На початку жовтня Європейський Союз ухвалив восьмий пакет санкцій проти Росії, а вже за кілька днів РФ завдала масованого ракетного удару по Україні. Які необхідно запровадити санкції, щоб завдати агресору поразки на економічному фронті, у колонці для liga.net розповіла перший віце-прем'єр — міністр економіки України Юлія Свириденко. «Мінфін» публікує ключові тези.
Які санкції зупинять росію
Як працюють санкції
Днями Світовий банк опублікував свій звіт, в якому спрогнозував, що за підсумками 2022 року українська економіка впаде на 35%. Водночас, російська — лише на 4,5%. Наступного року падіння російської економіки прогнозується на рівні 3,6%. І це пряме свідчення того, що боротьба з агресором на економічному фронті має бути ефективнішою.
Причина поповнення державної скарбниці Росії — затягування термінів ухвалення чергових пакетів санкцій нашими західними партнерами та вибірковість рішень. Що спостерігалося раніше і, на жаль, стосується й восьмого пакета.
Восьмий пакет складається з семи нормативних актів, представлених за спільною ініціативою Європейської комісії та Верховного представника Союзу із зовнішніх відносин та політики безпеки. Він закріплений як рішеннями Ради у сфері зовнішніх відносин та безпекової політики, так і регламентами ЄС. Це дублювання дає найбільшу легітимність цих рішень як на рівні ЄС, так і на рівні держав-членів.
Крім того, сама форма нових заходів свідчить про послідовність. Усі нові заходи — це зміни до механізмів, які вже працюють давно. Наприклад, нові заборони імпорту та експорту додані до Регламенту № 833/2014 від 13 липня 2014 року, і це вже 17-та правка до цього регламенту.
Пакет розширює список підсанкційних осіб, на яких накладено санкції за загрозу територіальній цілісності, суверенітету та незалежності України, робить комплексний перегляд заходів торговельного характеру та містить уточнення щодо заборони імпорту в ЄС товарів із непідконтрольних територій чотирьох областей.
Заходи торгового характеру умовно можна поділити на три блоки:
А) Заходи щодо обмеження військового потенціалу.
Цей блок містить розширення переліку товарів подвійного використання, які можуть посилити російську військову промисловість. А також повна та загальна заборона торгівлі зброєю між ЄС та Росією. У тому числі, і зброєю з інших держав.
Б) Заходи щодо обмеження економічного розвитку економіки РФ.
У цьому напрямі розширено перелік товарів, заборонених для експорту до РФ. Заборонено громадянам ЄС обіймати будь-які посади в компаніях із РФ. А також надавати архітектурні, інжинірингові, ІТ-консалтинг та юридичні послуги російським суб'єктам. Тобто заборонено ділитися не лише технологіями, а й знаннями та досвідом.
В) Заходи щодо відрізання росіян від ринків ЄС.
Запроваджено повну заборону операцій з криптовалютами з російськими суб'єктами. Розширено перелік товарів, заборонених для імпорту з РФ. Введено, але не реалізовано рішення про обмеження ціни на нафту та розширено заборону на імпорт сталі.
Які санкції є найнеобхіднішими
Останній блок рішень особливо чітко окреслив головну проблематику подальшої санкціонної політики — як управляти інтересами європейських компаній. Що, мабуть, враховується нашими партнерами при ухваленні санкційних рішень.
Безперечно, політичний інтерес України та ЄС є спільним та однозначним: Росія має нести відповідальність за свої злочини. Водночас, виробничі процеси та ланцюги постачання окремих великих компаній до ЄС змушують їх і уряди країн, де вони працюють, лобіювати різні вилучення.
Так, ще не реалізована концепція обмеження ціни на нафту вже дала привід для вилучень на заборону транспортування нафти морським транспортом, якщо ціна такої нафти буде нижчою за встановлену стелю. Це реверанс у бік країн із величезним флотом танкерів. Крім того, з майбутнього механізму обмеження ціни на нафту апріорі вилучено трубопровідний транспорт.
Український Forbes підрахував: вартість 84 ракет і 24 дронів-камікадзе, застосованих росіянами під час масованого ракетного удару 10 жовтня, становить $400−700 млн. Водночас, за скоригованим у червні прогнозом Bloomberg, доходи Росії від продажу нафти за підсумками 2022 року можуть скласти $285 млрд. Не складно підрахувати, скільки масованих ударів, подібних до ударів 10 жовтня, держава-терорист може дозволити собі за кошти, отримані від продажу нафти.
Як зазначив президент України Володимир Зеленський під час термінової зустрічі глав держав G7, потрібна жорстка цінова стеля для експорту нафти і газу з Росії — нуль прибутку для держави-терориста. Фактично, мова має йти про повне ембарго — створення умов, за яких держава-агресор припинила б експорт чи змушена була б здійснювати його собі на збиток.
Читайте також: Як Росія обходить санкції завдяки криптовалюті: країни, які допомагають агресору
Особливі умови імпорту
Показовим є розширення ембарго на імпорт сталі з РФ, прийняте ЄС у восьмому пакеті. Незважаючи на заявлену заборону на імпорт російських напівфабрикатів, остаточне рішення передбачає виключення імпорту слябу з РФ в обсязі історичного імпорту. Парадоксально, але це рішення грає на користь металургійних потужностей у ЄС, які належать російським компаніям і везуть сировину з Росії. Це перше квотування імпорту, запроваджене у рамках санкційної політики, і, звісно, воно стане адміністративним тягарем для експортерів.
У структурі експорту РФ у 2021 році експорт металів та виробів із них становив близько 11%. Зокрема, чорних металів — близько 6%. Це значний обсяг.
Справедливою симетричною відповіддю на руйнування українських металургійних заводів та повне блокування українського експорту металів морським шляхом мало бути б повним — без жодних винятків — ембарго на імпорт продукції металургійної галузі Росії. Саме на таких безкомпромісних рішеннях наполягає Україна. І саме таких рішень ми вкотре не побачили у восьмому пакеті.
Незважаючи на підтримку позиції України та наполягання низки країн, зокрема, Польщі, Латвії, Литви, Естонії, не включено до пакету ембарго на імпорт алмазів із Росії — ще однієї потужної статті валютних доходів країни-агресора. Не містить рішення й розширення переліку банків РФ, відключених від SWIFT. При цьому позиція України з цього питання відома нашим європейським партнерам із перших днів широкомасштабного вторгнення — від SWIFT мають бути відключені всі банки держави-терориста.
Боротьба триває
Незважаючи на розчарування від таких прикладів у рамках восьмого санкційного пакету, варто зрозуміти, що подальша робота з ЄС триває. Частиною нещодавно ухваленого рішення РНБО про введення санкцій проти понад 3600 осіб, причетних до агресії, є віддзеркалені Україною санкції, раніше запроваджені ЄС.
Читайте також: США готуються визнати РФ країною-спонсором тероризму: що це означає для України
У подальшій роботі з партнерами ми будемо наголошувати вже не на вимогах розширити чинні заборони. Така логіка розвитку подій вже реалізується, наприклад, через розширення заборон на трансакції з криптовалютою. Головне завдання — довести, що винятки, винятки та винятки при введенні санкцій спотворюють конкуренцію всередині ЄС та негативно впливатимуть на ринок, в який інтегрується Україна. Довести, що суб'єкти, які лобіюють для себе винятки, можуть працювати і в умовах повної заборони: купувати товари, що потрапили під санкції, якщо не в Україні, то на інших ринках. Але не в Росії.
Коментарі - 15
Один автомобіль споживає 1500 літрів на рік. Вихід бензину з нафти — 60% або 100 літрів з барелю. Тобто, на одне авто треба 15 барелів нафти на рік.
В ЄС близько 250 млн машин. Якщо 10% з них перевести на електро, то економія нафти буде близько 375 млн барелів на рік. Або ж 1 млн барелів на день.
Одній машині треба 3 мвт/год на рік на зарядку. На 25 млн машин треба 75 млн мвт/год на рік. В 5 разів дешевше за нафту. Економія $30 млрд (насправді більше, бо нафту треба ще перегнати).
Для виробництва такої кількості енергії потрібно 75 гвт сонячних панелей (один лише Китай за рік встановлює 50 гвт). Вартість цих потужностей $75 млрд. Окупність всього 2,5 роки за рахунок різниці у вартості нафти та електроенергії.
Перспективи вельми непогані і економічно доцільніні. Питання лише в тому, щоб виготовити і продати 25 млн електромобілів у ЄС — і це треба стимулювати.
В апреле ВБ прогнозировал падение экономики РФ в 2022-м году на 11.2%. В июне — на 8.9%. Сейчас вот — 4.5%. В этом месте можно было бы задуматься над тем, что ожидания от санкций не оправдываются, и реальность оказывается несколько сложнее, но нет. Вывод делается такой, что если действия не приводят к желаемому результату, то просто действий нужно совершать больше, и совершать их решительнее. Примерно, как если бы не удалось головой пробить стену, то можно было бы попробовать сделать это с разбегу ¯\_(ツ)_/¯
Бесспорно, политический интерес Украины и ЕС является общим и однозначным: Россия должна нести ответственность за свои преступления.
На войне преступления, обычно, совершаются всеми сторонами. А ответственность в итоге несёт только тот, кто войну проигрывает. Поэтому, если ЕС имеет тот же политический интерес, что и Украина, то он должен быть готов вступить в войну своей армией. Армия есть у государств-членов ЕС, но не у самого союза. И как показывает реальность, политический интерес государств-членов ЕС может быть не таким уж однозначным и совпадающим с украинским.
І поки ті фонди є, вони роблять економіку росії досить стійкою і дозволяють робити вигляд, що все ок. Та фонди тануть. І чим далі, тим швидше. По деяким оцінкам, їм вистачить десь на 6-9 місяців (і це без оцінок впливу санкцій на нафту).
Откуда у вас информация по тратам из ФНБ? На сайте российского минфина суммарного изъятия с начала войны зафиксировано ~2.5 млрд. руб, и ~2.6 трлн. пополнения. Общая сумма средств меняется туда-сюда из-за переоценки вследствие курсовых колебаний (все валюты к рублю падают). Но даже если вы предпочитаете смотреть на изменение итоговой суммы, то смотрите с конца февраля: было 12.9 трлн. руб (~$155 млрд.), стало 10.8 трлн. руб (~$188 млрд). Т. е. за семь месяцев — убыло на 2.1 трлн руб, но прибыло на $33 млрд.
По ЗВР аналогичная ситуация. То, что за сентябрь долларовая оценка ЗВР сократилась — не значит, что ЗВР тратили. Просто доллар укрепился, а ЗВР не только (и с конца февраля не столько) в нем хранятся. Если вы настаиваете на том, что это именно потраченные деньги, то по такой логике получается, что за первую неделю октября в ЗВР поступило $8 млрд. Если считать с конца февраля (18.02 — 14.10), то ЗВР РФ сократились с $643 млрд. до $544 млрд. Т. е. на 15% в долларовом выражении. Индекс доллара за тот же период вырос с 96 до 113, т. е. на 18%, что лишь подтверждает то, что изменение объемов ЗВР РФ объясняется переоценкой, а не расходами.
Не оспаривая потенциальную эффективность предложенного метода, я все же обратил бы внимание на неотвратимость последствий таких действий. Украина взорвала несколько пролетов на одном из автомобильных мостов в РФ, т. е. строго по вашему методу физически уничтожила часть российской экономики. В ответ РФ уничтожила часть украинской энергетики. Т. е., повторюсь, я не говорю, что предложенные вами методы не сработают, я говорю, что вам нужно очень хорошо представлять себе, к каким последствиям они приведут на территории Украины.
Кто привёл Порошенко к власти? Украинский народ. Кто привёл к власти Зеленского и Слуг Народа? Украинский народ. Поэтому да, соглашусь, перекладывать вину глупо. Но украинский народ продолжает это делать.
А так да… мы заслуживаем на то, за что голосуем, но прикол в другом, порох то тоже очко вариант, по сути делать выбора то и сильно не было… скорее всего голосовать нужно не за людей, а за идею, которой у нас нету… все верят в дешевые тарифы или еще что-то, но никто не говорит о лучшем уровне жизни, доходах, и все бы платили по счетам — столько сколько это стоит, газ, свет, вода, они стоят столько сколько стоит … субисидироваться это не должно путём забор у других и распределением на других - плюс еще паралельно воровать на всех этих схемах …