У Верховній Раді 21 жовтня зареєстрували законопроєкт про захист боржників (№4241), який передбачає можливість застосування санкцій до колекторів у разі недотримання ними вимог етичної поведінки. Про це йдеться у повідомленні Нацбанку.
Колекторів змусять поводитися чемно. У Раді зареєстрували законопроєкт
Що передбачає документ
Проєкт закону встановлює чіткі правила роботи колекторів, вимоги до етичної поведінки з боржниками, санкції за порушення, нагляд за колекторською діяльністю.
Найбільш важливі новації:
-
з'явиться публічний реєстр колекторських компаній, який вестиме Нацбанк. Усі колекторські компанії повинні будуть зареєструватися у ньому;
-
нагляд за колекторами та їх поведінкою стосовно споживачів здійснюватиме НБУ. Нацбанк контролюватиме дотримання колекторами законодавства, встановлюватиме додаткові вимоги до взаємодії зі споживачами, захищатиме права споживачів, розглядатиме звернення громадян. Також НБУ зможе накладати штрафні санкції чи виключати порушника з реєстру;
Читайте також: Як захиститися від колекторів. Поради НБУ
-
банки та фінансові компанії ще на етапі підписання кредитного договору повинні будуть попереджати клієнта про можливість залучення колектора у випадку прострочення платежів. Кредитор також муситиме публікувати інформацію про колекторську компанію на своєму сайті;
-
колектори повинні будуть дотримуватися вимог щодо етичної поведінки під час взаємодії з громадянами.
-
Законопроєкт встановлює виключний перелік способів дозволеної взаємодії колектора зі споживачем фінпослуг та запроваджує обмеження максимальної частоти такої взаємодії. За порушення передбачено відповідальність: від штрафів до виключення з реєстру колекторських компаній.
Читайте також: Колекторів зобов’яжуть представлятися та заборонять розпитувать про боржника у сусідів — проект
«Та найголовнішим є врегулювання діяльності колекторських компаній на законодавчому рівні. Адже сьогодні законодавство не визначає термінів „колектор“ чи „колекторська діяльність“ та не врегульовує повноваження і правила поведінки таких компаній. Через це трапляються численні порушення прав споживачів фінансових послуг», – підкреслюють у Нацбанку.
Як часто українці скаржаться на колекторів
Національний банк з 1 липня 2020 року здійснює нагляд за небанківським фінсектором. За липень-серпень регулятор отримав 2408 скарг громадян на небанківські фінансові компанії, з них 12% (295 скарг) стосувалися захисту персональних даних.
Серед порушень, на які скаржилися українці, – використання колекторами персональних даних без дозволу з метою стягнення проблемного боргу.
Читайте також: Що робити, якщо дзвонять колектори і загрожують прийти додому
Які права матимуть колектори
Відповідно до нинішнього варіанту проекту документу колектори зможуть контактувати з боржниками не частіше 2 разів на день та виключно в період з 8 ранку до 20 вечора. Крім цього, представники колекторських компаній зобов’язані будуть поводитися етично.
Також колектори отримають право фіксувати своє спілкування із боржниками за допомогою аудіо-, фото- чи відеотехніки та зберігати ці записи.
Які обмеження встановлять для колекторів
Як повідомив виконавчий директор Асоціації учасників колекторського бізнесу України Сергій Нікіфоров, представники колекторських компаній будуть зобов’язані називати свої прізвище, ім’я та по-батькові.
Щоправда, за словами виконавчого директора Асоціації, ця норма ще обговорюється. Можливо, колектори під час телефонних розмов називатимуть свій номер, за яким можна буде визначити їхні дані.
Також колекторам буде заборонено ігнорувати питання про деталі боргу чи надавати неправдиву інформацію.
Крім цього закон встановить заборону на контакти із третіми особами (наприклад, сусідами чи знайомими боржників) і оголошення персональних даних боржників.
Коментарі - 9
А касаемо вернуть долги. Вам правильно выше сказали. Нужно знать кому одалживать. А то напоминает старый добрый фильм Республика ШКИД в котором крыса жирная свинья давала в долг голодным детям хлеб а потом обирала их до нитки.