Президент компанії Київстар Олександр Комаров розповів «Мінфіну» про перспективи ринку телекому, добудову мережі 4G, плани з впровадження 5G та мобільні фінанси.
Олександр Комаров: Мобільний зв'язок постійно дешевшає, але середній чек зростає
— Якими будуть головні тенденції в телекомі?
— Продовжиться тренд зростання споживання даних та обсягів інтернету. У 2019 році цей показник зріс на 70%, у 2020 році ми прогнозуємо зростання більше 50%. Це – великий виклик для будь-якого оператора.
Продовжиться активна географічна експансія. Вона буде в тому числі органічна, в темпах 2019 року, коли ми зросли з 60% до 74% покриття населення.
Зростання 2020 року буде підкріплене запуском LTE 900. Відповідно, найближчі 2 роки ми чекаємо зміни покриття населення і вибухоподібного зростання споживання.
Також всі оператори шукають можливості для розвитку бізнесу і нових послуг. Вони хочуть отримати нові джерела доходу, щоб бути більш релевантними для абонентів та надавати їм послуги понад телекому. У кожного оператора в цьому свій шлях. Ми розвиваємо мобільні фінанси, великі дані, діджитал додатки.
— Які з нетелеком послуг для вас найбільш прибуткові?
Всі вони займають досить малу частку в структурі доходів операторів. Найбільший дохід — це великі дані. Цей показник за 2019 рік зріс втричі.
За рахунок розвитку автоматичного управління клієнтською базою, ми використовуємо великі дані і бачимо, що через ці механізми ми впливаємо на близько 1% від нашого квартального доходу. Це вже досить великий показник у розрізі Київстар.
— Який відсоток займають big data у структурі доходів?
— У кращих операторів у регіоні нові сервіси, включаючи великі дані, займають до 5% в доходах, за рахунок того, що ці компанії почали раніше займатися розвитком бізнесу. Для нас нові сервіси зараз — близько 1% доходу. Ми прагнемо до того, щоб в наших доходах нові сервіси теж досягли 5% — 7%.
Скромний показник у 1% пов'язаний з тим, що Україна розвивалася з певним запізненням, так як сучасні стандарти передачі даних прийшли до нас нещодавно. Нам потрібен час, щоб наздогнати світовий рівень. До наступного року ми вирішимо цю задачу, відповідно, у нас з'являться і ресурси, і можливості відволікатися від основного бізнесу на нові напрямки послуг. Так як, з точки зору інфраструктури, ми вже дуже багато побудували, і побудуємо ще.
Читайте також: MNP: Від якого мобільного оператора пішло найбільше абонентів
— Чи буде дешевшати зв'язок для абонентів?
— Мобільний зв'язок за одиницю споживання (хвилина, смс, мегабайт) постійно дешевшає. Клієнти споживають все більше інтернет послуг при дуже високій і стабільній кількості хвилин розмов на місяць. З іншого боку, вартість місячного чека скорочуватися не буде, тому що йде саме цей бурхливий ріст споживання інтернет-послуг. Зростання споживання послуг мобільного інтернету у нас становить 70% рік до року. Наслідком цього є зростання доходів, тому що абоненти споживають все більше, рухаються лінійкою тарифних планів вгору. Відповідно, зростає середній чек у діапазоні за рік майже на 10 — 15%% рік до року.
— Сколько часу потрібно для добудови мережі 4G?
— Географічна експансія завершиться протягом 2 років. До кінця 2021 року доступ до 4G буде у майже 90% населення України, і в понад 90% населених пунктів.
— Як йдуть справи з мережею 5G, яку за ініціативою колишнього президента Петра Порошенка оператори повинні активно розвивати у 2020 році?
— Попередній президент підписав досить амбітний указ щодо впровадження 5G, який на сьогодні складно реалізувати. І в цьому є здоровий глузд, тому що в Україні поки що технологія LTE знаходиться на стадії будівництва. Я прихильник того, щоб побудувати LTE і почекати, коли сформується ринок послуг для 5G. Нехай спочатку 4G послуги прийдуть до якоїсь точки насичення. Будь-який стандарт має свою ємність, і коли ми впремося в можливості LTE за ємністю або за розвитком клієнтських сервісів, ми почнемо розвивати 5G.
— Яка, за вашою оцінкою, вартість інвестицій в 5G?
— Вартість будь-яких ліцензій визначається двома факторами. Перший — ємність ринку. Вона визначає, скільки оператори можуть заплатити за ліцензію. Другий — як держава планує розвивати технологію. Чим більше заплачено за ліцензію, тим повільніше буде розвиватися технологія. Безумовно, ми говоримо про мільярди гривень, але не про мільярди доларів. В моєму розумінні, мова йде про горизонт у кілька років, коли почнуться перші інвестиції в розвиток 5G.
— Ви конкуруєте з банками у фінтеху?
— Ні. Будемо називати речі своїми іменами — банки слабкі у фінтеху. В Україні є банки, серед них, безумовно дуже прогресивні, як monobank, і є фінтех в чистому вигляді — агрегатори, платіжні системи, термінальні мережі, як iBox.
Мені здається, що з банками в цій сфері ми не особливо конкуруємо, тому що наш клієнт — це underbank client, у якого в силу ситуативної історії або упереджень немає банківських послуг. Наприклад, у нього немає карти, крім дебетової, але йому потрібно зробити безготівковий платіж. Для нас платіж з балансу — це практично безризикова транзакція.
Ми будемо розвивати мобільні фінанси, і вважаємо, що це цікаво не просто з точки зору доходу, а тому, що клієнт отримує ще один зручний і потрібний сервіс з рук компанії. В цьому напрямку ми можемо дійти до мільйона користувачів, і навіть з нульовим доходом я буду вважати, що це гарний показник.
— Яке місце Київстар посідає в структурі доходів материнської компанії Veon?
— Ми ділимо 3 та 4 місце з Алжиром. Київстар дає більше 10% доходів компанії Veon.
— Ви свого часу робили цікаві авторські інтерв'ю для YouTube. З ким би ви зараз зробили інтерв'ю?
— З Дмитром Дубілетом.
Спілкувалася Маргарита Яковлева
Коментарі - 20
Рыночек порешает? Хрен там! Фактически он поделен двумя монополиями, а насквозь коррумпированное государство просто не мешает им наживаться.
У нас в 2012-14 годах уже была почти бесплатная связь.
БСки окупились уже раз 15, услуги те же, что и 10 лет назад.
Потом у операторов взыграла жадность, и начались игры с 3G (довльно полезная услуга).
Теперь связь дешевеет, а плата дорожает.
И они об этом открыто говорят, потому что триополия.
Да, тарифы — шлак, давно перешла на ''3моб''.
Там нет такого жлобства.
В итоге - MNP наше все)) уже и сам оператора сменил и родственников потихоньку перетягиваю)
Да и по качеству связи ужас… у себя дома тестировал всех операторов мобильной связи и только мой корпоративный Киевстар не работает. Несколько лет(!) обращаюсь с этой жалобой в компанию — даже никакого фидбека нет
Но при этом ты не можешь выбрать «платить только за минуты и СМС», тебе впихнут с пяток гигабайт интернета для кнопочной звонилки, чтобы абонплата была 75 грн, а не 40.
Я этим разбойникам уже год не плачу ни копейки, после того как они такой фокус провернули.
Це те, що відбувається на вітчизняному ринку мобільного зв'язку, а саме безсоромне висмоктування грошей з нещасних абонентів усіма доступними способами.
Вже нема можливості як раніше споживати бажаний об'єм обраної послуги за адекватну ціну. Зараз нав'язуються тільки «пакети» послуг. Якщо мені треба просто інколи подзвонити, то я обов'язково маю заплатити ще й за непотрібні смс, ммс,… і навіть телебачення! І платити треба не за спожиті хвилини, а одразу за місяць! А якщо я раптом наговорю більше, ніж об'єм в обраному пакеті, то з мене здеруть 3 шкури. А якщо у мене на балансі раптом не вистачило копійки на місячний пакет, то через декілька днів баланс дивним чином стане нульовим, навіть, якщо я не буду користуватись зв'язком!
Питання до керівника оператора зв'язку і до монопольного комітету — чому нема можливості обрати тариф, де можна платити лише за реально спожитий об'єм і лише за послугу, якою реально користуєшся?
Перейти на ''3моб''.