Мінфін - Курси валют України

Встановити
24 лютого 2021, 14:56

Як колишні підлеглі Маска стають його конкурентами

Засновник Tesla і SpaceX, мільярдер Ілон Маск породив нове покоління «мафії» — колишніх співробітників компанії, які стали успішними засновниками або інвесторами безлічі стартапів і одного разу складуть конкуренцію йому самому.

Ілон Маск, Tesla, конкуренти, електромобілі, машини
фото: drive.ru

Forbes розповідає про п'ять колишніх співробітників Tesla, які продовжують працювати над електрифікацією і автоматизацією автоіндустрії. Їх компанії вже оцінюються загалом приблизно в $30 млрд. «Мінфін» обрав головне.

Стерлінг Андерсон

Aurora Innovation, співзасновник і директор з продукту

Вчений Стерлінг Андерсон, який здобув освіту в Массачусетському технологічному інституті (MIT), прийшов в Tesla у 2013 році. Він працював над кросовером Model X і очолював розробку технології безпілотного водіння Autopilot. «Це як разом воювати в окопах, — говорить він про свою роботу в Tesla. — У таких важких умовах люди вибудовують найміцніші зв'язки».

Андерсон пішов з Tesla у 2016 році, щоб запустити виробника безпілотних автомобілів Aurora Innovation. До його команди приєдналися колишній керівник підрозділу Google з розробки безпілотних автомобілів Кріс Урмсон і дослідник штучного інтелекту з Університету Карнегі-Меллона Дрю Бегнелл.

Aurora отримала понад $1 млрд від інвесторів і в грудні 2020 року придбала «безпілотний» бізнес Uber, підвищивши свої шанси стати великим гравцем у цій галузі. На даний момент вона налагодила технічне партнерство з Uber, виробником вантажівок Paccar та Toyota. Після угоди з Uber оцінка стартапу з Кремнієвої долини зросла приблизно до $10 млрд.

Читайте також: Як Маск «рулить» фондовим ринком

Джин Бердичєвський

Співзасновник і генеральний директор Sila Nanotechnologies

Бердичєвський влаштувався в Tesla у 2004 році, ставши сьомим за рахунком співробітником. Він прийшов на посаду головного інженера з акумуляторів для першого споживчого автомобіля компанії під назвою Roadster.

До моменту створення автомобіля Бердичєвського більше цікавив пошук нових способів зробити літій-іонні акумулятори, з якими він працював, значно дешевше і ефективніше. «Після випуску Roadster я повинен був вирішити, чи створювати свою компанію або залишатися і працювати над Model S», — розповідає він.

У 2008 році Бердичєвський залишив Tesla, а у 2011-му — заснував проект Sila Nano. З того часу його компанія розробила кремнієвий анод, здатний замінити в акумуляторах дорожчий графіт. Як заявляє компанія, цей матеріал міг би зробити акумулятори, які використовують Tesla та інші виробники електромобілів, як мінімум на 20% ефективнішими, а пізніше, можливо, підвищити продуктивність на 50%.

Стартап залучив $930 млн від інвесторів. З них $590 млн були зібрані в ході січневого раунду, де Sila Nano була оцінена в $3,3 млрд і отримала кошти на перший великий завод, який планує запустити у 2024 році. «Це був довгий шлях, але загалом мені подобається цим займатися», — каже підприємець.

Читайте також: Маск розраховує заробити на спекуляціях валютами

Хенрік Фіскер

Співзасновник і генеральний директор Fisker Inc.

Відомий дизайнер, що колись стилізував родстер-кабріолет BMW для Джеймса Бонда і керував дизайном в Aston Martin, консультував Tesla у проекті Model S. Ілону Маску його дизайн не сподобався і у 2008 році він подав на Фіскера до суду, стверджуючи, що датський підприємець підписав контракт, тільки щоб шпигувати за Tesla. Сам Фіскер це заперечував, а Маску не вдалося довести зворотне у суді.

Першу спробу стати конкурентом Tesla Фіскер зробив у своєму стартапі Fisker Automotive. Він мав намір вивести на ринок електромобіль класу люкс Karma з гібридним електро-бензиновим приводом. Однак його проект провалився через низку проблем — загоряння акумуляторних батарей, дефекти складання і навіть втрату партії автомобілів під час урагану у 2012 році. Через два роки Фіскер згорнув проєкт.

Тепер він повернувся на ринок з новою компанією під назвою Fisker Inc. Фіскер збирається продавати електричні позашляховики Ocean з початковою ціною в $37 500, які будуть безпосередньо конкурувати з кросоверами Tesla Model Y.

Fisker Inc., що стала публічною у 2020 році, завдяки злиттю зі спеціальною компанією-«пустушкою» SPAC, планує запустити виробництво тільки через рік, але вже має ринкову капіталізацію в $4 млрд і близько $1 млрд від інвесторів на розробку продукту.

«Насправді автомобільна промисловість — це не та галузь, в яку Кремнієва долина повинна або хоче інвестувати, — каже Фіскер, згадуючи фінансові проблеми, що виникли у Fisker Automotive. — Tesla впоралася з цією проблемою досить швидко. Коли Ілон почав працювати в Tesla, у нього було багато грошей від PayPal, і це допомогло. Потім, на початку 2010 року, йому вдалося вивести компанію на біржу. У нас все було інакше».

Читайте також: Хімія, таблетки і гроші: куди інвестує Рей Даліо

Пітер Роулінсон

Співзасновник і генеральний директор Lucid Motors

Роулінсон, що багато років пропрацював у Jaguar та Lotus, прийшов в Tesla у 2009 році. Вони з Маском відмінно ладнали — принаймні спочатку. «Ми обидва були схиблені на прагненні до нових вершин в технологіях та інженерній справі — і не було меж досконалості», — розповідає Роулінсон. Він був головним інженером електроседана Tesla Model S, що вийшов у 2012 році і який встановив нову планку для автомобілів на акумуляторах.

Того ж року Роулінсон залишив компанію: йому потрібно було піклуватися про хвору матір, і він уже дещо розчарувався в Маску і його проекті розробки Model X.

Зараз Роулінсон керує стартапом Lucid Motors, яка виробляє електромобілі в Ньюарку, штат Каліфорнія. Lucid Motors отримали $1,3 млрд від Саудівської Аравії і цієї весни планують почати поставки розкішних електроседанов Air, що здатні проїхати понад 800 км на одній зарядці і коштують $169 тис. «Я не конкурую з продуктом Tesla. Я змагаюся з Mercedes-Benz», — каже Роулінсон.

Читайте також: Уоррен Баффет позбувся золота

Джей Бі Страубель

Співзасновник і генеральний директор Redwood Materials

Як і Маск, Страубель був співзасновником Tesla. Він обіймав посаду технічного директора з перших днів компанії до 2019 року. Його давня мрія полягала в тому, щоб виробляти електромобілі і знижувати забруднення атмосфери вуглекислим газом.

Тепер його стартап Redwood Materials займається переробкою акумуляторів, щоб літій, кобальт і нікель з використаних акумуляторів автомобілів Tesla та інших виробників не потрапляли на звалища.

У вересні 2020 року компанія з Карсон-Сіті, штат Невада, оголосила, що привернула від інвесторів $40 млн і почала працювати над проектами з переробки з Panasonic і Amazon. «Щоб боротися зі змінами клімату, ми повинні усунути вплив наших продуктів на навколишнє середовище», — заявив Страубель під час збору коштів.

Якщо припустити, що Страубель зберіг частку в Tesla і врахувати акції, які він отримав як член ради директорів виробника акумуляторів QuantumScape, в якого інвестував Білл Гейтс, то статок колишнього топ-менеджера Tesla можна оцінити в $1 млрд, підрахував Forbes.

Коментарі - 11

+
+62
Qwerty1999
Qwerty1999
24 лютого 2021, 16:11
#
Илон Маск делает всё правильно, нанимая на работу лучших из лучших,
многие из которых умнее его — это даёт толчёк развитию целой отрасли…

В Украине же обычно нанимают сотрудников тупее своего руководителя и поэтому многие украинские проекты умирают в зародыше, так ничего и не родив…
+
0
ballistic
ballistic
24 лютого 2021, 16:59
#
Маск геній, який бачить те, що не бачать інші.
Він відшукує таланти, об'єднує їх і створює інженерні шедеври.
Таланти самі по собі не зможуть скласти Маску достойну конкуренцію, бо їм не вистачає геніальності.
+
+13
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
25 лютого 2021, 10:17
#
Поживемо — побачимо, нічого не відомо про майбутнє, і ніякому таланту нічого не заважає знайти собі нового генія, такого як Маск чи Джобс. Конкурувати можуть і системи і люди, чи люди з системами, які діють зовсім по різному. Для прикладу космічна гонка 1950−1960-х, з одного боку вибудовувалася система — НАСА, з іншого всім керувала одна людина — Корольов, і ці дві сторони можна сказати на рівних конкурували одна з одною, пори Корольов живий був…
+
+3
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
25 лютого 2021, 10:53
#
Ага… так і було. А нічого, що есесесер вивіз всі матеріали по ракетам з Німеччини, а сам ФонБраун поїхав в США і на початку гонки конкурував сам проти своїх ідей? Корольов, звісно, геніальний конструктор, але поштовх пішов від Німеччини. Гітлер мав корисну рису, він мислив масштабно, міг створити щось велике, хоча часто і безглузде. Але ракетна галузь зародилася там і лише отримала розвиток в совку та США.
+
+13
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
25 лютого 2021, 12:06
#
Я писав про конкуренцію, а не про те, що і де зародилося, те що було вивезено в 1940-х з Німеччини, має мало стосунку до того, що відбувалося за 20 років після завершення війни, німецькі розробки і науковці було основою для початку розвитку ракетних програм як в СССР так і США, а пішли ці програми різними шляхами і кожна мала свій підхід, та свої технології, про що я і писав
+
+3
Qwerty1999
Qwerty1999
25 лютого 2021, 12:27
#
Олександр Міщенко

Разные пути были видны даже невооружённым взглядом, особенно при работе над проектом космического челнока «Буран».

Пока агенты КГБ не украли у США несколько образцов термозащитных керамических плиток — весь проект тупо застрял на защите корпуса планера от перегрева.

Отличительная особенность от американского проекта спейс-шаттл была только одна — программа автоматической (беспилотной) посадки.
+
0
ballistic
ballistic
25 лютого 2021, 12:36
#
«ніякому таланту нічого не заважає знайти собі нового генія«
— ви так пишете, наче Маски і Джобси на дорогах валяються :)

Згоден, що майбутнє невідоме і прогнози справа невдячна.
Але за моїми суб'єктивними оцінками всі ці новоспечені Aurora, Fisker, Lucid лише доять інвесторів, мавпуючи Маска. Стати реальними конкурентами для Tesla вони не зможуть, в кращому випадку — закріпляться в певній вузькій ніші.
+
0
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
25 лютого 2021, 21:32
#
Всяке буває, колись у 1940-х наприклад посварилися два брати, поділили батьківський спадок і кожен пішов своєю дорогою, але їхні фірми і у 2020-х у результаті тієї сварки досі є конкурентами: Adidas i Puma. Та і стосовно Маска, ще 5−10 років багато хто думав, що він лише «доє інвесторів»
+
0
ballistic
ballistic
26 лютого 2021, 0:38
#
Так, історія Дасслерів якраво показує, як на енергії високої конкуренції створюються досконалості.
Але Адольф і Рудольф були «рівними», тому й конкуренція була +/- рівною. У випадку з Маском я поки не бачу, щоб хтось з його підлеглих був рівний йому і склав достойну конкуренцію.
+
0
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
25 лютого 2021, 21:38
#
А стосовно геніїв на дорозі, насправді їх набагато більше існує і можна сказати, що вони на дорозі валяються, але потрібні умови для розкриття цієї геніальності. США це лише 4% населення планети, але Маск і Джобс розкрилися там, так само як Баффет і Цукерберг, отже у світі існує ще як мінімум 96 людей подібних здібностей, але якщо така людина народилася у КНДР чи Туркменісталі наприклад, то скоріше за все їй доведеться все життя провалятися на дорозі, і її так ніхто не підбере і ніхто про неї нічого не дізнається…
+
0
ballistic
ballistic
26 лютого 2021, 0:40
#
Згоден, що «геніїв 3-го роду» дуже багато, як грязі. Але вони в цьому житті ніколи не піднімуться і не засяють. ;)
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися