В ніч на Святого Миколая уряд зробив важливу заяву. Прем'єр-міністр Олексій Гончарук доручив міністру фінансів Оксані Маркаровій не проводити низку видатків до кінця року у зв'язку з ризиком невиконання держбюджету.
Курс вдарив по бюджету
Розпорядження Кабміну про зупинення платежів на проекти розвитку, багато з яких сплачуються наприкінці року, розчарувало обласні влади. Громадськість же заспокоїли тим, що зупинення бюджетних платежів не повинно позначитися на виплаті пенсій, допомог і зарплат держсектору.
Чиновники запевняють, що на людей у них грошей вистачить, хоча показники не дуже хороші. Спочатку була інформація про невиконання держбюджету на 52 млрд грн, а після з'явилися чутки вже про більш значну суму — 80 млрд грн.
Читайте також: Обсяг недонадходжень до держбюджету може перевищити 50 мільярдів
«Фактичне виконання бюджету за листопад і 18 днів грудня не тільки гірше плану, але і менше факту за аналогічний період минулого року», — підкреслив в коментарі «Мінфіну» начальник відділу з роботи з інвесторами Банку Кредит Дніпро Андрій Приходько.
Звідки діра
Експерти запевняють, що проблеми з бюджетом під кінець року — не новина. Вони часто виникають у грудні, причому при найрізноманітніших урядах.
«Проблеми з проведенням платежів в кінці року бували і раніше, але вони не виходили в публічну площину. Як правило, на кінець року муніципалітети та держсектор підтягують платежі контрагентам, а Держказначейство активно чинить опір реєстрації платіжок після 20 грудня. Цього разу про пріоритетність заявили публічно», — розповів «Мінфіну» директор департаменту ринкових досліджень рейтингового агентства IBI-Rating Віктор Шулик.
Що не зрозуміло, так це чому за ініціативою Мінфіну переглянуто держбюджет. «Це потрібно було зробити ще у другому півріччі, маючи оперативну статистику від Держказначейства щодо наповнення бюджету, а також спостерігаючи зміцнення гривні. Можливо, позначився політичний фактор (до останнього не хотіли «різати» програми) або не налагодили належну співпрацю з Нацбанком», — припустив Шулик.
Про те, що проблема не виникла раптово в листопаді-грудні, говорять й інші експерти.
«Бюджет виконувався весь рік не на 100%, поступово накопичувався дисбаланс. На це, крім зміцнення гривні, впливало кілька факторів. Серед них і уповільнення імпорту, і призупинення/скорочення виробництва тютюновими компаніями (зокрема, у Прилуках), що не могло не вплинути на збір податків. Також у перший тиждень грудня активно відшкодовувався ПДВ, тоді як минулого року, схоже, що частину відшкодування було відкладено на січень», — зазначив «Мінфіну» старший фінансовий аналітик ICU Тарас Котович.
Читайте також: Гривня стала світовим лідером за темпами зміцнення — Bloomberg
Міністр фінансів Оксана Маркарова підтвердила ключові причини, через які не зібрали потрібну суму до держбюджету:
- Скоротилися збори за податком на додану вартість з товарів, завезених в Україну.
- Сильніше, ніж планувалося, зміцнився курс гривні. Це позначилося на зборі всіх податків і зборів.
- Менше заробили на розмитненні газу через його здешевлення.
- Серйозно скоротилися збори за ренту на видобуток вуглеводнів. Не добрали 11 млрд грн.
- Менше зібрали на акцизах за тютюновою продукцією.
«Найбільша стаття недовиконання — це ПДВ на імпортні товари, за якої держава недоотримала майже 37 млрд грн за 10 місяців 2019 року. В основному, це недовиконання обумовлено зміцненням гривні. При цьому економія на обслуговуванні державного боргу становила лише 15 млрд грн. Таким чином, від зміцнення гривні держбюджет більше втрачає, ніж отримує», — констатує Андрій Приходько.
А як же держпідприємства
Була надія врятувати бюджет за рахунок держпідприємств: для них постановою Кабміну №1015 у грудні підвищили суму відрахувань з прибутку з 50% до 90%. Перерахування, звичайно, збільшилися, проте не сильно врятували скарбницю.
Вони стануть допоміжним, а не основним інструментом підтримки держбюджету.
«Ми вже спостерігаємо заяви керівників НАК «Нафтогаз» про можливе зменшення прибутку. Думаю, скоро і Нацбанк анонсує збиток за рік. За іншими великими платниками з держсектора поки що незрозуміло – можливо вони з технічних причин не встигнуть сформувати витрати», — визнав Віктор Шулик.
Де взяти гроші
Єдина можливість врятувати ситуацію за шість робочих днів, що залишилися до кінця 2019 року — це оперативне розміщення облігацій внутрішньої держпозики. Іншого просто немає. МВФ транш точно не виділить через невиконання двох ключових вимог:
- затягування прийняття закону про земельну реформу;
- відсутність закону, який захистить право держави на Приватбанк і не дозволить повернутися на ринок сотні раніше закритих банків (унеможливить повернення їм банківських ліцензій).
Навряд чи наша країна встигне отримати новий транш макрофінансової допомоги від Євросоюзу на €500 млн і точно не встигне розмістити єврооблігації.
Тому ОВДП — єдиний шанс на оперативні гроші. Про це хором сказали всі експерти після появи новини про плани збільшити до кінця грудня-2019 розмір держборгу на додаткові 10 млрд грн.
Інвестиції в ОВДП: гарантії держави + дохід до 14% річних
«В даний момент Мінфін може спробувати залучити кошти вже тільки через ОВДП, так як іноземні кредитори готуються до сезону свят і навряд чи будуть вести переговори про фінансування. Тим не менш, зібрати бажаючих на такий обсяг може бути цілком реально, якщо запропонувати інструменти, привабливі для різних груп інвесторів», — підтвердив Тарас Котович.
За скільки доведеться позичати
Минулого тижня Мінфін показав найкращий за свою історію результат розміщення гривневих облігацій: за чотирирічними паперами ставка опустилася до 10,9% річних. Якщо згадати, що ще рік тому уряд платив за внутрішніми облігаціями до 19% річних, то можна повірити, що це безсумнівний успіх.
Читайте також: НБУ: «Фінансові піраміди» з ОВДП — це міф
Втім, експерти не впевнені, що владі вдасться його повторити за тиждень до нового року. Вони втратили дорогоцінний час. Додаткове розміщення варто було влаштовувати на тиждень раніше. Зараз ставки можуть зрости через невеликий попит.
Наступного тижня католики відзначатимуть Різдво, і багато західних інвестфондів встигли піти на канікули. А, як відомо, чим менша конкуренція — тим вище ціни.
«Ще на ринку може позначитися перекупленість, що накопичилася за останні 2-3 місяці. Вона може призвести до певної корекції. Найімовірніше, до кінця 2019-го року річні ОВДП можуть опинитися в діапазоні 14,80-15,30%, дворічні папери — в рамках 14,45-14,95%, а трирічні — 13,88-14,40%», — вирахував для «Мінфіну» аналітик ГК «Фінам» Олексій Коренев.
Але відразу обмовився, що подорожчання буде тимчасовим. За ним повинен послідувати відкат.
«При сприятливих факторах у 2020 році дохідність паперів може в середньому опуститися до рівнів 10,0 – 12,0%. А от у випадку реалізації негативних сценаріїв, досить ймовірна корекція в діапазон 17,0 – 19,0%», — запевнив Коренєв.
Іноземців не чекають на найближчих аукціонах Мінфіну: допускаються лише поодинокі випадки покупок. Очікується, що головними покупцями нових грудневих ОВДП стануть українські інвестфонди і банки. В першу чергу, державні фінустанови.
Що це означає для курсу
Якщо нове розміщення ОВДП розкуплять держбанки — це не сильно позначиться на міжбанку і на курсі гривні, оскільки їм не потрібно конвертувати долар під папери. Інша справа, якщо на ринок вийде хоч трохи іноземців.
«Всі залучення Мінфіном гривні від нерезидентів провокують надмірну пропозицію валюти на міжбанківському ринку, що ринок не в змозі переварити. Тому однозначно це впливає на зниження курсу. Нацбанк тримає його, як може, за допомогою викупу збільшених обсягів, знижуючи курс поступово», — говорить начальник департаменту з роботи на міжнародних ринках і грошового обігу Радабанк Сергій Гнєздилов.
Якщо станеться неможливе, і іноземці все ж таки з'являться на розміщенні нової порції ОВДП, то безготівковий курс гривні, за різними оцінками, може зміститися до 23,0-23,20 грн/$. Гривня знову зміцниться. Додаткове збільшення держборгу, направлення на закриття бюджетних дірок через міцну гривню, зіграє на це саме зміцнення. А воно знову спровокує зменшення зборів до держбюджету за новосплаченими податками і зборами.
Ірина Тимофєєва
Коментарі - 58
А де потрібні мудрі рішення - маємо недолугі: - топ-3 статті, за яким бюджет недоотримав прогнозовані надходження: імпорт - недоотримали 36 млрд 583,5 млн грн (привіт, Нефьодову); табачка - недоотримали 14 млрд 351 млн грн (привіт, Дубінському і Холодову і їхнє намагання перерозподілити ринок); рента - недоотримали 11 млрд (всім решта)
А зачем им — и без того бюджетная децентрализация.
Год назад на ''минфине'' были статьи с цифрами.
Да, метро пока еще тоже ходит...
Обналичивать и отмывать теперь станет гораздо проще. Все, что вывели в свет опять уйдёт в тень. Как результат- меньший сбор налогов. А если нас признают страной не борющейся с отмыванием денег- можно вообще со всеми инвестициями попрощаться, даже теми, что остались.
Я к тому что и подделывать ничего не нужно, но и предоставляемые документы ничего не доказывают. Нужно просто показать, что тебе кто-то заплалил такую же или меньшую сумму.
А возится с проверками-перепроверками сотни тысяч - просто смешно. бомжу на семечки.
> треба сплатити вже наступного року 150 лямів відсотків
А цього року не треба було платити? Бюджет кожного року платить відсотки.
> Тепер, щоб прикрити дупу треба ОВДП, бо так скоро інші інструменти не доступні, а це курс вниз і ще більший недобір безвідсоткового бабла.
Дві помилки. Секвестр бюджету — це ще один доступний інструмент. І крім того, ОВДП не опускає курс. Популярний міф, але доказів йому немає.
> Тепер саме цікаве, зараз перерахували
Ви можете самі рахувати як хочете. Я от завжди рахую окремо борги в іноземній валюті і окремо гривневі.
> плюс відсотки та накрутки
Відсотки та накрутки не збільшують борг, тому що ми їх платимо.
Підведу свій підсумок. За 2019 рік номінально гривневий борг виріс на 7%, борг в доларах зменшився на 1%. При цьому інфляція доларів буде близько 2.3%, а інфляція гривень 5%. Отже реально доларовий борг зменшився на 3.3%, а гривневий збільшився на 2%. З урахуванням інфляції борг зменшився і доларовий трохи замінився гривневим.
Ще інфляція різна.
> Раніше 95 % облігацій належали НБУ та держбанкам
Все так. А ОЗДП на 22 мільярда доларів кому належать?
Ви мені не повірете, але може бути дефіцит бюджету і при цьому борг може не рости. Дивіться, доходи зведеного бюджету
2016 рік 782748,5 (+20% з минулого року) а дефіцит -54682,6, тобто 7% від самого бюджету
2017 рік 1016788,3 (+30%), дефіцит 42093,8, 4.1% бюджету
2018 рік 1184278,1 (+16%), дефіцит 67788.5, 5.7% бюджету
в цьому рокі ще невідомо що буде, але секвестр зекономить видатки. По минулих роках бачимо що дефіцит бюджету значно менший ніж приріст бюджету між роками. Податки (на доходи, на прибуток) збирають раз в квартал, за тими цінами що були тоді, а витрачають от прямо зараз за тими цінами що є зараз. Це значить що держборг десь як 25% бюджету (8%-10% ВВП, коли інфляція то може бути трохи більше) це не борг, а типу касовий розрив. І якщо номінально держборг росте, але по відношенню до ВВП він наближається до 10% ВВП, то це значить що реально (з урахуванням інфляції і розриву) борг зменшується.
Що це означає? на 22 мільярда облігації зовнішньої позики у нерезидентів. І платимо ми по них $1.3 мільярди відсотків в рік.
https://mof.gov.ua/uk/ozdp
Нічого такого Милованов з Гончаруком не визнали. Економіка росте і почуває себе не гірше ніж раніше. Вони визнали що в них проблеми з бюджетом, а не з економікою.
> Україна залазить в борги
Вже 10 років всі це повторюють, а Україна все ніяк не залізе в борги.
> І ВВП і бюджет у нас ростуть аж ніяк не на 10%,
По перше, і ВВП і бюджет у нас ще недавно росли на набагато більше ніж 10%, а зараз на 7%-9%. По друге порівнювати вісотки за кредитом з відношенням боргу до ВВП це маячня. Розберіться з цифрами і не порівнюйте нічого до того.
Я писав не про нашу ситуацію, у нас відношення боргу до ВВП значно більше і наближається воно не до 10%.
> Ми позичили понад 30 % всієї кількості грошей в бюджеті
https://en.wikipedia.org/wiki/Stock_and_flow
Не можна порівнювати stock і flow.
https://www.facebook.com/ivan.bohdan/posts/2664671876944287
" Попробуем оценить потери. Рассчитаем номинальный ВВП Украины на конец 2019 г. при разных среднегодовых курсах грн/дол.
28,50 ном ВВП 4 087 450 млн грн
27,50 3 945 959 млн грн
26,50 3 804 468 млн грн
Расчет показал, что изменение среднегодового обменного курса гривна/доллар с 28,5 до 26,5 влечет падение номинального ВВП на 283 млрд грн. или 7%, оценочно для доходной части бюджета около 65 млрд грн. "
К концу 2019 года очень вероятно, что недобор по доходам составит 60-65 млрд. грн. Может стоит заранее оценить потери бюджета, а решать по факту.
«Курсовые Грабли» могут повториться и в бюджете 2020 года, который рассчитан по среднегодовому обменному курсу 27 грн., сейчас курс 23,28 грн. Можно предположить, что среднегодовой обменный курс не будет выше 24 грн., это более правдоподобно при условии сохранения на протяжении следующего года интереса к ОВГЗ.
Вывод: если к концу марта ситуация по ревальвации гривны сохранится, необходимо уже предпринимать меры и уменьшать доходную и расходную часть бюджета на 2020 год.
как бы нынешний так же не кОнчил...
АВС , ачё? 25.25 -- 27.7 -- 26.5
Все кто постоянно работает с таможней знает формулу процедуры оценки импорта и начисления пошлины, акциза и НДС. Конечно, курс сыграл «злую шутку» Но начиная разбираться дальше, и принимая во внимание отчет счетной палаты Украины от 26 11 2019 г ( Висновок про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2019 рік у січні–вересні ) который был проведен до корректировки бюджета, в приведенных данных мы видим следующее
Акцизний податок із ввезених на митну територію України підакцизних товарів - (відс. виконання ) - 131,9
Податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів - 87,0
Ввізне мито - 95,3
И тут самое интересное, НДС начисляется на таможенную стоимость товара + пошлина + акциз и на эту цифру начисляется НДС, а из цифр видно явный «перекос» !
Для полноты картины, по работе НДС и таможни очень хочется увидеть данные по налоговым кредитам для импортеров и бюджетном возмещению НДС при импорте! Могу добавить от себя, многие импортеры ( которые нам рассказывают об честной жизни и уплате налогов) сами пользуются НК Украины и удачно манипулируют уплатой налогов при импорте, и периодически обрастают «фирмами - однодневками» для проведения импорта и получения налоговых кредитов.