше).

4. Запровадити в усіх контрольних органах ризик-орієнтований принцип проведення перевірок, що сконцентрує на тих точках, де є великий ризик порушень та значна загроза суспільним інтересам, і припинити «чистити» кіоски з шаурмою.

5. Запровадити принцип особистої відповідальності контролера за завідомо неправове рішення щодо суб'єкта підприємницької діяльності — і не треба буде звільняти чиновників, бо вони самі звільняться, втративши можливості хорошого життя за рахунок інших.

6. Скасувати дурний принцип, за яким держава, програвши у суді, обов'язково й автоматично мусить подавати апеляцію, а програвши другий раз — ще й касацію (це й суди розвантажить).

Читайте також: Чому «накопичувальну пенсію» не варто впроваджувати зараз

7. Нарешті, посягнути на святе — на принцип персональної відповіді на звернення громадян, що нині відволікає приблизно половину ресурсів кожного міністерства.

Замість швидких красивих нездійсненних рішень варто ухвалювати незрозумілі народу повільні, але результативні.

Автор:
Пекар Валерій
Викладач Пекар Валерій
Києво-Могилянська бізнес-школа

Коментарі - 22

+
+35
BatonUA
BatonUA
14 листопада 2022, 9:51
#
Панує думка, що чиновники не ефективно працюють. Тому скорочення ледацюг зменшить витрати. Коли бачиш кількість працівників, то виникає питання, а що вони там всі роблять?
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
14 листопада 2022, 14:49
#
А ви ким працюєте і що робите? Легко вважати щось хтось повинен ефективно працювати 40 годин на тиждень. По перше не всі це можуть впринципі, по друге — чи є у них достатня мотивація працювати ефективно? Як на мене то це частина нашого менталітету — «що би такого зробити, щоб нічого не робити».
+
+61
bonv
bonv
14 листопада 2022, 10:02
#
Влада погодила новий план скорочення чиновників: чому тепер їх побільшає - дуже точний заголовок. Імітація скорочення в дії.
+
+10
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
14 листопада 2022, 10:36
#
Реформа налоговой и таможенной -это уже было в 2011 году и с периодичностью в 4 — 6 лет, к чему привело все видят.
Дальше можно не читать!
+
+15
mantis05
mantis05
14 листопада 2022, 12:07
#
Чиновников стало меньше, по сравнению с 2012 годом. И это данные ЕБРР и МВФ. Это всё что вам надо знать из этой статьи.
+
0
neverice
neverice
14 листопада 2022, 14:42
#
Щось не дуже сходиться — автор же сам каже, що для нової структури всередині міністерства треба додаткові люди «підтримки» для додаткових робіт. Так от, у випадку окремого міністерства цих людей треба більше. Усілякі прес секретарі, заступники заступників, зв‘язки з громадькістю та приймальні, водії і т.д. Роботу треба виконувати ту саму, але значну частину допоміжного персоналу можна оптимізувати, об‘єднавши.
+
+17
Adadad1326
Adadad1326
14 листопада 2022, 15:54
#
А може спочатку слід ввести нормальний облік і контроль робочого процесу? Зараз повно систем моніторингу зайнятості людини на робочому місці. Через три місяці(пілоту) буде чітке розуміння реальної завантаженості. А тоді зробити ребаланс задач і звільнити гуляк. Для повного щастя, звісно, треба цифровізувати хоча б 85% всіх процесів і документообігу (о, доречі і економія на видаткових матеріалах). Чомусь, у приватному секторі(Особливо ІТ) процеси більш ефективні і раціональні.
p. s. Хто не вміє працювати із ПК і смартфоном/планшетом — навихід одразу.
+
+15
yarg
yarg
14 листопада 2022, 18:24
#
Мудро глаголит. Но нужно подступатся и к самому страшному — чистить законодательство. Отменять сотни принятых на волнах популизма законов «о государственной поддержке бурякозбиральної галузі», которые порождают в свою очередь кучу работы гос. органам — и никакой пользы.
+
+15
kadaad1988
kadaad1988
14 листопада 2022, 22:56
#
В совдеповские времена в Украине на 52 миллиона населения было 60 тыс. чинуш, сейчас на 30−35 миллионов 300 тыс. из которых две трети тупо протирают штаны! К сожалению Украина за тридцать лет превратилась в страну для чинуш и их обслуги, а население тупо пашет на весь этот сброд!
+
0
yarg
yarg
15 листопада 2022, 9:18
#
Ну… не совсем 60 , скорее 600 … но это мелочи. тогда же не считали чиновниками партию и комсомол. Формально — они чиновниками и небыли. Хотя в реальности — именно они и были. Никто не помнит председателей совета министров , зато первых секретарей — помнят все.
+
0
Abramon
Abramon
15 листопада 2022, 9:13
#
Чиновник не зникає і не виникає, а лише переходить з однієї державної структури в іншу.
+
0
brigadirius
brigadirius
16 листопада 2022, 20:48
#
Нічого не вийде. Чиновників плодять закони. Закони приймає Рада. Депутатів вибирають виходячи з симпатій нав’язаних ЗМІ. ЗМІ належать олігархам які утримують теперішню систему для запобіганню конкуренції. Для приходу до влади прогресивним силам потрібен ресурс, а ресурс є лише в монополістів-олігархів, яких створила державна система на чолі з Кучмою.
+
0
mantis05
mantis05
17 листопада 2022, 13:11
#
Если совсем не смогли найти аргументов- надо тащить дело Кучмы и Гонгадзе :D традиция Украины в действии. Гайд успехов Украины: Бахматюк, Ахметов, Коломойский, Ярославский, Порошенко, Косюк, Тигипко, Суркис, Новинский, Тарута, Боголюбов, Фирташ, Льовочкин, Бойко- вот этих ребят собрать в одном месте, и этапом до конца из жизни в ИТК отправить, и спецконфискацию устроить. Вот после этого- будет какой-то вариант что-то сделать.
+
0
Abramon
Abramon
17 листопада 2022, 17:39
#
Так, це буде схоже на якісь реформи і боротьбу з корупцією. Для початку будівництва сильної в усіх відношеннях держави.
+
0
yarg
yarg
17 листопада 2022, 17:56
#
Это будет больше похоже на «отнять все и поделить между новыми пацанами».
Фамилии новых пацанов сразу пишите. Интересно же.
+
0
Abramon
Abramon
17 листопада 2022, 18:02
#
Я надіюсь, що не буде. Як показала практика, що олігархат — це зло, монополізм, корупція і т.д. Хоча б рівень Польщі в побудові нової держави для початку.
+
0
yarg
yarg
17 листопада 2022, 18:17
#
Продвижение российских теорий…
олигархи — зло. У олигархов поотбирали имущество и отдали его «проверенным пацанам».
и наступило счастье. Вместо ходорковского — пригожин , якунин , кадыров и делимханов.
и нам такого хотите ?

+
0
Abramon
Abramon
17 листопада 2022, 18:45
#
Ви плутаєте «грішне з правидним».
В Польщі є олігархи, яким належать стратегічні сектори економіки. Як приклад. Країна -+ по структурі економіки та населенню схожа на Україну.
+
0
yarg
yarg
17 листопада 2022, 20:18
#
Ян Кульчик и много других. просто у нас они неизвестны.
+
+22
Abramon
Abramon
17 листопада 2022, 18:50
#
В балалаїшній при владі чекісти. Олігархи типу дерипасок, Потаніних та багато інших — це кошельки владних чекістів, Патрушева, Путіна та інші. Їм (дерипаскам, потаніним) дали в управління стратегічні галузі та підприємства (Норнікель, Русал) та безліч інших підприємств і чекісти можуть в любий момент змінити цих олігархів. пригожин -це тимчасове явище, кадрова задавлять як кошеня генерали армії або чекісти. Балалаїшна не приклад там своя «кухня».
+
0
mantis05
mantis05
17 листопада 2022, 19:20
#
Достаточно предприятия, которыми они владеют- сделать акционерными и разрешить ребяткам из-за бугра выкупить до 45% акций. Совет директоров, европейские нормы управления ценными бумагами и корп аудит- это отличный путь
+
0
Abramon
Abramon
17 листопада 2022, 19:30
#
Як варіант.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися