Мінфін - Курси валют України

Встановити
14 квітня 2020, 9:22

«Розглядаємо клієнтів під лупою»: як працюють МФО під час карантину

Викликані карантином криза і зростання безробіття підвищили попит на мікрокредити, але загострили проблему платіжної дисципліни. Кожна третя позика, видана МФО, перекочувала до розряду проблемних.

Криза змушує мікрофінансові компанії жорсткіше підходити до оцінки ризиків та скорочувати обсяги видачі кредитів. Про це учасники ринку розповіли на вебінарі «Ринок МФО: реалії, перспективи, прогнози», який проходив в рамках проекту FinUpdate, організованого BankOnline.

Криза — грошей немає

Голова правління Всеукраїнської асоціації фінансових компаній (ВАФК) Анна Замазєєва вважає, що і великі, і невеликі МФО найближчим часом будуть вирішувати одні й ті ж проблеми:

  • скорочення обсягу видачі кредитів;
  • зниження доходу кредиторів;
  • зростання проблемної заборгованості;
  • стягнення і сплеск звернень від клієнтів.

За час карантину проблемна заборгованість у МФО зросла втричі. Багато позичальників втратили роботу, а разом з нею і стабільний заробіток. Деякі не поспішають погашати кредит через невизначену ситуацію у майбутньому. В першу чергу, постраждали клієнти, які були закредитовані і розраховували погасити кредит за рахунок нових позик.

«Фінансові компанії, у яких було прострочення за кредитами 9−10%, тепер мають 30−38%. І цей показник буде збільшуватися», — говорить Анна Замазєєва.

Найбільш проблемний портфель, який МФО видавали в лютому і на початку березня. Позичальники, які брали кредити в цей період, не були готові до поточних подій.

«В середньому раннє прострочення у Creditplus зросло в 1,5−2 рази. Це призведе до зростання дефолтів в 2−3 рази на портфелях, які видаються в лютому і на початку березня», — стверджує директор Авентус Україна, якій належить МФО Creditplus, Володимир Довгаль.

У ВАФК вже готуються до зростання потоку звернень від позичальників, у яких виникнуть проблеми з погашенням кредитів. Анна Замазєєва каже: цього тижня Асоціація опублікує номер гарячої лінії, куди зможуть звертатися клієнти.

Читайте також: Коли фінкомпанії подолають наслідки кризи

Саме незадовго до введення карантину 27 мікрофінансових компаній, що лідирують на ринку, підписали Кодекс професійної етики. Так МФО підтвердили свої наміри вести прозорий бізнес і дотримуватися закону.

Наприклад, Moneyveo з 16 березня припинили нараховувати штрафи і пені за прострочення на період карантину. CEO компанії Олена Андроннікова каже, що додатково МФО пропонує юридичні послуги від компанії-партнера усього за 1 гривню. «За три дні старту цього проекту ми побачили дуже багато звернень», — зазначила вона.

На час карантину контакт-центр Moneyveo повністю перейшов на дистанційну роботу. Незважаючи на це, пропущених дзвінків від клієнтів — менше 1%. «Ми перейшли на іншу систему телефонії і змінили систему мотивації для всього відділу з роботи з простроченою заборгованістю. На сьогоднішній день ризиків викликів з особистих номерів співробітників компанії немає», — розповідає Олена Андроннікова.

Засновник Mycredit Роман Катеринчик запевнив, що всі дзвінки прослуховуються, а після розмови компанія додатково збирає фідбек від клієнтів. «Таких людей, які слухають дзвінки, стало в 2−2,5 рази більше», — ділиться він.

Кредити отримають не всі

У період карантину процес до відбору позичальників став набагато жорсткішим. Якщо раніше компанії відсівали кожну 4 заявку на кредит, то тепер, кожну другу. «Відсоток прийняття заявок клієнтів скоротився в середньому до 75% від усього потоку вхідних запитів до 50%. Ми дивимося на клієнта під лупою, скажімо так», — розповідає CEO Moneyveo Олена Андроннікова.

У компанії вже є збитки. «Провал стався в перші два тижні карантину. Ми в 4 рази прикрутили скоринг та суттєво знизили обсяги кредитування. Щодня дивимося на скоринг та ймовірність дефолту», — додає Андроннікова.

Схожа ситуація в Mycredit. Компанія з 18 березня стала видавати менше кредитів і постійно контролює свої ризик-моделі. Відсоток відмов у середньому зріс на 20−25%. За словами Романа Катеринчика, відсоток прострочення за кредитами швидко зростає. Тому компанія намагається попереджати клієнтів про можливе прострочення та пропонувати варіанти реструктуризації позик.

Читайте також: Які бізнеси найбільше постраждали від карантину

Директор Авентус Україна Володимир Довгаль зазначив, що кількість запитів на кредити збільшилася, адже на ринку стало менше компаній, які ще кредитують. Особливо зріс «трафік» у перші дні карантину. Але зараз ситуація вирівнялася.

За словами Володимира Довгаля, Creditplus також посилили налаштування скорингу та системи створення ліміту. З тими кредитами, які видаються в нових реаліях, зовсім інша стратегія роботи. По суті, компанія перейшла в режим стартапу. «Ми дивимося, як ведуть себе клієнти, який результат продуктів», — ділиться він.

Як ситуація буде розвиватися далі залежить від того, наскільки довго триватиме карантин. В нормальний режим роботи МФО повернуться не раніше, ніж через 2−3 місяці. Обсяг ринку скоротиться. Деякі клієнти підуть у прострочення, хтось відмовиться від кредитів через невпевненість у завтрашньому дні.

Не вистачає грошей під час карантину? Бери кредит онлайн і залишайся вдома

Час для експериментів

Багато МФО в умовах карантину почали використовувати нові технології і нові продукти. За словами Володимира Довгаля, компанії дозволили собі експерименти, на які не наважувалися до карантину.

«Наприклад, у нас на сайті стоїть продукт під 0,01%, але на 15 днів. Подивимося, який клієнтський сегмент буде заходити. Хоча ми навіть не анонсували цю пропозицію — може, через два дні ситуація зміниться», — розповідає він.

Moneyveo також внесла зміни в пропозиції для клієнтів. Наприклад, з'явилися лояльні умови для пролонгації кредиту і можливість додаткової реструктуризації.

Читайте також: Як правильно зберігати й інвестувати гроші в кризу

«Реструктуризація не псує кредитну історію. Вона допомагає зупинити будь-які нарахування. Суму боргу, яка сформувалася, можна сплатити у розстрочку з тією регулярністю, яку встановлює компанія — раз на тиждень або раз на місяць за планом», — пояснює Олена Андроннікова. За її словами, частка реструктуризацій в портфелі Moneyveo за час карантину зросла з 5% до 12%.

У Mycredit тепер доступна автоматична реструктуризація. «Вам не треба дзвонити, домовлятися, повідомляти. Все можна зробити у особистому кабінеті онлайн без будь-яких складнощів. Зараз наша служба працює щодня і пропонує індивідуальні умови», — зазначив засновник Mycredit Роман Катеринчик. За його словами, компанія пропонує реструктуризацію з 10 дня прострочення.

Онлайн-бізнес виправдав себе на 100%

Введення карантину і корона-криза все перевернули з ніг на голову. Засновник Mycredit Роман Катеринчик називає анекдотом потужну маркетингову кампанію з впізнаваності бренду, яку МФО запустила в березні. Справа закінчилася карантином — як мінімум на 80% скоротився трафік.

Після карантину модель поведінки та споживання клієнтів зміниться. Голова правління Всеукраїнської асоціації фінансових компаній (ВАФК) Анна Замазєєва вважає, що обсяг видачі кредитів оффлайн знизиться мінімум на 50%.

СЕО Moneyveo Олена Андроннікова стверджує, що після карантину українці стануть активніше користуватися онлайн-сервісами. Будь-яка звичка формується 21 день. І вже зараз всі звикли жити і отримувати будь-які послуги онлайн.

«Ми створили додатковий канал для погашення кредитів через телеграм. Також запустили видачу кредитів через платіжні термінали самообслуговування, наприклад, Easypay», — поділилася вона.

В умовах карантину люди стали активніше робити покупки онлайн. За словами комерційного директора iPay.ua Антона Косторніченко, зростання онлайн-платежів склало близько 30%. Найбільшим попитом користується парфумерія, ліки та продаж побутової техніки.

Оплата комунальних платежів онлайн зросла на 15%. Також продовжують активно оплачувати паливо на заправках.

Але в цілому кількість платежів трохи зменшилася, тому що ряд бізнесів зараз закрився, наприклад, ресторани, кафе, театри тощо.

Читайте також: Чи зможуть банки пережити кризу

У iPay.ua відзначають скорочення обсягів кредитів «до зарплати». «У нас зараз обслуговується 7 компаній. За кількістю платежів їх видачі знизилися на 60%, за погашеннями — мінус 40%», — ділиться Антон Косторніченко.

А ось за банками, навпаки, зростання склало 17%. Секрет в тому, що банкіри оперативно переорієнтували клієнтів на роботу онлайн, в тому числі, і погашення кредитів. За словами Косторніченко, компанії, які були максимально автоматизовані в онлайні, простіше адаптувалися до поточної ситуації і зможуть легше пережити кризу.

Світлана Тартасюк

Автор:
Світлана Тартасюк
Журналіст Світлана Тартасюк
Пише на теми: Банки та банківські продукти, нерухомість, ринок праці, бізнес, фінанси, інвестиції

Коментарі - 8

+
+37
Anticall
Anticall
15 квітня 2020, 1:48
#
А знает ли господин Довгаль, директор Авентуc(Сredit+), что стиль работы его ,,кредиторов« это звонки на работу, всем подряд, с подробным информированием про долги, просрочку,подробности займа такого-то человека? Мало того, ,,каловерные звонари» Кредит плюс ещё начинают расспрашивать, вынюхивать ещё более персональные данные у знакомых, коллег, начальника, соседей, друзей этих соседей... Я уже молчу про угрозы, оскорбления, порноколлажи. Вот так работает команда Довгаля!))
+
+12
Системы Безопасности
Системы Безопасности
15 квітня 2020, 8:32
#
И не только они, все 100% мфо работаю именно так. Так что шлите их в суд и они туда не дойдут.
+
0
Tolyana
Tolyana
26 липня 2020, 17:41
#
МФО только прикрываются красивыми масками. Они не выполняют условия, о которых так много рассказывают. Отсутствие профессиональной этики-хамство, угрозы, вымогательства, оскорбления. Они не идут навстречу клиенту. О какой реструктуризации идет речь? Я направила 6 писем в адрес  МФО с просьбой произвести реструктуризацию займа, но они продолжают угрозы, начисление процентов. Самое главное-предложение погасить займ разовым платежом! Хороша реструктуризация!!! Сплошной обман. Ростовщический ход в действии. Плевать на человеческий фактор, лишь бы урвать побоольше. Никакого доверия нет к этим микрофинансам. Провальная система. Буду обращаться в суд!
+
+1
Axmedov Axmed
Axmedov Axmed
15 квітня 2020, 12:31
#
Э гроши мне вообще начислила 600грн за один день просрочки тем более в такой момент карантин (не в какую они пеня штрафы бешеные!!!никогда не берите кредит в Эгроши!!! почитайте отзывы про Эгроши
+
+1
Belova1985
Belova1985
15 квітня 2020, 22:17
#
Компания е кеш вообще ничего не боится. Звонят всем кого найдут, угрозы, ставят на автодозвон, дошли до того что детям угрожают когда те берут трубку. И это все контактным лицам которых нашли. Реструктуризацию не делают, а только занимаются террором и вымагательством. Когда все это прекратится? Когда уже найдут управу на эти мфо? Уже и звонила на гарячую линию 1545,говорят разберутся в течении 2ух недель. А эти 2 недели терпеть этот террор? Полиция вообще этим заниматься не хочет. Скажите пожалуйста куда еще звонить и писать?! Это уже просто крик души!!!!
+
0
dn240574stv
dn240574stv
18 квітня 2020, 13:24
#
У меня приблизительно такая же история с МФО.С августа мес.2019 пришлось воспользоваться услугами МФО(непредвиденные расходы наши доблестные медики ненасытными оказались все кредиты МФО ушли им на красную икру,ну да ладно это совсем другая история),так вот с 6.03 у меня произошел провал с работой и с денежными поступлениями,в итоге Е гроши с 21000грн.уже насчитало 58000грн,Манивео с 23000грн.51000грн.Кредит7 с 9000грн.21000грн.Динеро с 21000грн.60000грн.Укрпозика 21000грн.40тыс.грн.(Кстати,политика укрпозики за неиспользованные дни % якобы пересчитываются и возвращаются на карту-была переплата в 600грн.мне их так и не вернули).Шлются письма с угрозами,судами,что заберут жилье моих близких,меня в тюрьму по УК ст.190 за мошенничество,роботы на тел.по 20шт.в день,суммы каждый день разные,звонят со скрытых и не с раб.тел(номера все время разные)-меня уже закатали в асфальт, руки,ноги вырвали,меня выкинули на свалку к бомжам,близких моих тоже выгнали,закрыли возможность устроиться на любую работу,обьявили в розыск и т.д.В полиции уже целая папка моих жалоб на МФО(есть записи угроз в звонка,смс, их методы работы-полиция разводит руками ну вы же должны-платите,чем идти воровать,снимать металл и т.д.чтоб еще и за это привлекли?У меня нестандартная ситуация.Кредиты с роду не брала.Но..Я была устойчивым клиентом в МФо,вовремя отдавала,даже раньше срока,и репутация у меня была хорошая,и вот мартом мес.она у меня испортилась и теперь мне только одна дорога на кладбище к маме,мужу и сыну?
+
0
dn240574stv
dn240574stv
18 квітня 2020, 14:16
#
Кстати,милоан с 19000грн.с 20.03.20 мне уже на сегодняшний день насчитал пени и штрафы до 45тыс.грн.е кеш с 9000грн.уже 30тыс.грн.Звонят каждый день новые люди и угрожающим голосом требуют сейчас отдать долг в размере кто 30тыс.кто 40тыс.и т.д.при том блокируя личные кабинеты и ты не можешь посмотреть реальную сумму долга и откуда он взялся.И что это за комиссии за услугу перевод денег на карту,в милоан 0.8% от суммы и Е гроши услуги 400грн.комиссия 900грн.Брала 16500,а на карту пришло только 15800,но % начисл.на 16500.С апреля мес.у меня заблокированы все личные кабинеты и как мне сказали по тел.один из звонилок что я должна им верить на слово.Что это за бардак?Закон о начислении штрафов и пени к МФО не относится?Суммы растут на глазах в приходящих письмах,в смс и звонках.На вебинаре Manyveo,MyCredit,CreditPlus все красиво рассказали какие они белые и пушистые,а на самом деле угрозы, оскорбления и т.д.и по 20зв.в день я как попугай должна каждой звонилке говорить одно и тоже,и почему к концу дня телефон не доступен,да потому что в течение дня звонки один за одним(в своих целях номером польз.невозможно)-никакой аккумулятор не выдержит такой нагрузки и я оказывается скрываюсь и прячусь, поэтому Moneyveo,Miolan,Credit7 и CreditPlus обьявили меня в розыск по ст.190,192.Что это за террор?И это так работает Кодекс корпоративной этики????Лояльный ранее клиент(более 20 кредитов МФО закрыты и они на своих комиссиях и услугах очень хорошо на мне заработали по 6000грн.в мес).И я престу
+
0
Pv110262zev
Pv110262zev
4 травня 2020, 7:33
#
У меня тоже вопрос к руководителю Довгалю Авентус /Credit+/ о методах работы его сотрудников или он приветствует их грязные методы работы
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися