З 1 січня 2022 року набуде чинності закон, згідно з яким використання реєстраторів розрахункових операцій (РРО) стане обов'язковим. Кого стосуються нові правила та про переваги програмних РРО, у колонці для НВ розповіла бухгалтер та податковий консультант компанії з автоматизації кафе та ресторанів Poster Ольга Пушко. «Мінфін» вибрав головне.
Менше місяця до повальної фіскалізації. Який РРО обрати
Кому не обійтися без РРО
Раніше РРО були обов’язковими лише для деяких видів бізнесу. Але з 1 січня 2022 року набуде чинності закон, який зобов’яже фіскалізувати свої продажі усіх ФОП другої-четвертої групи, які здійснюють розрахунково-касові операції. Іншими словами, якщо бізнес приймає від клієнтів оплату лише у вигляді банківського переказу за реквізитами, можна працювати без фіскалізації. А якщо клієнти розплачуються готівкою чи банківською карткою — потрібен РРО. Тепер фіскальні реєстратори знадобляться багатьом компаніям із сегменту малого та середнього бізнесу, які раніше обходилися без них. Серед них — кав’ярні та ресторани, готелі, турагентства, інтернет-магазини.
Що чекає на порушників
За першу транзакцію без фіскалізації бізнесу доведеться сплатити штраф у розмірі 100% суми чека. За кожну наступну — 150%.
До кінця карантину діє мораторій на перевірки ФОП, але він не поширюється на касову дисципліну. Іншими словами, податкова має право перевірити, чи працює бізнес із РРО, та застосувати санкції у разі порушень.
А навіть якщо інспектори не прийдуть цього року, вони можуть зробити це пізніше і перевірити документи за останні три роки. Якщо виявлять транзакції за 2022 рік без використання РРО, оштрафують за тими нормами, які діятимуть у рік перевірки. Найімовірніше, згодом санкції стануть ще суворішими, ніж передбачено зараз. Тому затягувати із запровадженням РРО не варто. Якщо дотримуватись вимог закону, можна уникнути зайвих проблем.
Читайте також: Позитивна динаміка. Гетманцев розповів, якими темпами збільшується кількість РРО в Україні
Класичні vs програмні РРО
За законом, бізнес може обрати будь-який із двох видів фіскальних реєстраторів:
- Класичні РРО — виглядають як кнопкові касові апарати або пристрої на зразок невеликих принтерів. Їхня ключова функція — друкувати фіскальні чеки.
- Програмні РРО (пРРО) — програми для телефона, планшета або комп’ютера. Вони реєструють розрахункові операції та автоматично передають дані до податкової в електронному вигляді.
Програмні РРО з’явилися нещодавно: українським компаніям дозволили їх використати з 1 серпня 2020 року. Такі реєстратори особливо популярні серед малого бізнесу, і ось чому.
Витрати. Класичний фіскальний апарат коштує від 6−8 тис. грн, його обслуговування — 200−300 грн на місяць. Тоді як для роботи програмного РРО достатньо купити електронний пристрій — наприклад, планшет за 2 тис. грн, а обслуговування коштуватиме від 0 до 150 грн на місяць.
Компактність. Для встановлення класичного РРО потрібен вільний простір. Це може стати проблемою, наприклад, для маленьких кав’ярень, які продають напої навинос, і у них у зоні видачі просто немає місця для розміщення громіздкого обладнання. Їм зручніше фіскалізувати продаж із планшета.
Процедура реєстрації. Раніше на реєстрацію класичного реєстратора потрібно було закладати від п’яти діб. Нині процедуру спростили, вона займає два-три дні. Але у випадку з пРРО все ще простіше — його можна зареєструвати за кілька годин. Вся процедура відбувається онлайн в електронному кабінеті платника податків.
Зберігання z-звітів. «Залізний» реєстратор дозволяє роздруковувати z-звіти: потім їх потрібно зберігати три роки, щоби показати податковим інспекторам у разі перевірки. За допомогою програмного РРО можна передавати z-звіти до податкової автоматично, а також зберігати їх в електронному вигляді — як у «хмарі», так і на своєму комп’ютері. Показати їх контролерам також можна з екрана — не потрібно витрачати час на паперову роботу.
Робота з чеками. Якщо бізнес використовує класичні РРО, він повинен друкувати паперові чеки. Програмні реєстратори дають велику гнучкість: чек можна надіслати покупцеві в електронному вигляді — на e-mail або SMS. І лише якщо клієнт вимагає — надати йому друкований варіант. Це дозволяє компаніям заощаджувати на папері.
Офлайн-робота. Класичні реєстратори можуть працювати без інтернету до 7 діб — потім бізнесу необхідно вручну фіскалізувати усі чеки, які видали за цей час. У пРРО термін офлайн-роботи менший — до 36 годин, але не більше ніж 168 годин на місяць. За цей період компанія має право опрацювати до 2 тис. чеків. Зате з появою інтернету ці дані вирушать у податкову автоматично.
Читайте також: 20 запитань про роботу програмних РРО: податкова розповіла про головне
Типи програмного РРО
У податковій виділяють чотири типи програмних реєстраторів. Залежно від того, як і де ви плануєте фіскалізувати продаж, потрібно вибрати варіант, який вам підходить:
• Стаціонарний пРРО — встановлений на конкретну господарську одиницю та використовується за зареєстрованою адресою. Підійде для компаній, які ведуть продажі в тому самому приміщенні — наприклад, кав’ярні з залом або стаціонарні кіоски.
• Переносний пРРО — зареєстрований на конкретну господарську одиницю (наприклад, автомобіль), але може використовуватися по всій території України на такій господарській одиниці. Підійде для компаній, які видають чеки на різні адреси — наприклад, мобільні точки вуличної їжі або ресторани у форматі dark kitchen (працюють тільки на доставку).
• «Каса самообслуговування» — встановлена на конкретну господарську одиницю і використовується за зареєстрованою адресою, при цьому її можна застосовувати без залучення касира (наприклад, платіжний термінал). Підійде для компаній, які дозволяють клієнтам оплачувати замовлення самостійно на терміналі — таку можливість найчастіше пропонують у ресторанах швидкого харчування.
• Інтернет-торгівля — встановлений на конкретну господарську одиницю та використовується за зареєстрованою адресою, при його застосуванні можна залучати касира. Підійде для компаній, які приймають замовлення через сайт, наприклад, інтернет-магазини.
Якщо потрібно, бізнес може використовувати одразу кілька типів пРРО. Так, для ресторану, який обслуговує гостей у залі та пропонує доставку, знадобляться і стаціонарний, і переносний реєстратори. А якщо в залі є ще термінал, то варто підключити також «касу самообслуговування».
Читайте також: З початку року кількість «кас у смартфоні» збільшилася вдвічі — Опендатабот
Коментарі - 48
В любом случае — во всех развитых странах налоги платят куда лучше, чем у нас. Остальное — это споры про курицу или яйцо.
Ну и опять же — если человек всю жизнь не платил налоги и стал депутатом — как думаете, будет он честным депутатом? Или чиновником? Или хотя бы главой ОСББ? Или может таки стоит привыкать соблюдать законы. Бо привыкнув их нарушать — внезапно очень сложно стать честным и правильным.
И причина «наших реалий» — это люди, считающие, что соблюдать законы нелепо.
И да — я уверен, что если у человека принцип «свой карман дороже» и он свято уверен, что не платить налоги это хорошо и правильно, то став депутатом, он так же свято будет уверен, что если он не украдет, то украдет другой. И нет смысла не красть. Ибо это его принцип по жизни.
Что ж до «перестать их платить» — вы сильно заблуждаетесь. Одно дело продолжать жить как жил, другое дело — менять жизненные принципы.
Фактически, с точки зрения морали — что коррупция, что уклонение от уплаты налогов — это одно и то же. Человек берет деньги у государства себе в карман. Потому у нас так много коррупции (есть еще наследие совка с привычкой дать взятку — но это уже коррупция с другой стороны)
PS: фермер, у которого закупаюсь всеми видами мяса, яиц, каш и прочих радостей- с нового года даёт 10% скидку за налик без чека, я очень доволен нововведениями.
Что ж до ФОПов — то добрая половина из них как раз и есть «схемные единщики». Какие и формируют наши 30% тени.
Она же яркий пример того, почему у нас правительство такое, какое есть — бо эти люди принесли свои принципы с собой. А принципы все те же. Если ты правильный — то терпила. Если умеешь крутиться — молодец.
Про услуги государства — оборонка, правоохранительная система, больницы, вузы, парки, дороги, суды и многое другое. И вы ими пользуетесь. И да, качество местами желает лучшего — но на них все равно идут деньги. Меньше денег — меньше качество. Но деньги тратятся. Те же пенсии оплачиваются из ЕСВ. Не платите ЕСВ — кто содержит ваших же родителей? Не платите налоги — кто содержит уборку парков и танки на донбасе?
на заводах и цехах платят ЕСВ в объёме 18%.
А у вас какие данные?
Кстати, столкнулся с тем, что wayforpay и liqpay даже с привязкой к расчётному счёту, всё равно нуждаются в выдаче кассовых чеков. Здабули! ынтыграцыя в электронную вселенную!
А учитывая торговую наценку, даже доход с разрешенных 5 млн, дает прибыль в 1 млн в год. Что весьма неплохо при налоге в 1200 грн в месяц. Но некоторым и это много.
З.Ы. но если доход меньше 1 млн в год, то можно без РРО
Зачем это нужно прекрасно становится ясно, почитав коменты. Все мутят и не платят налогов. И считают это правильным. Какой народ — такое и правительство. Те тоже, то в декларациях скроют, то им сложно посчитать, то другу на таможне помогут. Типичный бизнесмен средней руки.
И вы так говорите, будто вторая группа — это бабка на рынке. Вторая группа ФОП — это как минимум физический магазин, либо доход выше 166 минималок в год. И до 10 наемных сотрудников. Тоесть, нормальный такой бизнес. С чего б им не заплатить налоги? Учителя платят, врачи платят. И куда больше. От куда меньших денег.
В любом случае, вы показали, что в бизнесе — просто огромное количество муток. Причем в самых разных сферах. И все они от желания упростить себе жизнь с одной стороны и заработать с другой. И это часто называется преступление. Потому путь один — максимальный контроль за исполнением законов. И чем менее сознательные граждане, тем сильнее контроль и строже наказание. Что бизнес, что ПДД, что гос услуги. РРО — это средство контроля в виду огромного процента желающих мутить.
Но условные РРО нужны не только фермерам или ФОПам — судьям, чиновникам, водителям и прочим. Их суть — загнать это анархичное стадо в рамки закона. Ибо я тоже люблю ездить быстро — но это ж не значит, что мне можно ехать по городу 150, потому что я так хочу и государство не залатало ямы у меня во дворе. И гос-во повышает штрафы и ставит камеры. А ямы во дворе так и остались.
Єдинщик купує ці контрабандні товари, і реалізує вроздріб.
Якщо єдинщик поставить РРО, то відразу встає питання прихідних накладних на весь товар…
І тут проблема: імпортер який ввозить контрабасом, не дає офіційні накладні на товар. А у тих постачальників що імпортують офіційно — ціни на порядок вищі…
Тому або хай всі платять податки, або ніхто не буде платити.
Гарний приклад. що ви навели — так, РРО буде трохи сприяти і зменшенню контрабанди та усього сірого ринку. При цьому, кінцевий споживач цього навіть не відчує — ціни то й так не дешеві.
Вывод: не бухти фоп, а иди затовариваться у больших дядек, у которых есть связи. Возвращаемся в эпоху яныка. Ну, зато хоть полегче будет вести бизнес, и цены выровняются наверх.
Можете просмотреть закономерность по миру. Как где живут и как платят налоги.
Мне вот любопытно, для статистики. Вы объезжаете пробки по полосе, где разрешен только поворот?
При этом — не бедные же люди.
Вот это нужно искоренять. Вот станите вы депутатом. И что? Принципы ваши позволят вам построить хорошую страну?
Вот видео (https://youtu.be/lJlEXdCEmHE?t=212), на котором разъясняют, что в применении РРО нет необходимости, если операции проходят через банк.
Если же подумать логически, а также если хорошо знать как работает Вейфорпей, то возникает вопрос, нужно ли выдавать чек, работая через платежные системы. Итак, например, у меня есть магазин, который работает исключительно без кэша и использует в расчетах указанную систему платежей. Механика такова — по стоимости товаров в корзине от имени системы Вейфорпей, в адрес покупателя формируется платежная ссылка на оплату. Соответственно, в адрес этой системы покупатель и платит. На следующий день, согласно договора между Вейфорпей и продавцом, последний получает полную сумму за все оплаченные заказы предыдущего дня. То есть сумма продаж заходит одним общим платежом. Таким образом, согласно Вашему утверждению, продавец должен выдать чек в адрес Вейфорпей на эту сумму. Верно? Или как он может технически разделить эту сумму после уплаты комиссий с каждой транзакции задним числом выдавать чеки непосредственным покупателям
А Вам какие-то налоговики сидя на лавочке сказали. Давайте по-другому. Пусть Ваши налоговики опровергнут видео и мои слова конкретными положениями данного закона.
Во-вторых, Вы ведь даже не удосужились понять логику работы Вейфорпей, чтобы возразить мне по сути. Даже в этой статье написано, цитирую: «если бизнес принимает от клиентов оплату только в виде банковского перевода по реквизитам — можно работать без фискализации»
4X9 tk ➇︎
CF9U s2 ✖︎