Антимонопольний комітет 15 квітня розпочав справи проти державних Приватбанку та Ощадбанку за зловживання монопольним становищем на ринку послуг еквайрингу. Про це йдеться у повідомленні комітету.
АМКУ відкрив справи проти Приватбанку та Ощадбанку за монополізм на ринку еквайрингу
Що кажуть в АМКУ
У ході дослідження ринку еквайрингових послуг, зокрема в частині встановлення розміру однієї зі складових цих послуг — ставки інтерчейндж, АМКУ виявив невідповідність дій певних учасників ринку законодавству про захист економічної конкуренції шляхом встановлення завищеної комісії за послуги еквайрингу.
АМКУ нагадує, що для всіх банків розмір інтерчейндж однаковий, але відрізняється за типом картки, видом діяльності торговця тощо. Всю суму такої комісії отримує банк-емітент.
Читайте також: Еквайринг та інтерчейндж. Приватбанк може відключити українцям безкоштовний Apple Pay та грейс-період
Якщо банк-емітент і банк-еквайр — один і той самий банк, при розрахунках не проходить міжбанківська операція, а тому не виникає підстав включати до тарифу з еквайрингу комісійну винагороду інтерчейндж.
Водночас Ощадбанк і Приватбанк можуть надавати послуги еквайрингу з територіальним покриттям по Україні у повному обсязі. Відтак найбільші торговці зазвичай обирають послуги одного чи одразу двох цих банків.
АМКУ вважає, що таке становище Приватбанку та Ощадбанку має структурні ознаки монопольного (домінуючого) на ринку послуг еквайрингу. Остаточне визначення становища відповідачів у справах — одноосібної чи колективної монополії — АМКУ визначить у ході відповідного розслідування.
Наразі вже відомо, що Приватбанк та Ощадбанк встановлювали завищені комісії за операціями, які не несуть витрати на інтерчейндж. Тобто за відсутності необхідності сплачувати інтерчейндж, банк-еквайр не змінював розмір комісії за еквайринг. Відповідно, торговець сплачував однаковий розмір комісії, незалежно від наповнення послуги.
Читайте також: Чому можуть зникнути безкоштовні карти і кешбек
Вказане мало наслідком встановлення завищених тарифів за послуги, які здійснюються в межах однієї банківської установи.
Такі дії суб'єктів, які мають структурні ознаки монопольного (домінуючого) становища були розцінені АМКУ як можливе порушення конкурентного законодавства. Остаточні висновки — попереду.
Коментар Приватбанка
«Приватбанк надає послуги своїм клієнтам виключно в рамках правового поля і нормативних вимог, в тому числі, і щодо вартості своїх послуг», — йдеться у заяві банку.
Як зазначається, ринок безготівкових платежів в Україні є високо конкурентним, на ньому представлено більшість банківських установ, і торговельні підприємства можуть вибирати послуги еквайрингу, виходячи не тільки з вартості послуги, а й безлічі інших чинників — якості обслуговування, рівня сервісу і підтримки.
«На сьогоднішній день банк не отримував жодних документів від Антимонопольного комітету України про початок розгляду справи щодо послуг еквайрингу. Банк впевнений у своїй правовій позиції і вживає всіх необхідних заходів для захисту своїх прав та інтересів», — підсумували в пресслубжі банку.
Передісторія
Антимонопольний комітет розкритикував ідею встановити граничні розміри комісійної винагороди і інтерчейнджу.
Як писав «Мінфін», Національний банк України і народний депутат Ольга Василевська-Смаглюк закликали парламент відмовитися від включення в текст законопроєкту про платіжні послуги (№ 4364) під час його підготовки до другого читання норм про законодавче обмеження граничного розміру комісії інтерчейндж.
Депутати ініціювали зниження комісії за послуги банку-еквайєра — з 1,6−2% до 0,5−1,4%, і комісії інтерчейндж для банку-емітента, що входить до неї, — до 0,3−0,9%.
2 квітня 2021 року три банки, які працюють в сфері еквайрингу — Ощадбанк, Приватбанк та Райффайзен Банк Аваль звернулися до парламенту, НБУ, Кабміну і бізнесу зі спільною заявою. Банки заявляють, що знизять комісію інтерчейндж до 2023 року.
Читайте також: Профільний комітет ВР підтримав обмеження комісій еквайрингу, але з нарахуванням клієнтам знижки 1%
Коментарі - 5