Засновник Tesla і SpaceX, мільярдер Ілон Маск породив нове покоління «мафії» — колишніх співробітників компанії, які стали успішними засновниками або інвесторами безлічі стартапів і одного разу складуть конкуренцію йому самому.
Як колишні підлеглі Маска стають його конкурентами
Forbes розповідає про п'ять колишніх співробітників Tesla, які продовжують працювати над електрифікацією і автоматизацією автоіндустрії. Їх компанії вже оцінюються загалом приблизно в $30 млрд. «Мінфін» обрав головне.
Стерлінг Андерсон
Aurora Innovation, співзасновник і директор з продукту
Вчений Стерлінг Андерсон, який здобув освіту в Массачусетському технологічному інституті (MIT), прийшов в Tesla у 2013 році. Він працював над кросовером Model X і очолював розробку технології безпілотного водіння Autopilot. «Це як разом воювати в окопах, — говорить він про свою роботу в Tesla. — У таких важких умовах люди вибудовують найміцніші зв'язки».
Андерсон пішов з Tesla у 2016 році, щоб запустити виробника безпілотних автомобілів Aurora Innovation. До його команди приєдналися колишній керівник підрозділу Google з розробки безпілотних автомобілів Кріс Урмсон і дослідник штучного інтелекту з Університету Карнегі-Меллона Дрю Бегнелл.
Aurora отримала понад $1 млрд від інвесторів і в грудні 2020 року придбала «безпілотний» бізнес Uber, підвищивши свої шанси стати великим гравцем у цій галузі. На даний момент вона налагодила технічне партнерство з Uber, виробником вантажівок Paccar та Toyota. Після угоди з Uber оцінка стартапу з Кремнієвої долини зросла приблизно до $10 млрд.
Читайте також: Як Маск «рулить» фондовим ринком
Джин Бердичєвський
Співзасновник і генеральний директор Sila Nanotechnologies
Бердичєвський влаштувався в Tesla у 2004 році, ставши сьомим за рахунком співробітником. Він прийшов на посаду головного інженера з акумуляторів для першого споживчого автомобіля компанії під назвою Roadster.
До моменту створення автомобіля Бердичєвського більше цікавив пошук нових способів зробити літій-іонні акумулятори, з якими він працював, значно дешевше і ефективніше. «Після випуску Roadster я повинен був вирішити, чи створювати свою компанію або залишатися і працювати над Model S», — розповідає він.
У 2008 році Бердичєвський залишив Tesla, а у 2011-му — заснував проект Sila Nano. З того часу його компанія розробила кремнієвий анод, здатний замінити в акумуляторах дорожчий графіт. Як заявляє компанія, цей матеріал міг би зробити акумулятори, які використовують Tesla та інші виробники електромобілів, як мінімум на 20% ефективнішими, а пізніше, можливо, підвищити продуктивність на 50%.
Стартап залучив $930 млн від інвесторів. З них $590 млн були зібрані в ході січневого раунду, де Sila Nano була оцінена в $3,3 млрд і отримала кошти на перший великий завод, який планує запустити у 2024 році. «Це був довгий шлях, але загалом мені подобається цим займатися», — каже підприємець.
Читайте також: Маск розраховує заробити на спекуляціях валютами
Хенрік Фіскер
Співзасновник і генеральний директор Fisker Inc.
Відомий дизайнер, що колись стилізував родстер-кабріолет BMW для Джеймса Бонда і керував дизайном в Aston Martin, консультував Tesla у проекті Model S. Ілону Маску його дизайн не сподобався і у 2008 році він подав на Фіскера до суду, стверджуючи, що датський підприємець підписав контракт, тільки щоб шпигувати за Tesla. Сам Фіскер це заперечував, а Маску не вдалося довести зворотне у суді.
Першу спробу стати конкурентом Tesla Фіскер зробив у своєму стартапі Fisker Automotive. Він мав намір вивести на ринок електромобіль класу люкс Karma з гібридним електро-бензиновим приводом. Однак його проект провалився через низку проблем — загоряння акумуляторних батарей, дефекти складання і навіть втрату партії автомобілів під час урагану у 2012 році. Через два роки Фіскер згорнув проєкт.
Тепер він повернувся на ринок з новою компанією під назвою Fisker Inc. Фіскер збирається продавати електричні позашляховики Ocean з початковою ціною в $37 500, які будуть безпосередньо конкурувати з кросоверами Tesla Model Y.
Fisker Inc., що стала публічною у 2020 році, завдяки злиттю зі спеціальною компанією-«пустушкою» SPAC, планує запустити виробництво тільки через рік, але вже має ринкову капіталізацію в $4 млрд і близько $1 млрд від інвесторів на розробку продукту.
«Насправді автомобільна промисловість — це не та галузь, в яку Кремнієва долина повинна або хоче інвестувати, — каже Фіскер, згадуючи фінансові проблеми, що виникли у Fisker Automotive. — Tesla впоралася з цією проблемою досить швидко. Коли Ілон почав працювати в Tesla, у нього було багато грошей від PayPal, і це допомогло. Потім, на початку 2010 року, йому вдалося вивести компанію на біржу. У нас все було інакше».
Читайте також: Хімія, таблетки і гроші: куди інвестує Рей Даліо
Пітер Роулінсон
Співзасновник і генеральний директор Lucid Motors
Роулінсон, що багато років пропрацював у Jaguar та Lotus, прийшов в Tesla у 2009 році. Вони з Маском відмінно ладнали — принаймні спочатку. «Ми обидва були схиблені на прагненні до нових вершин в технологіях та інженерній справі — і не було меж досконалості», — розповідає Роулінсон. Він був головним інженером електроседана Tesla Model S, що вийшов у 2012 році і який встановив нову планку для автомобілів на акумуляторах.
Того ж року Роулінсон залишив компанію: йому потрібно було піклуватися про хвору матір, і він уже дещо розчарувався в Маску і його проекті розробки Model X.
Зараз Роулінсон керує стартапом Lucid Motors, яка виробляє електромобілі в Ньюарку, штат Каліфорнія. Lucid Motors отримали $1,3 млрд від Саудівської Аравії і цієї весни планують почати поставки розкішних електроседанов Air, що здатні проїхати понад 800 км на одній зарядці і коштують $169 тис. «Я не конкурую з продуктом Tesla. Я змагаюся з Mercedes-Benz», — каже Роулінсон.
Читайте також: Уоррен Баффет позбувся золота
Джей Бі Страубель
Співзасновник і генеральний директор Redwood Materials
Як і Маск, Страубель був співзасновником Tesla. Він обіймав посаду технічного директора з перших днів компанії до 2019 року. Його давня мрія полягала в тому, щоб виробляти електромобілі і знижувати забруднення атмосфери вуглекислим газом.
Тепер його стартап Redwood Materials займається переробкою акумуляторів, щоб літій, кобальт і нікель з використаних акумуляторів автомобілів Tesla та інших виробників не потрапляли на звалища.
У вересні 2020 року компанія з Карсон-Сіті, штат Невада, оголосила, що привернула від інвесторів $40 млн і почала працювати над проектами з переробки з Panasonic і Amazon. «Щоб боротися зі змінами клімату, ми повинні усунути вплив наших продуктів на навколишнє середовище», — заявив Страубель під час збору коштів.
Якщо припустити, що Страубель зберіг частку в Tesla і врахувати акції, які він отримав як член ради директорів виробника акумуляторів QuantumScape, в якого інвестував Білл Гейтс, то статок колишнього топ-менеджера Tesla можна оцінити в $1 млрд, підрахував Forbes.
Коментарі - 11
многие из которых умнее его — это даёт толчёк развитию целой отрасли…
В Украине же обычно нанимают сотрудников тупее своего руководителя и поэтому многие украинские проекты умирают в зародыше, так ничего и не родив…
Він відшукує таланти, об'єднує їх і створює інженерні шедеври.
Таланти самі по собі не зможуть скласти Маску достойну конкуренцію, бо їм не вистачає геніальності.
Разные пути были видны даже невооружённым взглядом, особенно при работе над проектом космического челнока «Буран».
Пока агенты КГБ не украли у США несколько образцов термозащитных керамических плиток — весь проект тупо застрял на защите корпуса планера от перегрева.
Отличительная особенность от американского проекта спейс-шаттл была только одна — программа автоматической (беспилотной) посадки.
— ви так пишете, наче Маски і Джобси на дорогах валяються :)
Згоден, що майбутнє невідоме і прогнози справа невдячна.
Але за моїми суб'єктивними оцінками всі ці новоспечені Aurora, Fisker, Lucid лише доять інвесторів, мавпуючи Маска. Стати реальними конкурентами для Tesla вони не зможуть, в кращому випадку — закріпляться в певній вузькій ніші.
Але Адольф і Рудольф були «рівними», тому й конкуренція була +/- рівною. У випадку з Маском я поки не бачу, щоб хтось з його підлеглих був рівний йому і склав достойну конкуренцію.