Мінфін - Курси валют України

Встановити
21 листопада 2022, 15:48

Чому «податки, як у Європі» для нас — зло

Серед головних умов процвітання України часто називають входження до ЄС і НАТО, запровадження податків, які діють у розвинених країнах. Чому це не панацея і що реально потрібно нашій країні для успішного розвитку, на своїй сторінці у фейсбук розповів директор економічних програм Українського інституту майбутнього Анатолій Амелін. «Мінфін» обрав головне.

Чому вступ до ЄС — не гарантія процвітання

ЄС — не причина благополуччя та достатку, який заллє Україну мільярдами грошей з доступом на трильйонний ринок. Це, насамперед, величезна домашня робота, яка передбачає:

  • адаптації до Директив ЄС внутрішніх процедур (зростання бюрократії);
  • боротьбу з корупцією (реальна боротьба);
  • і боротьбу з бідністю (стимулювання економіки).

Але важливе інше.

Якщо членом ЄС стає країна зі своєю стратегією та зі своїм власним «проєктом», то вона стане процвітаючою, якщо це пасивні мямлі з простягнутою рукою — то бідність їх не омине.

Характерні приклади:

  1. Польща (має свій власний «проєкт»)
    Вступила до ЄС у 2004 році з ВВП $255 млрд, сьогодні $674 млрд
    CAGR — середньорічний темп зростання ВВП — 5,88%.
  2. Угорщина
    Вступила до ЄС у 2004 році з ВВП $104 млрд, сьогодні $182 млрд
    CAGR — 3,35%
  3. Румунія
    Увійшла 2007 року з ВВП $174 млрд, сьогодні $284 млрд
    CAGR — 3,56%
  4. Естонія (має свій «проєкт»)
    Увійшла до ЄС у 2004 році з ВВП $12,5 млрд, сьогодні $36,26 млрд
    CAGR — 6,47%

Для порівняння: Україна у 2004 році з ВВП $67,2 млрд, сьогодні (кінець 2021) $200 млрд CAGR — 6,63%

Як ви бачите, вступ до ЄС не є гарантією процвітання.

Україна, не будучи членом ЄС і перебуваючи 8 років у стані війни з частиною окупованих територій, показує середньостроковий темп зростання, порівнянний з кращими прикладами молодих членів ЄС — Польщею та Естонією.

Відповідно, не членство в ЄС є секретом успіху.

До речі, нагадаю, що у 2004 році темпи приросту ВВП України були рекордними та становили 12% на рік. У тому ж 2004 році ПІІ (прямі іноземні інвестиції) до України становили майже $1,7 млрд, або 2,5% ВВП.

Наступні три роки (відразу після Майдану) обсяг інвестицій в Україну зріс:

  • 2005 — $7,5 млрд (8% від ВВП $89,2 млрд)
  • 2006 — $5,7 млрд (5% від ВВП $111,9 млрд)
  • 2007 — $9,2 млрд (6,1% від ВВП $148,7 млрд)
  • 2008 — $9,9 млрд — рекорд (!) (5,3% від ВВП $188,1 млрд)

Ці ж роки й були рекордними за темпами зростання української економіки, щонайменше, вдвічі обганяючи темпи зростання ЄС.

Нагадаю, що саме інвестиції є найважливішим джерелом економічного зростання. Інвестиції разом зі зростанням продуктивності праці. Саме це відбувалося в Україні у ті роки (як і у Польщі, й у Естонії).

Читайте також: Резолюція ООН про репарації для України: чи дійсно це допоможе отримати гроші

НАТО — умовна безпека, яка не гарантує інвестицій

Тут буде короткий коментар. НАТО є умовою безпеки. Без безпеки про інвестиції можна забути.

Ми, Україна, свого часу, повірили в туалетний папірець, названий «Будупештський Меморандум» (необов'язковий, але яким Україна отримала подачку в $500 млн) і втратили безпеку…

Тепер НАТО є важливою зрозумілою метою забезпечення безпеки. Але яка не гарантує отримання інвестицій. Від слова «зовсім».

Читайте також: Не витрачайте час на винахід українського велосипеду: як відбудовувати Україну

Що не так із податковою політикою в Україні

Тепер найцікавіше. Є профани, які сьогодні визначають в Україні економічну політику, які кричать на кожному розі, що в Україні мають бути такі ж податки, як у ЄС… І що їх треба підвищувати.

Щоправда, ці профани, що не мають економічної освіти, забувають таку річ, що податкова політика — всього лише один із інструментів економічної політики.

Тобто первинна економічна політика та цілі, які досягає держава, а потім включаються інструменти, де податкова політика — один із інструментів.

Тепер щодо функцій податків. Податково-бюджетна політика — це засіб, за допомогою якого уряд коригує рівень своїх видатків та ставки податків, аби впливати на економіку країни.

У податків три основні функції:

  • фіскальна (наповнювати бюджет),
  • регулююча (у тому числі захист економіки),
  • стимулююча (стимулювання економічного зростання).

Говорячи про податки «як у Європі», важливо пам'ятати, що Європа має свою історію розвитку, еволюцію капіталізму з колоніями, війнами, довгим періодом «нагромадження жирку» та заощаджень.

І те, що європейський капіталізм вже поступово набуває рис соціалізму. Невипадково ж країни розділили на розвинуті та країни, що розвиваються.

Розвинена країна — суверенна держава, що володіє високою якістю життя, розвиненою економікою та передовою технологічною інфраструктурою, порівнюючи з іншими менш промислово розвиненими країнами.

У цих країнах проживає 15% світового населення, але вони при цьому виробляють ¾ валового світового продукту та створюють основну частину економічного та науково-технічного потенціалу світу.

Країна, що розвивається, — це суверенна держава з менш розвиненою промисловою базою і нижчим індексом людського розвитку.

Тобто ці країни спочатку знаходяться в різних умовах та етапах свого розвитку, і не можна застосовувати до них єдині стандарти.

Розвинені країни, як правило, мають більший % перерозподілу коштів через бюджет (внаслідок вищих соціальних стандартів та можливості їх собі дозволити).

Країни, що розвиваються, прагнуть більше стимулювати розвиток економіки та мають нижче податкове навантаження.

Дивимося статистику:

  1. Рейтинг країн щодо співвідношення податкових надходжень до ВВП,
  2. Список розвинених країн,
  3. Список країн, що розвиваються.

Дивимося топ-10 податкового навантаження за кожною групою.

Розвинені (топ-10 відсортовано за Індексом людського розвитку):

  1. Норвегія — 38,2%
  2. Швейцарія — 28,5%
  3. Ірландія — 22,8%
  4. Гонконг — 14,1%
  5. Ісландія — 37,7%
  6. Німеччина — 37,5%
  7. Швеція — 44%
  8. Австралія — 27,8%
  9. Нідерланди — 38,8%
  10. Данія — 46%

Середнє значення — 33,54%.

Ті, що розвиваються (топ-10 за Індексом людського розвитку):

  1. Польща — 33,9%
  2. Саудівська Аравія — 3,4%
  3. Бахрейн — 7,8%
  4. Чилі — 20,2%
  5. Катар — 4,9%
  6. Аргентина — 30,3%
  7. Бруней — 26%
  8. Чорногорія — 36%
  9. Румунія — 24,7%
  10. Казахстан — 16,4%

Середнє значення — 20,36%.

А тепер вгадайте, яке податкове навантаження на економіку у країни України, що розвивається?

Україна посідає 36 місце за рейтингом людського капіталу в групі країн, що розвиваються. З податковим навантаженням 34,2%, саме як і розвинуті країни.

Уряд вже рахує збитки економіки від вторгнення та руйнувань. Це біль — $350 млрд.

  • ВВП за підсумками року впаде на 30%,
  • Безробіття наприкінці року становитиме 30%,
  • Споживчий ринок скоротився на 40%,
  • НБУ вважає, що до кінця року 8 млн українців будуть не в Україні,
  • Завершення війни призведе до того, що з фронту повернуться сотні тисяч людей і вони будуть без роботи та заощаджень, а деякі й без будинків.

Західна допомога буде обмеженою і торкнеться, переважно, відновлення інфраструктури (транспортної та житлової). А що робити мільйонам українців без роботи? Ви уявляєте масштаби майбутніх соціальних протестів? А чи реакцію на продовження корупції та зростання податків? Я навіть не хочу про це говорити.

Тому вихід один — залучати інвестиції. І ось тут податкова система і буде одним із магнітів чи отрутою. Чи не дарма весь світ будує і створює безподаткові вільні економічні зони?

І на завершення, дайте відповідь, будь ласка, на запитання: як Україна за такої частки держави в економіці (прямо як у розвинених соціальних країнах, які накопичили і заощадження, й багатства, й солідні пенсійні фонди) зможе розвиватися, чи хоча б сама відновитися?

Підсумок буде трагічним. За підсумками війни, з масовими руйнуваннями, знищеною економікою, Україна може взагалі припинити своє існування як незалежна держава, якщо не змінить докорінно ставлення до економіки та інвестицій.

Назвіть мені будь-ласка три (чи принаймні одну) перевагу України для приходу до країни інвестицій? Уточню питання: чому інвестор із США, Китаю, ОАЕ, Туреччини обере Україну, а не Польщу (члена ЄС, із кредитами під 5%, із податком на виведений капітал) для будівництва нового заводу?

Читайте також: Ціни, ВВП, торгівля, виробництво: як економіка України закрила жовтень

Коментарі - 15

+
+54
Три літри
Три літри
21 листопада 2022, 17:22
#
Тут ще хочеться додати що «у Європі» це дуже по різному.
+
+24
kadaad1988
kadaad1988
21 листопада 2022, 18:41
#
У нас в стране море дармоедов, начиная с президента, депутатов, судей, прокуроров и прочих чиновников, которых особенно много расплодилось после 2014-го и вся эта шушера хочет очень вкусно есть и жить в роскоши, вот вам и ответ про налоги и инвестиции!!!
+
+30
neverice
neverice
21 листопада 2022, 22:09
#
ВВП — то не єдиний маркер розвитку. Наприклад, та сама Польща демонструває начебто повільніші темпи зростання ВВП, ніж Україна, та рівень життя там росте очевидно швидше. Далі - гроші ЄС, на прикладі Угорщини ми бачимо, що вони отримують $16 млрд з бюджету ЄС «на розвиток». І це тільки один з фондів. А є ще купа, з розвитку екології, відновлення після ковід, цифрової трансофрмації і т.д. Аналогічно, Польша свого часу отримувала значні фінансові вливання — не тільки інвестиції. І це не говорячи про вільний доступ до ринку на 500 млн платоспроможних громадян. Тож ЄС — це не гарантія процвітання, але гарантія кращого потенціалу розвитку і рівня життя.
+
+78
neverice
neverice
21 листопада 2022, 22:11
#
Наступний пункт — НАТО. Яке не гарантує інвестицій, та от біда — без НАТО можна майже певно говорити про гарантію відсутності інвестицій. Бо інвесторам треба запропонувати або гарантії військової безпеки, або надзвичайний рівень прибутковості. Так от другий варіант для нас куди менш вигідний, через втрату тих самих податків від інвесторів.
+
+15
neverice
neverice
21 листопада 2022, 22:18
#
І найцікавіше — проблема України не в рівні податків, а в тому, як їх платять, та в дотримуванні законів взагалі. Бо от цікаво — податки в ЄС радикально відрізняються, та при цьому абсолютно ніяк не корелюють з інвестиціями. Скоріше, можна припустити зворотнє - чим нижчий рівень податків, тим менш приваблива країна для інвестицій. І зниження податків — це не причина, а наслідок. Податки знижують для того, щоб залучити хоч якісь інвестиції (?). І не схоже, щоб це працювало, бо ситуацію з розвитком країн не дуже змінює. Тож, працювати треба над зовсім іншим. І рецепт простий — вступ до ЄС з максимально швидкою імплементацією всього комплексу вимог.
+
0
Три літри
Три літри
21 листопада 2022, 22:43
#
Скоріше, можна припустити зворотнє - чим нижчий рівень податків, тим менш приваблива країна для інвестицій.

залежність протилежна: чим меньш приваблива країна ти меньший рівень податків їй треба ставити щоб інвестори нею зацікавились
+
0
neverice
neverice
22 листопада 2022, 10:24
#
Саме так. Тож, рівень податків тут лише наслідок — такий собі костиль, щоб згладити більш глобальні проблеми. Тому і розглядати регулювання податків як основний інструмент для стимулювання інвестицій — не найкраща ідея. Та в цілому, як тимчасове рішення може працювати. Мабудь. Бо я так сходу не знайшов підтверджень покращення інвестиційного клімату завдяки тільки низьким податкам. «Країни, що розвиваються» такими і лишаються протягом десятиріч, хоча і мають нижчі податки.
+
+39
Тихон Ситник
Тихон Ситник
22 листопада 2022, 2:54
#
Гетьманцев?
+
+15
Якунин Игорь
Якунин Игорь
21 листопада 2022, 22:46
#
проблема України не в рівні податків, а в тому, як їх платять — а еще в том куда тратят, ибо сколько не заработай, а если карман дырявый, то увы… Чиновников, фискалов и прочей шушеры слишком много, налоговое законодательство слишком сложно и запутано специально, абы в этой паутине легче воровать и штрафовать было.
+
0
neverice
neverice
22 листопада 2022, 10:37
#
І це також. Там цілий ворох проблем, не дуже й зрозуміло з якого боку підійти. Тому просто зниження податків фактично не вирішує нічого — це умовно перевести ще частину бізнесу в сіру зону — ефект буде аналогічний. За дивним збігом обставин — робота бізнесу в «сіру» не збільшує ні зайнятість, ні рівень зарплат, ні ВВП (а прикладів чимало, у нас половина бізнесу в сірій зоні). А суть то та сама — менше податків платять.
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
22 листопада 2022, 14:40
#
Як раз сіра економіка збільшує усе, навіть податки
+
+15
Буква Ґ
Буква Ґ
22 листопада 2022, 4:55
#
В Европе нету податкового облику)) Податковий облик выдумка чучмы чоб равными частями налоги платили, а не списали сапоги сразу на затраты будущих периодов в себестоимость, а к примеру раскидали по периодам
+
+24
neverice
neverice
22 листопада 2022, 10:49
#
Доречі, автор якось упустив нашу спрощену систему оподаткування ФОПів. У 1−2-3 форми податки мабудь є найнижчими як в Європі, так і серед країн, що розвиваються. А зараз — взагалі 2%. І 3-я форма — це не такий вже і малий бізнес. Особливо, враховуючи розповсюджені схеми оптимізації.
Та чи стимулює це хоча б внутрішні інвестиції? Не дуже. Бо війна і ризики.
Після війни можна буде щось оцінити, в залежності від безпекових умов. Та зараз говорити щось про вплив податків на інвестиції в умовах війни — це ні про що.
+
+24
bonv
bonv
22 листопада 2022, 11:29
#
Бо податки це зло!:))))
+
+10
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
23 листопада 2022, 4:33
#
Очередной бред от очередного эксперта, самопровозглашенного аналитика! За тридцать лет в стране не разработан отдельный кейс налогообложения для арендодателей коммерческой и жилой недвижимости, со всеми «отношениями» с застройщиками и местными громадами. Отсутствует понятия -«сезонных патентов» для аграрного сектора (переработка и продажа сельхоз продукции) О каком «налогообложении» можно говорить. Позиция государства по отношению к гражданам вполне ясна — сплошное вранье и о национальных принципах налогообложения стран ЕС и США, и о принципах работы банковской системы и о таможенном законодательстве и о администрировании налогов.
Цель государства не создание единых правил налогообложения, а организация (в ручном режиме, внесением постоянных изменений в НКУ) узаконенных поборов граждан! Все, дальше можно и не говорить. А мечтать можно всем, но не долго.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися