Туроператори змінили правила скасування турів і виплати компенсацій за анульовані тури. Вони не повертають гроші тим, хто бажає відмовитися від раніше придбаних на найближчі місяці путівок.
Що робити, якщо оплачений тур «згорів» через карантин
В якості альтернативи пропонують клієнтам перебронювання туру. Чи законна така поведінка туроператорів і що робити мандрівнику, що опинився в такій ситуації, в колонці для «Мінфіну» розповів керуючий партнер адвокатського об'єднання «Suprema Lex» Віктор Мороз.
Держава підтримала туроператорів
В Україні короновирусна хвороба COVID-19 визнана обставиною форс-мажор. Саме цим туроператори зараз обґрунтовують свою позицію за неповернення туристам грошей за оплачені тури і рекомендації перебронювати свою подорож на більш пізню дату.
Фактично, таку позицію туроператорів підтримали в Міністерстві культури, молоді і спорту та Держагентстві розвитку туризму, які рекомендували у своєму листі туристам перебронювати заплановані поїздки на більш пізню дату, а туроператорам — максимально сприяти в цьому туристам.
Читайте також: Туроператори відмовляються повертати гроші за оплачені тури. Що пропонують
Форс-мажор – не привід надурити клієнта
Проте, згідно чинного законодавства України, зокрема, ст. 617 Цивільного кодексу, обставини непереборної сили або форс-мажор не звільняють сторони від необхідності виконання зобов'язань. З іншого боку, форс-мажор є підставою:
- для звільнення сторін від відповідальності за часткове або повне невиконання зобов'язань за договором, якщо воно сталося внаслідок обставин непереборної сили;
- продовження терміну виконання сторонами своїх договірних зобов'язань, якщо обставини непереборної сили вплинули на ці терміни.
Таким чином, туроператор не звільняється через визнання COVID-19 обставиною форс-мажор від виконання своїх зобов'язань. Однак і виконати їх, фактично, не може через припинення повітряного сполучення України з іншими країнами.
Аналогічна норма передбачена і профільним Законом «Про туризм». Його положення прямо вказують: туроператор у разі настання форс-мажорних обставин звільняється від відповідальності перед туристом за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування, але не від виконання зобов'язань за таким договором.
Чи варто вимагати повернення грошей
Чи означає це, що турист може вимагати повернення коштів за невиконаний тур? Фактично так.
Але тут необхідно враховувати наступне: Закон «Про туризм» передбачає можливість туриста відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку подорожі.
Але зробити це можливо за умови відшкодування туроператору (турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов'язаних з відмовою.
Туроператор для організації подорожі несе витрати:
- страхуванням відповідальності,
- організація перельоту туриста
- організація проживання.
Розмір таких витрат може досягати 90 % вартості туру які туристу повернуті не будуть.
Тож, як бачимо, у туриста є право вимагати повернення коштів, сплачених за тур. Проте розмір повернутих коштів може бути зменшений на суму фактично здійснених витрат.
Цілком можливо, що відповідну суму доведеться повертати в судовому порядку, що також потребує витрат на юридичну допомогу.
На мій погляд, в умовах короновирусной пандемії слід шукати з туроператором компроміс. І, якщо це для туриста прийнятно, перебронювати подорож на більш пізню дату.
Коментарі - 17
Вопрос к юристу, который писал эту статью.
Тот факт, что «в Украине короновирусная болезнь COVID-19 признана обстоятельством форс-мажор» не говорит о том, что теперь на это имеет право ссылаться туроператор, верно?
Насколько мне известно ЕДИНСТВЕННЫМ уполномоченным в Украине органом подтверждать наступление форс-мажора является ТПП Украины и только если ТПП выдаст сертификат форс-мажора.
В противном случае - это юридически не обосновано. Никто, кроме ТПП (даже Кабинет Министров не может) не имеет полномочий устанавливать момент наступления форс-мажора.
Так ли это?
Вопрос по поводу «возвращения средств за невыполненный тур», если услуга не оказана, то о каких расходах до 90% может идти речь? Организация перелета и проживания - которые не наступили?
Т.е. картина такая - у туриста вылет 1 апреля, туроператор не может выполнить своих обязательств (а-ля форс-мажор), никто никуда не летит, а деньги не возвращают, т.к. понесены «расходы»? Рукалицо...
Что говорит закон о защите прав потребителей на этот счет?
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме:... введення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України..."
Далее ТПП может по запросу туроператора подтвердить, что его конкретные обстоятельства являются форс-мажором, но вышеуказанная норма самодостаточна.
Что касается фактически понесенных туроператором расходов, к сожалению, отечественный турист редко читает договор, подписываемый с туроператором. Там, в большинстве случаев, четко прописано, что такие расходы туроператор несет заблаговременно (так, по сути и есть) и возврату они согласно закону не подлежат.
Читайте внимательно, деньги вернуть с точки зрения закона можно, но по факту туроператору сделать это затруднительно.
Торгово-промислова палата України:
засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили)
Откуда Вы взяли, что «вышеуказанная норма самодостаточна»?
Можете поделиться инфо?
Как раз таки ситуация другая.
17 марта 2020 года ВР постановила Закон № 530-IX, которым карантин включен в список форс-мажорных обстоятельств.
А далее цитирую юр. ресурс:
"Просто существование таких обстоятельства не являются форс-мажором. Такое обстоятельство станет форс-мажорным только в случае, если лицо докажет невозможность выполнения обязательств, предусмотренных условиями договора, именно из-за него. Чтобы засвидетельствовать форс-мажорные обстоятельства, нужно обратиться в Торгово-промышленную палату. Для того, чтобы получить сертификат ТПП о форс-мажорных обстоятельствах, нужно доказать причинно-следственную связь между обязательствами, которые сторона не может выполнить, и обстоятельствами (их результатом), на которые сторона ссылается, как на основание невозможности выполнить обязательство."
Но это не так (мнения юристов и не одного, в том числе и ТПП).
Поэтому и спрашиваю, с чего Вы решили, что «вышеуказанная норма самодостаточна»?
Откуда эта норма? В законах об этом нет ни слова.
Если тур стоит 1,5-2 тыс. долл США - средний чек отдыха в Турции на 5 звезд для семьи из трех человек.
Берёте адвоката и подаете в суд за нарушение условий договора. Если усмотрели такое со стороны оператора.