Мінфін - Курси валют України

Встановити
7 лютого 2022, 14:44

Білорусь закрила транзит литовських нафтопродуктів: чим і за скільки заправлятимемося

Із 7 лютого почала діяти заборона на транзит територією Білорусі нафтопродуктів та добрив із Литви в Україну. Як це вплине на цінники українських заправок, — розбирався «Мінфін».

Рішення Білорусі — крок у відповідь на заборону транзиту білоруських добрив через порти Литви.

Частка литовського автомобільного палива на українському ринку порівняно невисока — близько 7−10%. Але ситуація відрізняється за окремими категоріями. Наприклад, за імпортним бензином А-95 і А-98 частка литовської продукції сягає 20% (хоча загалом на ринку бензину — 11%). Також із Литви до нас йде автомобільний газ, але його ще менше — близько 2%.

Читайте також: 207 годин у київських заторах за рік: тарифи на паркування мають бути вищими

Утім, у литовського палива серед водіїв уже склався свій клуб шанувальників. Вважається, що воно якісніше, оскільки виробляється з урахуванням європейських вимог.

Чи зникне литовське паливо із заправок

Сьогодні є декілька сценаріїв подальшого розвитку ситуації. «По-перше, Литва може пустити нафтопродукти в Україну в обхід Білорусі — через Польщу (або замінивши польською продукцією заводу Orlen). По-друге, литовське паливо або його частина може замінити білоруський продукт (із Мозирського НПЗ)», — каже власник мережі Prime Дмитро Леушкін.

У жодному разі литовське паливо не зникне миттєво з українських заправок. Складські запаси дозволять АЗС торгувати бензином та дизелем із Литви ще приблизно місяць.

Але ось що буде потім — питання відкрите.

За даними агентства «А-95», за підсумками 2021 року частка литовського бензину на українському ринку склала 11% (у сегменті імпортного бензину вона є вищою — ред.), дизеля — 9%. Минулого року з Литви до нас було поставлено 691,4 тис. т дизельного палива та 262,2 тис. т бензину.

Як заявили в «А-95», припинення постачання литовських нафтопродуктів в Україну суттєво не впливатиме на наш ринок.

За словами Леушкіна, найімовірніше, литовські обсяги, що випали, замінить білоруський продукт. Такої ж думки дотримуються в «А-95», зазначаючи, що білоруські НПЗ традиційно зазнають профіциту бензину, тому зможуть оперативно збільшити постачання в Україну.

Також збільшиться навантаження на російський напрямок та внутрішнє виробництво (НПЗ «Укртатнафта»).

Заміщення литовського палива білоруським вже підтвердили деякі мережі. Наприклад, мережа BVS заявила, що переглянула наповнення власного продуктового кошика на користь продукції білоруських НПЗ.

Частка білоруського та російського палива на українському ринку може збільшитись зі 72% до 85% і більше.

«При цьому на загальний цінник на бензин та дизель литовський фактор не вплине, тому що в Україні ціни на пальне регулюються державою, тобто ціна може змінюватись лише через зміну котирувань на нафтопродукти на зовнішньому ринку та курсу долара», — каже Дмитро Леушкін.

Читайте також: Під електрокари в Україні дали пільги: як зміняться ціни на нові та вживані авто

Поки що остаточно ставити хрест на литовському автомобільному паливі зарано. Є варіант його постачання в Україну через Польщу або імпорт аналогічного польського палива, виробленого на заводі Orlen у Плоцьку. Хоча логістика в цьому напрямку може бути непростою через вузьку залізничну колію.

Що буде з цінами на бензин та дизель

Незалежно від того, як вирішиться питання із литовським паливом, цінники на українських заправках зростатимуть. Власне, бензин та дизель з початку року вже помітно подорожчали.

І зараз намітилося нове зростання цін. 3 лютого Мінекономіки озвучило нову граничну цінову планку на бензин та дизель.

За бензином це 30,84 грн за літр, дизелем — 28,3 грн. Але цей цінник не враховує торгових надбавок (встановлений урядом максимум — 5 грн на літрі бензину та 7 грн — на літрі дизеля).

Якщо порахувати все разом, то максимальна ціна бензину А-95 на заправках може сягнути 35,84 грн за літр, дизеля — 35,3 грн.

Порівнюючи з попередніми цінниками, які встановлювалися Мінекономіки 10 днів тому, граничну ціну на бензин збільшено на 1,59 грн, дизеля — на 1,46 гривень.

Нагадаємо: уряд запровадив держрегулювання на бензин та дизель у травні 2021 року. Мінекономіки кожні 10 днів переглядає граничні ціни за спеціальною формулою. Її складові — вартість нафтопродуктів на зовнішньому ринку, логістика ($27 за тонну або 66−73 копійки на літрі бензину та дизеля відповідно) та торговельна надбавка роздрібних продавців (5−7 грн на літрі бензину та дизелю відповідно).

Але і цінник на зовнішньому ринку, і логістичні витрати рахуються в доларах. Тому на гривневу ціну також впливає курс.

«Зростання курсу долара, щодо гривні, на одну гривню дає 60 копійок на літрі бензину та дизеля», — пояснює керівник спеціальних проєктів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев.

Озвучені максимальні ціни ще не означають, що всі заправки під них підтягуватимуться. Як правило, максимально ставлять тариф преміальні мережі (ОККО, WOG), на інших ціна може бути нижчою на 1−1,5 грн на літрі.

Також подорожчання може бути плаваючим — заправки потроху накидатимуть зверху до ціни чи не щодня.

Чому дорожчає паливо, якщо Кабмін запустив держрегулювання саме з метою стримування цін?

Головний фактор, за словами керівника агенції «А-95» Сергія Куюна, — нафта.

Нафтові котирування на міжнародних біржах продовжують зростати. 4 лютого вартість бареля нафти Brent досягла $91,38, а WTI — $90,67. Причина — сильні холоди у США, які можуть спровокувати перебої з постачанням нафти.

Також на нафтовий ринок впливають інші «подразники» — напружена геополітична ситуація у Східній Європі та небажання країн ОПЕК нарощувати видобуток нафти, хоча попит на неї на тлі відновлення світової економіки після пандемії зростає.

Прогнози щодо нафти невтішні — експерти пророкують їй цінник до $100 за барель уже цього року. Відповідно, дорожчатимуть і нафтопродукти.

Інший важливий фактор, який жене цінники на автомобільне паливо вгору, — курс долара.

Із початку року національна валюта помітно девальвувала. І хоча Нацбанк намагається врятувати гривню, виходячи на ринок із масштабними розпродажами, успіхи у цьому напрямі різні.

Тому навіть якби ціни на нафту знизилися, але курс підвищився до 29 грн, то українські водії жодного зниження не побачили б. А якщо дорожчає нафта і паралельно зростає курс, варто очікувати на подальше зростання цінників на заправках.

Яким він буде — експертам поки що важко сказати. Але є прогнози, що вже за 10 днів Мінекономіки може підвищити граничні ціни на бензин і дизель ще на 1 гривню. Тобто А-95 коштуватиме близько 37 гривень, а дизель — 36,3−36,5 гривень за літр.

Коментарі - 40

+
+31
bonv
bonv
7 лютого 2022, 14:52
#
Білоруси з росіянами грають на свою користь.
+
0
caeser
caeser
7 лютого 2022, 16:39
#
І яка користь росіянам, чи білорусам?
+
+95
bonv
bonv
7 лютого 2022, 16:50
#
Своє продавати у більших кількостях. Що не зрозуміло?
+
+65
bonv
bonv
7 лютого 2022, 14:52
#
Що буде з цінами на бензин та дизель? Як росли так і будуть рости. І з транзитом і без нього…
+
+30
BEZE
BEZE
7 лютого 2022, 20:27
#
Все росте крім рейтингів;)))
+
+139
neverice
neverice
7 лютого 2022, 15:32
#
Что любопытно, НПЗ — это относительно простой завод. Неужели так сложно заместить импорт? При таких то ценах. Забыли уже, как Беларусь вот буквально прошлым летом урезала экспорт в Украину сжиженного газа и бензина? Беларусь поставщик такой же надежный, как и россия — другими словами, дела с ними лучше не иметь вообще.
Вопрос лишь в поставках нефти — но с ней проще, в целом.
+
+45
caeser
caeser
7 лютого 2022, 16:38
#
Для людини недалекої, все «просто». Ось тільки Іран, шо стоїть на порозі виготовлення власної ядерної зброї, займає 4е місце в світі по експортту нафти, імпортує 40% бензину і постійно відчуває його дефіцит.
Я вже мовчу про те, що навіть наявне виробництво в Україні роками не модернізується, затратне і не здатне виробляти сучасний бензин на наявних потужностях…
+
0
neverice
neverice
8 лютого 2022, 10:18
#
А ви знаєте об'єми, що виробляються в Україні на так званих «міні-нпз»? Так, якість там на рівні евро2. Але то взагалі кустарне виробництво. В перегонці бензину нема нічого складного.
Аналогічно, до вашого прикладу — в Литві нема покладів нафти. А НПЗ є і на експорт вистачає.
Ну і головне — у нас є два НПЗ, обидва працюють у пів сили. Тобто, це не з нуля будувати. А Шебелевський здається взагалі державний.
+
0
neverice
neverice
8 лютого 2022, 10:48
#
Та це насправді неважливо. Ключове тут — не можна заміщувати імпорт з Литви імпортом з Білорусі. Бо це питання стратегічної безпеки. В ідеалі — взагалі зменшити залежність від імпорту нафтопродуктів, замістивши імпортом сирої нафти. І нам це під силу. Це не високотехнологічне виробництво, типу чіпів. І у нас вже є НПЗ.
+
+33
Oligarh
Oligarh
7 лютого 2022, 15:39
#
Украинцы не казахи!!! это казахи могут возбухать, украинцы молча платят)))))
+
+228
Bobby Axelrod
Bobby Axelrod
7 лютого 2022, 16:04
#
Украинцы понимают, что нефть и бензин у нас импортные, и цена зависит от мировых цен. Конечно не считая НДС и акциза которые бы гос-во могло бы и снизить или отменить. А казахи добывают свое и производят.
Не нужно тут левые идеи распростнаять.
+
+19
Oligarh
Oligarh
7 лютого 2022, 17:24
#
что нефть и бензин у нас импортные, и цена зависит от мировых цен. А казахи добывают свое и производят.
сам то понял что написал чухню? что ж ты дорогой тогда покупаешь украинский газ по рыночной мировой цене который украина добывает в пределах 20 лярдов? а? что ж тогда предприятиям платежки выставляли по 50к, а то и больше за укр газ? а?
можешь не отвечать и так понятно что сел в лужу
+
+143
Bobby Axelrod
Bobby Axelrod
7 лютого 2022, 17:27
#
Я то понял. а ты видимо нет)
+
+15
Andreyr1983
Andreyr1983
8 лютого 2022, 18:04
#
А газ по 1000$ у вас тоже импортный? Или десятки вышек это путинские на полтавщине и днепротетровщине стоят???
+
+21
Bobby Axelrod
Bobby Axelrod
7 лютого 2022, 16:04
#
Литовцы через Польшу пустят и все. Делов-то. Ну подорожает конечно.
+
+15
Oligarh
Oligarh
7 лютого 2022, 17:28
#
Делов-то.

когда отвечает дилетант))
+
+15
Три літри
Три літри
7 лютого 2022, 19:28
#
Наладить поставки — не одного дня дело.
+
0
Petrovich121
Petrovich121
7 лютого 2022, 19:44
#
Давайте вместо «поставки» вставим «честную контрабанду»…)))
+
0
Три літри
Три літри
7 лютого 2022, 20:08
#
Контрабанда это когда Петрович возит зебин в баке встроенном в багажник. Или когда фирма ЧПОККО дав на лапу сержанту Петренко провозит 200 тон под видом 100 тонн. Но тут масштабы гораздо больше чем одна сеть.
+
+15
MisterTvister
MisterTvister
7 лютого 2022, 16:28
#
«С начала года национальная валюта заметно девальвировала. И хотя Нацбанк пытается спасти гривну, выходя на рынок с масштабными распродажами, успехи в этом направлении переменные.»

Я поставлю деньги, что редактора минфина вложились в доллар на хае и разгоняют панику исскуственно. Но доллар падает. И по нефти — зима дешевеет, США снимают часть санкций с Ирана в обмен на дешевую нефть, потому ситуация выровняется очень быстро.
+
0
MisterTvister
MisterTvister
7 лютого 2022, 16:43
#
Говорят, что не вкладывались. Ну ладно, поверим. Нефть выровняется только весной, но дешеветь сильно топливо не будет. Госзакупки пошли для армии, они в том числе цену разгоняют…
+
0
Три літри
Три літри
7 лютого 2022, 19:26
#
Редакция Минфина разгоняет панику в Украине.

Смешнее сложно что-то придумать.
+
0
Vladio
Vladio
8 лютого 2022, 13:47
#
Одни цитаты «… США снимают часть санкций с Ирана в обмен на дешевую нефть…» США постоянно гайки закручивают, санкции вводят по поводу и без повода. Надеяться, когда у тётушки в Гродно корова разродится и самому обогатиться, наивно. Решается просто, увеличить импорт из Беларуси. И начинать строить или модернизировать любой собственный НПЗ. С Беларусью надо дружить.
+
+45
Alex Stein
Alex Stein
7 лютого 2022, 17:27
#
Как заявили в «А-95», прекращение поставок литовских нефтепродуктов в Украину не окажет существенного влияния на наш рынок.
Доля белорусского и российского топлива на украинском рынке может увеличится с 72% до 85% и больше.
Это сюр, армия мордора на границах, но увеличения доли мордора на рынке бензина до 85% никак не повлияет на рынок. Им даже нападать не обязательно — просто прекратить поставки.
+
0
BobKickass
BobKickass
7 лютого 2022, 21:49
#
он бы уже усложнил поставки зебина из Беларуси

Гарна ідея, ось тільки чим його замінити?..
+
+1
Три літри
Три літри
7 лютого 2022, 22:34
#
Речь была вообще не о том как организовывать поставки топлива. Если эту тему обсуждать то начать надо с того почему мы на более чем 50% зависим от топлива поставляемого из страны с которой воюем.
+
0
BobKickass
BobKickass
8 лютого 2022, 12:36
#
100% підтримую. Але влада живе за формулою «поки півень в  *** не клюне».
+
0
Vladio
Vladio
8 лютого 2022, 13:52
#
Все упрется в то, что Беларусь ответит тем же. Так политика не делается. Украина опять у разбитого корыта окажется, осложнив импорт ГСМ. и останется без ГСМ. В чем цимес комбинации?
+
+13
Три літри
Три літри
8 лютого 2022, 13:58
#
Так политика не делается.

Расскажите об этом Беларуси которая как раз сделала именно так.

Украина опять у разбитого корыта окажется

Украина окажется с надежным поставщиком которые не прекращается поставки по хотению вождя и не являетя плацдармом для вооруженного нападения на Украину.

Поставки из Мозыря моменталько прекратятся как только Великий Пу решит что уже пора давить биндер. И тогда без бензина окажется не только гражданский транспорт но и армия которая должна будет останавливать «вежливых» бурятов Путина.
+
0
Petrovich121
Petrovich121
7 лютого 2022, 19:35
#
Кто в теме-разложите пожалуйста цену дизеля и а-95 на акцизы (их вроде несколько),совокупный НДС и собственно тело…)))
+
0
Три літри
Три літри
7 лютого 2022, 20:11
#
Акциз один.
+
+15
user mf
user mf
8 лютого 2022, 0:18
#
С собственной переработкой — кирдык, время упущено. Ну смотрите — Лисичанский НПЗ (не знаю на чьей стороне он сейчас), может и ошибаюсь, но кажется он потерян для нас, и это был, кстати, самый современный с самой большой производительностью из всех 5 НПЗ (по памяти — 25−27 млн.тн/год по нефти). По оставшимся 4-м — по заключению в отчете американской консалтинговой компании от 1993 г. (я не ошибся в дате) было предложено Кабмину — не вкладывать ни копейки в дореволюционное (до 1917 г.) старье — Одесский, Дрогобич и Надвирна, а продать их под демонтаж и сосредоточиться на реконструкции/модернизации Кременчугского и Лисичанского (частично) и главное — выстроить совершенно новый завод (консалтеры даже сами выбрали и предложили три площадки на выбор). Ко времени рассмотрения отчета «царем» уже был Кучма и красный директор по его же словам — лучше рухлядь своим пацанам раздаст, чем пустит на супер рентабельный бизнес «буржуинов». На этом все, точка. Ось така х…я, малята
+
+15
Hennady
Hennady
8 лютого 2022, 11:32
#
Еще Херсонский… совладелец Еремеев… была начата модернизация, но сейчас завод законсервирован
Есть еще такое, как глубина переработки (в Украине очень низкая — заводы технологически отсталые)
Но!.. Было 30 лет. Можно было «переплюнуть» и Беларусь и Прибалтику при желании развивать страну, а не «рубить бабло» здесь и сейчас.
+
0
user mf
user mf
8 лютого 2022, 11:53
#
Да, про Херсонский сразу забыл и вспомнил когда уже все написал, но … блин, не могу вспомнить, что по нему было в отчете (хотя, это уже мелочи — по проектной/номинальной производительности все три означенных выше + Херсон — это 10−15% суммарных перерабатывающих мощностей страны в то время).
Так на глубине переработки и строился весь экономический анализ по отрасли.
+
0
ramarren
ramarren
8 лютого 2022, 13:28
#
Лисичанский потерян в том смысле, что не работает, что и понятно, ибо такое предприятие запускать по сути на линии фронта для любого инвестора — безумие.
+
0
TAN72
TAN72
8 лютого 2022, 9:09
#
Закон бумеранга не кто не отменял.
+
0
Три літри
Три літри
8 лютого 2022, 10:27
#
Этот бумеранг летает туда-сюда уже года два минимум.
+
+15
BMW25
BMW25
8 лютого 2022, 12:14
#
Все граються із вусатими.
+
+16
BMW25
BMW25
8 лютого 2022, 12:15
#
Давно треба було розуміти що таке білоруси.
+
+15
Andreyr1983
Andreyr1983
8 лютого 2022, 18:55
#
При этом кто-то переживает о каком-то вторжении. Страна которая боится восточного соседа покупает у него горючку для танков. Трэш кншно… Зачем ему наступать… Можно просто задушить…
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися