Мінфін - Курси валют України

Встановити
21 червня 2019, 12:20

Зеленський думає звільнити IT-шників від податків

Президент Володимир Зеленський розглядає можливість звільнення від податків представників IT-індустрії. Про це він повідомив на зустрічі з бізнесом, передає LIGA.net.

Президент Володимир Зеленський розглядає можливість звільнення від податків представників IT-індустрії.
Фото: sfera-it.net

Що це значить

На питання про те, як Зеленський бачить майбутнє високотехнологічного сектору, він відповів: «Рішення є одне. Воно дуже просте. Між нами: спробувати на якийсь період повністю звільнити IT від податків».

Читайте також: Зеленський заявив, що податку на виведений капітал не буде

При цьому Зеленський зазначив, що у нього немає впевненості, що це на 100% вдасться впровадити, проте на якесь  податкове послаблення він готовий піти.

«І нехай не ображаються інші бізнес-структури, але ми розуміємо, що це спосіб повернути молодь в Україну», — сказав він.

Президент додав, що працівники IT-індустрії зможуть допомагати у відбудові зруйнованих районів Донбасу, протистояти паспортизації на окупованих територіях.

Джерело

Коментарі - 68

+
+306
Lamo
Lamo
21 червня 2019, 12:38
#
Эти же айтишники будут ныть что страна плохая, т.к. у их родителей маленькая пенсия - а она маленькой останется потому, что люди с саммыми высокими доходами в стране освобождены от налогов...
А люди и бизнес с низкими доходами должны платить все налоги - все правильно, все логично.
Неуважаемый президент, а какова доля ИТ в ВВП страны? А сколько доходов получает государственный бюджет от деятельности ИТ, работающих на америку и европу? Ответ что айтишники тратят заработанные деньги - это ответ малограмотных дурачков.
+
+15
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 12:41
#
+15
+
+128
Lamo
Lamo
21 червня 2019, 12:46
#
Ну и «аргумент» что «надо вернуть в страну» - так сперва посчитайте сколько из молодежи уехало по части ИТ, а сколько на стройку/яблоки/мыть посуду... Айтишники как раз в основном никуда не уезжают, т.к. они здесь сейчас в шоколаде, а на западе они будут на уровне ниже среднего.
А ИТ-департаменты каждой компании тоже в таком случае будут освобождены от налогов, а если нет, то почему? А ничего страшного, что все низкоквалифицированные рабочие теперь будут в ИТ-департаментах числиться?
+
+52
bonv
bonv
21 червня 2019, 13:35
#
І збільшити пенсії за рахунок зе-команди і її олігархів.
+
+42
squeez
squeez
21 червня 2019, 15:06
#
Согласен с вами, но я еще больше скажу, IT и так не платит налоги, ребят, ну серьезно , у них карты иностранных банков, деньги за проекты идут на карты, и потом обнал их, никто и так налогов не платит, только сама организация, все работают не официально, отчислений с ЗП никаких нету, вот нахожусь в бизнес центре, у нас с 8 по 13 этаж айтишики игры делают, так там 90% не официально работает, в низу охрана и если какие-то налоговые, они быстро разбредуться по всему БЦ.
+
0
Lamo
Lamo
21 червня 2019, 15:33
#
Да все в курсе, но ведь и в обычных компаниях большинство сотрудников на минималке и только с нее платят налоги, а остальное все налом или закидыванием денег на карточку... Этот всеобщий косяк на совести государства, т.к. оно со своими рагульными законами, правилами и ГФС не может решить этот вопрос.
+
0
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 15:43
#
«а остальное все налом или закидыванием денег на карточку.» - 2 форма оплати вже майже зникла. Банки за таку «співпрацю» з бізнесом заплатили багатомільйонні штрафи і відмовляються так працювати. В позаминулому місяці збиралися Голови Правлінь Банків і домовилися що зупиняють таку практику роботи по ЗКП.  І штрафи за виявлення виплати в конвертах вже виросли до такої міри, що все менше бажаючих так працювати.
Так що, як би не сперечалися - потихеньку ми рухаємося в вірному напрямку і отримувати ЗП в конверті в великих компаніях буде практично не можливо. Ну і дурень, який погоджується на конверт, сам винен.
Тому це не можна порівнювати з зверх лояльним підходом по ІТ виконавцям, бо сьогодні вони в рамках закону і так працюють в режимі «теплої ванни».
+
0
Lamo
Lamo
21 червня 2019, 17:07
#
Как минимум Альфа-банк так продолжает делать =))
+
0
Andrey M
Andrey M
23 червня 2019, 6:59
#
Вже ні
+
0
Lamo
Lamo
23 червня 2019, 11:13
#
Откуда такая информация? Я по факту говорю что в нашей компании на этой неделе так сделали в очередной раз
+
0
Andrey M
Andrey M
23 червня 2019, 11:17
#
Скоріш за все що у вас в компанії хтось вручну через термінали поповнює ваші карти по реквізитам. Банк списками по другій формі вже не працює.
+
+164
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 12:40
#
Дурня!
Чому б тоді не звільнити від оподатквання всіх фрілансерів та тих хто працює по контракту без прив«язки до сфери діяльності та КВЕДу?
Більшість ІТшників такі ж наймані працівники як і перукар чи пекар, просто вони дистанційно працюють на свого роботодавця з-за кордоном і їх перевага що ЗП прив»язана до курсу валют.
І ці ІТшники мають їздти по дорогам, отримувати первинну мед допомогу, їх діти навчатися в державних садочках та школах, їх батьки отримувати пенсії з відрахувань тих, хто офіційно сплачує податки з своїх доходів та оборотів?
Вони оформляються СПД лише для оптимізації оподаткування, хоча де-факто, більшість з них, звичайні виконавці завдань, і за кордоном вони звичайні наймані працівники.
В Україні у них і так тепличні умови. У нас в Конституції передбачено що всі рівні, може досить?
Битий не битого знову має везти?
+
+227
AlexZag
AlexZag
21 червня 2019, 12:43
#
Хоть я и айтишник, но я против отмены налогов. Это будет очень плохой прецедент. 
Чтобы вернуть молодежь, надо повышать стандарты жизни и улучшать инфраструктуру в стране в принципе, а не создавать айтишные оффшоры в стране. Под эту дудку начнут и не айтишные компании дуть.
+
+36
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 12:56
#
Ви праві.
Але для якісної медицини, освіти, інфраструктури потрібне бабло, і його хтось має заробити.
Бабло тут первинне.

Головна проблема у таком підході — можливість махінацій, коли всі стануть IT-працівниками. )
+
0
Elena1997
Elena1997
21 червня 2019, 22:17
#
А давайте скажем честно, что 40% бюджетного «бабла» на медицине, инфраструктуре и т.д. разворовывалось. Остальная часть неэффективно использовалась в большинстве своём. Уложенное два года назад дорожное покрытие уже этой весной всё в ямах и т.д. Вот с чего надо начинать. 40%!!! Если ведро дырявое — то хоть зазаполняй его водой — воды будет вечно мало. И здесь хоть айтишников облагай налогами, хоть младенцев в яслях. 40% под ногами — нагнись и подними.

Реализация концепции «Украина в смартфоне», в той части, что создав условия, когда чиновник не контактирует с гражданином и поэтому нет условий для коррупции, требует труда сильнейшей команды айтишников.

Да, Зеленскому для реализации предвыборных обещаний нужны айтишники. Им создаются выгодные условия. Что здесь ужасного?

И все не станут айти работниками, не преувеличивайте опасность.
+
+51
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 12:52
#
Не нийте. Вже очевидно, що держава має конкурувати за працівника. Особливо за того, який працює у галузі з високою доданою вартістю. Представники IT-сфери є, мабуть, найбільш мобільними і втримати їх найважче, тому й умови потрібно створювати кращі.
Щодо пекарів - якщо оголошена ініціатива запрацює, це призведе до зростання IT-бізнесу, збільшення кількості вакансій, і пекар зможе перекваліфікуватись у нову сферу.
Щодо податків - впевнений, що місце перукаря приносить до бюджету менше грошей ніж місце програміста. В абсолютних цифрах. Але якщо дуже хочеться «справедливості», то можна вигнати програмістів з країни і відмовитись від ПДВ, який вони платять і грошей, які вони витрачають - в т.ч. користуючись послугами пекарів та перукарів.
+
+104
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 13:04
#

Навіщо когось виганяти?  Одиниці програмістів виїзжають!
Крім валютної виручки для формування ЗВР, особливих переваг для держави в роботі ІТшників що працюють по іноземним контрактам  на сьогодні нема. Чи це у нас офіси Фейсбук, Гугл, Майкрософт за рахунок яких створюються додаткові робочі місця та держава отримує податки? 
Наші ІТшніки ж сидять по коворкінгах і працюють на іноземний бізнес оптимізуючи власні податки.
У мене рідний брат ІТшник, його дохід 4-5 тис у.е. в місяць. Податками він сплачує в 10 разів менше ніж я, хоча мій дохід майже в 2 рази нижчий.
Йому були пропозиції працевлаштування за кордоном (Нідерланди, Німеччина, США). Остання пропозиція Амстердам - річний контракт на 65 тис евро.  Він відмовився бо:
1. Там потрібно щоранку ходити в офіс на роботу.
2. Система оподаткування рівна для всіх.
3. Високий рівень затрат на проживання (оренда житла, комунальні, харчування).

Так що не потрібно розповідати що всі поїдуть! Святе місце пустим не буде - на місце тих хто поїде прийдуть нові.
+
+15
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 14:43
#
Податками він сплачує в 10 разів менше ніж я, хоча мій дохід майже в 2 рази нижчий.

Як таке можливо? Він менше витрачає, не тримає гроші на депо?
+
0
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 15:09
#
Ви щось чули про прямі податки? Мова саме про них.
Чи Ви лише знаєте за непрямі, які ми сплачуємо користуючись послугами та купуючи товар?
Поцікавтесь що таке ЕСВ та солідарна пенсійна система і розкажіть скільком пенсіонерам ІТшник забезпечує отримання пенсії.
+
+30
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 15:12
#
Мене цікавить сума.
Причому не лише податків.
Бо саме сума податків і загальний оборот грошей роблять державу (і в т.ч. пекарів і перукарів) бідною або багатою.
+
0
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 15:37
#
Нижче в коментарі я відповів.
Не путайте ІТ бізнес з звичайними технічними виконавцями. У всьому світі вони такі ж працівники як пекарь, лікар чи економіст в банку.
+
0
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 15:55
#
З чого ви взяли, що я щось плутаю?
+
0
Elena1997
Elena1997
21 червня 2019, 22:22
#
Андрей М, совершенно верно, айтишникам выгодней работать, физически находясь в Украине. Но!! сервера держать за границей :)
+
+28
Алексей Хрипков
Алексей Хрипков
21 червня 2019, 13:15
#
Необоснованный популизм. Надеюсь забудет про эти глупости, когда до дела дойдёт.

Когда Порох поблажек начал придумывать для ИТ - я белинился. А тут Зеля на те же грабли прыгает.
+
+81
AleksandrBank
AleksandrBank
21 червня 2019, 13:17
#
Считаю не правильное решение. Выше правильно сказали, страну нужно менять, а не налоги отменять. А люди вернутся. Ийтишки по отношению к тем спец-м кто уехал строить дороги, электрики, монтажники, строители, бизнесмены и т.д. - это капля в море.

Изменим страну в внутри, люди сами вернутся в т.ч. ИТ спец-ты.
+
+13
squeez
squeez
21 червня 2019, 15:12
#
Налоги нужно уменьшать, на самом деле, потому как вести бизнесс с такими налогами не приходят и инвесторы, только в данном случае все должно быть равно для всех
+
+13
huliolopez
huliolopez
21 червня 2019, 13:21
#
Я ніби знову опинився в 90х. Тільки Кучма від податків звільняв металургів, а цей — програмістів. І якщо вчинок Кучми, хоч і дуже неоднозначний, але всеж допоміг металургійній галузі — то рішення шоумена я не розумію взагалі.
+
+56
antey718
antey718
21 червня 2019, 13:23
#
Согласен снижать налог особо некуда и так почти все работают как ФОПы, скорее всего речь все же идет не о айтишниках, а о продуктовых IT компаниях, чтобы им было выгодно открывать свои офисы в Украине. А вообще снижение налогов для IT это тренд в мире и чтобы быть конкуретной средой для IT в Украине придется держать налоги для IT низкими еще очень долго.
+
0
squeez
squeez
21 червня 2019, 15:14
#
У нас и так аренды дешевле и содержание офисов офк будет дешевле чем в других странах ЕУ
+
+15
bonv
bonv
21 червня 2019, 13:34
#
Всіх звільнити від податків!!!:))))))
+
+28
bonv
bonv
21 червня 2019, 13:36
#
Загравання з зе-електоратом, таким чином, може призвести до зворотнього ефекту...
+
+61
Max Ua
Max Ua
21 червня 2019, 13:46
#
Просто оставлю тута)
+
+60
brigadirius
brigadirius
21 червня 2019, 13:54
#
Ох як же тут коментатори люблять рахувати чужі гроші.
+
+13
raskrivywka
raskrivywka
21 червня 2019, 14:08
#
Вот почему Арахамия (Давид Браун) полез в политику, ему Вовка налоги снять пообещал)
Вова ты сначала найди чем заменить те налоги которые уже платяться, а потом отменяй то что есть. Ибо бабулька пенсию платить нужно, и мамке твоей.
А так да давай все налоги отменим, зачем они вообще, пусть платят нищеброды только. Бред, и НЕПРОФЕСИОНАЛИЗМ так и прет
+
+13
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 14:44
#
Пропоную компроміс - одночасно скасувати пенсії батькам IT-працівників. :)
+
0
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 15:11
#
А ще їх бабусям та дідусям, чи краще - нехай повернуть ту що отримали. Так?
А ви їх батьків-бабусь запитали чи вони згодні?
+
+13
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 15:14
#
А проблема запитати? )
+
+15
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 15:36
#
А як бути з моїми батьками? Я плачу податки в повному об"ємі, яких вистачить на утримання 10 пенсіонерів, а рідний брат ІТшник і сплачує мінімальний ЕСВ? 
Запитати їх чи вони згодні на дворазове зменшення пенсії? То навіщо тоді я плачу, якщо моїх батьків обмежать.
Так що, не меліть дурниць.
Правила гри мають бути рівні для всіх. Чи «закон - ворогам, друзям - все»?
+
+15
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 15:44
#
Правила гри мають бути рівні для всіх

Не питання. Таким чином ви витісните спеціалістів до тих держав, де умови кращі. Це ринок - йому плювати на вашу абстрактну «справедливість».
+
0
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 15:52
#
Ну вкажіть куди поїде більшість ІТшників?
Я Вам приклади з життя вказую і роблю акцент що зараз для них умови більш ніж лояльні. І що я ЗА префернції для ІТ бізнесу структурованого в вигляді Ю.О., де звичайний ІТшник буде тим, ким він є сьогодні насправді - звичайним працівником на офіційній ЗП що виконує тех завдання.
+
0
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 15:58
#
Багато хто вже виїхав. Питання в тому щоб зупнити цей процес, а можливо й розвернути у протилежну сторону.
+
0
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 16:00
#
В % співвідношенні порівняно з виїхавшими вчителями, лікарями, будівельниками та іншими — просто мізер.
У нас щороку менше стає інженерів, лікарів та інших а кількість виконавців в сфері ІТ лише зростає. То може питання не в оподаткуванні технічних виконавців в сфері ІТ сьогодні?
+
0
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 16:09
#
Ми втрачаємо кваліфікованих IT-спеців. «Зростає» за рахунок «спеціалістів» дуже низького рівня.
+
0
mary27
mary27
3 липня 2019, 15:27
#
Хм, а я от знакомых HR наоборот слышала об отн.большом минимальном уровне для приема на работу.
+
+30
bonv
bonv
21 червня 2019, 14:11
#
Чим більше у зе озвучених  ідей тим менший електорат:)
+
0
Elena1997
Elena1997
21 червня 2019, 22:03
#
У Порошенко ? Согласна :)
+
0
bonv
bonv
3 липня 2019, 17:38
#
У партії  Порошенка  рейтинг росте а у слуги олігарха паде:)
+
+46
Barreto
Barreto
21 червня 2019, 14:33
#
Речь о конкуренции в первую очередь с Беларусью, привлекательные условия для захода сюда IT компаний а не аутсорс/аутстафф, как сейчас работает вся страна. Почитайте про условия в Беларуси (Парк высоких технологий, защищенность инвестора, вменяемые налоги - там практически нет ФОП, все работают в белую и тем не менее не листают треть айти зарплаты в налог) а потом рассказывайте про условия украинских айтишников.
+
+6
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 14:47
#
а потом рассказывайте про условия украинских айтишников

Це складно. ) Нашому народу приємніше порівнювати програміста з водієм маршрутки.
+
+43
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 15:18
#
Хто такий ІТішнік в Вашому розумінні? Давайте не путати звичайного найманого виконавця і не говорити що він і є ІТ бізнесом!
Якраз поки у нас будуть такі приференції для окремих виконавців в сфері ІТ — не буде сенсу створювати великі ІТ компанії розробники та для супроводження бізнесу ІТ рішеннями. Бо достатньо открити офіс коворкінг, назбирати пучок виконавців — і вуаля, цілий ІТ бізнес проект.
Якби мова йшла по преференції для Юр осіб що займаються ІТ бізнесом, у яких звичайний наш нінішній ІТшник це офіційно працевлаштована особа, яка знаходиться в штаті як найманий працівник з офіційною ЗП, що виконує технічне завдання — я був би тільки ЗА.
А так, у нас кожне сопливе, що тестить прогу сидячи в офісі якоїсь компанії, яке в очі не бачило навіть представника замовника — великий ФОП-бізнесмен сфери ІТ, хоча сам навіть не відрізнить рахунок 2600 від 2620 і без бухгалтера на утсортсингу не знає що таке форми звітності та по яким КВЕДам сам працює. У всьому світі це не ІТшник а звичайний найманий менеджер-виконавець!
+
0
nvr4d nvr4d
nvr4d nvr4d
21 червня 2019, 15:28
#
Жабка?
+
+28
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 15:33
#
Вас жабка давить що Ахметов, Коломойський, Порошенко і пр доять країну?
Вас давить жабка що чиновник чи силовик-корупціонер бере хабарі і купує собі будинки та авто невідповідні своїм доходам?
Вас давить жабка що власник компанії платить ЗП своїм працівникам в конверті і за рахунок не сплати податків, сам отримує зверх прибуток а його працівникі в перспективі в кращому випадку на мінімальну пенсію по віку вийдуть?
То чи це жабка давить коли для коремого сегменту ВИКОНАВЦІВ технічних завдань не потрібно платити податки, причому благами суспільства вони мають право користуватися нарівні з іншими, їх батьки-бабусі отримувати пенсії з податків, які сплачені тими, хто чесно працює?
+
+21
brigadirius
brigadirius
21 червня 2019, 15:55
#
Питання сплати зарплати в конверті остаточно вирішується правкою в податковий кодекс розміром з одне речення: «Відповідальна особа за спладу ПДФО та ЄСВ - це фізособа яка отримує заробітну плату».  І все!!!!!!!!!!!!! Не буде більше ніяких конвертів.
+
+15
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 15:57
#
Згоден. Це має бути для всіх працівників не в залежності від виду діяльності. В США саме так все і працює.
+
0
mary27
mary27
3 липня 2019, 15:04
#
Идея хорошая.
Но единственный вопрос - если это введут, какой % граждан уплатит НДФЛ и ЕСВ сам?)
И второе, наша доблестная налоговая не в состоянии проверить неск.сотен тысяч чиновницких деклараций.
Как им, бедным, проконтролировать правильность уплаченного всеми работающими гражданами?)

На выходе будет дефицит бюджета за «-10%», а в ПФУ - вообще «0».
+
0
brigadirius
brigadirius
3 липня 2019, 15:44
#
На переходной этап оставить за юрлицами сдачу отчётностей 1 ДФ (ПДФО) и ЕСВ. Алгоритм программы автоматически вычислит неплательщиков. На а дальше уже проблемы индейцев шерифа не ... . Но зато какой будет эффект от снятия налогового давления с бизнеса.
+
0
mary27
mary27
3 липня 2019, 15:52
#
Как-то читала статью на тему, не все так просто.
Если найду снова — дам ссылку.

А 10% дефицит бюджета — это мягко скажем, не сахар.
В 2013 было 6,5%.
Притом, что ЗВР были пусты.
+
+30
Barreto
Barreto
21 червня 2019, 16:50
#
Я уже вам писал раньше - сравните с заробитчанами. Он клубнику в Польше собрал, завел в страну 1000 злотых и уже национальный герой, основа пополнения бюджета. Айтишник завел 3000$ - раскулачить гада, не хочет бабушкам пенсии платить. Работает и тот и тот не в Украине, несложно это понять.
+
+13
squeez
squeez
24 червня 2019, 16:06
#
Может тот кто привезт деньги с Польши - пошел, поменял их и пошел с гривнами на рынок? а тот же АЙТИ вливает грошы в экспортные товары ?
+
0
mary27
mary27
3 липня 2019, 14:59
#
Там «с гривнами на рынок» уходит пару %.
Остальное торжественно прячется в матрас)
+
0
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 15:45
#
Outsource контора - це бізнес. Що тут такого складного?
+
+13
Andrey M
Andrey M
21 червня 2019, 15:54
#
Так це бізнес. Аутсортсинг може бути як по оподаткуванню, юр послугам, прибиранню та іншого. 
Там люди працюють в штаті і отримують ЗП сплачуюючи податки, на відміну псевдо ФОПів які є звичайними найманими робітниками сфери ІТ.
+
0
Rebel
Rebel
21 червня 2019, 16:03
#
Емм. Так ідея, напевне, у тому і є - щоб ліквідувати ФОПи (там, де вони не потрібні) і перевести все це у більш адекватне русло. При цьому потрібно знизити податкове навантаження на компанії, які зараз організують цих ФОПів, щоб на виході витрати не збільшились і порівнянні з реальністю. Але зменшились у порівнянні із теорією, де всі працюють в білу.
+
+36
antey718
antey718
21 червня 2019, 16:07
#
Почему вы не хотите понять элементарного не будет айтишник платить 30-40 тыс. грн налогов за те сервисы которые ему и его близким дает государство на данный момент, они (сервисы) попросту столько не стоят, они не стоят даже тех налогов которые сейчас платят IT-ФОПы. Когда ЗП в среднем по Украине перевалит за 1000 дол в месяц и вырастет сервис, тогда можно будет вернуться к этому разговору.
+
+30
Lamo
Lamo
21 червня 2019, 17:05
#
Согласен. государство должно отменить вообще выплату пенсий - дети должны сами содержать своих родителей, а кто детей не завел - сам виноват. И это логично и правильно.
Так же государство должно отменить условно бесплатное образование и медицину - все должно стать частным.
Оставить налог на прибыль и на него содержать полицию, природоохранников и армию, что бы анархии не было и норм. На дороги налоги с автовладельцев. На пожарных только приобретение страховки.
+
0
mary27
mary27
3 липня 2019, 15:00
#
+1000.
Либертианство. как оно есть)
+
+30
Barreto
Barreto
21 червня 2019, 16:46
#
А как вы думаете почему так? Почему у нас мизерное количество IT юр. лиц, тем более иностранных, по сравнению даже с Беларусью? Большая часть наших контор - бодишопы, ваши любимые ФОПики работают на западных (и восточных) заказчиков чуть ли не каждый отдельно или небольшими командами. Для всего остального нет условий, а есть дичайшая налоговая нагрузка и маски-шоу с выемкой оборудования и укладыванием персонала мордой в пол. Вероятно, Зе именно это хочет поменять.
+
0
Elena1997
Elena1997
21 червня 2019, 22:29
#
+15
Причём маски шоу были и при Януковиче и при Порошенко.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися