До завершення 2021 р. залишилися лічені дні. Це час не тільки хвилюючої підготовки, метушні в пошуках подарунків, новорічного вбрання і передчуття майбутніх свят в колі рідних і близьких, а й традиційний час підбиття бізнес-підсумків року, що минає. Що ж приніс 2021 р. для фінансових компаній?
Чим запам'ятався 2021 рік для фінансових компаній
З 1 січня 2021 р. діють нові правила надання мікропозик відповідно до Закону від
У квітні набув чинності Закон Про захист прав боржників при врегулюванні простроченої заборгованості.
14 квітня 2021 року НБУ своєю постановою затвердив вимоги до структур власності постачальників фінансових послуг і передбачив чіткі критерії їх прозорості.
У липні 2021 підписано Закон про платіжні послуги, який посилить ідентифікацію фізосіб при переказах коштів, а також розширить можливості для входу на ринок платежів небанківських компаній.
18 листопада ухвалено Закон «Про страхування», який докорінно змінює вимоги до страховиків для виходу на ринок, підходи до ліцензування, вимоги до платоспроможності страховиків та умови щодо припинення діяльності.
Непросто доводиться і банкам. Національний банк з 1 липня вперше ввів підвищені ваги ризику для незабезпечених споживчих кредитів у розмірі 125%, а через пів року — з 1 січня 2022 року — вага ризику зросте до 150%.
Протягом року тривала «чистка» ринку небанківських фінансових компаній. Так, у третьому кварталі, згідно з даними НБУ, було анульовано ліцензії у 93 фінансових компаній. З них половина за порушення вимог законодавства. Ще 39 фінансовим установам Національний банк зупинив ліцензії тимчасово, до усунення виявлених порушень.
Проте ринок фінансових послуг продовжує залучати нових гравців. Так, у третьому кварталі ліцензії отримали: один ломбард, чотири лізингодавці та 29 фінансових компаній.
Редакція Finance.ua запитала безпосередньо у самих учасників ринку фінансових послуг: яким для них видався 2021 р?
«Фінансовий ринок продовжив зростати, за даними Opendatabot, тільки за перше півріччя 2021 року українці отримали від МФО на 43% більше грошей, ніж у першому півріччі 2020 року», — констатує директор fintech компаній CCloan і MisterCash Наталія Клевакіна.
«Також цей рік примітний низкою важливих законодавчих ініціатив, які стосувалися розмірів процентних ставок, штрафних санкцій, роботи організацій зі стягнення боргів та інших важливих питань бізнесу. Незважаючи на видимі обмеження, все це сприятливо вплинуло на сферу кредитування, оскыльки зробило fintech компанії більш прозорим і для регулятора», — продовжує Наталія.
Думку колеги також поділяє директор компанії SlonCredit Микола Рохманійко: «Нові закони і вимоги регулятора, в цілому, призвели до позитивних змін ринку мікрокредитування. Зокрема, істотно покращилася якість обслуговування клієнтів, що позитивно позначається на досвіді споживачів і репутації всіх фінансових організацій»
«Загальна тенденція говорить про те, що успішними будуть тільки відповідальні компанії, які вміють якісно працювати із завданнями бізнесу, вимогами НБУ і, звичайно, потребами своїх клієнтів», — резюмує Наталя.
«У 2021 році ми спостерігаємо продовження трансформації ринку мікрокредитування, яка почалася ще раніше, під впливом пандемії COVID-19», — говорить директор компанії Credit7.ua Андрій Пшеничний. За словами Андрія, на перший план вийшли кілька тенденцій:
- По-перше, конкуренція серед компаній (в якій беруть участь не тільки МФО, а й класичні банки і необанки) зросла і буде продовжувати зростасти і далі.
- По-друге, за цей рік ринок мікрокредитування показує зростання, перш за все, завдяки збільшенню середнього чека кредиту.
«Процес адаптації ринку до змін, викликаних фактором глобальної пандемії, вимагав від компаній в 2021 р ще більшої варіативності і пластичності в плані оцінки кредитного ризику», — у свою чергу зазначив засновник компаній RIskTools і БКІ Онлайн Денис Зікєєв. «Також багато компаній були змушені переглянути і оновити свої бізнес-процеси в світлі вимог до ідентифікації клієнтів, запроваджених регулятором на початку року», — продовжив експерт.
СЕО CreditPlus (ТОВ «Аветус Україна») Володимир Довгаль наголосив, що в 2021 р. небанківські фінансові компанії істотно збільшили бюджети на маркетинг і розробку технологічних рішень у світлі нових правил регулювання ринку і зростаючої конкуренції за клієнта.
Ставку на інноваційні технології зробили і в компанії Moneyveo. «Ми впевнено подолали глобальні виклики 2020-го, випустивши кілька крутих технологічних новинок», — говорить CEO Moneyveo Олена Андронікова.
«Що стосується 2021 р, то тут нам вдалося реалізувати ще більш амбітні цілі: по-перше, компанія залишається лідером сфери небанківського онлайн-кредитування. Щоб утримувати першість, ми в компанії формуємо правильну бізнес-культуру, створюємо конкурентний продукт, при цьому коригуємо бізнес-дизайн відповідно до нових реалій.
По-друге, команда Moneyveo регулярно вдосконалює сервіс, орієнтуючись на потреби і бажання наших клієнтів. Ми не припиняємо дивувати і радувати їх різними інноваційними фічами і продуктами. Справжнім проривом на небанківському ринку став випуск у червні цього року першої платіжної картки — Veocard. Я пишаюся тим, що Манівео в партнерстві з Visa Ibox Bank реалізувала такий масштабний проєкт.
По-третє, успіх Moneyveo був би неможливим без роботи команди. Важливим досягненням всередині компанії я вважаю реалізацію культури навчання наших співробітників. Ми не тільки сприяємо їх розвитку, а й долучаємо до спільної справи через трансляцію цінностей. Наприклад, в нашій компанії відділ навчання і розвитку поступово трансформувався в Growth School, ідейним натхненником якої я є. В рамках цієї школи бізнес-освіти і коучингу я розробила спеціальну програму Executive Leadership для топів і мідл-менеджерів. Це аналог мініпрограми МВА з фокусом на розвиток лідерських навичок і стратегічного мислення", — поділилася секретами успіху Олена.
Розробники і провайдери фінтех-рішень також відзначають загальне пожвавлення на ринку з моменту запроваження обмежень, пов’язаних з COVID 19. За словами директора компанії — постачальника рішень для оцінки кредитних ризиків Scorista Карини Дубової, багато компаній вже адаптувалися до реалій сьогодення, а поштовхом послужило створення нових кредитних продуктів у PDL і Installment. «Серед європейських країн, Росії і зокрема України спостерігається зростання аналітичних і скорингових продуктів. У відповідь на зростаючий попит споживачів компанії активно шукають нові способи автоматизації фінансових рішень», — розповіла Карина.
Що стосується орієнтирів на 2022 р., то тут учасники ринку сходяться на думці, що загальні тренди, намічені в 2020 — 2021 рр, збережуться.
«Банки та інші фінансові організації продовжать тренд із залучення нових клієнтів за допомогою процесу віддаленої ідентифікації, додавши до своїх мобільних додатків відповідні рішення. Також, намітиться зростання рішень щодо купівлі та управління портфелем цінних паперів та металів, як альтернатива класичним депозитам та коміркам. Вже зараз багато банків планують доповнити свої мобільні банкінги такими модулями. І, звичайно ж, ми очікуємо продовження попиту на зміну інтерфейсів UI/UX — особливо в частині спрощення, гейміфікації та анімації додатків», — коментує Тетяна Ніколенко, Deputy CEO, LLC Payforce.
«Продовжиться зростання в сфері онлайн кредитування, у фінансових організаціях прогнозується все більше застосування сучасних технологій», — вважає Карина Дубова.
На думку Дениса Зікєєва, серйозним викликом в 2022 р. для багатьох компаній може стати необхідність підписання онлайн-договорів з клієнтом за допомогою КЕП на захищеному носії.
На що ж роблять ставку фінансові компанії в 2022 р?
«У 2022 році ми продовжимо шлях цифрової трансформації бізнесу», — поділилася планами маркетинг директор fintech компаній CCloan і Mistercash Анна Мойсєєва. «Вже зараз компанії CCloan і MisterCash є частиною однієї крос-індустріальної екосистеми, і в планах у нас глобальне масштабування. У розробці віртуальне гейміфіковане середовище, або метавсесвіт Promo Fin Place, в якому клієнти зможуть заробляти і витрачати віртуальні гроші в рамках взаємодії з брендами цієї екосистеми. Це досить масштабна програма, адже бонуси клієнт зможе використовувати всередині не однієї компанії, а величезного віртуального середовища. Наприклад, заробити на програмі Refer a Friend і купити на ці кошти будь-який товар в нашому маркетплейсі. Така організація бізнесу стає однією з наших головних конкурентних переваг, тому що націлена на утримання і супровід клієнта у всіх фінансових рішеннях», — говорить Анна.
А для компанії Moneyveo, за словами Олени Андронікової, завдання номер один на наступний рік — підвищити зростання залученості персоналу. «Вже зараз в цьому напрямі ми розробляємо систему менторства, яка стане одним із засобів залучення команди в бізнес-процеси для досягнення ключових стратегічних цілей», — зазначила Олена.
«Стратегія 2022 для CreditPlus — вихід на нові ринки, запуск нових інноваційних продуктів, а також вдосконалення всіх процесів», — поділився планами СЕО компанії Володимир Довгаль.
Ставку на залучення до співпраці нових партнерів і максимальне покриття всіх каналів продажів споживчого кредитування робить директор компанії SlonCredit Микола Рохманійко.
Формула успіху 2022 для компанії Credit7, на думку директора компанії Андрія Пшеничного, — інноваційність, спрощення, безпека і поліпшення сервісу. «Клієнт повинен мати можливість отримати гроші швидше, зручніше і вигідніше. Тому ми готові приємно дивувати наших клієнтів і далі», — зазначає Андрій.
Що ж, залишилося звірити орієнтири і побажати всім удачі в 2022 р.
17 грудня о 14:00 відбудеться фінальна зустріч року ТОП-менеджерів компаній, що надають фінансові послуги, FinYear outlines 2021, організатором якої є сайти Finance.ua і Minfin.com.ua
Банки, небанківські фінансові компанії та представники фінтех зберуться разом, щоб фіналізувати успіхи 2021 року, обговорити виклики, з якими зіткнулися, і тренди, що намітилися, поговорити про те, як трансформується ринок в умовах нових правил регулювання, які законодавчі зміни очікуються, і як вони можуть вплинути на майбутнє галузі.
Місце проведення: Київ, вулиця Басейна, 2А (God's Place)
Деталі та реєстрація тут.
Коментарі - 1