Мінфін - Курси валют України

Встановити
7 лютого 2020, 7:29

Кам'яні джунглі: як нові будівельні норми щодо хмарочосів вплинуть на ціни на квартири

В Україні увімкнули «зелене світло» хмарочосам. Тепер забудовники зможуть зводити будівлі висотою до 150 метрів.

Нещодавно набули чинності нові державні будівельні норми (ДБН), які прописують вимоги до висоток. Зараз максимально дозволена висота новобудов — 100 метрів або до 35 поверхів. За новими нормами — у 1,5 рази більше — 150 метрів і 50 поверхів.

Інші пункти ДБН повинні працювати на безпеку хмарочосів. Зокрема, з'явилися норми щодо жорсткості залізних і залізобетонних конструкцій, які повинні збільшити надійність каркасів висотних будівель. Введено вимогу про аеродинамічне обдування висоток зі складною архітектурною формою, щоб забезпечити комфортні вітрові потоки. Підвищені вимоги до пожежної безпеки тощо.

На думку директора з маркетингу Polaris Home&Plaza Анжеліки Саакян, нововведення дозволять девелоперам «на цілком законних підставах, без додаткових бюрократичних процедур, тимчасових і фінансових витрат, проектувати хмарочоси».

Теоретично, це дає надію, що ціни на квартири впадуть. Адже чим більше в будинку поверхів, тим нижче собівартість середньостатистичної квартири або офісу. Але забудовники кажуть, що насправді не все так просто.

«Мінфін» розбирався, чи будуть в Україні масово будувати хмарочоси і як це вплине на вартість квадратних метрів.

Більше поверхів — нижче ціни?

Побудувати хмарочос в Україні можна було і раніше. Але так як такий об'єкт не вписувався в стандартні ДБН, девелоперу доводилося щоразу отримувати дозвіл в приватному порядку. При цьому потрібно було довести, що спроектований ним висотний будинок цілком безпечний і не впаде. У багатьох випадках це значно здорожувало висотку, так як потрібно було «вирішувати питання» з чиновниками, плюс — затягувало процес у часі.

Тепер же обмеження офіційно зняті.

«Це — сигнал для девелоперів, можливість розвивати нові проекти. Компанії більш активно впроваджуватимуть нові технології саме висотного будівництва», — вважає керуючий партнер Спільноти девелоперів житла (RED Community) Тетяна Шульга-Забельська.

За її словами, спорудження хмарочосів дозволить знизити собівартість житла та офісних приміщень. «Адже на одній ділянці можна «вигнати» більше квадратних метрів», — пояснює експерт.

Але головне питання, яке цікавить потенційних покупців — чи впадуть ціни в пропозиціях забудовників або поправити свій фінансовий стан зможуть тільки самі компанії?

Інвестуйте в нерухомість вигідно з «Міфніном»: подивитись об'єкти 

Експерти вважають, що обвал цін очікувати точно не варто.

«Думаю, що ціни на нерухомість навряд чи різко впадуть у зв'язку з роздільною здатністю будувати висотки до 150 метрів. По-перше, технології в будівництві об'єктів такої висоти більш сучасні і більш витратні. По-друге, падіння цін можливе на конкурентному ринку, при сильному антимонопольному законодавстві, чого ми поки що не маємо», — вважає голова департаменту житлово-комунальної інфраструктури, благоустрою та екології Громадської ради при КМДА Олег Попенко.

Керівник з розвитку проектів компанії Citex Development Дар'я Бедя пояснює, що будівництво хмарочосів — задоволення не з дешевих. В такі проекти доведеться вкладати величезні інвестиції. Будівництво одного 50-поверхового будинку може обійтися в сотні мільйонів доларів.

Для прикладу, на сьогоднішній день найдорожчим на пострадянському просторі прийнято вважати «Багатофункціональний комплекс «Лахта-Центр» (Санкт-Петербург). Крім самої висотки, він включає в себе ще й облаштовану набережну, яхт-клуб, парк та декілька допоміжних будівель. Вартість цього проекту оцінена в $1,8 млрд. За оцінкою аналітиків, вартість самого хмарочоса — понад $900 млн. Але у всьому світі вартість хмарочосів значно вища: від $2,5 до $4-5 млрд.

Лахта-Центр. ФОТО: РБК

«Чи є у вітчизняних забудовників можливість залучити такі величезні кошти? Думаю, що це риторичне питання. Більше 10 років тому деякі українські компанії намагалися реалізувати схожі амбітні проекти. Щоб залучити необхідні кошти, вони виходили на IPO. Але зараз навряд чи хто з девелоперів готовий ступити на цей шлях. Тому зняття обмежень – це позитивний момент, але навряд чи він стане «двигуном» у будівництві хмарочосів без відповідної фінансової бази», — зазначає Дар'я Бедя.

Чи забудують Київ хмарочосами

Самі забудовники кажуть, що нові ДБН — справа хороша, але, скоріше, на перспективу, ніж для негайного втілення в життя.

Тетяна Шульга-Забельська зазначає, що крім знятих обмежень щодо хмарочосів, залишилося чимало діючих.

«Будівництво таких об'єктів пов'язане ще і з інфраструктурними питаннями, такими як сучасна інженерія (комунікації), транспортні потоки, соціальна складова, а також безпека будівництва, в тому числі і пожежна безпека. Нагадаю також, що в Києві історичні зони непорушні, тобто поява хмарочосів в центральній частині міста за нормативкою неможлива», — пояснила вона.

Анжеліка Саакян додала, що існує ще ряд обмежень, встановлених все тими ж ДБН.

«Наприклад, так звані «блакитні лінії», які обмежують поверховість будівель в історичному ареалі міста. Не варто забувати і про норму щодо щільності населення в районі можливої забудови — не більше 450 осіб на гектар. Це фактично унеможливлює спорудження висоток у вже існуючих кварталах. При такій нормі складно побудувати будинок вище 16 поверхів, тоді як в теорії на гектарі землі реально звести 25-поверхівку на 350-400 квартир, в якій може проживати до 800 осіб. Але у вже заселених кварталах це навряд чи можливо», — каже Саакян.

У числі «обмежувачів» вона називає норму, що забороняє розміщення парковок у житлових кварталах і за площею прибудинкової території, в залежності від поверховості майбутньої будівлі.

Читайте також: Держстат порахував, на скільки здорожчала нерухомість в 2019 році

Вимоги до висоток більш жорсткі, ніж до «звичайних» домівок. Та й вибір земельних ділянок буде обмежений. Тому за хмарочосами, швидше за все, будуть поодинокі проекти VIP — класу з ціною квадратного метра по $3000-4000, — додав Олег Попенко.

«В осяжному майбутньому навряд чи Київ різко піде «вгору». Зняття обмежень щодо поверховості будівель може дозволити розвивати будівництво хмарочосів комплексно, але не в межах існуючих кварталів. Вже більше 15 років звучать ідеї щодо будівництва «Київ-Сіті». Ось для розвитку таких проектів, якщо знайдеться під них земля, зняття обмежень стане хорошим стимулом для забудовників», — говорить вона.

Про «Київ-Сіті», у зв'язку з новими ДБН щодо хмарочосів, говорять й інші експерти. В тому числі і Лев Парцхаладзе, який раніше, під час перебування заступником міністра з питань регіонального розвитку, лобіював зняття обмежень щодо висоток.

«Київ-Сіті» — це проект або навіть, швидше, задумка столичних проектувальників. Він передбачає забудову близько 250 гектарів офісними та житловими об'єктами, облаштування розважальної та пішохідної зони тощо. Таке «місто в місті» хочуть розмістити, ясна річ, поза центром Києва.

Парцхаладзе вважає, що в «Київ-Сіті» можна «виселити» мерію, Кабмін, МВС та інші держустанови, що займають зараз будівлі в центрі. Це дозволило б звільнити близько мільйона квадратних метрів площ, які в теорії можна трансформувати, скажімо, в готелі. Плюс — істотно знизити трафік.

Втім, поки що неясно де саме й коли може бути побудований «Київ-Сіті». Також залишається багато питань щодо переселення в нього адміністративних установ. Адже питання — як звільнити центр від чиновників — піднімається вже не вперше. Відразу після виборів виїхати з урядового кварталу збирався президент Володимир Зеленський. Але, як показує практика, далі розмов справа поки що не йде.

Марія Коливанова

Коментарі - 18

+
+102
BobKickass
BobKickass
7 лютого 2020, 8:14
#
Небоскребы - это бизнес недвижимость, а у нас все сводится к квартирам. Печально это все - пока находятся покупатели на квартиры на условном тридцатом этаже... Мало, давайте их заселим на пятидесятый...
Был сильно удивлен, когда в Вене увидел что жители столицы европейского государства считают для себя дикостью жить выше пятого этажа и там масса пятиетажек...
+
+148
Сергій Доценко
Сергій Доценко
7 лютого 2020, 8:38
#
Хлопці, не знаєте що пишете то краще не пишіть. Лахта Центр ніякого відношення до Москви не має, будівля знаходиться в Санкт-Петербурзі. Ну а якщо наводите приклади, що щось там найвище то порівняли б з тим, що у нас є, щоб можна було зрозуміти про які речі взагалі йде мова а не просто показати свою некомпетентність. От наприклад найвища будівля європи 462м (Лахта Центр), у нас же в україні це 162м - житловий будинок на кловській. Проте, якщо говорити про більш футуристичні та привабливі обєкти, то найвищими є бц Гулівер 144м та Бц Парус 132м, що також в києві.
+
+83
90054602
90054602
7 лютого 2020, 9:50
#
150 метров это каменный век уже в мире хоть бы не позорились.
+
0
Disorder
Disorder
7 лютого 2020, 12:06
#
Лахта в питере, ох и журналисты...
+
0
mary27
mary27
7 лютого 2020, 14:29
#
Самое смешное, что Колыванова.
Даже фамилия из тех мест, а не знает.

''Минфин'', выдай редактору длинную линейку, чтоб лупить тех, кто такие ошибки делает.
+
+15
Ranet
Ranet
7 лютого 2020, 12:30
#
Лахта-центр. Москва. Море выкопали и внесли в смету. «И кто это сделал?» (с) Персонаж, кстати, тоже из Питера. Теперь по теме, так как это касается моего любимого города. 150 метров для типового жилья - много, а для архитектурного шедевра - мало. Мы что, новую столицу собираемся строить? Тогда зачем?
+
+15
PetrLund
PetrLund
7 лютого 2020, 13:24
#
«норма по плотности населения — не больше 450 человек на гектар» давно уже не соблюдается. Как и нормы на размер классов. Киев стал в разы некомфортнее по сравнению с началом нулевых.
+
+12
mary27
mary27
7 лютого 2020, 14:13
#
Ну что ж, теперь настроят больше муравейников.
+
+15
AllexL
AllexL
7 лютого 2020, 22:56
#
Человейников
+
0
Андрей Кул
Андрей Кул
7 лютого 2020, 14:19
#
С ростом предложения спрос падает
+
0
semenvekselberg
semenvekselberg
7 лютого 2020, 14:28
#
Строительство высоток (небоскрёбов) в современных городах возможен в следующих случаях:
— при крайне неудовлетворённом спросе на метры и соответствующей законодательной базе возможно хаотичное строительство высоток в любом месте города. Такой тип застройки (хаотичная застройка) приводит, в итоге, к определённому городскому пейзажу и определяет «лицо» города (страны). Пример: Нью Йорк, Монако.
— при умеренном спросе со взглядом в будущее, а также запросе на современную застройку в определённой части города, муниципалитеты прибегают к планам застройки определённых специально подобранных муниципальных зон с целью создания городского ландшафта в виде одного или группы небоскрёбов. Пример: Париж, Франкфурт и т.д.
При нашей украинской действительности, постоянно деградирующем спросе на жилые и офисные метры, а также отсутствии какого-либо городского плана застройки с точки зрения создания мегасовременного ландшафта, единственной возможной формой строительства украинских небоскрёбов вижу, к сожалению, появление уродливых зданий типа «высотки на Кловском спуске» Киева.
Вывод: не поддаваться на соблазны спекуляции этажами и запретить строительство небоскрёбов в украинских городах без чёткого плана застройки и создания мегасовременного района (зоны) как части городского ландшафта. О хаотичной застройке небоскрёбами украинских городов в виду высокого спроса на квадратные метры речь также не идёт...
+
+27
Pablito
Pablito
7 лютого 2020, 16:47
#
Небоскребы - вещь классная, но говорить о них в нищей и вымирающей Украине с низкой и постоянно сокращающейся плотностью населения....
+
0
Alpenstein
Alpenstein
12 лютого 2020, 14:37
#
Они такие же классные, как золотые зубы в качестве демонстрации богатства. У нас и так с уютом и комфортным окружением в городах вечные традиционные проблемы.
+
0
Zuk12
Zuk12
10 лютого 2020, 17:07
#
Совковковое поколение всё только взятками умеет решать. когда вы все уже кончитесь.
+
0
mary27
mary27
10 лютого 2020, 21:06
#
Несовковое решает точно так же.
+
0
Alekspvl
Alekspvl
11 лютого 2020, 21:46
#
Кикие *** небоскрёбы в Кыиве, где даже машин пожарных с соответствующей лестницей нет .. Не позорьтесь..
+
0
Alpenstein
Alpenstein
12 лютого 2020, 16:45
#
Чего-то я не уверен, что средний человек смог бы спуститься по 200-метровой шатающейся лестнице. Говорю по альпинистскому опыту - многие даже на базовой via ferrata, где есть страховка и нет пожара, чисто психологически останавливаются и говорят: «Не могу сдвинуться с места». В Америке с небоскребов точно лестницами снимают? Или там какая-то более сложная конструкция с люлькой или типа того?
+
+38
Alpenstein
Alpenstein
12 лютого 2020, 14:26
#
Всё таки в нашей стране более традиционный вид капиталовложений - пирамиды.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися