Депутати пропонують знизити навантаження на фонд оплати праці. На думку авторів законодавчої ініціативи, єдиний соціальний внесок, податок на дохід фізосіб та інші збори можуть бути зменшені. Але чи дійсно Україна може піти на цей крок, в колонці для НВ розповів експерт з податкового планування, керівник Global Payment Security association в Україні Олексій Тройніков. «Мінфін» вибрав головне.
Що заважає знизити податки на зарплату
Варіанти сплати податків із зарплати
Перш ніж відповісти на запитання, чи можливо найближчим часом, без додаткових глобальних змін знизити податки і збори для найманих працівників, пропоную нехитру задачку.
Якийсь український роботодавець потребує фахівця — юриста, бухгалтера, економіста, маркетолога. Є два варіанти (вірніше, два з половиною).
- Взяти фахівця в штат, на чисту «білу» зарплату, припустимо, 15 тис. грн, з усіма нарахуваннями — ЄСВ, ПДФО, військовим збором, тобто — плюс 40% до 15 тисяч. Можна домовитися про частину з/п в конверті, наприклад, у 7 тисяч, тоді і нарахування будуть йти з частини, що залишилася видимою.
- Укласти договір з фахівцем, який є фізичною особою-підприємцем, і компенсувати йому 5−6% його єдиного податкового внеску.
Чи реальний знак рівності між відрахуваннями з «білої» (і навіть «сірої») зарплати і компенсацією внеску ФОП?
У чому заковика
Можна нескінченно боротися з несплатою податків, але поки у роботодавця є цілком легальний інструмент, як знизити податкове навантаження — він буде користуватися цим інструментом, і дуже складно закликати його до відповідальності за ухилення від податків.
Без реформування системи фізосіб-підприємців ніяких істотних змін податкового навантаження для найнятого працівника — а насправді, для роботодавця, не буде. Потрібні зусилля і сміливість відкинути популізм і чітко сказати — якщо це фізична особа, то будьте ласкаві, платіть податки як фізична особа. Якщо юридична особа — то відповідно.
Можна говорити про перегляд обсягу відрахувань із заробітної плати тільки тоді, коли всі фізичні особи — наймані працівники і підприємці — будуть приблизно в рівних умовах.
Інакше бюджет — чаша, що збирає, — продовжить бути решетом, через яке випливає все зібране.
Платити податки для будь-якого підприємця — віддавати своє, зароблене важкою працею. На перший погляд, абсолютно справедливо, якщо весь час упускати один, але ключовий момент.
Податки — це плата за те, що я є резидентом цієї держави. Кожному підприємцю, підозрюю, хочеться жити в державі, де буде зрозуміла і прозора система визначення плати за ведення бізнесу. Це і є податки — коли вони вже сплачені, звичайно.
Неможливо викинути з голови те, що взаємини українського платника податків і держави — це драматичний забіг, довжиною в десятиліття. Є система оподаткування та система ухилення від неї ж. Як антивірусні комп’ютерні програми і віруси. Одні неможливі без інших.
Читайте також: Якою має бути наша податкова система
Естонський приклад
Не те щоб у всьому світі, навіть у благополучних країнах, не шукають шляхів зниження податкового навантаження. Шукають, і знаходять. Але все-таки з меншим, як мені здається, цинізмом. Знаю, що українські підприємці хвалять, як один, естонську модель оподаткування бізнесу, зокрема — 0% прибутковий податок з юридичних осіб. Але забувають про досить жорсткі норми в тому випадку, якщо підприємець вирішить цей прибуток з Естонії вивести. Ну, і інші податки все-таки сплачуються усвідомлено.
Якщо естонський приклад занадто неочевидний, то згадайте протести власників «євроблях», які вимагали безкоштовного розмитнення. І мало не домоглися свого. У запалі протестів, напевно, мало хто задумався про почуття українців, які купували автомобілі легально і не сміли вимагати поблажок.
Щоб удосконалювати систему оподаткування, а не латати окремі діри в решеті, потрібні сміливість і прагматизм. Якщо прагматизм на цей раз встоїть перед спокусою чергового популістського напівзаходу, у нас є шанс на побудову адекватної податкової системи.
Читайте також: Кабмін хоче ввести податок на необгрунтовані витрати українців — Гетманцев
Коментарі - 49