14 липня в Україні запрацював так званий антиколекторський закон, який регулює роботу колекторських компаній і встановлює стандарти їх поведінки зі споживачами фінансових послуг. Яких змін варто очікувати від закону № 1349-IX, розповідає на сайті unian.net адвокат Олександр Муравський.
Набули чинності нові правила взаємодії колекторів з боржниками
► Підписуйтеся на телеграм-канал «Мінфіну»:
головні фінансові новини
Кваліфікаційні вимоги
У постанові правління НБУ № 77 від 09 липня 2021 року затверджено низку кваліфікаційних вимог до співробітників колекторських компаній. Вони повинні:
- мати достатній рівень знань для виконання вимог законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг та захисту персональних даних;
- не мати судимості за кримінальні правопорушення, незнятої або непогашеної в установленому законодавством України порядку.
Колекторські компанії зобов'язані перевіряти потенційних співробітників на відповідність цим вимогам, отримувати від кандидата документи, що підтверджують його відповідність кваліфікаційним вимогам, перевіряти достовірність поданих даних і проводити співбесіди або тестування.
За порушення прав споживачів колекторськими компаніями та їх співробітниками, невідповідність працівників вимогам НБУ будуть накладено такі стягнення:
- письмове застереження з вимогою виправити помилку;
- штраф для колекторської компанії;
- тимчасова заборона колекторській компанії здійснювати свою діяльність;
- виключення відомостей про колекторську компанію з реєстру колекторських компаній;
- тимчасова зупинка або анулювання ліцензії колекторської компанії.
Читайте також: 14 липня почнуть діяти обмеження для колекторів: кредитори діють за принципом «вибити все з усіх» до цієї дати
Норми поведінки
Тепер спілкування колекторів і позичальників проходитиме цивілізовано і без погроз. Нелегальних («анонімних») колекторів не буде.
Абсолютно всі колекторські компанії до 13 серпня 2021 року мають бути внесені до реєстру колекторських компаній.
НБУ забезпечує вільний цілодобовий безкоштовний доступ до інформації з реєстру колекторських компаній в інтернеті - з можливістю перегляду, пошуку, копіювання та друку інформації з реєстру.
Також фінансові установи тепер зобов'язані інформувати позичальників, з якими колекторськими компаніями вони працюють.
Читайте також: Новий сервіс допоможе боржникам спілкуватися з колекторами в рамках закону
Алгоритм спілкування
Кожна розмова колектора з боржником тепер фіксуватиметься. Колектор зобов'язаний представитися, повідомити назву компанії і розмір боргу з розбивкою по відсотках, «тілу» кредиту і штрафах. Крім того, на вимогу споживача колектор зобов'язаний надати підтверджуючі документи протягом семи днів. При недотриманні будь-якого з цих умов боржник має повне право не спілкуватися з колектором.
Матеріали з фіксацією повинні зберігатися протягом трьох років.
Колекторам забороняється:
- будь-яка комунікація з боржниками з 20:00 до 09:00 (дзвінки, повідомлення, зустрічі та інші форми комунікації);
- шантажувати, погрожувати, шкодити майну або діловій репутації, вводити в оману з приводу відсотків і штрафів, дзвонити позичальнику або його родичам, сусідам чи колегам;
- взаємодіяти з боржником більш як двічі на добу;
- передавати інформацію про борг боржника та його особисті дані третім особам, вимагати від родичів і знайомих взяти на себе борг;
- приховувати номер телефону або адресу, з якого здійснюється дзвінок або відправляється повідомлення;
- використовувати функцію автоматичного дозвону боржнику.
Якщо ж колектори порушують цей закон, до них застосовуються такі санкції:
- штраф (від 51 тис. до 102 тис. грн);
- виключення з реєстру колекторських компаній;
- кримінальна відповідальність;
- втрата права займатися колекторським бізнесом.
Кожен клієнт банку може отримати всю інформацію про взаємодію з колекторами і прийняти правильне рішення про необхідність отримання кредиту і ризиків у разі можливих проблем з поверненням грошей.
Коментарі - 3